Kiki
18-08-2010 om 22:35
Ouderparticipatie op de peuterspeelzaal/basisschool
dat mijn zoontje toch naar de peuterspeelzaal kon en afgelopen maandag startte hij.
Hij heeft het verder erg naar zijn zin gehad, maar ik kreeg gelijk een ouderparticipatie-intekenlijst mee naar huis waar alle activiteiten van de peuters opstonden en dingen waar ze hulp mee nodig hadden.
En ik ben even heel erg verbijsterd. Schoolreisjes voor de peuterspeelzaal (schoolreisje, wat gaan ze doen met 20 peuters), activiteiten naar kinderboerderij, milieuservices, indoorspeeltuin (echt zo niet, dalijk zijn ze er eentje kwijt) kerstontbijt, paasontbijt.
Allemaal alleen mogelijk met ouderparticipatie.
Echt alles stond er al op voor het hele jaar. Ik weet echt niet voor wanneer ik tijd heb.
Schoonmaken staat er ook op voor de vakanties. Ik betaal potdorie 90 euro per maand voor die peuterspeelzaal en dan kunnen ze niet eens zelf schoonmaken.
Maar goed, ik ben de beroerdste niet en hoewel ik echt niet ga schoonmaken, dat doe ik in mijn eigen huis niet eens, wil ik me best zo hier en daar intekenen voor die dingen.
Maar hoeveel zal acceptabel zijn en wat zal het minste tijd kosten.
Want ik heb ze al zien staan hoor, de regelmoeders op het schoolplein. Ik herkende ze gelijk
Ik werk fulltime. 4 dagen en twee avonden. De dagen dat mijn zoontje naar de peuterspeelzaal gaat zijn mijn werkdagen. Ik zal dus iedere keer vrij moeten nemen.
Om even aan te geven. Er staan iets van 30 dingen op die lijst variërend van planten mee naar huis nemen in de vakanties (geen optie, die gaan dood) schoonmaken (echt niet) schoolreisje, uitstapjes, feestdagen zoals Sinterklaas, Kerst en Pasen,
Dus van die 30 dingen, hoeveel zal acceptabel zijn voor mijn 'betrokkenheid' als ouder 
Mijn zoontje gaat na de peuterspeelzaal, ook daar naar school, dus ik zit er nog wel even.
Even voor de beeldvorming. Weet dat ik nu al ontaard ben door: geen toestemming te geven voor fotoplaatsing op de website, niet mijn en mijn mans beroep, salaris en opleiding heb ingevuld, in het inschrijfformulier niet inzag waarom ze de sofi-nummers van mijn kinderen nodig hadden en deze dus ook niet heb gegeven, geen informatie heb gegeven over de sociaal, religieuze en etnische achtergrond van mij, mijn man en mijn kinderen en het niet nodig vond om de eerste dag na een uurtje te bellen om te vragen hoe het ging en dan ook nog te laat was met ophalen (ja dat laatste was inderdaad erg fout. Zoals ik al zei werk ik op maandag en het zat nog niet in mijn systeem)
Dus hoeveel zal ik participeren, 1 keer, 2 keer 5 keer, 10 keer
Vic
18-08-2010 om 22:55
Tja
Ik werk ook fulltime en doe op school alleen dingen die ik zelf leuk vind. Ik denk dat ik twee keer per jaar (per klas, dus vier keer in totaal) mee ga met een uitstapje of help in de klas. De technieklessen vind ik leuk om te doen (boven- en onderbouw), excursies ook, maar ik doe nooit meer mee met de spelletjesochtend of het knutselen in de kleuterklas. Daarnaast doe ik natuurlijk altijd de voor iedereen verplichte dingen als gerechten voor het kerstdiner en paasontbijt. Oh, en afgelopen meivakantie hebben we de goudvis van groep 1/2 te logeren gehad. Erg leuk! Verder ben ik geen zeur als het gaat om het invullen van lijstjes. Alles bij elkaar help ik dus niet zoveel, maar ik krijg toch ieder jaar mijn doosje chocola en bedankbriefje van de ouderraad ![]()
joer
18-08-2010 om 22:55
Nooit
Ten eerste je "betrokkenheid" is nihil. Dat straalt heel duidelijk van je posting af. Dus waarom je dan inzetten?
Ten tweede je werkt 4 dagen dus het lukt gewoon niet.
Punt uit! Niet moeilijk over doen.
Groeten JOER.
Kiki
18-08-2010 om 22:58
Huh?
Hoe bedoel je?
Ik heb toch gewoon opvang als ik werk, ik snap niet helemaal wat dat er mee te maken heeft.
Maar misschien begrijp ik het ook niet
Kiki
18-08-2010 om 23:02
Natuurlijk is mijn betrokkenheid nihil
Ik vind dat ik een behoorlijk bedrag per maand betaal en dat ze daar best een schoonmaakster voor mogen inhuren.
Ook vind ik een schoolreisje voor een stel peuters gevaarlijk, niet nodig en heel vreemd.
Maar dat doet niets af aan het feit dat mijn zoontje na de anderhalf jaar peuterspeelzaal, nog acht jaar op die school verder moet. Dus dan zal ik me wel in iets moeten inzetten
Maxime.M
18-08-2010 om 23:26
Planten
ik zou toch die planten doen, daar hoef je geen vrij voor te nemen. Mochten ze dood gaan (lijkt me sterk) dan koop je gewoon een nieuwe toch? Verder is er misschien nog iets waarbij je geen vrij hoeft te nemen? Is dat er niet, dan zou ik gewoon niets invullen, of los op het formulier zetten dat het je spijt, maar dat je tijdens peuterspeelzaal uren werkt en daarom geen tijd hebt voor deze aktiviteiten.
Ikzelf heb het ook nooit gedaan hoor, oh alleen ben ik bij de Sinterklaasvieringen en de verjaardagen geweest omdat ik dat zo leuk vond om eens te zien en om foto's te maken. Misschien zou je dat kunnen doen?
Verder vind ik het ook niet vreemd dat je niet alle gegevens hebt ingevuld op het inschrijfformulier, lijkt me inderdaad niet nodig dat ze het hemd van je lijf weten.
Dus inleveren zo en lekker je kind naar de peuterspeelzaal brengen. En wellicht is er eens iets in de loop van het jaar waarbij je eens wat kleins kunt doen. Hier wilden ze dus graag dat we toiletrolletjes spaarden voor het knutselen en van mijn werk hadden we eens stapels gekleurd papier over, dat heb ik toen bij ze ingeleverd, mijn bijdrage zeg maar.
Later op de lagere school, toen de kinderen er iedere dag heen gingen (ook op de dagen dat ik vrij was) heb ik wel wat meer kunnen doen, maar dat komt omdat mijn kinderen toen ook op mijn vrije dagen naar school gingen en ik op die dagen dus best eens wat kon doen. (nog niet veel hoor 1 tot 2 aktiviteiten per jaar)
Maxime
Sharon*
19-08-2010 om 07:18
Ik heb ervaring met 3 peuterspeelzalen en heb zoiets nog nooit meegemaakt! En al die uitstapjes?? Dat is toch helemaal niet nodig! Hier gingen ze wel eens naar de speeltuin om de hoek, dat was het. Ik snap niet waarom dat zo nodig is.
Ik zou er zelf ook geen zin in hebben, zeker niet als je er steeds vrij voor moet nemen of als je jongere kinderen hebt voor wie je dan oppas moet regelen.
Ik snap die hele ouderparticipatie dan ook niet. Ja als het nodig is! Maar ga het als psz niet opzoeken door allerlei uitstapjes te maken en dingen te doen die helemaal niet nodig zijn.
Temet
19-08-2010 om 09:01
Kiki
maar Kiki, als je nu ook al opvang hebt, waarom gaat je kind dan nog naar een psz? Of zit je kind niet op een kdv?
Ik vind het overigens een idiote lijst (heb m niet eens helemaal gelezen). En mensen die met 20 peuters naar een indoorspeeltuin willen moeten zich laten nakijken, imho.
Bij het kdv van zoon gingen ze wel eens naar de kinderboerderij. Maar die lag dan ook op loopafstand, en daar kwam verder geen ouder aan te pas.
Groeten,
Temet
Hillary
19-08-2010 om 09:10
Van de zotte
Ik ben er al weer even uit hoor (kinderen zijn 10 en 12) dus misschien is een peuterspeelzaal tegenwoordig wat anders dan toen. Destijds was het iets waar ze gewoon twee dagdelen naartoe gingen, ze gingen zingen, buitenspelen, knutselen en wat drinken en dat duurde zo'n 2 a 2,5 uur ongeveer. Hoe kun je nu een schoolreisje regelen in 2,5 uur? Volgens mij is het allemaal al spannend genoeg toch, wat een idioterie zeg om er zoveel bij te organiseren.
Balletmama76
19-08-2010 om 09:17
Onzere school slaat nu helemaal door...
...naast verplicht meedraaien bij de overblijf kregen alle ouders gisteren een email dat voor vandaag ouderhulp nodig is bij het klaarzetten van plantenbakken.
School begint hier pas volgende week weer, dus nu ook ouderhulp tijdens de vakantie?
Aaf
19-08-2010 om 09:35
Waarom deze peuterspeelzaal?
Heb je je verdiept in de peuterspeelzaal en school toen je ze opgaf? Ouderparticipatie hebben ze hoog in het vaandel.dat zullen ze toch ook uitdragen?Dan denk ik dat je het had kunnen weten. Ik zou er goed over nadenken of jij op deze school past.(vind ik bijna net zo belangrijk alsdat je kind op deze school past) 90 euro voor hoeveel dagdelen? Ik betaal 45 euro voor 2 ochtenden. Zonder vragenlijst-ouders worden nergens voor ingeschakeld. Zijn wel welkom met het sinterklaas en kerstfeest.(voel ik mij toch wel verplicht om te gaan)
Schoolreisje en uitjes vind ik echt idioot voor kinderen van 2-4 jaar. De bedoeling van een peuterspeelzaal is dat kinderen samen leren spelen, structuur bijbrengen,spelmateriaal aanbiedend passend bij de ontwikkeling van het kind, voorbereiden op de basisschool,eventueel taalvaardigheid. Ik zou m'n kind niet eens mee laten gaan met al die flauwekul. Maar ik had mijn kind ook niet opgegeven voor deze peuterspeelzaal. En als de basisschool ook zo te werk gaat zou ik nog eens verder kijken. Je moet er nog wel 8 jaar mee door.
abc
19-08-2010 om 09:40
Negatief
Pfff. wat een negatief bericht. Je zoontje is net een keer geweest en je kraakt alles af! Waar om stuur je je zoontje daar naar toe?
Je hebt meteen je oordeel klaar: schoolreis; overdreven,gevaarlijk enz.;heb je al geinformeerd hoe en wat?
Poetsen: doe ik niet want ik betaal € 90.Geloof mij...die € 90 worden niet voor het poetsen gebruitk....maar heb je dat al nagevraagd voordat je zo hard roept?Jouw kind speelt ook met de materialen? Dat is iets wat je thuis 's avonds even kunt doen.
Maar goed ..ouderparticipatie is niet verplicht; dus lever de brief gewoon in en wees eerlijk en zeg dat je het overdreven vind.
Hoop voor jou dat de leidsters niet zo snel een oordeel hebben als jij : eerste keer te laat komen....maar dat ze daar doorheen kijken
Succes en ik hoop dat je ook nog een beetje kunt genieten van het feit dat je zoon op de psz zit.
Sorry dit klinkt misschien heel bozg maar de posting schoot echt even verkeerd...zo negatief!
rodebeuk
19-08-2010 om 10:13
Ze hebben al wat geleerd
..bij ons werd juist om zo'n lijst gevraagd door ft werkende ouders omdat ze dingen niet in konden plannen als het in de week zelf pas gevraagd werd.
Anyway. Je moet het allemaal niet te zwaar nemen Kiki, want in de kleutertijd wordt het alleen maar meer (wilde zeggen "erger" maar probeer een beetje positief te blijven voor abc).
In mijn ervaring wen je eraan. Jongste is nu groep 2 en ik doe het met links.
Antwoord op je vraag over wat te kiezen: iets wat jou leuk lijkt en uitkomt. Eventueel kun je nog letten op minimum investering maximum impact/zichtbaarheid, maar het is ook een optie om puur voor jezelf te kiezen. Wat ik altijd leuk vond is meedraaien in de groep op een rustig moment. Dan leer je de andere kinderen en de gang van zaken kennen. Tweede keus is iets druks met de kinderen. Derde keus is dan de restcategorie, dingen waarbij je die kinderen niet te zien krijgt maar wel iets te maken hebt met de gang van zaken. Bijvoorbeeld schoonmaken in het lokaal.
Het is echt heel waardevol om een keer mee te maken hoe de gang van zaken is, peuters en kleuters hebben er namelijk een handje van om gesprekken daarover uit de weg te gaan, terwijl het een goede ingang is om iets van ze los te krijgen over wat ze daar uitspoken. Dus "hoe was het?" "weet ik niet meer", of "wat heb je gedaan" "weet ik niet meer". Terwijl "wat heb je gekozen op het kiesbord" of "wie mocht er als eerste kiezen" vaak een hoop info oplevert.
Even terug naar de lijst: ik zie niet veel cat. A-gevallen, maar drukke gelegenheden op locatie zie ik wel. Paasontbijt is een goeie want december is toch al een drukke maand (kan me herinneren dat jij toen ook nog een etentje voor je personeel op korte termijn hebt gedaan vorig jaar).
Kortom, mijn advies: vrijnemen voor een paasontbijtje en 1 uitstapje. Doe dat uitstapje zo snel mogelijk, dan is het rendement hoger omdat je het hele jaar kunt profiteren van dat je de namen van de kinderen kent, en je weet welke altijd in trainingspak komt, welke huilt bij het afscheid en welke altijd een ander kind in zijn bek ramt als ie wordt aangesproken. Nuttige kennis!
En verder, als je de schooltijd wilt overleven: oefenen in lachen en zwaaien!!!!
dorle
19-08-2010 om 10:38
Gauw een andere psz zoeken
Tenminste dat zou ik doen.
Belachelijk al die dingen die ouders geacht worden te doen, je brengt je kind er toch heen om dingen te leren om samen te spelen. Niet om er zelf een baantje bij te krijgen.
Dat vind ik trouwens ook bij basisscholen, er is er bijna geeneen meer te vinden waarbij je gewoon ouder kunt zijn zonder regelmatig "leuk" mee te doen.
Mijn ouders hebben vroeger op mijn lagere school bijna nooit iets hoeven te doen.
Het lijkt wel of iedere school zo graag nieuwe leerlingen wil aantrekken, dat ze er alles aandoen om maar zoveel mogelijk extra activiteiten op het programma te zetten. Kijk ons als school eens actief zijn! Waar ze dan weer ouders voor nodig hebben.
Ik ben trouwens chronisch ziek, wat niet aan de buitenkant te zien is. Dan word scheef aangekeken hoor, als je niet mee doet. Maar dat is een ander verhaal.
100%mama
19-08-2010 om 11:05
kan het ook een beetje omdraaien naar je kind, die zal het waarschijnlijk geweldig vinden dat zijn mama mee gaan naar de speeltuin of waar je je dan ook op inschrijft. Ik kan het verkeert oppakken natuurlijk, maar zoals je het schrijft lijkt het alsof je de psz en straks school een beetje ziet als een betaalde nanny en daarvoor hoef jij je steentje buiten de 90,- liever verder niet aan bij te dragen.
Hier was het op de psz geen issue om aan dingen mee te werken, daar hadden ze de vrijwilligers van buiten voor, maar op school komt het toch veel vaker voor. Met zoonlief heb ik afgesproken dat ik mij voor 2 dingen per jaar opgeef ivm mijn vrije dagen. Daar buiten doe ik het ene jaarv wel mee aan de schoonmaak van werkjes of de klas en het andere jaar niet. Een beetje om en om dus.
Overigens hebben wij ook geen toestmming gegeven voor het plaatsen van foto's op de website omdat deze niet beveiligd is. Sofinummer overigens wel door gegeven (zie niet in waarom niet) maar ook geen slarisindicatie van mij en partner (kind is niet slimmer of dommer als wij meer of minder verdienen). Wat religie betreft geen terwijl zoon wel op katholiek onderwijs zit. ZO ontaard ben je dus niet wat dit betreft, hahahahaha
Kiki
19-08-2010 om 12:24
Temet
Mijn zoontjes gaan niet naar het kinderdagverblijf, dus vandaar de peuterspeelzaal.
ABC, wat een emotioneel berichtje zeg. Wat betreft het afkraken, tja misschien wel. Maar ik vraag mijn klanten ook niet om bij mij op kantoor de boel schoon te maken. In een kinderdagverblijf maken de leidsters toch ook echt zelf schoon.
Als je twee keer zo veel betaalt voor een peuterspeelzaal dan normaal is (en dat betaal ik zonder morren), verwacht ik niet te moeten schoonmaken.
Aaf: Ik heb me verdiept in de peuterspeelzalen en de scholen en ze hebben allemaal ouderparticipatie hoog in het vaandel staan. Je ontkomt er niet aan.
100%mamma: Ik zie de peuterspeelzaal niet als een betaalde nanny, daar is het de kort voor en te onbetrouwbaar.
Poezie: Dat is een goede, zal ik mijn man mee laten helpen. Die arme man, twintig peuters vermaken, hij krijgt een halve hartverzakking.
Nee, mijn man is daar veel makkelijker in. We doen gewoon nergens aan mee, ik ga er geen vrij voor nemen, punt. Terwijl ik dan gelijk ga denken dat we nog zo lang met die school door een deur moeten, dalijk krijgt mijn zoontje problemen omdat wij als ouders niet meehelpen.
Plus laten we wel wezen, zo'n intekenlijst. Die is echt wel bedoelt voor de moeders's hoor
De druk ligt op de moeders, de moeders worden er op aangekeken
Maxime: planten gaan bij mij echt dood. Zelfs cactussen. Misschien als ze plastic plantjes hebben wil ik het wel in overweging nemen
Sharon*
19-08-2010 om 12:39
Snap het ook niet
Snap ook niet waarom werkende ouders niet hun kinderen naar een psz zouden mogen brengen, zeker niet als die kinderen worden opgevangen door opa's en oma's ed en dus niet naar een kdv gaan.
Trouwens wat maakt het uit wat betreft dit. Toen mijn kinderen naar de psz gingen werkte ik ook niet, maar was echt niet van plan om aan dit soort dingen mee te doen. Omdat ik er misschien wel geen zin in had gehad maar vooral omdat ik altijd wel een jonger kind had voor wie ik dan een oppas zou moeten zoeken.
dirksmama
19-08-2010 om 13:10
Planten
Planten zette ik altijd de hele vakantietijd in de tuin of op het balkon. Konden ze het doen op de regen, ik heb geen planten in huis.
margje van dijk
19-08-2010 om 13:31
Psz en werkende ouders
Ik heb - net als Pelle - ook altijd begrepen dat peuterspeelzalen niet bestemd waren voor werkende ouders. Gewoon, vanuit die gedachte zijn ze niet opgericht. Peuterspeelzalen werden opgericht voor het kind, niet voor de ouder. Kinderen hadden er baat bij als ze meer sociale (groeps-)contacten zouden hebben. Vandaar de peuterspeelzaal. Daarbij was het nadrukkelijk niet de bedoeling dat ouders gingen werken in de tijd dat hun kind op de psz was, vandaar ook de rare tijden van 2,5 uur per ochtend (niet echt handig als je gaat werken).
Ik heb destijds (bij de zoektocht naar opvang voor mijn oudste zoon, nu 13 jaar geleden) wat rondgebeld en gevraagd, en dit kreeg ik letterlijk zo te horen. Peuterspeelzalen zijn niet voor werkende ouders.
Omgekeerd waren kinderdagverblijven juist uitsluitend voor werkende ouders bestemd. Voor het kdv-contract moest er een werkgeversverklaring van werkgevers van beide ouders bij. Je moest dus werken, anders kon je geen kdv-plaats krijgen.
Vanuit dezelfde achtergrond kan ik me dus ook voorstellen dat die idealistische psz's ook een ouderparticipatieplan opstelden. Alles voor het kind, tenslotte, en de belangen van de ouders waren daaraan ondergeschikt.
Tegenwoordig zijn de grenzen volgens mij lang zo scherp niet meer. Je kunt nu ook je kind naar het kdv brengen zonder aan te kunnen tonen dat je werkt. En omgekeerd kun je best naar de psz en vervolgens gaan werken (hoewel me dat met die 2,5 uur nog steeds niet handig lijkt).
Neemt niet weg, Kiki, dat ik ook niet goed snap waarom je niet naar een kdv gaat. De opvang is veel professioneler en vollediger, het geeft door de ruimere tijden veel minder stress, je hebt ook nog vakantieopvang en ga zo maar door. Qua prijs valt het onder huidige toeslagregelingen nog steeds ontzettend mee, dus waarom daar niet van profiteren zou ik zeggen.
Margje
Irma2
19-08-2010 om 13:55
Pelle wat een onzin
Jij zegt : een peuterspeelzaal is opgericht voor thuiszittende ouders" nee, maar het is geen opvang voor werkende ouders inderdaad!! Dat is toch een duidelijk verschil hoor!! Ik werk onregelmatig, dus mijn kinderen gingen 2 ochtenden per week naar de psz om te spelen, en zo velen met mij. En ook mensen die maandag en dinsdag werken, en hun kinderen op woensdag en vrijdag naar de psz brengen om te spelen, niet voor opvang. een psz is NIET opgericht voor thuiszittende mensen!!!!
Kiki
19-08-2010 om 14:03
Mijn zoontje gaat niet naar het kdv
mijn ouders en schoonouders oppassen. Ik heb namelijk ook nog een baby die het helemaal niet fijn vindt op het kinderdagverblijf en om nou twee kinderen op twee plekken onder te brengen en dan ook weer te halen vond ik een beetje ver gaan.
Overigens betaal ik wel veel aan het kinderdagverblijf, meer dan 90 euro per maand in ieder geval, omdat ik niet zo heel veel terugkrijg voor één kind.
Omdat ik dus opvang heb en ik wel wilde dat mijn zoontje gezellig met andere kindjes leerde spelen heb ik gekozen voor een peuterspeelzaal. Ook omdat hij daar ook naar school gaat, dus dat is leuk. Dan kent hij zijn vriendjes en het gebouw al als hij uiteindelijk naar school gaat.
Op een kinderdagverblijf ligt de nadruk toch meer op het verzorgen en de peuterspeelzaal meer op het schoolse. Althans dat zegt de peuterspeelzaal, ik heb na één keer nog niet zo'n beeld om dat te beoordelen.
Overigens ga ik mijn zoontje alleen de eerste week zelf halen, daarna gaat mijn vader mijn zoontje halen. Ik neem dus niet iedere keer vrij om te halen.
elsje78
19-08-2010 om 14:44
Kiki
lachwekken vind ik die lijst, en inderdaad die uitstapjes pff hoop dat ze goed verzekerd zijn want het lijkt mij onverantwoord...
Ik heb dus de oudste net op school en gelukkig is hier af en toe op zeer vrijwillige basis een hulpouder gevraagd. 1 of 2 keer per jaar kan je 's avonds helpen wat ik graag wil doen, overdag is moeilijk met baby erbij.
En die "regelouders" heb ik ook al onmiddellijk gespot, en weet nu in ieder geval wie ik moet mijden, want daar hou ik helemaal niet van. En daarbij heb ik nu genoeg aan mijn kind, want die heeft het al moeilijk genoeg met wennen (ander draadje)
rodebeuk
19-08-2010 om 14:46
Toch jammer kiki
..dat je het helemaal niet wilt.
Je krijgt met een keer helpen echt een betere kijk op wat daar allemaal gaande is, en dat is een voordeel... nu schrijf je "ik heb na één keer nog niet zo'n beeld om dat te beoordelen."
Daar is helpen nu juist zo handig voor!
Maar misschien ben ik ook gewoon een beetje teleurgesteld dat je in je lange reactie niet op mij ingaat...
Irma2
19-08-2010 om 15:54
Pelle
Een peuterspeelzaal is ontstaan om kinderen leuk samen te laten spelen, en dat heeft niets met wel of niet werkend te maken! het is alleen niet bedoeld voor opvang onder werktijd.
geef me maar eens een link waar staat dat het voor thuisblijfmoeders was ooit!
Ik zat namelijk in de AW opleiding toen de peuterspeelzalen in de plaats kwamen ipv chreche etc
Kiki
19-08-2010 om 16:22
Pelle
Iemand (jij?) zei dat een kinderdagverblijf met de toeslagen zo duur nog niet was en ik reageer daarop dat als ik mijn zoontje naar het kinderdagverblijf zou laten gaan ik meer dan 90 euro per maand zou moeten betalen, omdat ik niet zoveel terugkrijg van de belasting.
Maar goed, dat doet er niet toe natuurlijk.
Ik heb geen idee hoe hoog/laag de werkende populatie is op de peuterspeelzaal waar mijn zoontje heen gaat.
Rodebeuk: Het gaat er niet om dat ik niet wil, het gaat me om de druk die er gelijk gelegd wordt door een ouderparticipatielijst gelijk mee te geven voor het hele jaar en dan gelijk zo veel. Ik vind dat bizar.
Nogmaals, ik vraag mijn klanten ook niet om mijn kantoor schoon te komen maken. Ze zien me aankomen, ik vind het gewoon vreemd dat scholen en peuterspeelzalen dit dan wel doen.
Minet
19-08-2010 om 16:26
Psz versus kdv
De Peuterspeelzaal is ooit opgericht om kinderen met elkaar te laten spelen, niet voor ouders om even hun handen vrij te hebben, en al helemaal niet alleen voor nietwerkende ouders. Wel was er bij het ontstaan van de psz maar een klein percentage werkende moeders, dus kon de psz ook een beroep doen op die ouders, want ze werkten niet/nauwelijks buiten huis. Helaas zie je dit fenomeen nog altijd in veel peuterspeelzalen, de hulpmoeder die verplicht een aantal keren per jaar mee moet draaien omdat de gemeente niet voldoende subsidie verstrekt om 2 professionele leidsters op een groep te kunnen zetten. (er zijn nog altijd 3 nivo's binnen de peuterspeelzalen)
Daarnaast is het momenteel zo dat heel veel peuterspeelzalen werken met een VVE-programma, waarmee eventuele achterstanden in ontwikkelingsgebieden worden verkleind. Op kinderdagverblijven is dit nog geen gemeengoed, je ziet het wel steeds meer opkomen, omdat kinderopvang en peuterspeelzalen meer moeten samenwerken.
Het kdv daarentegen is er voor opvang van kinderen van studerende en/of werkende ouders. Dit is altijd al zo geweest.
Het betekent echter niet dat kinderen van werkende ouders niet naar een psz zouden kunnen, helaas betekent het wel dat kinderen van niet werkende ouders niet naar een kdv kunnen. (uitzonderingen daargelaten)
En inderdaad Pelle, een peuter op een kinderdagverblijf doet dezelfde aktiviteiten als een peuter op een peuterspeelzaal. Op een kdv weet je daarbij alleen zeker dat het kind in een kleinere groep wordt opgevangen door alleen maar juist opgeleide mensen.
Nasha 1st
19-08-2010 om 20:38
Kiki
waarom ik het vroeg:
Als je bijna fulltime werkt heb je meestal opvang: of een KDV of een andere oppas. Als je kind op een KDV gaat, waarom dan een PSZ? Dat lijkt me dubbelop. Als je kind naar een oppas gaat, waarom laat je die dan niet je kind naar de PSZ brengen? Waarom moet jij vrij nemen? En die ouderdeelname....ach....op school bij de kinderen zie ik ook altijd dezelfde hoofden, sommige mensen zijn er niet voor in de wieg gelegd
Niet doen dus....
amby1604
19-08-2010 om 20:42
Bij ons
Bij ons was het destijds zo dat je inderdaad geacht werd met bepaalde dingen mee te helpen - maar het was vrijwillig. Daarbij waren er dingen op de dag zelf, maar ook genoeg wat in de avonduren thuis gedaan kon worden.
Dat ouders gevraagd worden om schoon te maken, was bij ons om de kosten niet nog hoger te maken. De juffen zelf aan de schoonmaak laten gaan, betekende dat ze nog langer bezig zijn, op hun tarief. En een schoonmaakdienst inschakelen zou ook extra kosten betekenen. Ik vond de kosten zo al hoog genoeg. De vergelijking met klanten op een kantoor vind ik nogal overtrokken - dan ben je in een zakelijke dienstverlenings situatie, wat voor mij een school niet is.
Zo gaat het op school ook, ik heb liever dat het geld van de overheid gebruikt wordt om goed les te geven, dan dat al die leerkrachten aan de schoonmaak gaan. Dat halve uurtje op de vrijdag middag zo'n drie keer per jaar vind ik niet zo'n ramp. Het wordt wel een probleem als van de 25 ouders er 15 zijn die het niet willen doen... dan komt de druk op maar een paar ouders neer en dat zou minder prettig zijn.
Mijn ervaring is altijd geweest dat het helpen op school heel prettig is, om een goede verstandhouding te krijgen met de meester/juf van je kind, heel prettig is voor je kind zelf die zo gelijk kan laten zien wat hij/zij bedoeld en heel prettig is voor je eigen gemoedsrust om zo te weten waar je het kind achterlaat.
Een psz is een plek voor het kleine kind om op een veilige manier, sociaal bezig te zijn met kinderen van zijn/haar eigen leeftijd. Of je nu werkt of niet - als je kind opgevangen wordt door opa en oma is het ook fijn dat het af en toe in kontakt komt met kindjes van de eigen leeftijdsgroep.
Kiki
19-08-2010 om 21:12
Amby, dit is toch ook een zakelijke dienstverlening
denk je dat de juf van mijn zoontje daar voor de lol zit. Nee ze is ingehuurd door de peuterspeelzaal en krijgt daar voor betaald. Het is bij ons allang geen vrijwilligerswerk meer. Ook peuterjuffen moeten zich tegenwoordig scholen.
Bovendien heb ik een contract moeten tekenen, dat lijkt me toch zakelijk genoeg. Ik ben een klant, ik betaal voor een dienst. Ik vind het geen verschil met een kinderdagverblijf, een school, of bijvoorbeeld zwemlessen.
Als jij door het zwembad waar je kind op zit wordt gevraagd om de kleedkamers te soppen doe je dat toch ook niet? Of dat de balletjuf vraagt of je even alle kostuums wil gaan wassen. Ik vind dat niet anders.