Karin
28-12-2010 om 15:36
Overdracht binnen de school
Met toestemming van de Forumredactie
Beste ouders,
Naast mijn werk als leerkracht op een basisschool, volg ik de studie pedagogiek. Daarvoor doe ik een onderzoek over de overdracht van leerlinggegevens binnen de school.
Voor dit onderzoek wil ik graag weten wat u als ouder belangrijk vindt. U zou mij enorm helpen als u antwoord kunt geven op onderstaande drie vragen:
1. Als uw kind naar de volgende groep gaat, hoe vindt u dan dat de overdracht zou moeten verlopen?
2. Welke informatie moet volgens u in ieder geval doorgegeven worden aan de nieuwe leerkracht van uw kind?
3. Vindt u dat u als ouder bij de overdracht moet worden betrokken, zo ja op welke manier?
Alvast hartelijk bedankt!
Groet, Karin
Cindy
28-12-2010 om 16:56
Interessant!
Nuttig! Als ouder van twee voorlopende kinderen valt het me elk jaar weer op dat er wel een overdracht is geweest, maar nooit goed. Leraren willen eerst zelf een mening vormen, zonder ballast van voorganger (op zich goed), maar vergeten dat een kind de motivatie in de eerste weken bij een verkeerde aanpak volledig kwijt kan raken. Elk jaar weer moeten we het gesprek (lees soms: het gevecht) weer aan om duidelijk te krijgen hoe ze in elkaar zitten, wat ze nodig hebben en wat voor afspraken daarover gemaakt zijn. Bijvoorbeeld: beide kinderen zouden bij de overgang naar groep 3 mogen starten op hun eigen leesniveau, maar moesten beide starten bij het begin omdat het zo goed is voor de groepsvorming als alle kinderen met hetzelfde werk starten...
1. Als uw kind naar de volgende groep gaat, hoe vindt u dan dat de overdracht zou moeten verlopen?
Voor het eind van het jaar en niet alleen op papier; liefst ook van te voren al een gesprek met ons als ouders
2. Welke informatie moet volgens u in ieder geval doorgegeven worden aan de nieuwe leerkracht van uw kind?
Waar kind voorloopt, zodat het niet aan het begin hoeft te beginnen; plussen en minnen in persoonlijkheid kind; vooral de gemaakte afspraken over programma en begeleiding
3. Vindt u dat u als ouder bij de overdracht moet worden betrokken, zo ja op welke manier?
Ja, absoluut; wij kennen onze kinderen tenslotte het best! Liefst voor het eind van het schooljaar een kennismakingsgesprek, anders in eerste weken van het nieuwe schooljaar.
rodebeuk
28-12-2010 om 18:59
Niet veel aan te vullen op cindy
Ik vind dat het op dit moment keislecht verloopt. Ze hadden twee overdrachtsmomenten, voor en na de zomervakantie, en toch presteerde leraar het om pluswerk tot de herfstvakantie op te schorten. Daarna zou hij niveau's gaan bepalen en dan na de Kerst starten??? Alle afspraken en dure externe adviezen van de voorgaande jaren lagen dus bij oud papier.
Voor ons een reden om van school te wisselen.
Dat van eigen beeld vormen is me een gruwel. Hoezo professionele aanpak.
Het is hier ook zo dat je een kleuter zonder intakegesprek bij de poort aanlevert. Ze willen eigen beeld vormen. Na 6 weken mag je dan eens vragen (op eigen initiatief van de ouder) hoe het gaat.
Fransien
28-12-2010 om 19:30
Nuttig onderzoek
Eindelijk een echt nuttig onderzoek, fijn, en ik hoop dat de uitkomsten je niet al te onbekend voorkomen. Voor de duidelijkheid heb ik een kind van 6 die lekker slim is, en eentje van 4 die cognitief mijlenver voorloopt (leest alles wat los en vast zit, rekenen boven de 20 geen probleem) en die problemen geeft (verveelt zich en gaat zelf 'leuke' dingen verzinnen).
1. Wat mij betreft overdracht voor de zomervakantie. Ik vind het wel de verantwoordelijkheid van de ontvangende leerkracht om die overdracht vlak voor het schooljaar nog even goed door te nemen. Ik vind het ook de verantwoordelijkheid van het team om bij samenstelling van klassen te kijken naar de overdracht om problemen te voorkomen (bijv pesters scheiden, erg slimme kleuter waarvan al gedacht werd aan versnellen bij keuze tussen groep 3 en groep 3/4 in de combinatiegroep plaatsen)
2. Allereerst de informatie over allergieen en andere gezondheidszaken en eventueel gemaakte afspraken met de ouders en/of het kind. Daarna stel ik me voor dat beide leerkrachten aan de hand van het schoolrapport en het leerlingvolgsysteem en de handelingsplannen van dat jaar (indien aanwezig) de leerling bespreken en dat de latende leerkracht ook de tips/trucs van hoe moet dit kind aangesproken worden, waar liggen de knelpunten en waarvan gaat dit kind in de gordijnen, doorgeeft. Dat scheelt behoorlijk wat tijd, en een ontvangende leerkracht vormt toch wel zijn/haar eigen beeld.
3. Bij normale kinderen hoef ik als ouder niet betrokken te worden. Als er echte zorgenkinderen zijn, vooral als er veel handelingsplannen liggen, dan is het wel heel verstandig. Als ouder had ik de leerkracht ook al verteld wat mijn voorlopende kleuter kan (de blik van de leerkracht zei mij genoeg over hoe serieus ik genomen werd) en wat je bij hem ook vooral niet moet doen (prijzen voor dingen waar hij echt niet zijn best op gedaan heeft, bijvoorbeeld, ook zijn blik zegt op zo'n moment genoeg).
Veel succes met je onderzoek.
anna van noniemen
28-12-2010 om 20:05
In theorie
klinkt zo'n overdracht wel leuk. Maar...elke leerkracht is anders. En ik weet zeker dat de leerkracht van groep 3 alles over zoon 2 naar leerkrachten van groep 4 heeft overgedragen, hoe dingen aan te pakken enz. Maar als die er dan niks mee doen. Wat ga je daar aan doen? Onderzoek je dat ook?
Kobalt
28-12-2010 om 20:20
Mijn mening
Altijd voor de zomervakantie. Voor sommige leerlingen zijn de eerste twee schoolweken cruciaal voor het krijgen van vertrouwen in de leerkracht. Als die dan falend en struikelend begint, verlies je al zoveel krediet bij de kinderen. Ook is het van belang dat de kinderen gelijk op een geschikte plek in de klas geplaatst worden, dat kan alleen maar met een goede overdracht van alle kinderen. Ik vind de overdracht de verantwoordelijkheid van de oude leerkracht.
Ik vind leerkrachten die 'met een schone lei' willen beginnen werkelijk lachwekkend. Die hebben blijkbaar geen vertrouwen in de professionaliteit en bevindingen van hun eigen collega's.
In ieder geval: eventuele stoornissen, leerproblemen, handelingsplannen. Verder moeten beloftes en afspraken overgedragen en nagekomen worden. En het is heel belangrijk dat de groepsdynamiek en pestproblemen uitgebreid worden over gedragen, zodat de nieuwe leerkracht gelijk goed kan inzetten.
Als ouder van een zorgenkind wil ik voor hem betrokken worden bij de overdracht. Ik zorg hier inmiddels zelf wel voor. Als er geen bijzondere problemen zijn (bij mijn andere kinderen), hoef ik niet betrokken te worden, maar ik voel me wel erg bedrogen als bij de herfstvakantie blijkt dat cruciale informatie mist. Ik heb geleerd om niet meer af te wachten, en er voor te zorgen dat ik zelf de leerkracht aan het begin van het jaar even kort spreek (op het plein of zo) waarbij ik dan wel even benoem wat er speelt, zodat ik weet dat de leerkracht het ook weet.
reina
29-12-2010 om 11:28
Kobalt
"Altijd voor de zomervakantie" Zelf vind ik de eerste dagen na de vakantie, als de kinderen er nog niet zijn, prettiger. Dan is als leerkracht je hoofd weer leeg, kun je je helemaal gaan richten op je nieuwe groep. Aan het eind van het schooljaar is het zo druk en ben ik vaak zo moe dat informatie bij mij dan veel minder goed binnenkomt.
Moppeke
29-12-2010 om 11:31
Interessant onderzoek
Goeie actie. Ik vind de overdracht al jaren waardeloos, elk jaar schiet ik weer in de herhaling en vertaling. Goh, jullie hebben toch overdracht? Ja hoor. Maar hoe kan het dan dat je deze belangrijke info mist? Tja, geen idee. Grrrr. Dus van harte: ik werk mee
** De leerkracht van het huidig en komende schooljaar moeten samen goed de bijzonderheden en belangrijke gebeurtenissen doorspreken van elk kind. Dit aan de hand van een dossier.
** belangrijke afspraken mbt tot (extra) zorg, belangrijke gebeurtenissen die zijn voorgevallen. Verslagen van oudergesprekken met de leerkracht. Gebruiksaanwijzing van het kind, bijzonderheden.
Bij zorgkinderen zou een kort gesprekje in de tweede week van het schooljaar beslist een goede zaak zijn. Om even verwachtingspatronen door te spreken, voortgang gemaakte afspraken enz. Het zal niet nodig zijn om met elke ouder te spreken maar wanneer er bijzonderheden spelen met kinderen heeft het zeker meerwaarde om even nader met de ouders kennis te maken. Belangrijke info van de ouders kan veel misverstanden voorkomen en daarbij is het ook nuttig om van beide kanten even kort te sluiten wat de stand van zaken is van het kind.
Ondertussen door schade en schande wijs geworden, trek ik ook zelf aan de bel aan het begin van het schooljaar om te zorgen dat niet weer die cruciale info mist die zo belangrijk is voor mijn kind (en de leerkracht).
Het zou mooi zijn wanneer hier een standaard protocol over zou komen, waar scholen zich aan moeten houden. Een soort vragenlijst die elke leerkracht aan het einde van het jaar invult voor de volgende leerkracht. Heeft de volgende leerkracht ook een mooi instrument in handen. Al blijft de input van de ouder zeer belangrijk, leerkrachten missen vaak belangrijke expertise waardoor zaken niet goed worden opgepakt en dat is killing wanneer er dan ook geen goede overdracht plaatsvindt.
Wat ga je trouwens doen met de uitkomsten van je onderzoek?
Kobalt
29-12-2010 om 12:03
Reina
Aan die mogelijkheid had ik nog niet gedacht. Dat kan ook. Als het maar vóór het starten van de klas is. Voor mijn kind is dat in ieder geval cruciaal.
Op de eerste schooldag kan een leerkracht soms al dingen zeggen, die voor zijn vertrouwen in die leerkracht fnuikend zijn, en dan zijn wij weer uren als Brugman aan het l*llen om de boel weer een beetje recht te praten in zijn koppie. Dat gaat dan vaak over dingen als de verrijkingsstof, het compacten en zo. Of over een of andere rare klassenregel. Zoon is dan gelijk bang dat hij zijn speciale aanpak kwijt raakt. Hij denkt dan: 'O nee, op deze manier lukt het me nooit bij deze juf!' En dan schiet hij in de stress, waardoor hij inderdaad onderuit gaat en in conflict raakt. Wij, als ouders, zijn dan altijd degenen die zijn zelfbeeld weer van de grond mogen afrapen, mogen zorgen voor excuses en de relatie met de leerkracht weer mogen lijmen. Daar word ik altijd zoooo moe van. Het kost zoveel energie en het is nergens voor nodig.
koentje
29-12-2010 om 12:19
Als leidraad
zou ik ervoor zijn om een formulier te ontwikkelen waarin de meest belangrijke items over een kind worden ingevuld. Zo heb je ook een naslagwerk voor eventueel een invallende groepsleerkracht.
koentje
29-12-2010 om 12:22
Pppppffffffffffffffffffff
sorry; erg origioneel. Had de rest van de draad niet goed gelezen...
Ik dacht aan de POP's waar wij in de zorg mee werken. Daarin kun je als het goed is alles beschrijven waardoor iemand het zo over kan nemen. Op een school is dit niet zo uitgebreid te doen waarschijnlijk, maar zo'n soort systeem werkt waarschijnlijk wel. Eerst investeren...
Fiorucci
29-12-2010 om 12:59
Koentje
Een leerkracht kan nog zoveel noteren, als het niet gelezen wordt of genegeerd wordt ben je nog nergens...
Kobalt
29-12-2010 om 13:57
Controleerbaar
Ik zie wel wat in zo'n overzichtje per kind, zoals Koentje beschrijft. Natuurlijk kan het zo zijn dat de volgende leerkracht eigenwijs is en het niet leest. De leerkracht is daar dan echter wel op af te rekenen. In gesprek met de ib-er kan puntsgewijs het plan doorlopen worden en gekeken worden of alles wel uitgevoerd wordt.
In mijn werk (gezondheidszorg) werken wij ook met plannen. Ik vind het opvallen hoe onbruikbaar en onoverzichtelijk het handelingsplan van mijn zoon is. Daarnaast zijn de doelen ongelooflijk vaag, onhaalbaar en ontoetsbaar: 'Pipo kan omgaan met kritiek', is bijvoorbeeld een van de doelen.
Je moet echt drie A4-tjes doorlezen, voordat je begrijpt hoe je hem het beste kan benaderen. En de essentie staat er dan nog niet eens voldoende in (naar mijn mening). Dat kan echt beknopter en specifieker. Maak een A4, met alle acties erop. Dan kun je in een oogopslag zien of je het wel uitvoert.
anna van noniemen
29-12-2010 om 14:10
Fiorucci
dat zei ik ook al....Zo'n onderzoek is leuk en je weet dan hoe ouders er over denken, maar feit blijft dat het heel veel leerkrachten zijn die toch hun eigen plan trekken....
reina
29-12-2010 om 15:43
Pelle
Dt zal verschillend zijn, maar een beetje goede leerkracht heeft na een jaar zijn kinderen wel zo goed in z'n hoofd zitten dat je alles nog weet na 6 weken, terwijl het kind voor de nieuwe leerkracht nieuw is en daardoor de info vooraf ( althans bij mij) minder goed blijft hangen.
reina
29-12-2010 om 15:45
Pelle
Ik weet niet hoe het in het PO is, maar met zoiets wat jij beschrijft werk ik al lang. Staan dit soort dingen ook niet in het handelingsplan??
Fiorucci
29-12-2010 om 16:19
Pelle
Het zorgplan van mijn dochter staat zwart op wit, maar dat is geen garantie, ben ik inmiddels achter. Haar nieuwe juf wist van niks toen ik vroeg waarom er niks gebeurde.....Ik weet van mezelf en andere ouders dat ik elk schooljaar opnieuw in gesprek moet.
Leen13
29-12-2010 om 22:53
In het rapport
Het lijkt mij handig als de leerkracht een paar punten op papier zet en dit dan aan de ouders geeft ter controle, voor het naar de volgende leerkracht gaat. Of dat er gewoon in het rapport duidelijk gerapporteerd wordt zonder grote verhalen. Het rapport is besproken in het afgelopen jaar en is dan een goed overzicht voor de leerkracht van het jaar daarop.
Al dat papier stuit mij ook gewoon tegen de borst, wie leest dat nou en waar blijft dat allemaal?
Met een beetje nadenken kun je het kort en concreet houden. En duidelijk aangeven welke punten meegenomen worden naar de volgende periode of het volgende
En als de begeleiding goed is en deskundig dan kan het me helemaal niet schelen wat er in zo'n handelingsplan staat. Dat is allemaal gedoe om er blijkbaar zoveel meningsverschil, tegenstrijdige belangen, conflicten, communicatiestoornissen zijn en men zich in moet dekken.
Leen13
29-12-2010 om 22:55
Nog een keer.,..
De touchpad kwam er tussendoor dus. even uitzetten.
Met een beetje nadenken kun je het kort en concreet houden. En duidelijk aangeven welke punten meegenomen worden naar de volgende periode of het volgende Leerjaar.
En als de begeleiding goed is en deskundig dan kan het me helemaal niet schelen wat er in zo'n handelingsplan staat. Dat is allemaal gedoe omDat er blijkbaar zoveel meningsverschil, tegenstrijdige belangen, conflicten, communicatiestoornissen zijn en men zich in moet dekken.
Rosase
29-12-2010 om 23:25
Formulier!
Een overdrachtsformulier zou helemaal geweldig zijn.
Ik vind ook absoluut dat dit met ouders (van op zijn minst de zorgenleerlingen) besproken zou moeten worden. Tijdens de laatste rapportbespreking lijkt mij dan een goed moment. In het rapport zelf hoeft niet voor mij. Dat vind ik teveel informatie voor het kind. Maar als los formulier erbij zou ik helemaal geweldig vinden.
Voordeel is dat je als ouder weet wat er overgedragen gaat worden, eventueel kunt aanvullen en bijsturen en met de juiste verwachtingen in overleg kunt treden met de nieuwe leerkracht.
Zei een lichtelijk gefrustreerde moeder die ieder jaar weer moet constaren dat er niet overgedragen wordt, dat dochters dossier inmiddels duimendik is en dat niemand er wat mee doet. Dus doe ik inmiddels maar altijd zelf de overdracht. Ik heb namelijk mogen merken dat als ik dat niet doe, dat echt ten koste gaat van mijn kind. (ohh heeft ze een v-p kloof, vandaar dat ze onderscoort op taalgebied...., ohh is er een verleden van pesten, nee dan zal ik ze maar niet meer bij elkaar aan een tafel zetten....., en iedere keer weer de verbazing dat ze zo slecht scoort op concentratie en werktempo, tja ADHD .... Wat dacht je dan? gek word ik ervan).
Fiorucci
30-12-2010 om 08:23
Pelle
Ik denk dat een zorgplan hetzelfde is. Echter, zorg voor een kind lijkt me niet ineens ophouden, dus een nieuwe leerkracht zal er op zijn minst vanaf moeten weten, en dat zorgplan blijft ook in het dossier.
Fiorucci
30-12-2010 om 12:59
Pelle
Ja, maar als tijdens de overdracht geen melding van dat zorgplan maakt wil men het eerst weer aankijken, blabla, toetsen afwachten, en is het januari voor er iets concreets gebeurt. En juist dat is zo irritant. Een kind moet zichzelf dan weer opnieuw 'bewijzen'.
Fiorucci
30-12-2010 om 17:29
Pelle
Welk systeem je ook verzint, het staat of valt toch met de zorgvuldigheid van desbetreffende leerkrachten. Daar schort het gewoon aan, elk goed systeem ten spijt.
Leen13
01-01-2011 om 23:09
Zorg
Lang geleden, in de zorg, was het eenvoudig een wandbordje met verplaatsbare symbooltjes op de muur in de keuken. Daar kon je precies op zien wat de acties waren voor de bewoners en op welke tijden. Dat was de dagplanning.
De rest zat in de eigen dossiers en in de rapportageschriftjes.
Iets dergelijks lijkt me ook handig in de klas. Niet alleen autisten maar ook leerkrachten zijn gevoelig voor concrete en zichtbare informatie. En niet alleen de juf heeft een handvat nodig voor elk kind ook de kinderen zelf zijn geholpen met aandacht voor elkaars karakter en leerpunten.
Leen13
01-01-2011 om 23:26
Mee naar de volgende klas
Met als voordeel dat het wandbordje dan gewoon meeverhuisd naar de volgende klas/leerkracht.