Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

03-07-2018 om 13:43

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen


Fysio

Is het goed voor het herstel van het bot als hij onder leiding van een fysio gerichte oefeningen doet?

@nnemoon

@nnemoon

01-11-2019 om 08:17

Flanagan en Triva

Hij krijgt fysio als hij van loopgips over gaat op spalk

Hij weet dat het moet kunnen, maar hij is bang. Hij mist zijn fiets enorm, ik zeg tegen hem dat als hij eenmaal loopt ook weer kan fietsen.. Misschien helpt dat. 😉

Flavia

Flavia

01-11-2019 om 08:20

zelf vragen

misschien kan 1 of 2 sessies bij de fysio hem nu wel dat vertrouwen geven om te gaan lopen.
Voor fysio hoef je geen verwijsbrief te hebben. Ik zou de fysio even bellen en het geval voorleggen.

Triva

Triva

01-11-2019 om 09:18

weet je zeker

dat hij niet mag fietsen? Met onderbeengips zou dat moeten kunnen toch? Of is het heel erg ver naar school?

Triva

Triva

01-11-2019 om 09:20

maar

fysio kan nu ook inderdaad om hem wat vertrouwen te geven. Mijn zoon (ook spiraalbreuk) vond het ook doodeng. Hij moest zelfs naar de fysio omdat hij, met het gips tot aan de lies niet eens zijn been op bed iets kon optillen. De fysio moest hem leren welke spieren hij daarvoor moest gebruiken. Later dus ook daar naar toe om er voor te zorgen dat hij met loopgips niet heel gek ging lopen omdat hij het niet durfde

Triva

Triva

01-11-2019 om 09:21

lol

Ik bedenk me dat de fysio hem zelfs nog getraind heeft om weer een stapje te doen richting zijn sport: handbalkeeper. Was echt een fijne vent.

Angst (ot)

Ik vond het ook eng te fietsen na een nieuwe kruisbanden waarbij zowel in bovenbeen als onderbeen een tunnel werd geboord. Zo bang dat het opnieuw zou afscheuren want dan was ik verder van huis. Ik durfde nog eerder achter stuur van automaat plaats te nemen dan te fietsen. Zo bang dat ik mijn evenwicht zou verliezen.
Angst is iets waar niet snel over gepraat wordt. Als ik met lotgenoten erover sprak, bleek iedereen wel een moment van angst gevoeld te hebben. Vb als je de bus uitstapt terwijl de drempel aan de hoge kant is, en je je balans kwijt bent. Er zaten ook mannen bij zo hun herinneringen aan een vroegere breuk ophaalden.

En eens was ik bij de fysio voor revalidatie. Ik durfde een oefening niet, zo onzeker. Ook al zei hij dat mijn knie dat aankon. Ik heb gewoon staan janken van dat gevoel van onmacht. Door een blok achter mij te plaatsen die mij zou opvangen als ik mijn balans zou verliezen, kreeg ik vertrouwen. De knie bleek het idd aan te kunnen.

Angst is fnuikend.

@nnemoon

@nnemoon

01-11-2019 om 12:28

Fysio

Bedankt voor het meedenken. Bij hem is het ook echt de angst. Nu wil het toeval dat ik in een ziekenhuis werk waar patiënten fysio krijgen tijdens hun verblijf in het ziekenhuis na een operatie . Er lopen dus heel veel fysio's rond in het huis. Ik heb het even aan één van hen uitgelegd dat zoon bang is om met zijn loopgips te lopen. Ze willen hem graag helpen. Mijn man komt hem straks brengen. Hopelijk geeft hem dat net het setje om over zijn angst heen te stappen.

Flavia

Flavia

01-11-2019 om 13:29

Fijn

Fijn! En heel fijn dat het zo snel kan. Hopelijk helpt het.

Zomer

Zomer

01-11-2019 om 14:53

Tango en @nnemoon

Zo, ik ben er weer! Heb wel af en toe wel meegelezen maar ieder keer als ik wilde reageren kwam er wat tussen of de toetsenbord van mijn ipad deed het ineens niet meer. Dat soort dingen. Maar goed, ik haak hier gewoon weer in!
Tango, ik schrok wel van je bericht over wat je zoon heeft gezegd. Gelukkig is er inmiddels van alles al geregeld en is het nu wachten op het 1ste gesprek. Fijn dat je zoon hier voor open staat. Dat zegt al genoeg. Hij wil in ieder geval geholpen worden. Hoe ging het verder deze week? Leuk Ameland!
@nnemoon, pffff heftig voor je zoon dit. Ik snap die angst wel. Inderdaad wellicht nu al fysio als je zoon bang is (wat heel begrijpelijk is) en ik lees net dat je al wat geregeld hebt! Super! Heel fijn dat school zo goed meedenkt trouwens. Dat scheelt weer. Hoef je daar geen energie in te steken. Hopelijk zit je zoon snel weer op zijn fiets!!!!
Hier een heerlijke herfstvakantie gehad. Dochter had veel activiteiten en heeft zich prima vermaakt! Deze week nog erg rustig met toetsen. Maandag staat er een toets Nederlands gepland. Begrijpend lezen. Hmmm, niet dochter haar sterkste kant. We gaan nog wat oefeningen doen. Verder moest dochter samen met haar vriendin een powerpoint maken over scheidkundige zaken. Ik heb ze wat geholpen maar pfffff. Dat heeft ook zo niet mijn interesse maar gelukkig is google my friend!
@nnemoon, we zijn nog niet naar oudste dochter geweest. Dat gebeurt over een paar weken! We hebben er wel heel veel zin in!

Tango

Tango

01-11-2019 om 17:11

Voortgang

Het gaat redelijk met zoon hier. Hij is de rest van de week naar school geweest voor de theorievakken. Dit lukt hem dan wel. Het zijn dus vooral de praktijkvakken die hij niet leuk, saai, stom etc. vindt. Het vervelende was dat ik pas woensdag contact kreeg met de mentor. Ik heb heel lang met haar gesproken en zij begrijpt het gelukkig goed. Ze heeft overlegd of het akkoord is dat zoon tot volgende week donderdag, als we gesprek hebben op school, dus alleen theorievakken mag volgen. Vandaag kreeg ik te horen dat dit akkoord is. Heel fijn! Zoon had gisteren studiedag en vandaag sowieso alleen theorie, dus had de reactie geen haast meer.
Gek genoeg zijn we van de week ook helemaal niet gebeld toen hij ongeoorloofd afwezig was (de hele maandag en dinsdag en woensdag de praktijkvakken). Ik heb dit wel gemeld bij de mentor, dat ik dit raar vind. Blijkbaar wordt er of niet goed geregistreerd, of hij wordt niet gemist. Zij vond dit ook bijzonder.
Ik ben heel benieuwd naar het gesprek met de psychologe maandag. Ik hoop dat zij iets kan betekenen.
Bij zoon is verder te merken dat hij geen idee heeft wat hij nu allemaal wil. Op alle gebieden. Zo was hij natuurlijk gaan voetballen en liep dat dus niet goed doordat hij bij 1 team weggestuurd was en het andere team eigenlijk niet tot stand kwam. Van de week ging hij trainen bij zijn voormalige club, waar hij het 3 jaar heel erg naar zijn zin had. En dan komt hij toch weer terug met de mededeling dat hij het niet leuk vond. Je komt er dan niet goed achter wat het precies was. Blijkbaar heeft hij heel veel behoefte aan bevestiging (van de trainer en de andere jongens) en dat kreeg hij niet echt. Uiteindelijk gaf hij aan het nog wel een keer te willen proberen. Ik heb hem ook uitgelegd dat we het nu juist belangrijk vinden dat hij sport, omdat hij alleen maar passiever wordt en zich mee terugtrekt. Dit begrijpt hij wel. Ik hoop dus heel erg dat hij zijn draai alsnog gaat vinden. Het werkt ook allemaal niet echt mee.
Een andere sport weet hij ook niet. Voetbal vindt hij ook echt wel leuk. Maar op dit moment moet alles precies goed zijn voor hem, en dat krijg je dus vaak niet.

Tango, @nnemoon en Zomer

@ Tango Wat naar dat je zoon zijn draai niet kan vind. Wel knap dat hij dat bij de huisarts zo goed kon verwoorden. Goed dat hij open staat voor een gesprek en geholpen wil worden. Dat is voor veel mensen al een grote en moeilijke stap.

@ @nnemoon Wat vervelend van zoon zijn been. Ik snap dat wel die angst. Hebben de fysio's op jouw werk nog goed kunnen helpen?

@ Zomer Fijn dat jullie een fijne herfstvakantie hebben gehad.

Hier...

is dochter de eerste 3 weken enthousiast begonnen. Ze heeft een leuke klas en ook nette cijfers. Meestal tussen de 7 en 8. De meeste vakken vind ze ook leuk, vooral wiskunde, techniek en kunst en cultuur. Mens en maatschappij vind ze dan weer vreselijk.

Daarna was het nieuwe er af en merken we nu toch wel dat het wat moeizamer gaat. Vooral de lange dagen op maandag, dinsdag en donderdag van 8:30 tot 16:45 en dan nog fietsen hakken er bij dochter erg in. Ze is vaak erg moe en hangt veel op de bank of haar kamer. Gelukkig doen ze al het huiswerk op school dus hoeft dat thuis niet meer. Op woensdag middag zijn ze vrij en dochter heeft die middag echt nodig om bij te tanken. Ook op zondag is ze vaak erg moe.

Op vrijdag middag heeft ze dan nog 2 uur kunst en cultuur klas, hier krijgt ze wel weer veel energie van. Ze kijkt hier ook de hele week naar uit. Ze vind vooral muziek en dans heel leuk en heeft rondgekeken naar een dansschool. Ze gaat maandag op proefles.

Tango

Tango

04-11-2019 om 23:05

Zonnestraal

Wat een lange dagen heeft jouw dochter op school, tot 16.45 u. Hier hebben ze uiterlijk tot 16.10 u. en dat vindt zoon al heel lang.
Verder is het redelijk normaal dat ze rond de herfstvakantie moe zijn. Fijn dat ze thuis weinig huiswerk hoeft te maken dan.
Wat leuk dat ze zoveel energie krijgt van de kunst en cultuurklas. Dat zijn belangrijke dingen.
Mens en Maatschappij vond zoon ook een lastig vak. Het sprong ook vaak erg van de hak op de tak w.b. onderwerpen. In de tweede klas trof hij gelukkig een docent die alle toetsen met hem heeft voorbereid. Hij ging toen met sprongen vooruit. Dat was heel fijn. Trek dus op tijd aan de bel als ze hierin vastloopt.

Tango

Tango

04-11-2019 om 23:22

Psycholoog

Vanavond dus het gesprek met de psychologe gehad. Het was een fijn gesprek. Ze heeft eerst met zoon gesproken, wij waren er wel bij. Hij kon weer heel goed vertellen waar hij tegenaan loopt en zij was heel begripvol, gaf aan dat dit heel vervelend is, dat ze heel goed aan hem kon zien dat hij er geen zin meer in heeft maar dat hij niet de enige is die hiermee zit en dat het eigenlijk altijd weer goed komt. Je zag hem daar echt een beetje blij van worden.
Daarna hebben we met elkaar gesproken over zoons ontwikkeling sinds de basisschool. Natuurlijk kwam het gesprek ook op praktijkonderwijs. Man werd hier een beetje boos over, want hij vindt echt dat zoon daar niet hoort. Toen we de IQ cijfers erbij haalden gaf de psychologe aan dat hij daar eigenlijk wel gelijk in heeft. Zoon scoorde verbaal een stuk hoger dan performaal en zo gaf zij aan, dat verklaart dat hij inderdaad goed is in wiskunde en daarnaast die praktijkvakken dus helemaal niet leuk vindt. Ik vond het echt een eye-opener.
Zoon is ook helemaal niet handig in praktijk-opzicht. Laatst moest hij van mij de auto van binnen stofzuigen en hij weet dan echt niet hoe dit aan te pakken. Je moet hem dan echt stap voor stap begeleiden. En vandaag ook zo'n typisch voorbeeld. Hij had een keukenkastje open laten staan en stond gebukt iets in de koelkast te zetten. Ik zei twee keer: pas op voor je hoofd! Vervolgens stootte hij toch zijn hoofd tegen het kastdeurtje. Toen ik zei dat ik hem toch had gewaarschuwd, zei hij: ja maar je zei toch niet waar ik precies voor op moest passen!
Hij geeft dus verder ook voortdurend aan dat hij de praktijkvakken stom en saai vindt. En vanavond na het gesprek noemde hij ook nog even dat het stom is dat hij nu bijna geen sport meer krijgt, alleen 2 uur gym.

De psychologe had dus verder zeker geen pasklare oplossing, want gaf ze aan, de vorm van onderwijs die zoon nodig heeft, bestaat eigenlijk niet. Hij zou eigenlijk iets van speciaal onderwijs moeten hebben maar dan wel op vmbo-basis niveau. Ze gaat hierin dus meedenken met school en neemt contact op met de mentor van zoon, nog voordat we donderdag het gesprek hebben. Wel vond ze het dus een goed idee als zijn intelligentie opnieuw getest wordt, want de laatste betrouwbare test is van toen hij 9 jaar was o.i.d. In groep 8 is het toen nog een keer gedaan, maar die test was onbetrouwbaar omdat zoon compleet dicht sloeg. Ik heb er eerlijk gezegd wel vertrouwen in dat hij bij deze mevrouw wel een betrouwbare test kan maken. Zij zou hem dus zelf afnemen.

Na het stukje school wil ze met zoon ook nog wel aan een stukje sociale vaardigheden e.d. gaan werken omdat zoon hierin ook best vastloopt. Hij heeft weinig vrienden en zijn enige vriend met wie hij momenteel afspreekt neemt regelmatig een loopje met hem. School heeft echter de prioriteit, daar zijn we het ook helemaal mee eens.

Wordt vervolgd dus weer. Ik ben heel benieuwd naar wat het gesprek donderdag gaat brengen.

IQ-test

Het kan gebeuren dat een kind door stress bij een nieuwe IQ-test minder presteert. Dat kan de uitslag ook nadelige invloed hebben op verdere beslissingen.

Wel fijn dat hij haar vertrouwt en zij hem gerust stelt zodat hij wat kan ontspannen.

Verder

Aan de andere kant; Nu zal een vmbo in speciaal onderwijs ook geen genoegen nemen met een oude iq-test. Dan heeft hij in ieder geval al een recente test gedaan.
En je hoeft het niet met derden te delen.

Zomer

Zomer

05-11-2019 om 09:36

Tango

Dat klinkt als een fijn en positief gesprek! Ook fijn dat zoon zich hier dus voor open stelt. Ik denk dat het goed is dat er een nieuwe IQ test komt. Dan weet je ook waar je het over hebt. Jullie kunnen dan zelf heel goed de inschatting maken wat je wel en niet deelt maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat je realistisch bent. Ik denk dat het belangrijk is om je zoon binnenboord te houden op het VMBO. Ik begrijp je man ook wel. Met mijn dochter is het net zo en daarom is je verhaal ook zo herkenbaar. Scoort niet goed op de praktijkvakken maar wel op de theoretische vakken. En die voorbeelden die je noemt (auto stofzuigen etc.). Exact dochter. Ik vermoed dat dochter in het plaatje ADD valt. Zou je zoon daar ook niet in vallen? Het verschil is wel dat dochter met redelijk plezier naar school gaat en het op sociaal vlak goed gaat op dit moment! Ze zit goed in haar vel. Ik hoop dat je zoon daar straks ook weer is! Gelukkig gebeurt er nu iets! Wordt de IQ test al snel afgenomen?

Zomer

Zomer

05-11-2019 om 09:41

Zonnestraal

Je dochter maakt inderdaad lange dagen maar wel huiswerkvrij. Dat is ook wel fijn. Het is best normaal dat het na de herfstvakantie moeizamer wordt en de tijd van het jaar werkt ook niet echt mee. Het nieuwe is er af en alles is gewoon geworden. Wel leuk dat ze op dansles gaat! Daar kan ze lekker haar energie in kwijt zo te lezen!

Zomer

Zomer

05-11-2019 om 09:43

@nnemoon

Hoe gaat het inmiddels met je zoon? Heeft de fysio bij je werk wat opgeleverd? Ik ben heel benieuwd!

@nnemoon

@nnemoon

05-11-2019 om 11:25

Tango

Wat fijn voor jullie en zoon dat het een goed gesprek is geweest met de psychologe. Fijn dat je zoon vertrouwen in haar heeft en samen wil kijken voor een oplossing. Goed dat zij meedenkt en contact opneemt met de mentor. Ik zou er ook alles aandoen om hem op basis te houden. Ik hoop dat er snel een oplossing komt voor je zoon, waardoor hij weer lekker in zijn vel komt te zitten.

Ik herken ook veel uit je verhaal. Hier ook bij zoon met een grote kloof tussen verbaal en performaal en een grote hekel aan praktijkvakken. Hij vindt het ook saai, stom en je leert er niets van. Zoon is ook beslist niet handig. Hij haalt zelfs zijn cijfers naar beneden door het praktijk gedeelte. Jammer dat je geen VMBO hebt zonder praktijkvakken.

@nnemoon

@nnemoon

05-11-2019 om 11:30

Zonnestraal

Leuk om te lezen hoe het met je dochter gaat. Goede cijfer, dat is een mooi begin. Wel lange dagen, maar als ze haar huiswerk dan al heeft gedaan valt dat ook wel weer mee. Leuk om te lezen dat ze zo geniet van dans en muziek. Even lekker je zelf uitleven. Goed idee om op dansles te gaan. Ik ben benieuwd hoe de proefles zal zijn.

@nnemoon

@nnemoon

05-11-2019 om 11:36

Fysio

Nou zoon is naar de fysio geweest. Ik heb hem gebracht en heb even staan kijken voordat ik weer aan het werk ging. Zoon stond echt te trillen op zijn krukken, hij was bang en wist gewoon niet meer hoe hij zijn voeten moest verzetten. Hij dacht ook dat hij bij de volgende controle al zonder krukken zou moeten kunnen lopen. De fysio was heel aardig en zei je moet helemaal niets. Jij bepaalt wat kan en niet kan. Hij liet hem lopen aan een loopbrug en dat ging goed. Met krukken ging het wat minder. Het begin is er dus. De loopbruggen staan gewoon in de gang in het ziekenhuis, dus hij mag altijd komen oefenen.

Tango

Tango

05-11-2019 om 16:22

Test

Flanagan, dat is eerder dus gebeurd bij zoon. Dat hij door stress heel laag scoorde. In groep 8 was dat. Hij wist toen dat er heel veel afhing van de test, namelijk dat hij naar de school kon waar hij zo graag heen wilde. De meneer die toen de test afnam had hem (naar eigen woorden) gerustgesteld, maar dat bleek achteraf geenszins het geval. Ik vond het ook een beetje een nare man, dus ik kon me er zeker wat bij voorstellen. Hij vond bijvoorbeeld ook dat zoon, omdat hij emotioneel jong was en lichamelijk ook nog klein, best nog een jaartje op de basisschool kon blijven. Dit terwijl zoon helemaal klaar was met de basisschool en midden in het proces van afronden (kamp, musical) zat. Daar hebben we dus ook een stevige stok voor gestoken, maar het gaf absoluut geen vertrouwen in deze meneer.
Dit onderzoek kwam gisteravond ook ter sprake. Zoon kon (of wilde) het zich nauwelijks herinneren. Wel kwam hij er na het gesprek met de psychologe op terug dat hij er nog steeds mee zit dat hij niet naar die school mocht. Daar boden ze veel sportvakken aan en op zijn huidige school helemaal niet. Dat is iets waar hij nu tegenaan loopt door de enorme hoeveelheid voor hem niet leuke praktijkvakken. Als er nou iets van sport tussen zou zitten zou dat al helpen.

Flavia

Flavia

05-11-2019 om 16:33

Tango

Kunnen jullie proberen om nu nog een overstap naar die andere school te regelen?
Misschien dat dat zijn motivatie omhoog helpt.

Tango,

Oké, als de eerste test onder stress is afgenomen, verandert dit mijn eerdere waarschuwing.

Zomer

Zomer

06-11-2019 om 13:13

Tango

Dat dacht ik ook meteen. Is er nog een mogelijkheid dat hij overstapt naar die andere school? En zou je zoon dat nog willen?

Zomer

Zomer

06-11-2019 om 13:14

Flavia

Hoe gaat het met jouw dochter?

Zomer

Zomer

06-11-2019 om 13:16

Hier

Dochter had een 7.4 op Nederlands! Die is weer in the pocket! Overmorgen heeft ze een toets van een Groene vak en dat leren gaat erg moeizaam. Het interesseert haar niet en dan kan ze moeilijk de motivatie opbrengen. We hebben vandaag en morgen nog maar ik heb er een hard hoofd in. We gaan het zien!

Voor de rest is het redelijk rustig met toetsen op dit moment.

Flavia

Flavia

06-11-2019 om 14:23

tja

Hier gaat het heel wisselend, goede en slechte cijfers wisselen elkaar af.

Ze heeft een gesprek gehad met de mentor (alle klasgenoten) en die gaf aan dat ze wel erg veel badmintont en dat daar de slechte cijfers waarschijnlijk wel van komen.
Nou denk ik daar heel anders over, als je per dag meerdere uren kunt verklooien met tik-toks maken en youtube filmpjes kijken is er nog wel ruimte voor wat meer aandacht aan je huiswerk en dan metname het leren van dingen. Want dat wil nog steeds niet lukken.

Wel hebben we haar afgelopen weekend een workshop slim stampen laten volgen omdat ze de tips van ons niet wil aannemen en we hopen dat het zo wel binnenkomt.
We gaan het zien want ze zit nu midden in de toetsweek en ik zie wel een verschil in hoe ze met de stof bezig is.

Het is deze training: https://wijkunnenmeer.nl/bootcamp-snappen-en-stampen/

We gaan het zien.
Verder is het op mijn werk onverminderd akelig druk en dat helpt nog steeds niet mee. Wel heb ik aangegeven per 1 januari weer mijn gewone 28 uur te gaan werken.
Nieuwe manager is fijn en dat is ook wel rustgevend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.