Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sanne.

Sanne.

20-02-2010 om 16:04

Open ochtend doordeweeks?

Op de school van de kinderen is binnenkort "open ochtend." Maar op een dinsdag! Wat is daar het nut van? Een heel groot deel van de ouders werkt dan. Ik ook dus zal de kinderen moeten teleurstellen.
Ook nieuwe ouders zullen dan grotendeels aan het werk zijn.

Zijn er nog meer scholen die dit doen of is dit een uitzondering?

De vorige school van de kinderen had altijd open dag op zaterdag. Kinderen kunnen dan trots aan ouders en opa's en oma's hun klas en knutsels laten zien.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

20-02-2010 om 16:25

Bij ons ook door de weeks.

Het gaat er op de school van mijn jongste om dat je als ouders eens binnen komt lopen als de school "in bedrijf" is. Dat werkt het beste door de week.
Sommige ouders nemen daar vrij voor, en anderen niet.
M.

Bibi72

Bibi72

20-02-2010 om 17:25

Woensdag

Hier zijn de open ochtenden altijd op woensdag, dan zijn veel ouders (of in elk geval 1 van de ouders) toch vrij ivm de vrije middag.

Sanne.

Sanne.

20-02-2010 om 17:55

Een woensdag zou inderdaad handiger zijn.....Maar ze hebben de dag na de open ochtend (de woensdag dus) een Daltondag (geen idee wat het precies is) op de agenda staan. Ouders kunnen toch niet naar beide komen? Ik kan de woensdag gelukkig wel. Maar ik heb echt te weinig vrije dagen om de dinsdag vrij te nemen...

Rembrand: is het druk bij jullie op zo'n dag? Vraag me dat toch wel af.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-02-2010 om 20:22

Daltondag en open dag

is op de school van de tweeling gecombineerd!

Rembrand

Rembrand

20-02-2010 om 20:53

Sanne.

Ik zou het niet weten want ik ga nooit
( het is vooral voor de laagste groepen en mijn zoon zit al in groep 7 ).
M.

Sanne.

Sanne.

20-02-2010 om 21:41

Pelle

Haha, da's een logische verklaring! Kan ik ook als argument naar de kinderen gebruiken

Sanne.

Sanne.

20-02-2010 om 21:42

Nasha

Dan kun jij me vast wel vertellen wat het verschil is! Tussen zo'n open ochtend en Dalton-dag. Ben nog een groentje in Dalton-land dus zit vaak met vraagtekens als ik de nieuwsbrief lees.
(goede reden eigenlijk om naar een open ochtend te gaan hihi)

Nasha 1st

Nasha 1st

20-02-2010 om 21:48

Ik weet

dat het op 10 maart nationale daltondag is. Hier in de buurt hebben de daltonscholen er voor gekozen een gezamenlijke open dag te houden dan. Zo slaan ze 2 vliegen in een klap....je kan de school bekijken EN het daltononderwijs.....bij jullie op school kiezen ze er kennelijk voor die 2 dingen apart te houden

Sanne.

Sanne.

20-02-2010 om 22:02

Ah!

Het is dus een nationale dag! Weer wat geleerd Had al bijna het idee dat de school gewoon overal het woord "Dalton" voor plakt

Lijkt het me in elk geval erg zinvol om lekker rond te neuzen en vragen op die dag. De school zelf ken ik ondertussen al aardig. Want zo merk je dat je gaandeweg toch nog vragen blijkt te hebben.

vlinder72

vlinder72

21-02-2010 om 11:31

Welke dag dan?

Een open dag op school zal altijd overdag zijn. Of je moet kinderen opeens 's avonds naar school laten gaan. En waar baseer je je op dat iedereen dan werkt. Ik werk bijvoorbeeld ook op vrijdag. Ik heb ook collega's (part timers) die op woensdag werken. Ik zou balen als een stekker als alles op vrijdag zou zijn want ik kan bijna nooit vrij krijgen op een vrijdag terwijl vrij krijgen op een dinsdag weer geen probleem is. Bij ons op school rouleert de open dag. Bij een open dag mogen ouders (nieuw en oud) in de lessen komen kijken. Het is dus niet een dag om de werkjes te bewonderen.

kaatje43

kaatje43

21-02-2010 om 13:22

Ligt er aan wat de bedoeling is van de "open ochtend"

Als het bedoeld is voor ouders om een school te kiezen lijkt het mij het beste. Want dan zie je een school in bedrijf. Als het bedoeld is om de werkjes van je kinderen te zien, doet onze school aan kijkavonden 1 x in de 8 weken.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2010 om 14:37

Open dag?

Ik kan me niet heugen, maar dat is dan ook alweer een tijdje terug, dat wij ooit open dagen gehad hebben. Er waren wel eens gelegenheden waarbij je de klas kon inlopen, maar nooit tijdens een lesdag. Hoe verzinnen ze het toch weer.
Ik heb er niet meer mee te maken, maar ik verbaas me sowieso nogal over dit soort activiteiten. Ik ben altijd een betrokken ouder geweest, maar als een werkje af is en mee naar huis mag vind ik het vroeg genoeg om het te bewonderen, ik hoef daar geen open dag voor.

Nasha 1st

Nasha 1st

21-02-2010 om 16:15

De open dag

is vooral bedoeld voor ouders wiens kind NIET op die school zit....de bedoeling is dus, zieltjes winnen

voor werkjes bewonderen is bij ons de kijkavond die een aantal maal per jaar georganiseerd wordt.....

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2010 om 16:24

Ja precies

Zo´n open dag kennen we hier ook

Sanne.

Sanne.

21-02-2010 om 17:10

Zaterdag

Op de vorige school van de kinderen was het altijd open dag/ochtend op een zaterdag. Ik was dus niets anders gewend maar het blijkt dat het dus uniek was Zijn we gewoon al die jaren verwend

Jesse_1

Jesse_1

21-02-2010 om 20:28

Verschillende dingen inderdaad

Hier een open dag: dat is voor ouders van (eventueel) nieuwe leerlingen.
Kijk-avonden: een kijkje nemen in de klas om werkjes e.d. te bekijken (3 of 4x in een schooljaar).
En er is één keer per jaar een ochtend waarop je een uurtje mee kunt kijken in de klas van je kind 'in bedrijf'. (Met 3 kinderen ben je dan dus een hele ochtend zoet).
Jesse

MariekedePieke

MariekedePieke

22-02-2010 om 10:02

Klas in bedrijf

'En er is één keer per jaar een ochtend waarop je een uurtje mee kunt kijken in de klas van je kind 'in bedrijf.'

Mag ik vragen hoeveel ouders daar op af komen? Het lijkt me heel raar en ongemakkelijk om met bv 10 ouders in de klas erbij te zitten koekeloeren wat je kind doet.

Hier is de open dag ook door de week 's ochtends, en is alleen voor nieuwe ouders bedoeld. Ouders die werkjes willen kijken kunnen gewoon na school even binnenlopen, als de leerkracht tenminste geen overleg oid heeft.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-02-2010 om 11:39

Juist zinnig

Hier hebben alle basisscholen ook open dagen op doordeweekse dagen. En echt bedoeld voor ouders van nieuwe kinderen.
Heel leuk, want dan zie je dus echt hoe de kinderen aan het werk zijn, je krijgt wat van de sfeer mee, je kunt soms eens een (buur)kind aanspreken.
En het is redelijk gecoordineerd, de naast elkaar liggende scholen hebben op dezelfde dag een open dag. M'n man heeft dus een ochtend vrij genomen om mee te gaan naar de scholen hier in de buurt. Jammer van de vrije dag, maar aangezien onze kinderen lang genoeg naar die school gaan was het zonder meer de moeite waard.
Dezelfde avond hebben ze trouwens een informatieavond, waar meer leraren beschikbaar zijn om mee te praten, wat leerlingen uit groep 8, er is een marktje waar je de boeken in kunt zien, dus als je geen vrij kunt krijgen van je werk is er altijd nog een mogelijkheid.

Geen open dagen, kijkavonden

Wat apart om zo te lezen allemaal. Hier een school zonder open dagen of kijkavonden, klinkt als een uitzondering! Wie hier wil komen kijken of school geschikt is voor kind maakt gewoon een afspraak en krijgt dan een rondleiding door school tijdens schooltijd, meestal door de directeur zelf.
Kijkavonden/ochtenden/middagen hebben we hier ook niet. Lijkt me ook een ongemakkelijke situatie, als ouders in de klas zitten terwijl er les gegeven wordt. Werkjes bekijken kan hier op dezelfde avond als 10-minuten gesprek, op de gang.

Onze open morgen.

Bij ons was de open morgen een ochtend waarop ALLE ouders van de leerlingen in de klas van hun kind mochten kijken. Achterin de klas stonden krukjes en zo kon je dan een les meekijken naar hoe de juf werkt in de klas. Dit was er vanaf groep 1 tm groep 8. Ouders van nieuwe leerlingen waren op deze ochtenden niet welkom en ipv een ouder kwam er ook wel eens een opa of oma.

Op mijn school

....is een open dag (woensdagochtend 09:00 - 11:30) voor nieuwe ouders, voor belangstellenden, voor eigen ouders, opa's / oma's, en voor wie het maar zien wil. Deuren van de groepen staan open, er worden een paar speciale lessen gepland, zoals: een groep doet een techniekles en een paar groepen doen een les waarbij duidelijk het digibord wordt gebruikt. Verder maakt het niet zoveel uit, je geeft gewoon les.

Daarnaast

2x per jaar kijkavonden voor werk inkijken en zo. Dat is vlak vóór het tienminutengesprek.

Jesse_1

Jesse_1

23-02-2010 om 20:59

Mariekedepieke

Er zitten dan een stuk of 10 ouders bij te koekeloeren inderdaad . Bij de kleuters ga ik graag het eerste uur, omdat je dan ziet hoe het er aan toe gaat in de kring. (De ouders zitten dan er allemaal in een groep achter). Bij het tweede uur spelen ze nogal eens buiten en dat is nu weer niet zo 'spannend' om naar te kijken.
Bij groep 5 plande ik het juist tijdens de rekenles. Dan zit je gewoon naast je kind.
Erg gezellig hoor!
Een aantal jaren terug hadden ze maar 2 of 3 ouders per keer (dan werd er echt ingedeeld denk ik) en dan zat ik als ouder gewoon IN de kring en deed buiten op het plein mee met een buitenspelletje (toen was het mooi weer).
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.