Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
picobello

picobello

17-07-2009 om 17:11

Ouders belgie Reden gezocht voor wisseling school.

na lang dubben hebben we besloten dat kind 2 van school gaat veranderen.Het gaat naar de school waar oudste ook al zit.Opzich geen probleem, maar...

Bij wet ( wallonie) is vastgelegd dat kinderen niet van school mogen wisselen tussen de jaren 1/2 3/4 en 5/6, kind gaat naar 2de en zou dus niet mogen wisselen.
Oude school doet erg lastig,geeft negatief advies over het wisselen omdat geen leer of gedragsproblemen heeft en het eigenlijk zeer goed doet op school.
zijn wij ook mee eens, maar onze redenen voor wissel ligt meer op sociaal gebied, omgangsnormen ect.

maar nu moeten wij dus een goede reden opgeven voor de wissel, maar welke reden wordt goed geaccepteerd?
onze redenen zijn niet doorslaggevend volgens oude school.
Als ik het goed begrepen heb geeft iedereen zijn motivatie en omdat school geen positief advies geeft is het dus aan de inspectie om een beslissing te nemen.
wat is dus een goede motivatie want het ligt zeker niet op het leer gebied?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou

Ik zou als reden geven dat ik mijn kind niet meer naar school zou sturen als het niet naar een andere school mag. En dan als reden geven dat het sociale klimaat op school 1 niet bevordelijk is voor de soc-em ontwikkeling van kind en niet aansluit bij de thuis gehanteerde normen en waarden of zo.
Daarnaast natuurlijk de heel logische reden dat broertjes en zusjes liever bij elkaar op school zitten.

Balletmama76

Balletmama76

18-07-2009 om 13:10

Begrijp ik dat nu goed...

...dat jullie toestemming nodig hebben van school en deze inspectie, om jullie kind van school te laten wisselen?
Wel erg betuttelend, want wat als mensen gaan verhuizen bijvoorbeeld, moeten kinderen uiteraard ook wisselen van school in veel gevallen.

Ik zou mezelfst niet voor zo een lange tijd willen vastleggen op een school, want bijvoorbeeld een wissel van directeur kan een goede school in een slechte veranderen. Zo'n geval hadden wij hier laatste jaar, leerlingen gingen massaal van een school af om naar een andere te gaan.

Ik zou als redenen het schoolklimaat aangeven en dat jullie dochters graag z'samen op een school willen zitten, is uiteraard ook kwa logistiek handiger.

Tinus_p

Tinus_p

18-07-2009 om 15:01

Wat dingen

picobello:
"maar nu moeten wij dus een goede reden opgeven voor de wissel, maar welke reden wordt goed geaccepteerd?"
Kun je de school, of anders de plaatselijke overheid, niet vragen om eem officiele lijst met criteria? Kun je bezwaar maken tegen dit besluit? Naar de rechter?
Het rottige is, dat je te maken hebt met een heel andere jurisdictie. Wij Nederlanders kunnen het wel allemaal belachelijk vinden, maar blijkbaar is dit volgens de Waalse wet in orde.

picobello:
"onze redenen zijn niet doorslaggevend volgens oude school."
Welke redenen heb je opgegeven?
Hoe dan ook, ik zou het 'brusje zit al op andere school' argument zwaar aanzetten. wat wel de vraag oproept, waarom ze nu naar een andere school gaan.

picobello

picobello

19-07-2009 om 20:17

Brusjes

die reden zou ik aan kunnen voeren mits niet de jongste nog naar de kleuterschool ( zijdelingsverbonden met de lagere school maar wel zelfstandig) in het dorp zou gaan en de voor en na schoolse opvang in de lagere school zit.wissel voor kind 3 is niet nodig omdat de kleuterschool een goede school is.

Wij willen het gooien op de sociale kant, maar kind wil zelf niet veranderen en school heeft met kind gepraat en vindt dat kind goed in groep ligt, geen problemen heeft ect. ik ben bang dat ze deze argumenten niet accepteren. wat voor ons van belang is dat kind lastig dieet heeft ivm voedselallergieen en school hier weinig rekening mee houdt ( bij bijzondere gelegenheden is er nooit iets voor haar bijv).
Volgens directie liggen de problemen ao door werken met invallers en daardoor is de communicatie naar ouders erg slecht, wij wisten bv pas na 2 weken dat eigen juf in zh lag en er een vervanger was en dan nog via andere ouders.kind zelf verteld weinig over school en bij naschoolse opvang wordt er ook niet veel verteld.
Maar door ervaringen met oudste weet ik dat dit geen problemen van dit jaar waren maar structureel zijn.
zou ik dit kunnen aanvoeren als reden?

Tinus_p

Tinus_p

20-07-2009 om 08:53

Heu

1. Zie mijn eerder reactie. Zoek een plek waar mensen rondlopen die verstand hebben van het waalse onderwijssysteem, en stel daar je vragen. Duik vooral ook in de juridische basis van het geheel; wie beslist, wat staat er op papier over criteria, kun je daarna bezwaar maken, kun je naar de rechter?
2. Argumenten die er op neerkomen dat de school iets fout heeft gedaan zullen niet snel geaccepteerd wordne, omdat dat impliciet betekent dat de school toegeeft het fout te hebben gedaan. En fouten toegeven is bij maar weinig instanties een sterk punt.

Waarom niet?

Piccobello, om te begrijpen wat een goed argument zou zijn om te kunnen wisselen, is het handig om te begrijpen waarom het eigenlijk niet mag.
Wat ik van het Waalse onderwijsprogramma begrijp, is dat het uit clusters van twee jaar bestaat. Twee jaar om een hoeveelheid stof te behandelen waarvan de volgorde of nadruk per jaar er niet zo heel veel toe doet. Maar aan het eind van die twee jaar wordt er wel hard gemeten of de doelen gehaald zijn.
Ik snap dat bij deze gedachte hoort dat je niet van school kunt wisselen. Dat is dan namelijk ook wisselen van volgorde en nadruk van de lesstof, waarmee de kans dat kind iets mist groot is.
Je moet wel een heel degelijk argument hebben om dit nadeel voor het kind om te zetten in 'de beste keuze'.
Picobello:"wat voor ons van belang is dat kind lastig dieet heeft ivm voedselallergieen en school hier weinig rekening mee houdt ( bij bijzondere gelegenheden is er nooit iets voor haar bijv)."
Dit kan zo'n argument zijn. Overigens niet zozeer omdat er voor kind weleens niets is, maar vooral omdat het mogelijk is dat kind toch het verkeerde binnen krijgt.
Kennelijk erkent de school dat er problemen zijn op dit terrein.
Wie beoordeelt zo'n aanvraag tot overplaatsing eigenlijk? Ik kan me niet voorstellen dat dat de school zelf is. Het lijkt me in ieder geval zaak om de problemen zo concreet mogelijk te benoemen. Het 'sociale' is te vaag en natuurlijk zegt kind dat ze het allemaal wel best vindt als de school haar uithoort.
Problemen met de uitvoering van het dieet, is wel een goed argument. Tenminste, als die problemen zo groot zijn dat ze een eventuele onderwijsachterstand waard zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.