Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Grasmus

Grasmus

13-10-2011 om 14:28

Overeenkomst ouderbijdrage basisschool

De basisschool van mijn dochter heeft al verscheidene malen aan ons gevraagd om een Overeenkomst Ouderbijdrage te betalen. Dit onder druk van de inspectie. Bij het tekenen van deze overeenkomst zijn wij verplicht om de vrijwillige ouderbijdrage te betalen. Die bestaat uit een deel kampgeld en een deel schoolfeesten. Wij willen dit wel tekenen maar niet onder de voorwaarden die school stelt in deze brief. De overeenkomst wordt nl. aangegaan voor de basisschoolperiode van ons kind op deze school. En niet zoals de inspectie zelf in hun voorbeeldbrief stelt, voor de periode van het lopende schooljaar.
Ik wil best tekenen maar alleen voor de periode van 1 schooljaar. Tot op heden heb ik dus niets getekend. Wel heb ik de vrijwillige bijdrage betaald. Dat is ook geen probleem. Maar ze blijven me bestoken met steeds hetzelfde verzoek om ondertekening van de overeenkomst.
Wat kan ik nu het beste doen, stug vol blijven houden, toegeven en ondertekenen om van het gezeur af te zijn of bijvoorbeeld wel ondertekenen maar met mijn eigen aantekening erbij dat ik alleen teken voor de periode van het lopende schooljaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoezo onder druk vd inspectie?

Een vrijwillige bijdrage is vrijwillig. Mooi dat je hem betaalt, maar ik zie geen enkele reden waarom je zou tekenen voor wat dan ook. En zeker niet als je daarmee het idee hebt dat je je wie weet wel voor meer dan een jaar vastlegt (hoewel dat volgens mij helemaal niet kan, maar daar weet Miriam vast meer van)

Ik zou luid en duidelijk aan school melden dat je dit jaar betaald hebt & dat het daarmee voor jou klaar is.

Ingrid

Kobalt

Kobalt

13-10-2011 om 14:56

Niet

Ik ben best bereid om de ouderbijdrage te betalen. Ik betaal wel meer aan clubjes en doelen, waar ik niet verplicht toe ben. Maar ervoor tekenen? Echt niet!
Dat doe ik ook bij die andere clubjes en doelen nooit. Wat een onzin, misschien maken ze die bijdrage volgend jaar wel dubbel zo groot, dan heb je ervoor getekend.
Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat dit van de inspectie zou moeten en ik heb inmiddels al met drie verschillende scholen te maken. Bij geen enkele hoef ik zoiets te tekenen.

Grasmus

Grasmus

13-10-2011 om 15:26

Iets gevonden

Ik heb nog even gezocht op site van de inspectie, kon nog niet vinden wat ik zocht maar wel dit:
http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/Actueel_nieuwsbrieven/2010/Veelgestelde+vragen+Ouderbijdrage.pdf
Ik zie hier op pagina 6 een antwoord denk ik op mijn vraag. Ze mogen dit dus niet vragen voor een langere periode dan 1 jaar.
De VO school van onze zoon vraagt trouwens op dezelfde manier om een vrijwillige bijdrage. Daar gaat het wel keurig volgens de regels: voor de duur van 1 jaar.
Het zal waarschijnlijk toch echt wel op meer scholen gaan spelen hoor. Inspectie is hier op dit moment zeer actief mee.
Ik zal nog even verder zoeken. Maar ben toch wel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Grasmus

Grasmus

13-10-2011 om 15:37

Het is ook vrijwillig, alleen die verklaring...

De bijdrage is inderdaad vrijwillig, maar ze verlangen daarbij dus een ondertekende verklaring van de ouders op het moment dat je besloten hebt de bijdrage te gaan betalen.
Hier een onderzoek van de onderwijsinspectie over hoe scholen ouders informeren over de vrijwillige ouderbijdrage.
http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/Actueel_publicaties/2010/De+vrijwillige+ouderbijdrage+in+het+primair+onderwijs.pdf

Primavera

Primavera

13-10-2011 om 16:41

Nou dat is dan simpel

Als school vasthoudt aan hun regel dat ze alleen bijdrages willen van ouders die zich vervolgens vastleggen voor alle komende schooljaren, dan maar geen bijdrage. Laat ze je de betaalde bijdrage maar teruggeven, zou ik zeggen.
Je stelt school voor de keus of ze accepteren van jou de vrijwillige bijdrage desgewenst met ondertekening van 1 jaar of ze krijgen niks. Simpel
Zucht, ik mag zelf ook weer naar de schooldirektie stappen, omdat ze hier de akelige gewoonte hebben om de vrijwillige ouderbijdrage en verplichte schoolverzekering samen in één keer te vragen en bij hoog en bij laag volhouden dat die vanwege administratieve problemen niet losgekoppeld kunnen worden noch dat de vrijwillige bijdrage kan worden uitgesplits in hoeveel geld naar welk doel gaat. En dus moet ik weer naar de schooladministratie toe, die me na enige discussie zal doorverwijzen naar de directice. Deze kent me na 8 jaar zo langzamerhand wel en zal de boel weer keurig netjes voor me opsplitsen in wat ik wens te betalen en wat niet. Het blijft vermoeiend, maar kennelijk willen ze vanwege de angst voor meerdere Primavera's het proces niet makkelijker maken.
Groeten Primavera

cqcq

cqcq

13-10-2011 om 18:18

Nog simpeler

Gewoon tekenen. Aangezien de overeenkomst betrekking heeft op meerdere schooljaren is de overeenkomst niet geldig. Jouw handtekening heeft dus geen waarde, maar je bent wel van het gezeur van school af.

Annet

Annet

13-10-2011 om 18:41

Wat ik niet begrijp

Hier een basisschool die een overeenkomst stuurt voor één jaar, keurige opsplitsing in doelen, redelijk bedrag.
Maar waarom willen ze nou een overeenkomst? Ik wil liever gewoon betalen.

Oja, ze waren ook nog zo keurig om te melden in de nieuwsbrief dat in de schoolgids van dit jaar (wel in die van vorige jaren) niet vermeld was dat de bijdrage vrijwillig is.

Evanlyn

Evanlyn

13-10-2011 om 21:43

Bij ons geen overeenkomst

Ik begrijp de status van zo'n overeenkomst niet. Ze hebben er toch veel meer aan dat je betaald hebt? Ik betaal altijd meteen, want ik vind dat de school het uitstekend en zuinig besteedt. Maar ik zou nooit een overeenkomst ondertekenen, want het is en blijft voor mij een vrijwillige bijdrage.

Hombre

Hombre

20-10-2011 om 15:37

Boekhouding

Er zal wel een boekhoudkundige reden voor zijn. Als je dat tekent kunnen ze je bijdrage vast in het budget voor de komende jaren verwerken of zo.

Terpi

Terpi

21-10-2011 om 09:03

Overeenkomst

Ook hier sinds dit jaar een overeenkomst, wel keurig met ook een exacte specificatie, de mogelijkheid in twee termijnen te betalen en de mogelijkheid om aan te kruisen dat je niet wenst te betalen.
Ik las de overeenkomst zo: het is een overeenkomst waarin je aangeeft akkoord te gaan met de bestedingen van jouw geld door school, oftewel dat jij je kunt vinden in de wijze waarop het geld wordt ingezet. Zo kun je niet achteraf zeggen dat je niet wist dat je ook voor de worstenbroodjes bij de dropping op kamp betaalt en dat je daarom je geld terug wil bijvoorbeeld

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.