Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
magnolia

magnolia

20-04-2011 om 16:06

Ouderbijdrage vrijwillig?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

2 maar?

hmmm, op onze school zijn het er zeker een stuk of 30, misschien wel meer, ik heb ze niet allemaal geteld, waarvan de ouderbijdrage door Stichting Leergeld betaalt wordt. Op een school met 230 leerlingen zijn dat er best veel.
Ik weet overigens niet uit welk potje dat geld komt.
De ouderbijdrage is vrijwillig, dus als mensen niet wensen te betalen is dat prima. Dan mogen de kinderen dus wel uitgesloten worden van zaken die door de OR betaalt worden, maar je kunt een kind niet uitsluiten van de Sinterklaasviering, hoe moet je dat uitleggen aan een gelovig kind, dus dat geld wordt in feite betaald door de andere ouders. Er is op onze school 1 gezin dat er voor kiest om niet te betalen. Dat is prima, maar dan mogen de kinderen dus inderdaad niet mee op schoolreis/uitstapje, op die dag moeten ze dus op school iets anders doen, helpen in een andere klas, of gewoon meedraaien in een andere groep.
Op de eerste brief die ouders hier krijgen staat een strookje waarop men kan invullen of er contant betaald wordt, via een overschrijving of dat men er voor kiest niet te betalen. Als mensen de moeite nemen om dat strookje in te vullen en in te leveren zodat wij weten dat ze er voor kiezen niet te betalen gaan er geen herinneringen meer naar deze mensen. Krijgen wij zo'n strookje niet dan krijgen ze dus wel een herinneringsbrief.

Ook vreemd

Stichting leergeeld is geen gemeente, maar 'gewone' liefdadigheid. De organisatie helpt gezinnen met een inkomen < 120% van het bijstandsniveau. De primaire hulp zit in het organiseren van voorliggende voorzieningen: geld uit de gemeentepot.
Kennelijk biedt de gemeentepot van jouw gemeente voor die 30 kinderen geen soelaas. Was dat altijd al zo, of komt dat door bezuinigingen?
Stichting leergeld kan alleen maar helpen in die gemeentes waar een afdeling gevestigd is. Dat is nog niet in heel Nederland. ( http://www.leergeld.nl )
Vind ik dit dan wel een goed initiatief? Nee.
De grap is dat die ouderraad en vrijwillige bijdrage, is opgericht met precies dezelfde doelstelling als deze stichting leergeld. Zelfs de schoolreis is bedacht om 'arme' kinderen eens erop uit mee te nemen. Mijn moeder had een fiets te leen van de ouderraad. En een sportbroek.
De bijdrage was altijd vrijwillig en een schenking, tbv armlastigen die anders niet naar school konden (boeken, schriften, fiets, sportkleding).
Die stichting leergeld bewijst eens te meer hoe zeer de ouderraad haar doel voorbij is geschoten. Zou de ouderraad doen waar het ooit voor bedoeld was, dan zou er niet zo gemiept worden.
Groet,
Miriam Lavell

Valkyre

Valkyre

25-04-2011 om 18:57

Jammer

Miriam, ik heb het even teruggelezen, en ik heb zelf nergens de term "gezeur" in de mond genomen, dus waarom jij het dan gerechtvaardigd vindt mijn mening "ook" als gezeur te betitelen, is mij een raadsel. Je komt vaak over alsof jouw mening de enig juiste is, en dat vind ik jammer. Ik begin nu, merk ik, over jouw bijdragen heen te lezen vanwege die ik-weet-alles-beter toon, en dat is jammer, want je hebt vast veel kennis van zaken.

Drommels, ik heb naar mijn weten nergens andere ouders "de maat genomen"; ik heb alleen gezegd hoe IK mij voel als anderen die het makkelijk kunnen niet betalen, terwijl ik met moeite betaal. Ik heb nergens gezegd dat een ander moet betalen. En bovendien, waarom is dit draadje gestart als het niet is om meningen over dit onderwerp te verzamelen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Puck

Puck

26-04-2011 om 09:08

Magnolia: uitsluiten

"U ziet, er wordt dus heel veel gedaan en wij gaan er ook vanuit dat u bereid bent te betalen zodat uw kind(eren) ook dit schooljaar kan/kunnen meegenieten van de activiteiten".
Soort van lichte dwang lees ik hier alsof mijn kind buitengesloten kan worden. Dit mag wettelijk niet eens volgens mij, maar goed."
Nou, dat uitsluiten mag wel degelijk als er een alternatief geboden wordt. Dus als er een juf is die alle kinderen van zeurweigeraars lekker rekenles gaat geven terwijl de rest gezellig sinterklaasfeest, kerstlunch of iets anders viert, dan is dat helemaal toegestaan.

penningmeester or

penningmeester or

26-04-2011 om 12:30

Uitsluiten

in sommige gevallen had ik dat eigenlijk best willen doen. Maar bij ons op school is de regel dat uitsluiten van de gebruikelijke feesten als Sint en Kerst e.d. niet kan. Alleen bij de schoolreis mogen we wel kinderen weigeren mee te gaan.

Niet uitsluiten

Uitsluiten komt nauwelijks voor. Dat komt omdat de school een alternatief onderwijsprogramma moet bieden en dat is veel te ingewikkeld voor basisscholen. Als er al wordt uitgesloten voor de schoolreis, dan levert dat de leerling vaak een vrije dag op.
Een enkele school dreigt nog wel met de hele dag in het kleine kamertje in je eentje rekenwerk doen, maar dat is natuurlijk geen rechtmatig alternatief. Dat is straf.
In het vo is het hebben van een alternatief lesprogramma voor excursies wel gebruikelijk. Je kunt daar vaak gewoon op intekenen, of op een van de excursies.
Maar goed. Die ouderbijderage en de activiteiten van de oudercommissie waren er dus ooit om kinderen in te sluiten.
Nogmaals: het is het doel een tikkeltje voorbij geschoten.
Groet,
Miriam Lavell

Rosa-

Rosa-

26-04-2011 om 15:43

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.