Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Overgang havo 4 naar havo 5

Hoi , mijn dochter zit in havo 4 en staat nu 3 vijfjes . Ze wordt een bespreekleerling hierdoor . De se zijn ook niet super gemaakt . Waar wordt er allemaal naar gekeken in zo’n vergadering? Zit hier Missh een leraar die hier meer over kan vertellen ?


Heeft je dochter bij andere vakken compensatie? Of zijn dat ook zesjes?  Met drie vijven zou je volgend jaar zeker gezakt zijn, dus je kunt afvragen of doubleren en een steviger basis leggen nu niet beter is.

Nannynora

Nannynora

05-07-2023 om 19:31 Topicstarter

Ze heeft er 3 zevens to staan . Ze is bij 3 vijfjes nog wel een bespreekleerling . Anders doubleer je meteen . Het is mij allemaal niet duidelijk hoe of wat . Er staan op de schoolsite verder ook geen overgangsnormen bij bespreekgeval . Haar mentor staat wel achter haar maar moet de rest vd leraren ook nog mee hebben . Pfff wordt nog even nagelbijten

Met drie vijven ben je voor je examen gezakt maar zou je wel met een herkansing kans hebben om alsnog te slagen. Bespreking kan alle kanten op, al moet ik wel zeggen dat in het voorexamenjaar bij ons op school bij bespreking meestal niet wordt bevorderd.
Wat speelt er mee: zijn de vijven 4,5 of 5,4? Heeft ze meteen al onvoldoendes in vakken die meetellen voor het schoolexamen? Hoe is haar werkhouding? Zijn er bijzondere omstandigheden die ervoor hebben gezorgd dat ze niet optimaal kon presteren? Zit er een stijgende lijn in de resultaten?
Het wordt echt afwachten. 

Wij kijken of je kans van slagen hebt bij het examen. En dat kan aan van alles liggen. 

Nannynora

Nannynora

05-07-2023 om 20:20 Topicstarter

Waar moet ik aan denken bij kans van slagen ? Waar kijken ze verder nog naar ?

- Hoe dik zijn de vijven (5,4 of 4,6)? Voor welke vakken? Dat zijn bij ons wel belangrijke punten in de bespreking.

- Staat ze er al het hele jaar zo voor? Of is er een stijgende of dalende lijn te ontdekken (en is die ook nog ergens door te verklaren)? 

- Verder, zit er nog rek in: zijn deze cijfers met weinig doen gehaald (oftewel, op te halen als een leerling flink schrikt en een schop onder z’n kont krijgt voor volgend jaar)? Of is hier al énorm hard voor gewerkt en lukt het dan nog niet? In het laatste geval zou een mbo-route een beter advies zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat ze daarmee nog op de proppen komen. 

Heel eerlijk: bij ons wordt de ene leerling met drie vijven bevorderd, de andere niet, dus ik vrees dat het toch nog even afwachten wordt! 

https://www.viafora.nl/forum/6-puberteit/gaan-ze-over?page=6#103

vorige week hele discussie over. Met heel veel H4-H5 erin 

Nannynora schreef op 05-07-2023 om 20:20:

Waar moet ik aan denken bij kans van slagen ? Waar kijken ze verder nog naar ?

Bij vreemde talen is leesvaardigheid heel belangrijk in het examenjaar, doet de leerling dat een beetje goed, of is die 5 of 6 het resultaat van andere vaardigheden die de kandidaat beter doet. 
Of kan de leerling abstractie wel/niet aan of grotere lappen stof. Loopt de leerling op z’n tenen, of kan hij best wel harder eraan trekken, speelde er iets in het leven dat jaar bij de leerling, Dat soort afwegingen.

Nannynora

Nannynora

05-07-2023 om 22:41 Topicstarter

ja ik lig wel in een scheiding en daar heeft mijn dochter wel erg last van , ze zegt zelf van niet maar ik weet wel beter . Zou zoiets vermelden nog zin hebben ? 

Thy

Thy

05-07-2023 om 23:01

Wat is je doel? 
Wil je weten of het zin heeft om dit te vertellen zodat je kind toch nog over gaat, of wil je weten of het zin heeft om dit te vertellen om er voor te zorgen dat ze een jaar pas op de plaats kan maken om eerst aan andere dingen te werken en daarna weer meer te richten op de schoolse vraagstukken?

Nannynora

Nannynora

05-07-2023 om 23:13 Topicstarter

mijn dochter heeft nog nooit een onvoldoende gestaan op haar eindrapport behalve dit jaar in havo 4 . Het is mij bekend dat havo 4 heel pittig is maar zo pittig had ik niet aankomen . En zeker geen 3 vijfjes en dat mijn dochter nu een bespreekgeval is . Dus ergens denk ik dat het wel kan komen door de scheiding waarin wij als gezin zitten . Dus ik wil dit best vermelden mocht dit t zetje zijn om haar toch over te laten gaan . Mijn dochter gaat er op t eerste gezicht best goed mee om maar ik denk dat het wel degelijk invloed heeft gehad op haar cijfers . Mochten ze beslissen dat zij havo 4 opnieuw moet doen dan zij het zo en gaat ze volgend jaar gewoon knallen 

Ik vind het wel rijkelijk laat om nu nog op school te melden dat jullie in scheiding liggen en dat dat invloed kan hebben gehad op dochter haar resultaten/concentratievermogen/ruimte in haar hoofd om met school bezig te zijn. 
Als dat soort dingen spelen, meld je dat toch meteen? Je gaat ook niet pas melden dat je kind dyslectisch is als het dreigt te blijven zitten/af te stromen vanwege vreemde talen of anderszins verwante problematiek. 

Wij kunnen hier weinig over zeggen. Ik denk wel dat het meespeelt hoe diep de onvoldoendes zijn, of het kernvakken zijn, of het vakken zijn die dit jaar afgesloten worden/meetellen voor het combinatiecijfer (maatschappijleer en levensbeschouwing bijvoorbeeld) en wat de cijfers voor de SE's zijn. Want die tellen mee voor volgend jaar.

Nannynora schreef op 05-07-2023 om 22:41:

ja ik lig wel in een scheiding en daar heeft mijn dochter wel erg last van , ze zegt zelf van niet maar ik weet wel beter . Zou zoiets vermelden nog zin hebben ?

Ik zou dit wel melden. Zeker als ze nooit eerder een onvoldoende heeft gestaan. Daar kun je ook nog even aan refereren.

Nannynora schreef op 05-07-2023 om 22:41:

ja ik lig wel in een scheiding en daar heeft mijn dochter wel erg last van , ze zegt zelf van niet maar ik weet wel beter . Zou zoiets vermelden nog zin hebben ?

Uiteraard heeft dit zin om te vertellen! Het is wel laat om daar nog mee aan te komen, maar school is graag op de hoogte van zulke informatie. 

Bedenk overigens wel dat het twee kanten op kan gaan als je het vertelt. Mijn ex ging compleet onverwacht bij ons weg het weekend voor de laatste toetsweek, toen oudste in de brugklas zat. Die toetsweek ging daardoor een stuk minder. Oudste zat in een havo/vwo brugklas en had het hele jaar hoger dan een 8 gemiddeld gestaan en kwam daar nu net onder. Ik vertelde ook dat ex net bij ons was weggegaan, de reactie van school? Is hij nu wel weer terug dan? Want kinderen uit gebroken gezinnen presteren naar ons idee altijd minder… Kortom juist het argument van de scheiding zorgde ervoor dat oudste op die school niet naar vwo 2 mocht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.