Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
rowan1

rowan1

09-06-2011 om 22:29

Overplaatsing naar dependance

Hallo,
Afgelopen week zijn wij geconfronteerd met een vervelende mededeling, onze dochter van 5 wordt met haar kleuterklas plus nog 1 klas overgeplaatst naar een nieuw te vormen dependance van de school. De reden is dat de school te vol is. Er zijn nu al 5 kleuterklassen en het einde is nog niet in zicht. De ouders zijn het hier helemaal niet mee eens. Er zijn tal van bezwaren tegen deze overplaatsing. Waar het ons vooral om gaat is het aanname beleid van de school. De directeur lijkt geen nee te kunnen zeggen tegen nieuwe leerlingen.hij verschuilt zich achter bepaalde beleidsregels. Ons is niet duidelijk wie wij hierover kunnen aanspreken. Het betreft een RK school. Tot wie moeten wij ons wenden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Janna3

Janna3

10-06-2011 om 00:25

Vervelend

Bij ons zitten we in hetzelfde schuitje. Ook op de school van mijn kinderen mogen geen leerlingen worden geweigerd. Onze school maakt deel uit van een bestuursstichting, dat is wel vaker met protestantse of katholieke scholen en het beleid van die stichting is dat er geen leerlingen mogen worden geweigerd. Wat mij betreft rabiate onzin, want een halve kilometer verderop staat een school van diezelfde stichting met lege lokalen.
Je zou dus als eerste kunnen uitzoeken wie dat beleid bepaald. Is dat een overkoepelend orgaan, dan moet je daar zijn, anders zou ik me tot de MR van de school wenden.
Bij onze school valt er dus niets aan te doen. Wel hebben ze er hier voor gekozen om juist oudere kinderen in de dependance te plaatsen. Idee hierachter is dat kinderen uit groep 7 en 8 wel zelfstandig naar school kunnen. De jongere broertjes en zusjes kunnen dan gewoon door de ouders naar het hoofdgebouw worden gebracht.

Niet weigeren

Er zijn diverse redenen waarom een RK school het beleid heeft om geen kinderen te weigeren. Dat kunnen economische motieven zijn: de school wil de grootste zijn of worden in de omgeving om bij regionaal beleid een vette vinger in de pap te hebben.
Wat ook kan is dat dit beleid voortkomt uit het feit dat er alleen maar bijzondere scholen in de omgeving zijn (geen of te weinig openbare).
De landelijke organisatie van katholieke scholen heeft een aantal jaren geleden zich met succes verzet tegen het stichten van een openbare school in de gemeente Oss. De katholieke besturen wilde die concurrentie niet en alle leerlingen zelf hebben. Die openbare school is weer gesloten, maar het gevolg van het monopolie is wel dat de scholen daarom geen kinderen meer mogen weigeren.
Is er een openbare school in jullie omgeving? Zo nee, dan is het moeten toelaten van alle leerlingen een automatisch gevolg van het monopolie.
Zo ja, zoek uit hoe het met die school gaat: is er krimp of groei?
Het niet weigeren van lln moet dan in economische motieven gezocht worden: het katholieke schoolbestuur heeft nog geen onderwijsmonopolie, maar wil dat wel hebben.
Over dergelijk schoolbeleid moet een besluit zijn genomen door de GMR (overkoepelende MR's).
Je kunt dat beleid formeel niet wijzigen. Bijzondere scholen hoeven zich niets gelegen te laten liggen aan de opvatting van seculieren of andersdenkenden uit de schoolpopulatie.
Ben je wel katholiek, dan kun je je aanmelden voor zitting in het bestuur. Ook dan kun je wat uitrichten.
Groet,
Miriam Lavell

Tijgeroog

Tijgeroog

10-06-2011 om 12:12

Miriam

Is het echt zo dat als je als niet-katholieke ouder niet plaats van nemen in de MR van de katholieke school van je kinderen?
(niet dat het hier van toepassing is, kind zit op de openbare dwerg naast de katholieke reus, maar ik ben wel erg verrast. Zeker omdat de katholieke reus altijd aangeeft dat de school ook heel geschikt is voor kinderen zonder katholieke achtergrond, "zoveel merk je er niet van dat we katholiek zijn", etc)

Mag de school weten

"Is het echt zo dat als je als niet-katholieke ouder niet plaats van nemen in de MR van de katholieke school van je kinderen? "
Dat zei ik niet. Ik had het over het bestuur. Bijzondere scholen mogen andersdenkenden uit hun bestuur weren (hoeft niet, mag). Bij katholieke scholen is het algemene beleid dat ook te doen.
De MR wordt wel op de hoogte gehouden bij dit soort beleid, maar heeft niet zo heel veel te vertellen.
"zoveel merk je er niet van dat we katholiek zijn"
Op dat ene cruciale punt dus wel.
Groet,
Miriam Lavell

Tijgeroog

Tijgeroog

10-06-2011 om 13:42

Miriam

Dat dacht ik eerst ook te lezen, maar ik ging twijfelen door deze zin: "Bijzondere scholen hoeven zich niets gelegen te laten liggen aan de opvatting van seculieren of andersdenkenden uit de schoolpopulatie."

Bedankt voor je reactie.

In zijn algemeenheid waar

Op een school kun je met de mening van een groot deel van de ouders het beleid beinvloeden. Actie voeren, petitie tekenen, etc. Maar bij een bijzondere school is dat ingewikkeld, juist bij beleidsterreinen als acceptatiebeleid. Het bestuur mag ondemocratisch de opvatting van de meerderheid naast zich neerleggen, met als reden dat de opvatting van seculieren komt, of althans in strijd is met het belang van het gedachtegoed van de religieuze school.
Kortom: een religieuze school mag wel de klassen vol zetten met andersdenkenden, maar mag zich ook beschermen tegen de invloed van andere opvattingen binnen de school.
Groet,
Miriam Lavell

rowan1

rowan1

11-06-2011 om 18:24

Geschrokken

Beste Miriam,

Ik ben geschrokken van je antwoord. Ik had nooit gedacht dat onze school economische motieven zou kunnen hebben om alle leerlingen maar aan te nemen. Ik dacht altijd dat ze eerst de kwaliteit van onderwijs in gedachten zouden hebben. Inmiddels heb ik me neergelegd bij de beslissing voor een Dependance. Ik ben wel bang voor de toekomst. Er zijn nu al 5 kleuterklassen. De school zal megagroot worden als ze zo door blijft groeien. De klassen zullen allemaal 30+ klassen zijn, waar ik niet blij mee ben. Dit is niet wat ik dacht toen ik voor deze school koos. De wijk waarin de school staat, is echter een wijk met een zeer grote bevolkingsgroei, omdat er allemaal gezinnen wonen die kinderen aan het krijgen zijn.
Wij zijn inmiddels uitgenodigd voor een info avond. We gaan het beleid van de school wel aan de kaak stellen.

Jesse_1

Jesse_1

11-06-2011 om 22:55

Daarentegen

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik me goed kan voorstellen dat het vervelend is dat de klas van je dochter naar de dependance wordt overgezet. Logischerwijze zou je hogere groepen daar plaatsen omdat ze niet meer door hun ouders hoeven te worden gebracht.
Je krijgt nog een informatie-avond, waar je wellicht nog de nodige uitleg gaat krijgen.
Even vanuit hier: ook onze school groeit uit zijn jasje. Dit resulteerde erin dat er 2 groepen op een dependance zijn geplaatst (ik geloof dat ze ook geen leerlingen mochten weigeren). Ook steeds commentaar van ouders dat al die kinderen maar aangenomen worden. En de kinderen op de dependance was zielig (veel kinderen vinden het juist leuk), op vaste momenten zitten de kinderen ook op het hoofdgebouw, zo blijven ze ook echt verbonden met de school. Maar de groepen werden ook te groot en nu kwam er een combi-groep. Weer de ouders op de achterste benen!
Verhaal is nog niet over, want nu komen er volgend schooljaar 3 groepen op de dependance en zodoende zijn er kinderen die twee jaar achtereen op de dependance zitten. Is ook weer zielig. Er komen kinderen bij in de combi-groep, waardoor de kinderen nòg minder aandacht krijgen etc etc.!!!! Het is nooit goed.
Het gebouw waar de dependance in zit is van een andere school. Deze school wordt eind van dit schooljaar opgeheven en de kinderen moeten dus een andere school zoeken. Nu blijkt dat de scholen hier in de stad onderling hebben afgesproken in de hogere groepen geen kinderen hiervan aan te nemen! Ik sprak iemand en pas bij de vierde school kon haar kind komen, dat vind ik pas zielig.... (Nu een half jaar later hoorde ik dit, en de moeder barstte nog bijna in tranen uit).
Jesse

Aanmelden voor het bestuur + zitting in de mr

Je kunt je helemaal niet altijd zomaar aanmelden om in het bestuur te willen zitten, religieus of niet, hefet er niet eens altijd wat mee te maken. Ons bestuur heeft gewoon een directie van 2 mensen. Ze hebben wekelijks overleg met alle directeuren van alle 11 scholen. Ik kan echt niet roepen dat ik daar graag in wil.

"Is het echt zo dat als je als niet-katholieke ouder niet plaats van nemen in de MR van de katholieke school van je kinderen?"
Volgens mij speelt religie daarin geen rol. Wij zijn echt een pc school maar kunnen echt niet van ouders die in de MR willen eisen dat ze pc zijn. Dat staat daar volkomen los van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.