Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Karin P

Karin P

21-05-2009 om 08:44

Overgang naar groep 3 onzeker

Ik zal eerst even uitleggen hoe de situatie is: Ik heb vier kinderen en mijn jongste zit in groep 2, ze is eind augustus jarig en word dan 6 jaar.

Nu heeft de juf deze week aangegeven dat ze nog twijfelt over haar. Ze vind haar niet sterk genoeg voor uit gaan en ze is vooral heel snel afgeleid, ze houd ook niet zo van opdrachten maken in de vorm van letter en reken gerichtheid. Wel houd ze van andere creatieve opdrachten, daar kan ze lang geconcentreerd aan werken.

Nu laat ze thuis een heel ander beeld zien dan op school. Thuis is ze wel met letters bezig en tellen, terwijl de juf zegt dat ze tot tien tellen al moeilijk vind. Thuis gaat dit zonder problemen, voor en achteruit! De letter herkenning begint te komen, maar is niet optimaal.

Nu leggen mijn andere kinderen alle drie de lat nog al hoog voor zichzelf, dit heeft al tot problemen geleid in hun school carriere. En ik denk dat mijn dochter dit ook doet. De groepen drie worden grote groepen 30 leerlingen, het jaar erop worden ze weer kleiner. Wat is nu wijsheid, haar doorzetten of een jaar laten kleuteren.

Grt en alvast bedankt voor het meedenken

Karin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jvo

Jvo

22-05-2009 om 09:00

Bij twijfel

..kijken naar je kind, en niet naar de grootte van de toekomstige groep. Dat zegt namelijk helemaal niks over de sfeer in de klas.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het ook zorgelijk zou vinden als een kind van bijna 6 nog moeite heeft met tellen (voor- en achteruit tellen klinkt meer als een rijmpje, en heeft weinig te maken met echt kunnen tellen). Maar ik weet niet of dat terecht is én of dat voor mij genoeg zou zijn om mijn kind een jaar over te laten doen, zeker als je vermoedt dat het komt doordat ze de lat voor zichzelf erg hoog legt.

Tinus_p

Tinus_p

22-05-2009 om 13:45

Precies omgekeerd

Karin:
" Ze vind haar niet sterk genoeg voor uit gaan en ze is vooral heel snel afgeleid, ze houd ook niet zo van opdrachten maken in de vorm van letter en reken gerichtheid. Wel houd ze van andere creatieve opdrachten, daar kan ze lang geconcentreerd aan werken."
Met andere woorden: je kind verveelt zich dood bij gebrek aan uitdaging en moet dus zeker naar groep 3. Eigenlijk duurt wachten op groep 3 al te lang; nog beter is om meteen met leesonderwijs te beginnen.

Karin P

Karin P

25-05-2009 om 09:13

Deze week

heb ik een gesprek met de juf, en ik ga eens precies navragen wat haar twijfels zijn. Ik hou jullie op de hoogte, grt karin

Karin P

Karin P

31-05-2009 om 19:16

Gesprek gehad allemaal c

Deze week een gesprek gehad en ze heeft allemaal c op har cito. Ook is ze wat vooruit gegaan tov januari. De juf weet het niet en twijfelt nog steeds of ze naar groep 3 kan en goed uit de verf zal komen.

grt Karin+++++++++++++

Karin P

Karin P

31-05-2009 om 19:19

Vergeet

Ik vergeet te zeggen dat de IB-er van school een onderzoek zal gaan doen bij haar.grt Karin

Guinevere

Guinevere

31-05-2009 om 20:22

C-score

Dat is mooi, die C-score, dat is net onder gemiddeld dus. Laten ze iedereen zitten die beneden gemiddeld scoort? Da's elk jaar dan de helft van de populatie namelijk.

Waar gaat de ib-er bij jullie naar kijken?

Hoi Karin,

Hier ook een zomerkleuter met C-score. Ook gesprek met juf gehad. En ook bij ons wordt de IB-er erbij gehaald. Ik heb komende week op eigen verzoek weer een gesprek met juf. Ben benieuwd waa de IB-er bij jouw kind naar gaat kijken. Weet je wat hij/zij gaat doen?

En over de grote klassen

dat heeft de juf hier ook als argument ingebracht. Maar het jaar erna kunnen de klassen ook (weer) groot zijn, dus dat argument vind ik niet sterk.

Karin P

Karin P

31-05-2009 om 23:45

Reacties

Ik weet helaas niet wat de IB-er precies met haar gaat doen. De juf had het over een aantal testjes afnemen. Ik zal dit volgende week na de vakantie navragen.

Ze zat vanochtend trouwens geconcentreerd zinnen over te schrijven uit een boekje wat ze had gevonden. Dit geheel uit zichzelf aan een tafeltje.

Ik ga haar ogen wel laten testen want ik heb het idee dat ze niet alles scherp ziet.

Mvg Karin en ik hou jullie op de hoogte

Nasha 1st

Nasha 1st

31-05-2009 om 23:50

Septemberkinderen

een tweeling j/m, dochter had ook allemaal C (hier maar 2 overigens), en zij is dus, zoals juf het noemt, geen hoogvlieger, maar ze gaat echt gewoon naar groep 3 en er komt geen IB-er aan te pas.....

Karin P

Karin P

01-06-2009 om 17:51

Luc/link

Bedankt voor de link. Ik heb het goed gelezen en raak er steeds meer van overtuigd dat ze beter af is in groep 3.
Ze is van 30 augustus dus dat scheelt behoorlijk met kinderen van jan. Ze was ook vooruit gegaan bij de Cito en dat vind ik zelf belangrijk. Maar goed we wachten af.

Nasha 1st

Nasha 1st

01-06-2009 om 20:00

Die link

had ik ook eens gekregen inderdaad, en dan lijken die C-scores ineens heel anders.....en ik zie de logica van Luc wel in, want een kind van september 2003 of januari 2003, dat scheelt bijna 9 maanden!!! Da's op een kinderleven behoorlijk wat!

Wilma

Wilma

02-06-2009 om 16:37

Eens andersom denken, wat kunnen ze nóg een jaar in groep twee

Zo zeiden ze het bij ons, toen ons oktoberkind gewoon meeging naar groep drie. Ze zeiden dat ze niet nog een heel jaar hem konden blijven boeien. Oké, zijn tekentalent, zie draadje hierboven, was niet geweldig, maar dat is geen reden om te laten doubleren. En ja, hij was jong (is ie nogsteeds, zit nu in groep zeven), maar hij kon 't prima bijbenen toen.

Misschien eens iets om over na te denken. Een heel jaar is lang hoor, wat gaan ze haar dan nog aanbieden allemaal?

Groetjes,

Wilma

A-score

Onze dochter is ook in de zomer jarig. Zij had destijds in januari in groep 2 al A-scores met haar cito toets. In groep 3 ging het echter helemaal niet goed. Wat ze toetsen in de kleuterklas, zegt nog niet veel over de prestaties in groep 3. Onze dochter was er helemaal nog niet klaar voor om te gaan leren lezen. Uiteindelijk heeft ze groep 3 en 4 in drie jaar gedaan en gaat ze na de zomer naar groep 5. Ze is een stuk vrolijker geworden nu het wel goed gaat op school.

Groetjes,

Hendrienne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.