Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Cicade

Cicade

14-03-2012 om 23:30

Ouders machteloos bij middelbare schoolkeus?

Mijn dochter heeft schooladvies havo/vwo. Heeft voor haar doen een vrij slechte Cito (542) behaald. De percentielscores of hoe ze ook precies mogen heten zijn afgelopen jaren een paar B's, en overwegend A's en A+en. (Tellen deze laatstgenoemde überhaupt mee?)

Bij bespreking van dit rapport werd om onze wens gevraagd. Ik zei dat ik daar het nut niet zo van inzie want het jaar daarvoor bij andere dochter (gesprek op nieuwe school en een keurige brief met onze motivatie/argumenten erbij.) werd daar niks mee gedaan.

Nee, dat zag ik helemaal verkeerd etc.

Nou, niet dus.Vanavond bij het aanmelden werd heel duidelijk dat ze contact met de basisschool gaan opnemen en ik weet vrij zeker dat die juffen bij hun oorspronkelijle advies zullen blijven.

Ik weet dat ik op de zaken vooruit loop, eind maart heb ik pas zekerheid, maar is er nog iets wat ik kan doen om haar toch in de atheneum brugklas te krijgen? Wat ze dan vooral gaat missen is een hele leuke masterclass de komende 3 jaar en dat gun ik haar zo en ik denk dat het ook heel goed voor haar zou zijn. Ze heeft zo'n vervelende 2 jaren achter de rug waarin er (te) veel tegen haar geschreeuwd is en al zoveel leuke dingen ontzegd zijn.

En nog even ter verduidelijking, zij heeft duidelijk een vwo intelligentie- niveau, dat beamen de juffen ten zeerste, maar uiteraard vinden zij dat niet voldoende. En ik zeg geef haar een kans want ze wil het heel graag (en dat zijn in mijn ogen voldoende redenen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

15-03-2012 om 10:19

Ja, je bent machteloos

Maar je kind niet! Als zij straks een VWO niveau laat zien in de brugklas, gaat ze daar wel heen.

Mijn dochter heeft dezelfde CITO uitslag en een HAVO advies, dat is lastiger omdat ze dus waarschijnlijk niet in een HAVO/VWO klas terecht kan. En dat terwijl de juf in zoveel woorden heeft toegegeven dat ze VWO niveau aan zou kunnen, maar ja, werkhouding... (net alsof de werkhouding op de lagere school veel zegt over de werkhouding op de middelbare). Dus ik zou zeggen: laat het aan je dochter over. Jammer van die masterclass, maar je kan haar dat soort ervaringen ook buiten school geven.

Annie

Annie

15-03-2012 om 15:01

Cito

Ook mijn dochter heeft een cito van 542 en zij gaat
straks naar een atheneum/havo brugklas waarbij ze op het hoogste niveau (= dus atheneum) les krijgt.
Afstromen (havo) kan later altijd nog mocht ze het niveau niet aankunnen.

Kan zoiets dan niet ??

gr. Annie

Cicade

Cicade

15-03-2012 om 15:50

Dochter wil het echt zelf

Het is niet dat ik het perse wil, als dochter liever naar Havo/vwo brugklas zou gaan, zou het geen punt zijn, maar ze wil zelf heel graag.
En inderdaad word je kind gewoon afgerekend op zijn/haar gedrag en werkhouding en dat vind ik niet kloppen.
Maar ik moet het gewoon even paar daagjes laten bezinken en dan ga ik toch nog 1 keer proberen te praten met de leerkrachten om ze te bewegen voor mijn dochters belang en wensen op te komen.
Normaal kan ik redelijk relativeren maar zodra het om mijn dochters gaat......
Dankjullie wel voor je reacties en Evanlyn ik hoop dat jouw dochter toch naar de door haar gewenste opleiding mag, ik duim voor jullie.
Weet je, ik denk heus dat een kind dat iets zelf graag wil en dus behoorlijk gemotiveerd is, samen met een goed stel hersens, sowieso al een heel behoorlijke kans van slagen heeft. Wat is het toch bij die juffen dat ze haar die kans niet willen geven??

Sporty

Sporty

15-03-2012 om 16:56

Evanlyn

Bijzonder, kun je met een Havo advies niet naar een Havo/VWO brugklas? Wat heb je dan aan het Havo advies?

Evanlyn

Evanlyn

15-03-2012 om 22:59

Havo brugklas

Deze school heeft dat helaas wel. En zoals ik al in een ander draadje zei: de overdracht is hier wel erg warm en gezellig, dus je komt er als ouder moeilijk tussen. Maar ik ga het natuurlijk wel proberen.

Out of the box

Als het echt waar is dat je dochter dit zelf wil, dan moet ze het ook zelf doen.
Wat is erop tegen om je dochter te helpen hier zelf voor te gaan. Laat haar een goede motivatiebrief schrijven naar de directeur of afdelingsleider onderbouw, waarom ze heel graag naar de Masterclass wil, waarom zij denkt dat zij het aan kan. Laat haar de brief eindigen met dat zij heel graag hierover met school wil komen praten.
Dan mag de basisschool nog komen uitleggen dat er iets mis is met haar werkhouding of motivatie
Ik ben op deze manier met een HAVO advies in de atheneum met Latijn klas gekomen; Mijn ouders vonden het niet nodig en school dacht dat ik het niet kon, maar ik wilde het perse. Vanwege mijn motivatie (zelf gesprek aangegaan met de conrector en toen die eerst nee zei, gewoon een week later weer gaan vragen) mocht ik het uiteindelijk proberen. Natuurlijk heb ik het ook gehaald, want dit was wat ik wilde. Maar dit werkt alleen als de motivatie echt bij je dochter zelf ligt en zij ook echt zelf de brief schrijft (of als ze goed gebekt is zelf opbelt)

Cicade

Cicade

16-03-2012 om 13:46

Josephine

Dankjewel voor je reactie. Fijn om te horen dat het jou gelukt is om hoger geplaatst te worden.
Dochter wil dit eerlijk waar graag zelf, als ze zou zeggen dat ze liever naar havo/vwo wil dan had ik dat jammer gevonden maar wel geaccepteerd.
Dus jouw suggestie ga ik zeker voorstellen aan mijn dochter ingeval ze twijfelen over haar plaatsing.
Er is vandaag iets gebeurd op school dat een ( voor ons) positieve wending kan geven aan het schooladvies en ik zie het nu wat zonniger in. Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.