Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Muis

Muis

16-10-2020 om 16:11

Overstap 5 Havo ---> 5 VWO

Ik heb een vraag aan ervaringsdeskundigen hier: mijn zoon zit in 5 Havo en heeft nog geen idee welke studie hij wil gaan doen. Omdat hij ook nog jong is (15 jaar) denkt hij aan overstappen naar 5 VWO. Dan hoeft hij nog niet naar het HBO en kan hij lekker 'veilig' op zijn middelbare school blijven.

Nu hoor ik wisselende verhalen over successen. Een vriend van hem zit nu in 5 VWO na zijn Havo diploma en vindt het makkelijk (want veel herhaling), maar je hoort toch ook veel over kinderen die het niet redden.

Wat is jullie ervaring: is de overstap naar 5 VWO goed te doen? Hij is niet bijzonder ijverig namelijk. Ik twijfel wat wijsheid is. Ik kies liever voor een succeservaring dan dat het niet lukt.


Triva

Triva

16-10-2020 om 16:18

Wil hij overstappen (dus nu) of wil hij na zijn diploma door?

Als hij na zijn diploma door wil hangt het er gewoon van af wat zijn cijfers zijn en in hoeveel vakken hij nu examen doet en of hij er dus vakken bij moet gaan doen op het VWO en of wellicht zelfs andere vakken (op havo kun je nog examen doen zonder wiskunde, op vwo niet).

Dus je kunt dit niet in het algemeen zeggen.

vlinder72

vlinder72

16-10-2020 om 16:27

Positief

Ik hoor vooral positieve verhalen van jongens en meiden die het doen omdat ze het zelf graag willen en ook al weten wat ze willen gaan doen. Vaak studeren in een bepaalde richting.

Denk wel goed na over het extra vak want dat is best pittig zeker omdat je dat vak vaak al jaren niet meer hebt gehad.

Minder positief zijn de ervaringen van jongens die het doen omdat ze geen idee hebben wat ze anders moeten gaan doen. Het is best pittig en nog 2 jaar op dezelfde school is lang als je er niet erg veel zin meer in hebt.

En een tussenjaar? Mijn zoon is na de havo niet gelijk naar het HBO gegaan. Hij had ook geen idee wat hou wou gaan doen maar nog 2 jaar op de Middelbare School wou het absoluut niet.

Hij is nu een jaar later alsnog begonnen met bedrijfseconomie aan het HBO.

Triva

Triva

16-10-2020 om 16:36

tussenjaar

zou ik niet adviseren aan een 16jarige, juist omdat hij zo jong is eerder VWO

vlinder72

vlinder72

16-10-2020 om 16:42

Triva heeft gelijk

Ik zou ook zeker niet zomaar een tussenjaar adviseren. Ik moet er wel even bij zeggen dat onze zoon vorig jaar een jaar op een highschool gezeten heeft en bij een gastgezin woonde.

Ik zou inderdaad een 16 jarige niet aanraden om na het behalen van een diploma een jaar thuis te blijven en te gaan werken. Dan loopt je het risico dat hij na 1 jaar nog niet weet wat hij wil gaan doen.

Voor mijn zoon was dit een perfecte (wel dure) oplossing. Hij is enorm gegroeid in zijn ontwikkeling. Spreekt nu vloeiend Engels en wist toen hij terug kwam wel wat hij wou gaan doen. Hij wist ook dat hij na terugkomst een opleiding moest uitzoeken en na de zomervakantie weer moest gaan beginnen.

Vraag 1

Klopt zijn vakkenpakket? Op t vwo doe je sowieso in 1 vak meer examen Dan op de. Havo, en moet je minimaal 2 vreemde talen in je pakket hebben ( dus naast Engels ook bv Duits of Frans,)

Vraag 2: moet hij een bepaald gemiddelde halen om ‘door’ te mogen? Sommige scholen stellen eisen...,

Vraag 3: wil hij dit ook zelf?

Voor decreet...als t mag en kan is er natuurlijk niks op tegen. In t ergste gevallen ‘verloren’ jaar. Maar in dat geval msch wel een jaar waarin hij beter heeft kunnen nadenken wat hij wil qua vervolgopleiding. Aan een hbo opleiding beginnen waar je eigenlijk maar op de bonnefooi voor hebt verkozen heeft ook geen grote kans op succes..,

Andere optie...tussenjaar? Maar dat is Corona technisch nu ook een beetje ingewikkeld qua plannen / bedenken

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 16:54

Gewoon proberen

Hij is nog jong, hij kan het toch gewoon proberen? Lukt het niet, dan kan hij na dat jaar alsnog naar het HBO. Dat HAVO-diploma blijft gewoon geldig.

zebra

zebra

16-10-2020 om 17:44

zoals hierboven al aangegeven

na het behalen van zijn havo diploma doorstromen naar vwo, mits hij daar toegelaten wordt (eisen aan vakkenpakket, eventueel gemiddelde). Mocht het toch te hoog gegrepen zijn, dan is het nog geen verloren jaar want hij zal er dan zeker wat van opgestoken hebben.

VWO

zou ik nu in deze tijd zeker adviseren. Een extra jaar of 2 om te kijken wat hij wil en om nu als 16 jarige alleen online les te krijgen voor de meeste uren op een HBO (waarvan hij niet weet welke hij wil) dat is erg pittig.

Mijntje

Mijntje

16-10-2020 om 18:34

vertrouwen

Ik denk dat je bang bent dat hij gaat falen. Maar je weet het nooit. Garanties zijn er niet. Ervaringsverhalen gaan over anderen.
Je zoon is jong en hij weet nog niet wat hij wil, voor mij twee redenen om het gewoon te proberen. Als het niet gaat kan hij altijd nog naar het hbo. Heb vertrouwen in je zoon en wees niet bang dat hij op z'n neus valt, bij wat dan ook. Beter proberen dan uit angst niks doen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-10-2020 om 19:50

Waarom niet?

Een vwo-diploma is altijd beter dan een havo-diploma, zelfs als je daarna alsnog hbo gaat doen. Mijn dochter zit in 4 vmbo-t en heeft een extra vak, zodat ze bij slagen zonder extra voorwaarden naar de havo mag. Mocht ze voor die tijd nog een ideale mbo-opleiding vinden, waar ze niet echt haar best voor doet, dan is dat natuurlijk prima, maar een havo-diploma biedt zoveel meer mogelijkheden. En ze zijn nog jong. Er is niets verloren als je pas op je 19e aan een vervolgopleiding begint.

Muis

Muis

17-10-2020 om 12:07

dank!

Dank voor jullie reacties, heel blij mee! Voor de duidelijkheid: het gaat inderdaad om een overstap na het behalen van zijn Havo diploma. Hij wil dit zelf, ik ben degene met twijfels want ik vind het ook een gemakzuchtige keuze (lekker veilig). Hij wordt in maart 16, dus zou als 16 jarige in 5VWO starten dus dat is prima.

Hij heeft EM pakket met Duits en Wiskunde A, dus dat zou moeten kunnen. Moet hij dan nog een extra vak doen? Vanuit school heb ik begrepen dat het scholen vanaf volgend jaar verboden is om naast het diploma aanvullende eisen te stellen m.b.t. cijfers. Dus Havo diploma = toegang 5VWO.

Zo'n tussenjaar highschool lijkt mij fantastisch en zou ik hem zeker gunnen, maar dat zie ik hem niet doen. Hij is te verlegen en angstig om die stap te zetten. Dus misschien is 5 VWO inderdaad nu het beste.

Sanne

Sanne

17-10-2020 om 12:56

Natuurlijk doen

En al is het een gemakzuchtige keuze, nou en?
Niets mis met gemak!
Ik vind een 15 jarige die nog 'lekker op school' wil blijven verre van oninvoelbaar.
Een succeservaring hangt voor mij ook helemaal niet samen met het al dan niet behalen van vwo diploma.
Ook de keuze alleen om een stapje harder te willen gaan werken (want dat is de overstap hoe dan ook) kun je wmb zien als een succeservaring en hij gaat er vast van alles leren.
Misschien leert hij er ook wat niets voor hem blijkt te zijn. En zelfs als dat betekent dat vwo niets voor hem is is dat een leermoment.

Angela67

Angela67

17-10-2020 om 13:01

extra v ak

Ja examen havo is 7 vakken en examen vwo is 8 vakken waarbij je minimaal 2 moderne talen moet hebben.
Dus er moet een vak bij, dat is geen 'aanvullende eis'.

Scholen mogen niet meer eisen dat je allemaal 7's op de havo eindlijst hebt oid. Dus inderdaad, havo diploma gehaald = toegang tot 5 vwo.

gr Angela

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-10-2020 om 13:10

Nog steeds wel

Volgens de school van mijn dochter is het recht op doorstroming nog steeds niet wettelijk vastgelegd. Zij hanteren een minimaal gemiddelde van 6,8 of een extra vak.
Mijn nichtje is net van 4 vmbo-t naar 4 havo gegaan. Met een 8 gemiddeld maar geen extra vak. Ze krijgt nu dus voor het eerst scheikunde erbij, lijkt mij een flinke uitdaging.

Angela67

Angela67

17-10-2020 om 13:24

inderdaad Phryne

wat een gehannes zeg:

https://www.onderwijsconsument.nl/hoe-stroom-ik-door-van-vmbo-naar-havo/#:~:text=Wettelijk%20doorstroomrecht,zijn%20vmbo%2Dexamen%20heeft%20behaald.

hier wordt dus gezegd dat het voor 2019-2020 nog niet geregeld was. Dat zal voor dit jaar dus ook niet geregeld zijn geweest . . .

Ik verdenk schoolbesturen er erg sterk van om dit tegen te werken. Hoe moeilijk kan het zijn!

gr Angela

Angela67

Angela67

17-10-2020 om 13:25

havo naar vwo helemaal raar?

https://www.onderwijsconsument.nl/hoe-stroom-ik-door-van-havo-naar-vwo/

Toelatingsregels toegestaan
*Er bestaat geen wettelijke regeling voor de overgang van havo naar vwo* Scholen mogen wél zelf eisen stellen. De medezeggenschapsraad praat wel mee over de toelatingsregels op de school. Veel scholen hanteren een gemiddeld eindcijfer van minimaal een 6,8 voor de examenvakken. Andere mogelijke regels zijn:

een positief advies van de vakdocenten
een gemiddeld cijfer van minimaal 6,8 voor Nederlands, Engels en Wiskunde
een intake-gesprek en motivatiebrief
een aanvullende toets voor een extra vak dat in vwo-5 onderdeel uitmaakt van het onderwijsprogramma, maar de leerling op het havo niet heeft gevolgd

gr Angela

Angela67

Angela67

17-10-2020 om 13:29

ps 2

even doorgooglen

https://www.vo-raad.nl/nieuws/wetsvoorstel-doorstroomrecht-aangenomen

dus voor havo/vwo moet het ook nog praktisch geregeld worden (en zie ik een traineertraject opdoemen...?) maar is in ieder geval wetsvoorstel aangenomen:

In het oorspronkelijke wetsvoorstel 'Gelijke kans op doorstroom naar havo en vwo' wordt geregeld dat leerlingen een drempelloos toelatingsrecht krijgen als zij voldoen aan een in een algemene maatregel van bestuur (AMv te omschrijven doorstroomvoorwaarde. Scholen mogen geen andere eisen stellen aan deze leerlingen. Ook mogen scholen stapelende leerlingen in 4- havo of 5-vwo geen doubleerverbod opleggen. De Tweede Kamer wil nog wel ‘meekijken’ bij de AMvB die dit gaat regelen.

Maar als je verder leest is het voor vmbo naar havo toch weer niet geregeld?!

gr Angela

ps ik vind het serieus schandalig en het ultieme voorbeeld van een onderdrukkend schoolbeleid waarbij leeringen op 8 jarige leeftijd in een hokje worden geplaatst waar ze nooit meer uitkomen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-10-2020 om 14:04

Eens

Ik vind het bespottelijk. Bij mijn dochter op school stroomt dan wel 30% van de vmbo’ers door naar de havo, maar de docenten doen er zo negatief over. De methode met de 7 vakken wordt laatdunkend ‘het gouden ticket’ genoemd. Ze doen het voorkomen alsof de havo alleen voor zeer uitzonderlijk slimme kinderen mogelijk is. Ik snap er echt helemaal niets van. Wat zou voor school de meerwaarde zijn om de kinderen wel zo snel mogelijk weg te krijgen?

Angela67

Angela67

17-10-2020 om 15:51

ze willen ze niet zsm weg

maar ze willen niet dat hun havo-slaagpercentages negatief beinvloed worden.
gr angela

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-10-2020 om 16:58

Ja, dat zal het zijn

Ze hebben dan net in de tweede en derde alle zwakke broeders laten afstromen, en in de vierde komt er weer een nieuwe lading vanaf het vmbo. Ik weet trouwens niet of die het nu zoveel slechter doen dan degenen die met zesjes van 1 naar 4 havo zijn gekomen.

els

els

17-10-2020 om 17:17

havo/vwo

Als hij vwo gaat doen, dan komt hij in 5VWO wat weer een voor-examenklas is. Net als 4Havo betekent dat bijna alle examenstof in dat jaar in een pittig tempo wordt behandeld. het is een pittig jaar, voor zowel vwo-ers als doorstromers.

Het verschil tussen havo en vwo is vooral het inzicht gedeelte. VMBO is vooral stamp/leer werk, VWO is heel veel inzicht en begrijpen waarom iets zo is. Havo zit daar tussen in. dat is bij alle vakken, ook bv geschiedenis. niet alleen de feiten kennen maar het ook kunnen uitleggen en zelf kunnen toepassen waar het nodig is. Als je kind dat heeft/kan dan is vwo te doen.

Muis

Muis

18-10-2020 om 11:55

els

En dat is precies waar ik bang voor ben. Hij is daar niet goed in en denkt niet genoeg door. Is niet kritisch op zichzelf en vindt het al snel goed. Inderdaad met geschiedenis: al die bronnen, hij vindt het maar nutteloos...
Aan de andere kant heeft hij genoeg vakken waar inzicht en begrip minder nodig is (economie, wiskunde, duits, nederlands, engels) en die hem wel goed liggen.

Hij is op de basisschool versneld (daarom jong) en op het vwo gestart maar afgestroomd. Nu dus weer terug? Aan de andere kant, is het een jonge jongen bij wie het rijpingsproces nog moet starten dus als het mag - zonder drempels*- dan gaan we het proberen. Zoals anderen zeiden: je leert er altijd wat van.

* Onze school heeft aan het begin van het jaar tijdens een ouderavond gezegd dat dat zo is. Dat de wet of onderwijsinspectie het niet meer toelaat.

vlinder72

vlinder72

18-10-2020 om 12:19

Muis

Als je zoon nog geen idee heeft welke HBO opleiding hij wil gaan doen dan kan hij het toch altijd proberen?

En i s hij er na een jaar klaar mee op het VWO kan hij d a n altijd weer door op het HBO. Zijn Havo diploma vervalt niet.

Hij moet wel goed nadenken over het extra vak. Als economie hem goed ligt dan is wellicht bedrijfseconomie een optie. Of informatica? Of iets van kunst? Totaal iets anders maar misschien leuk voor erbij.

Jaina

Jaina

18-10-2020 om 13:23

Prima

Het verschil tussen havo en vwo is echt niet zo groot. Als hij een havo diploma kan halen is er geen enkele reden waarom met de juiste motivatie vwo niet zou lukken. Het kan natuurlijk zijn dat die motivatie ontbreekt of halverwege het jaar minder wordt maar ook dat lijkt me geen ramp. Hij heeft al een havo diploma dus kan dan gewoon na een mislukte vwo poging beginnen aan het hbo. Dat is hoogstens een verloren jaar en zo erg is dat helemaal niet op die leeftijd. Misschien dat hij daarna juist wel gemotiveerd is voor een bepaalde hbo opleiding.

Maar ik zie geen enkele reden waarom het niet zo lukken, hij wil zelf, hij heeft blijkbaar genoeg vakken die hem liggen en hij zal een extra jaar onderwijs hebben gehad ten opzichte van zijn vwo klasgenoten.

Inderdaad ligt het verschil tussen havo en vwo grotendeels op inzicht plus meer leerstof maar dat moet ook niet overdreven worden. Het is niet zo alsof er van havo kandidaten geen enkel inzicht wordt gevraagd en of vwo kandidaten niet ook regelmatig zaken uit het hoofd moeten leren.

Jammer dat hij afgestroomd is

Hij is versneld en had vwo advies, hij is dus slim genoeg. Blijven zitten was toen misschien beter geweest, maar achteraf is makkelijk praten.

Dus gewoon doen, als hij het niet haalt heeft hij niks verloren.

Hier een buurjongen die pas op zijn 3de hbo opleiding op zijn plek zat, leer je van!!

Sanne

Sanne

18-10-2020 om 14:20

Ach dat inzicht

Ja, daar wordt altijd op gehamerd.
Vind ik ook belangrijk hoor, en heb ik vaak genoeg geprobeerd bij dochter, dan kregen we de grootste ruzie.
Nu, in gym 6 vind ik dat ze nog steeds erg weinig inzicht laat zien, en ze is nog steeds hartstikke lui, ze werkt wel hard maar geen stapje harder dan strikt noodzakelijk.
Maar ze zal vast wel slagen, al zal het vast niet cum laude zijn.

Triva

Triva

18-10-2020 om 15:11

Hier

Bij mijn zoon was elk jaar sprake van opstromen (dus eind havo/vwo 1, havo 2 en havo 3. Hij wilde zelf niet en ik vond het risico met Engels te groot worden, hij had daar een giga achterstand. In havo 5 was er weer sprake van VWO5 na diploma omdat hij moest loten voor zijn HBOopleiding. Toen zei zijn mentor letterlijk dat na het diploma de kans groter is dat VWO lukt dan voor een diploma. Gewoon omdat je de ervaring hebt van de schoolexamens en het centraal schriftelijk. Hij had overigens wel 8 vakken maar geen tweede taal. Dat was overigens ook al opgelost door de aparte regel dat dat niet nodig is. Hij zat ook op een school die erg bétagericht is.

maan.

maan.

19-10-2020 om 09:23

Kan zeker

Dochter van vriendin is na havo ook naar 5v gegaan, twijfelde over vervolgopleiding en was erg jong. Heeft na behalen vwo vervolgopleiding hbo gedaan, nooit spijt gehad. Ook bij mijn eigen dochter zat in 5v en 6v een leerling die hiervoor had gekozen, deze kreeg bij het extra vak goede ondersteuning van de docent, is netjes geslaagd.

Mocht een overweging zijn om naar uni te gaan dan is de route via hbo juist wel een overweging. Mijn eigen dochter ging van vwo naar uni. Bij sommige lessen zaten er ook premasters bij (hbo'ers die de opstap naar master op uni doen), deze premasters hadden dankzij hbo-traject al praktijkervaring opgedaan dus de theorie ook al in het echt gezien. Dat kan bij sommige opleidingen in je voordeel werken. Ook bij het vinden van een stage bleek het werkveld vaak een voorkeur te hebben voor deze premasters vanwege die eerdere praktijkervaring.

Maar even terug naar de vraag. Als kind van 5h naar 5v wil, zeker met oog op leeftijd, klinkt dat als een goed plan. Is er een mentor, decaan of een docent waar goed contact mee is, waar je kind een goed gesprek mee kan hebben, voor tips of advies of ondersteuning? Dat kan wel een verschil maken: genoemde twee gevallen hierboven hadden dat namelijk.

Muis

Muis

19-10-2020 om 10:53

recht op doorstroming geregeld?

Dank weer voor alle reacties, heel fijn! Wij gaan inderdaad met mentor/decaan in gesprek.

@maan: HBO of uni weet hij ook nog niet, in elk geval is dat niet de reden om vwo te doen.

@marsy: blijven zitten mocht niet in de onderbouw, dat was makkelijker geweest.

@vlinder72: extra vak zal Frans worden. Dat was zijn beste vak in 3 havo maar toch voor Duits gekozen.

Ik lees hier dat het wetsvoorstel op vrije doorstroming aangenomen is: https://www.vo-raad.nl/nieuws/wetsvoorstel-doorstroomrecht-aangenomen

Dat is dat toch definitief?

Famke

Famke

19-10-2020 om 11:06

Eerste Kamer

In de link staat dat het is aangenomen door de Tweede Kamer, maar het moet ook door de Eerste Kamer aangenomen worden. Ook staat in de link dat de inwerkingtredingsdatum mogelijk niet gehaald wordt. Dat zal dan in dit jaar wel niet gelukt zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.