Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Organisatie sporttoernooien & excursies groep 8- losbollig?

Wat vinden jullie:

vorige maand: groep 8 gaat op excursie naar een voormalig concentratiekamp, uurtje rijden van school.
maand van tevoren vraag zoon of ik wil rijden. Ik zeg toe dat ik wel zou kunnen & willen. ik hoor niks terug. 4 dagen voor excursie hoor ik na aandringen (ik had het op de kalender gezet & vroeg me af hoe eea nu wa georganiseerd) van zoon dat ik inderdaad moet/mag rijden. na nog eenkeer aandringen hoor ik wederom mondeling van zoon dat ze een half uur eerder dan normaal op school moeten zijn, een lunchpakket meemoeten, en misschien iets later dan normale tijd terug zijn. Een hele dag dus. Ik regel maar even snel opvang voor jongste voor (en evt na) schooltijd. Er komt verder geen enkel briefje mee vanuit school dat de kidneren die dag de hort op zijn. Noet voor de rijdende ouders, maar ook niet voor de andere kinderen.

Op de dag zelf melde ik me (en nog een anatal ouders) bij school. we staan in de gang een kopje koffie te drinken in afwachting van iets van een briefing als er opeens groepjes kinderen uit de klas komen die met de melding 'wij horen bij jou' zich over de diverse ouders verdelen. Zonder dat we ueberhaupt een adres hebben gekregen vertrekken we min of meer op eigen gelegenheid zonder de leraar ueberhaupt te hebben gesproken. we gaan er maar vanuit dat het klopt, hoeveel kinderen we bij ons hebben en zo.

Enfin, alles loopt verder prima, maar echt 'normaakl' vond ik de organisatie niet. Ik zou dat zelf echt anders doen.

Nu deze week weer wat: er is een voetbaltoernooi een paar dorpen verderop. Zoon (die uit gr 8, zelfde docent) vroeg paar weken terug of hij mee mocht doen. Natuurlijk. Toernooi is morgen & vindt voor zover ik het begrijp onder auspicien van school plaats (ze moeten in elk gevel hun school-sport-tenu aan). Maar: wederom geen briefje. Ik hoor zoon uit. Hij moet zich om 1 uur melden bij een moeder van een klasgenootje. Die rijdt heen (dus geen vertrek vanuit school). Hij gaat ervanuit dat die moeder hun ook terugrijdt?! Maar weet het niet zeker. Hoe laat het is afgelopen is ook wat wazig. Na navragen begrijp ik dat er 2 ouders coachen, maar geen leerkrachten aanwezig zijn.

Nou loopt zoon niet in 7 sloten tegelijk, en is de rijdende moeder er een van een van zijn vrienden, dus die zou ik best even kunnen bellen om duideijkheid, maar eigenlijk heb ik zin om naar school te stappen & de docent & directeur eens te vragen of ze dit een normale gang van zaken / organisatie vinden. Ik niet namelijk. Ik vind het eerlijk gezegd van de zotten. Het is overigens niet iets dat ik 'ken' van school, het is volgens mij iets van deze leraar.

Maar toch voor de zekerheid even een sanity check...zijn jullie het met me eens? Of gaan dit soort dingen bij jullie ook zo?

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zus

Zus

17-04-2012 om 15:00

Haha

Ik stelde mij bij losbollige organisatie hele andere dingen voor , maar ik snap na het lezen van je bericht wat je bedoelt. En ja, ik vind het een vreemde gang van zaken, vooral het deel waar de leerkracht totaal niet met de helpende ouders communiceert.
Wij krijgen als ouders altijd een bericht per mail of briefje als de klas de hort op gaat. In deze berichten wordt dat ook om ouderhulp gevraagd als dat nodig en er wordt altijd keurig een reactie gegeven als je je opgeeft, ook als het via kind gaat.

Hier gaat dat anders

Inschrijven voor brengen/halen en/of eerder op school zijn of later terugkomen gaat hier allemaal schriftelijk. Er zijn gewoon teveel kinderen die dat soort dingen thuis vergeten te vertellen. Ik krijg schriftelijk terugmelding dat ze mijn aanmelding om te rijden hebben gekregen (en of het nog nodig is, soms namelijk niet). Dan word je als rijdende ouders in de klas gelaten en noemt de leerkracht in je bijzijn op wie er in je auto geparkeerd worden. Adres krijgen we ook netjes.
Kortom, ik vind het tamelijk ongeordend zoals jij beschrijft. Ik zou er niet gelukkig van worden, zelfs niet bij groep 8.

Per mail

Sinds dit jaar gaat alle communicatie van school via de mail. Over alle activiteiten met details en tijdstippen, luizenmeldingen, verzoek voor hulp enz. krijgen we een mail met uitleg. Gescheiden ouders krijgen zo ook beide alle info. Ik vind het ideaal
(alhoewel de brief voor schoolvoetbal toch ineens op papier mee kwam, maar goed)

Per brief

Hier gaat alles per brief. Er is aan het begin van het schooljaar een kalender met alle bijzondere dagen erop (ik wist dus al in september dat eind april het schoolreisje is). Activiteiten die niet tot afwijkende tijden leiden (museumbezoek bijvoorbeeld) worden aangekondigd per brief. Verzoeken om ouderhulp gaan ook per brief, en de leerkracht schiet ouders in de klas dan nog even aan. '

Vorig jaar ging ik mee met schoolreisje, was aangesproken door leerkracht en had ja gezegd, en toen kregen we een aantal dagen voor die dag een brief met instructies en uitleg.

Kortom: ze zijn van de strakke planning, en ik ben daar zeer gelukkig mee.

Wat jij beschrijft, Ingridt, vind ik echt absurd.

Groeten,

Temet

IngridT

IngridT

17-04-2012 om 16:46 Topicstarter

Mooi.

Fijn om te hpren dat jullie het met me eens zijn. Zal ik er toch eens wat van gaan zeggen. Bij de directeur maar, want de leerkracht heb ik er al eens eerder subtiel op aangesproken. Hij is niks niet nieuw of onervaren, nee, hij is de doorgewinterde groep 8 leerkracht & vindt dat dit hoort bij 'een stukje zelfstandigheid naar de kinderen toe'. Tenminste dat meldde hij me toen ik bij die excursie van een maand terug tussen neus en lippen door aan hem vroeg of hij niet bang was voor te weinig ouders om te rijden, of te laat arriverende kinderen al dan niet zonder lunchpakket. Om maar niet te spreken over ouders die op die dag een orthodontistafspraak hadden gepland of zo en die er dan 2 dagen van tevoren achter kwamen dat kind die dag in een ander deel van het land was of zo... Kon allemaal zomaar gebeuren als iemand vergat om thuis iets te melden. Zelfs mijn VO'er krijgt voor dit soort dingen nog een briefje mee!

Ingrid

Vera*

Vera*

17-04-2012 om 18:31

Zelfstandigheid ot

Hier moeten de kinderen ook maar zelfstandig worden/wennen alvast aan de middelbare school.
Gek is dan wel dat de kinderen 'gewoon' in de agenda kunnen schrijven dat ze er niet zijn zonder briefje of mail van ouders en dat op de middelbare zo een briefje geëist wordt.

Hier

Bij mijn kinderen wordt op deze manier zelfstandigheid aangeleerd. Ik ben het er niet mee eens en heb het ook wel aangegeven, daarna kreeg mijn dochter wel een briefje maar vergat ze het mee te nemen, dus dan helpt het niet. Mijn zoon in groep acht heeft een tweewekelijkse weektaak daar staan dar soort dingen al op, hij neemt 'm elke week mee naar huis en kan ik zien of er de week daarop iets bijzonders is. Dat vind ik handig en als ik iets moet doen dan hoor ik het wel. Dus dat loopt prima. Als je als taxichauffeur mee gaat krijg je een routebeschrijving en het tel nummer van de leerkracht. Zodat je bij calamiteiten kunt bellen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marjoleine64

Marjoleine64

18-04-2012 om 12:38

Zelfstandigheid aanleren

is heel goed en ook heel hard nodig. Maar communicatie naar ouders is ook nodig, en het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Zeker niet als er via de mail met de ouders gecommuniceerd wordt. Wij hebben ook wel eens vage situaties meegemaakt, waar we alleen na doorvragen van zoons te horen kregen wat en hoe, of ze misschien eerder weg moesten of later thuis zouden zijn. Maar als er gereden moest worden dan was alles wel netjes geregeld.
Helaas is het op het VO soms ook een zootje... daar hangt het heel erg af van de docent of en hoe er gecommuniceerd wordt. Onze zoons hebben allebei het vak O&O (onderzoeken en ontwerpen), waarbij ze 3 uur per week (uren van 70 minuten) in groepjes 8 weken lang aan een opdracht werken. Vaak wordt dat ingeleid met een korte excursie, en afgesloten met een presentatie voor de opdrachtgever, wat niet altijd tijdens een lesuur kan. Communicatie daarover gaat puur via de kinderen, ook als het gaat over 'we gaan op de fiets, dus je moet op de fiets komen' of over uren die later zijn dan normaal en wat dus in de knel kan komen met andere activiteiten of afspraken. Uiteindelijk komt het allemaal wel goed, maar het getuigt niet van veel organisatie, wat je juist bij zo'n vak wel zou mogen verwachten.
Daarentegen is de jaarlijkse bosdag voor brugklassen, maar ook de cultuuravond, sportdagen etc altijd prima georganiseerd!
Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.