Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pollewop

Pollewop

29-05-2009 om 14:51

Ouderraad wijst ouders aan die mee mogen met schoolreisje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar

mar

04-06-2009 om 17:35

Afgrijzen

Enigzins met afgrijzen volg ik dit draadje. Wat een gedoe om een schoolreisje. Niets ten nadele van de ouders die graag mee willen, maar de pikorde gaat mij wat ver. En ik ben erg blij dat het op onze school niet zo gaat.

Toevallig ben ik dit jaar klassenouder en het blijkt dat die in eerste instantie gevraagd worden voor het schoolreisje. Door de juf, omdat zij met de klassenouders het reisje organiseert. Vervolgens komt er aanvulling uit de rest van de klas en dat wordt alweer bepaald door juf met klassenouders. De OR is er niet bij betrokken, de directie niet, verder niemand...

Voor alle activiteiten op school zijn óf verplichte roosters óf vrijwillige, en dan geef je je op. Voor sommige dingen wordt je persoonlijk aangesproken. Er zal vast wel eens iemand zijn die 'zijn snor drukt", maar de meeste ouders doen wel een of meerdere keren per jaar iets.

t.a.v. het vrij nemen van je werk. Toevallig valt het schoolreisje dit jaar op een vrije dag van mij, dus ik heb geen dilemma. Ik vind het best een keer leuk om mee te gaan (vooral omdat wij doorgaans niet naar pretparken gaan, maar meer "rustgevende" dingen). Daarentegen valt het schoolzwemmen voor mij op een werkdag. Daar zijn ook ouders voor nodig en in mijn geval betekent dat dat ik drie uur vrij moet nemen op een werkdag van 5 uur. Concreet houdt dat in dat ik 6 patiënten niet kan behandelen. Daar is mijn werkgever niet blij mee en mijn patiënten ook niet. Dus iemand anders neemt die beurt van mij over. Zo zijn er meer ouders. Sommigen regelen het netjes, anderen komen gewoon niet opdagen en worden daar op aangesproken. Maar deze ouders zullen niet bij voorbaat worden uitgesloten voor een schoolreisje.

'onzichtbaar' dingen doen

Op dochters oude school waren er altijd moeders die vanalles deden. Ik moest - ik zei het al eerder - als alleenstaande moeder zonder partner of kinderalimentatie veel werken, vooral tijdens schooltijd. Als ik vrij was, wilde ik graag dingen doen. Maar dan mocht het niet, omdat ik niet bij de vervelende klussen had geholpen. Wel nam ik poppenkleertjes mee om te wassen, bakte ik pannenkoeken voor het schoolfeest en was ik zo vaak mogelijk overblijfmoeder (werk was vlak bij school, dus kon in de lunchpauze). Omdat die klussen vrij onzichtbaar bleven, hoorde ik niet bij de kliek en mocht ik niet mee op schoolreis. Nou interesseert het mij persoonlijk geen bal, maar dochter was toch al een beetje de dupe van het feit dat ik zoveel moest werken om nog een beetje fatsoenlijk te kunnen leven, dat het voor haar wel leuk was geweest als degenen die bepaalden wie mee mocht zich eens in HAAR situatie hadden kunnen verplaatsen. ZIJ had het leuk gevonden als ik mee had gemogen, ze had het toch al niet zo gemakkelijk. Loten lijkt me in dat geval inderdaad het eerlijkst.
Sommige mensen kunnen niet zoveel doen als ze hadden gewild. Dan voel je je al rottig genoeg zonder dat anderen het nog eens lekker inwrijven.

Nasha 1st

Nasha 1st

04-06-2009 om 22:05

Beloningssysteem

ik geloof niet dat het bij ons op school zo werkt, dat je beloond wordt voor je "goede gedrag" Ik heb niet de indruk dat er "vriendjes" meegaan volgende week, zoals ik al zei, er gaan een aantal ouders uit de ouderraad mee aangevuld met ouders....daarbij is bijvoorbeeld naar het kind gekeken. Een moeder gaat mee omdat haar kind net op school zit en dit kindje nog een beetje steun nodig heeft.....Vind ik een prima reden....Ook voor een ander kindje is dat geregeld en die moeder is zelfs "extra" Juf heeft dat met de ouders besproken.... Met loten los je dat niet op....

Wilma

Wilma

05-06-2009 om 13:45

Aanverwante vraag: mag een jonger broertje of zusje mee als de o

Dat mag hier dus niet. En ook daar waren natuurlijk enkele ouders het weer niet mee eens. De juf zei dat ze niet een uitzondering konden maken, jongere broertjes en zusjes (ook oudere, maar die moeten vaak zelf naar school) mogen gewoon niet mee als je hulpouder bent. Dan moet je daar maar oppas voor zoeken ofzo.

Hier is vandaag groep 1 en 2 op schoolreis (naar 't Sprookjesbos in Valkenburg) en ze hadden één ouder tekort. Bij nader inzien de groepjes herverdeeld en per ouder vijf kinderen en zo lukte 't ook. Maar hier dus dit keer geen lange wachtrijen van ouders die mee willen.

Bij groep zeven (daar heb ik nog een vraag over, maar die start ik even apart) gaan alleen de ouders van de OR (van de schoolreiscommissie) mee, verder geen ouders nodig.

Groetjes,

Wilma

Bastet

Bastet

05-06-2009 om 18:46

Nee

Nee,hier is dat niet de bedoeling,dat een jonger broertje of zusje meegaat.
Groetjes,Bastet

Hier ook niet

en dat lijkt me heel logisch. Anders zijn de hulpouders niet alleen druk met de kinderen uit hun groepje maar ook nog met zelf meegebrachte peuters of zo. Dat kan natuurlijk niet, je hebt vaak toch al ogen en oren te kort bij dergelijke uitstapjes.

Nely

Nely

06-06-2009 om 10:42

Ook nog geen idee

wie er dit jaar meegaan met de schoolreis. Het zullen vast niet zoveel ouders zijn want met leerkrachten, stagaires en onderwijsassistent kom je best al een eindje. Hier gaan ze op 29 juni.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.