Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
NaShA

NaShA

30-03-2011 om 18:36

Over versnellen gesproken :-)

http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/detail/575959/2011/03/30/Wonderkind-12-weerlegt-oerknaltheorie.dhtml

Wonderkind (12) weerlegt oerknaltheorie

Jacob Barnett.
De oerknaltheorie klopt niet helemaal. Het verklaart gewoonweg niet de hoeveelheid koolstof in het universum. Althans, dat denkt de twaalfjarige Jacob Barnett, met een IQ van 170 een van slimste kinderen ter wereld. En volgens professoren in de astrofysica lijkt de studiebol een punt te hebben.

Jacob is geen alledaagse tiener. Op achtjarige leeftijd maakte hij de middelbare school af en momenteel studeert hij gevorderde astrofysica aan de Universiteit van Indianapolis. Hij houdt zich daar bezig met de meest complexe wiskundige concepten.

Zo werkt hij aan een uitgebreide versie van Einsteins zwaartekrachttheorie en heeft hij de intentie om de oerknaltheorie te weerleggen.

De professoren aan de universiteit zijn zeer onder de indruk van het kind. Ze voelen zich zelfs een beetje geïntimideerd door de intelligentie van het knaapje. Professor Scott Tremaine van Princeton, waar Einstein zijn onderzoek deed, volgt Jacob ook op de voet. ,,Als Barnett werkelijk slaagt in zijn werk en aantoont dat de oerknaltheorie niet klopt, staat hij in de rij voor een nobelprijs," liet de geleerde onlangs weten in een email aan de familie van de 12-jarige.

Bij Jacob is op jonge leeftijd het syndroom van Asperger geconstateerd, een milde vorm van autisme. Op driejarige leeftijd loste Jacob puzzels van 5.000 stukjes op, leerde hij landkaarten uit zijn hoofd en herhaalde hij kentekenplaten van auto's die hij onderweg was tegengekomen. (DHE)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

30-03-2011 om 19:23

Poeh zeg

Dat is nog eens versnellen, met 8 jaar al klaar zijn met de middelbare school! Maar eh, geef mij dan maar liever een 'kleuterverlenger' hoor.

Sancy

Sancy

30-03-2011 om 21:48

Zo dat

een 1 aprilgrap zijn?
De Wikipediapagina over dit wonderkind is pas op 24 maart aangemaakt.

Valkyre

Valkyre

30-03-2011 om 22:16

Hmmm...

en ik vond 't al knap dat mijn bijna-kleuter zelfstandig een puzzel van 60 stukjes maakt.

Een IQ van 170, kun je dat nog testen dan? Klinkt wel erg Doogie Howser.

ayla

ayla

31-03-2011 om 08:58

Kan ja

Volgens mij zijn er testen waarmee ze tot 180 of 190 kunnen meten, dus dan zou 170 mogelijk moeten zijn, het waarschijnlijk slimste kind van Nederland heeft ook een IQ boven de 150, dat meisje was laatst nog bij een programma van klokhuis. Die aflevering is trouwens heel leuk om aan kinderen zaken rondom hoogbegaafdheid duidelijk te maken.

ayla

ayla

31-03-2011 om 10:00

Pelle

de testen bestaan, of ze betrouwbaar zijn is een tweede

Testen

In Nederland is de WISC III gebaseerd op een steekproef onder 1239 kinderen. Misschien is de Amerikaanse versie wel op veel meer kinderen gebaseerd, waardoor er meer nuance c.q. een breder spectrum mogelijk is?

skik

ishtar

ishtar

31-03-2011 om 11:25

Skik

zo weinig maar?

Guinevere

Guinevere

31-03-2011 om 12:58

Poeh zeg

Ongelooflijk inderdaad, zo'n kind. Ik vraag me wel af hoe zo'n jongen er onder is.
En we moeten hier duidelijk nog even oefenen met de legpuzzels, anders kan onze peuter straks niet naar de universiteit als hij 8 is.

Sassie

Sassie

31-03-2011 om 13:08

Sluit me aan

bij Pelle. Het lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk. Komt nog eens bij inderdaad 'hoe die jongen eronder is'. Ik denk dat het een 1 april grap is.

Sancy

Sancy

31-03-2011 om 14:54

heeft iemand al gekeken of 'gevorderde astrofysica' aan die universiteit wordt gegeven?

Truus

Truus

31-03-2011 om 16:12

Testen

Een oom van mij is bij het PBC getest en bleek een iq van >160 te hebben. Hoe hoog het dan precies is konden ze niet vaststellen. Hij heeft trouwens niet veel aan dat hoge iq gehad.

Jesse_1

Jesse_1

31-03-2011 om 16:55

Als het een grap is

legt hij het toch wel leuk uit hoor :

http://www.youtube.com/watch?v=YFmrlIEpJOE&feature=player_embedded#at=146
Zijn moeder post al langer filmpjes van hem, dus hij is niet 'net verzonnen'.
Jesse (die ook op 40-jarige leeftijd nog niet aan puzzels van 50.000 stukjes gaat beginnen)

Sancy

Sancy

31-03-2011 om 18:54

werkt Scott Tremaine wel bij Princeton?

Jesse_1

Jesse_1

31-03-2011 om 20:34

Meen je dat sancy?

http://www.ias.edu/news/press-releases/tremaine
Je kunt 'm ook mailen: [email protected]
En ja, www.astro.princeton.edu is van de Princeton University.

Astrid

Astrid

31-03-2011 om 21:50

Moet je hier blij mee zijn?

Een gedeelte er van kan zeker kloppen. Hier heb ik een zoon van 12, ook met Asperger, met slechts een iq van 147. Hij kende 20 letters met 20 maanden en kon foutloos voorlezen uit Jip en Janneke toen hij net 3 was. Ook kende hij alle nummerborden van mensen uit de straat uit zijn hoofd.

Toen hij 3 was begon hij ook met de atlas en heeft deze uit z'n hoofd geleerd. Echt tot in de details. Wij hebben veel vrienden die destijds verre reizen maakte en als ze 1 plaats ergens op de wereld op noemde wist hij meteen waar ze waren geweest en bij welke rivier het in de buurt lag en wat nog meer plaatsen in de buurt waren. Het was zelfs zo erg dat wij soms stiekem in de atlas dingen gingen opzoeken omdat we hem niet geloofde of hem voor wilde zijn. Nou, hij had het altijd goed!

Het is leuk, bijna een anekdote die niemand later zal geloven. Mijn vader was ook zo. Ik heb 'm echter nooit geloofd tot ik zelf zo'n kind had.

Het is leuk hoor zo'n slim kind, maar ik had toch liever een wat normaler exemplaar gehad. Want hij weet heel veel nu hij 12 is, kan overal over mee praten, maar er is ook zoveel wat hij niet kan en wat hij waarschijnlijk nooit zal begrijpen...

Of dit stukje waar is maakt me niet uit. Ik heb wel vaker van dit soort extreme gevallen gehoord. Dus dit kan ook best.

Oh?

Dirk kende voor hij 2 was de meeste letters, las woordjes toen hij 2,5 was en simpele boekjes toen hij 3 was. En hij kende alle kaarten die we hem lieten zien.
Puzzels waren ook totaal geen probleem, honderden stukjes. Hij is getest met 7 jaar, HB-tje. Maar moet ik nou ook aan Asperger gaan denken?

Tegenwoordig foetert hij als hij een topo-toets heeft en hij kan Amsterdam nauwelijks meer aanwijzen op de kaart trouwens. Hij blijft wel beweren dat al het rekenen dat hij op de internationale school krijgt te makkelijk is en dat hij dat eerverleden jaar al in Nederland kreeg. Sinds hij hier met algebra en meetkunde is begonnen neem ik dat maar met een korreltje zout.

Fiorucci

Fiorucci

01-04-2011 om 07:15

Nee dirksmama

Nee, lijkt me niet, er zijn aspergers met een hoog iq, maar dat betekent niet dat elk kind met hoog iq dus asperger heeft.
Mijn man scoorde ook 150,maar heeft echt geen asperger, geen zorgen dus..

Sancy

Sancy

01-04-2011 om 16:35

Lol jesse

Fijn dat je hapte

Jesse_1

Jesse_1

01-04-2011 om 17:40

Ook voor 1 april

ben ik overal voor in

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.