Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

16-04-2016 om 09:37

PC scholen en evolutie

Elders (draadje over discussie met andermans kinderen) stelt Marsy het volgende: "Met pc scholen, mocht niet gesproken worden over dat mensen van de apen komen en Darwin werd bij voorkeur niet genoemd of naar verwezen als theorie die door anderen aangehangen werd. Ook waren daar gastdocenten van ggd met hoofddoek niet welkom, want niet Christelijk. Ik denk dat er veel mensen zijn hier op oo die dat kunnen bevestigen."

Ok, wie kan dit bevestigen als het gaat om een gewone Protestants Christelijke school? Ik niet namelijk, en ik heb ervaring met 1 PC basisschool en 2 PC Voortgezet Onderwijsscholen.


Hier

Drie van mijn kinderen zitten of zaten op christelijk voortgezet onderwijs (2 verschillende scholen). Daar komt de evolutietheorie gewoon aan bod. Bij levensbeschouwing gaan de opdrachten vooral over hoe je je eigen leven beschouwt, over normen en waarden en over wereldreligies.

Mijn vierjarige nichtje zit sinds kort op een pc-school. Bij het inschrijfgesprek vertelde de directeur dat ze er niet zoveel aan deden, alleen twee keer per week uit de kinderbijbel lezen en Kerst en Pasen vieren. In de praktijk bidden ze vier keer per dag, zingen ze uitsluitend christelijke liedjes en lezen ze elke dag uit de bijbel. Ben benieuwd of het lezen van Harry Potter daar t.z.t. ontmoedigd wordt.

skik

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-04-2016 om 09:58

Niet het risico nemen

Mijn oudste zit op een katholieke middelbare school. Ik heb nog even nagevraagd maar ze merkt er in de praktijk niets van. Als basisschool zou ik in principe niet voor een niet-openbare school kiezen. Mijn zusje heeft vroeger op een PC school gezeten en kwam op een bepaald moment echt thuis met anti-evolutieverhalen. Dat was wel in de jaren '80.

Hortensia

Hortensia

16-04-2016 om 10:01

Je hebt PC in soorten en maten

De ene PC-er fietst gewoon op zondag, draagt broeken, leest Harry Potter en gaat alleen met kerst naar de kerk, de andere PC-er gaat zondag 3x naar de kerk (lopend) en leest alleen passende lectuur.

Dat geldt ook voor scholen. En het hangt ook van de regio af. Ik denk zelf dat je in de Bible Belt veel sneller te maken hebt met scholen die streng in de leer zijn.

Ik heb in de jaren 70 op PC-scholen gezeten, zowel basis als voortgezet onderwijs. Sommige leraren begonnen en eindigden de dag met gebed, op de middelbare school hadden we maandagochtend weekopening met gebed, maar we kregen verder gewoon de evolutieleer, onze leraar Nederlands was gelovig maar ook erg progressief, we hadden Jan Wolkers en zo op de leeslijst staan en de muziekleraar draaide moderne muziek om te analyseren (en op een positieve manier!). We woonden in een middelgrote stad buiten de Bible Belt, waar een fanatieke groep van de "zwartekousenkerk" was (de kerk stond nota bene naast onze school!). Voor hen waren ook scholen, daar ging het er een stuk strenger aan toe.

35-40 jaar geleden was er dus al verschil.

Triva

Triva

16-04-2016 om 10:16

Vesper

Ik vind het echt behoorlijk achterhaald dat je denkt dat alle PC basisscholen werken zoals de school van je zusje in de jaren 80!

Echt niet dat dat overal zo is.

Triva

Triva

16-04-2016 om 10:18

verduidelijking

Zijn er scholen die zich nu Protestants Christelijk noemen waar anti-evolutieverhalen worden verteld en waar je niet mag praten over abortus etc en waar ze geen Harry Potter op de plank hebben of zijn dat stiekem Reformatorische of Evangelische scholen?

Hortensia

Hortensia

16-04-2016 om 10:22

Triva

Ik denk eerlijk gezegd dat je daar de spijker op de kop slaat.

Net zoals men denkt dat elke moslim terroristische vrouwenonderdrukkers zijn en katholieken de katjes in het donker knijpen, zo denkt men dat elke protestant-christende evolutie ontkent, Harry Potter afwijst en rondloopt in kuitlange rokken met zwarte kousen.

Elfje65

Elfje65

16-04-2016 om 10:29

Al eerder gezegd

Hier dus absoluut niet. Geen godsdienst, wel levensbeschouwing met ALLE religies. Totaal geen verwijzingen verder in andere lessen of situaties naar het geloof. Anders had ik ze allang van school gehaald.

Triva

Triva

16-04-2016 om 10:32

Elfje

Ja, mijn oudste had ze dan ook allang omver geluld als ze daar mee aan kwamen en ja er is gewoon een kerst/paasviering maar ik heb hem daar nog nooit negatief over gehoord.

Oh ja Harry Potter

Zoon heeft een aantal jaren zijn Harry Potter boeken mee naar school genomen om voor de les en als hij op school tijd over had te lezen.
PC school.
Mensen generaliseren heel erg. Mijn laatste baan heb ik niet meer vermeld dat ik zelf gelovig ben, tenzij iemand heel erg begon af te geven op gelovigen, dat ging ik er een gesprek over aan.
Ik heb ook weleens mijn haardracht verandert omdat dat, in combinatie met mijn openlijkheid, desgevraagd, over mijn activiteiten voor de kerk, aannam dat ik al die dingen op een conservatieve en strict beperkende manier wel zou vinden. Heel erg ergerlijk.
Ik denk inderdaad dat je dat nu ook met moslims hebt. Men heeft daar zeer rigide beelden bij, die hooguit opgaan voor een beperkt orthodox deel van de gelovigen.

Elfje65

Elfje65

16-04-2016 om 10:47

Kerk

Ik geloof dat ze 1 keer met Kerst naar een kerk zijn geweest. Maar ook een keer een bezoek aan een moskee. Pasen wordt niet gevierd. Ik hoorde, een paar jaar geleden, wel klachten van iemand uit de OR dat er wel wat meer aan de Christelijke waarden kon worden gedaan. Tja, kan ik mij van die kant dan wel weer voorstellen. Tot nu toe heeft het niets opgeleverd i.i.g.

Hortensia

Hortensia

16-04-2016 om 11:05

Herkenbaar, AnneJ

Zodra je ook maar enigszins laat doorschemeren dat je "iets met het Christelijke geloof" hebt, kun je er op wachten. Niet alle, maar wel veel atheïsten zijn opdringeriger in hun bekeringsdrang dan Jehova's en nog strenger in de leer dan de zwaarste zwartekousenkerkbezoeker

Serwe

Serwe

16-04-2016 om 11:17

Mijn kinderen zitten op een christelijke school. Het is niet echt een standard PC school maar geen reformatorische school. Gewoon een christelijke school waar christenen van verschillende gezindten en anderen welkom zijn.
Er wordt dagelijks gebeden, uit de Bijbel gelezen en ook tijdens de andere lessen is het geloof belangrijk. Het geloof is niet iets wat je kan reduceren tot alleen uit de Bijbel lezen. Dat komt overal terug, tijdens de lessen en in de omgang met elkaar.
Meisjes mogen gewoon broeken dragen maar er zijn ook meisjes die uit gezinnen komen waar ze alleen rokken dragen. Over en weer is daar respect voor.
Harry Potter is niet in de schoolbibliotheek te vinden omdat er ouders zijn die dat boek en soortgelijke boeken te occult vinden. Ik ben ook tegen occultisme maar Harry Potter heb ik geen bezwaar tegen en zie ik niet als occult.
Er worden hier veel christelijke liedjes gezongen.
Voor seksuele voorlichting gebruikt men een Eigen method die gericht is op het geloof.
Evolutieleer weet ik eigenlijk niet. Mijn eigen kinderen zijn nog jong en mijn stiefkinderen hebben op een andere school gezeten. Het zou goed kunnen dat ze die niet behandelen of misschien wel behandelen maar dan naast ID of zo. Ik zou het helemaal geen problem vinden als ze de evolutieleer behandelen maar er zijn ouders die er anders over denken.

Persoonlijk zou ik juist nooit voor een christelijke school kiezen waar ze niks aan het geloof doen en waarbij je niet merkt dat de school christelijk is. Ik snap die scholen ook niet. Waarom je zelf christelijk noemen als je het niet uitstraalt? Dan kan je toch net zo goed gewoon een openbare school worden?Gebeurd dat uit desinteresse of uit een soort van krampachtig aan willen passen aan de seculiere wereld in de angst voor ouderwets te worden versleten? Of zijn alle leraren die er werken geen christenen meer? Of zelf al dusdanig van de wereld dat ze het volkomen geinternaliseerd hebben?
Ik zou mijn kinderen liever op een openbare school hebben. Dan weet je wat je krijgt. Het lijkt me heel gevaarlijk ze naar een christelijke school te brengen waar ze een seculiere boodschap te horen krijgen. Dan worden die twee zo met elkaar verbonden.

Anna G.

Anna G.

16-04-2016 om 11:38

Vesper

"Als basisschool zou ik in principe niet voor een niet-openbare school kiezen."

Dit vind ik ook een bijzondere, kan je dat uitleggen? Zo gelovig klinkt je niet.

Ik kies juist -uit volle overtuiging- voor een openbare basisschool. Bij de VO scholen zal ik misschien wel aan een gelovige school moeten omdat je dan minder keus hebt op het gebied van openbare scholen. Maar dan stelt het inhoudelijk ook minder voor.

Heb zelf altijd op katholieke scholen gezeten. Op mijn basisschool werd 2 keer per dag het OLV gebezigd en verder werden altijd christelijke liedjes gezongen. Op de VO school was catechese meer een soort maatschappijleer en werd niet gebeden.

Elfje65

Elfje65

16-04-2016 om 12:48

Serwe

Ik snap jouw reactie heel goed. Vanuit de kant van de (streng) gelovigen biedt deze school niet veel. Ze zijn er wel altijd open in, dus je kan er bij de open dag al achter komen dat dit niets voor jou is. Nu woon ik denk ik in een andere regio dan jij en ze voldoen hier duidelijk aan een vraag, want de aanmeldingen zijn giga. Het verschil met een openbaar VO is dat ze hier wel wat van geloof meekrijgen en dat vind ik belangrijk. Verder hebben mijn kinderen zelf deze keuze gemaakt omdat het ook een hele gemoedelijke school is.

Mams

Mams

16-04-2016 om 16:02

mijn ervaringen...

Mijn beide kinderen zitten op een PC school. Bewust, want wij zijn gelovig. Gaan meestal op zondagochtend naar de kerk, bidden voor het eten en willen niet dat onze kinderen vloeken. Harry Potter lezen, meisjes in een broek en op zondag na kerktijd leuke dingen zoals naar strand, bos en restaurant vinden we dan wel weer prima.

Ik ben erg tevreden over hoe 'onze' school zijn christelijke identiteit uitdraagt. Dagelijks even stilstaan bij óf een verhaal/thema uit de bijbel óf een sociaal-emotioneel thema of een combinatie van beiden. Bidden en danken aan het eind van de schooldag, en bij feesten als kerst en pasen weten de kinderen precies wat er gevierd wordt. Ze leren christelijke (opwekkings)liedjes en niet-christelijke liedjes.

Tegelijkertijd is er op school ook ruimte voor kinderen die niet geloven. Zo wordt er bv met gezamenlijke eetmomenten standaard geen varkensvlees geserveerd en mogen er gewoon hoeffdoekjes gedragen worden (kinderen doen dit over het algemeen niet trouwens, moeders wel). Meebidden is niet verplicht, maar stil zijn en rustig wachten tot de rest van de klas klaar is met bidden is dan weer wel verplicht. De grens ligt ergens bij verkleed als kerstman naar het kerstdiner komen. Dat mocht niet...

Mijn zoon (groep 4) is met de klas op excursie geweest naar een kerk, maar gaat ook nog naar een synagoge en naar een moskee. Weet en leert veel over het christendom, maar ook over andere manieren van geloven en leert respectvol te reageren op mensen die 'anders' geloven of helemaal nergens in geloven.

Een deel van de klasgenoten van mijn kinderen zie ik regelmatig in de kerk, een deel af en toe (op hoogtijdagen) en een deel nooit. Ik weet dat mijn beide kinderen zeker islamitische klasgenoten hebben, maar de meerderheid van de kinderen op deze school is wel autochtoon en (in meer of mindere mate) gelovig.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-04-2016 om 16:08

Anna G

Staat het er verkeerd? Ik bedoel dat ik in principe voor een openbare school ben, tenzij er belangrijke argumenten tegen die bepaalde school zijn. Eerlijk gezegd vind ik de school waar mijn kind op zit (openbaar) niet ideaal, maar goed genoeg. De andere scholen in mijn dorp zijn allemaal godsdienstig of vrije school (en helemaal wit, wat ik ook geen voordeel vind).
Ik zou mijn kind nooit op een school doen waar de bijbelse boodschap als waarheid verkondigd wordt. Dan zou ik nog eerder een paar km rijden om haar alsnog naar een openbare school te brengen. Voor de middelbare vind ik dat minder erg, omdat kinderen dan niet meer zo makkelijk te beïnvloeden zijn.

Caesar

Caesar

16-04-2016 om 16:22

Mams

"Tegelijkertijd is er op school ook ruimte voor kinderen die niet geloven. Zo wordt er bv met gezamenlijke eetmomenten standaard geen varkensvlees geserveerd en mogen er gewoon hoeffdoekjes gedragen worden"

Nou, ik denk dat als je het over moslims hebt, die mensen juist wel geloven. Niet in Jezus als messias, dat dan weer niet.

Niet gelovigen hebben meestal geen problemen met varkensvlees en dragen meestal geen hoofddoekjes.

leuk

Verschillende reacties hier te zien, de ervaring die ik heb is niet in de bible beld maar in de 010 regio en echt het is een pc school, niet de reformatorische want die zouden mij niet binnen laten

Hrt Darwinisme kwam op die school echt niet aan bod, ik mochy niet zeggen dat de mens van de apen afkwam en dat van die ggd mevrouw is echt waar. Ik weet dat het niet voor alle pc scholen geldt, masr toevallig wel voor hier in de buurt.

Overigens vind ik het sowieso niet goed of je ergens dogmatisch in gelooft of dat verkoopt aan de buitenwereld, of je nu pc, katholiek of atheïst bent

Mams

Mams

16-04-2016 om 18:01

Klopt, caesar...

Je hebt gelijk. Wilde eigenlijk schrijven 'tegelijkertijd is er op school ook ruimte voor kinderen die niet geloven, of een ander geloof aanhangen'.

@MaryS, inderdaad opvallend hoe groot de verschillen zijn op pc scholen. Heb net nog ff het andere draadje gelezen en naar aanleiding daarvan wil ik nog ff het volgende noemen: Op de pc school in de regio 010 waar mijn kinderen zitten, is de meester van groep 6 afgelopen schooljaar getrouwd met zijn man. En hebben de kinderen van zijn groep lekker meegefeest op de bruiloft. Niet gehoord dat iemand hier moeite heeft met homoseksualiteit (kan natuurlijk wel zo zijn, maar dan niet heel openlijk). Onze school is wel vrij groot, meer dan 750 leerlingen...

Vooroordelen

Het beeld dat buitenstaanders hebben van het protestantisme wordt bepaald door de Nederlandse literatuur. Als is het 20% is dat terug gaat naar Oegstgeest om te knielen op een bed van violen is dat veel.
Ik geen slechte herinneringen aan mijn christelijke jeugd. Bij maatschappijleer en op cathechesatie (zoek dat maar op) werd er volop gediscussieerd over abortus en euthanasie. Harry Potter was er nog niet, maar de dominee bij wie ik wel eens oppaste, had wel In de ban van de ring in de boekenkast staan.

Bij mij wilde het er op een gegeven moment niet meer in dat er iemand voor mijn zonden aan het kruis gestorven was - een christelijke basisschool die Pasen niet viert kan het bordje christelijk idd beter meteen van de deur afschroeven, want dat is de kern waar het omdraait.
Maar de doorsnee hedendaagse protetstant weet zingeving echt wel van wetenschap te onderscheiden. De bekeringsdrift en de vooroordelen van de neodarwinist met wie ik getrouwd ben is een stuk groter.

Hortensia

Hortensia

16-04-2016 om 19:35

Kenfan

"Bij maatschappijleer en op cathechesatie (zoek dat maar op) werd er volop gediscussieerd over abortus en euthanasie."

Ah ja, "kattenbak"! Goede herinneringen aan. Fijne dominee, die de discussie niet schuwde en alles en iedereen in zijn waarde liet, ook als hij het er niet mee eens was. Details herinner ik me niet meer, het goede gevoel wél. Zó kan het dus ook zijn, en niet alleen de kommer en kwel uit het bed violen.

"Maar de doorsnee hedendaagse protetstant weet zingeving echt wel van wetenschap te onderscheiden. De bekeringsdrift en de vooroordelen van de neodarwinist met wie ik getrouwd ben is een stuk groter."

Mooi gezegd. Kluun heeft trouwens ooit eens een mooi boekje geschreven over niet-gelovers. Ik ben geen Kluunfan, maar hier had hij toch wel een punt.

Gisteren

Gisteren belde mijn vriendin om te vragen hoe die godsdienstleraar uit de brugklas nou ook al weer heette. Die man was echt eng, hij verkocht cassettebandjes voor vijf gulden waarop je kon horen dat als je de popmuziek achterstevoren draaide je boodschappen van Satan hoorde en dat als je ouders niet baden en jij wel, jij in de hemel zou komen en je ouders niet en je hen dus noooit meer terug zou zien. De zus van vriendin lag daar 's nachts van in haar bed te huilen. Zijn lessen stonden redelijk in het kader van het ons op dwingende wijze te vertellen dat het toch echt slecht met je af zou lopen als je geen belijdend christen zou zijn. Maar goed, dat was in 1981 en die man was toen al 60. Mijn dochter heeft op dezelfde middelbare school gezeten als ik en had een docent levensbeschouwing die heel interessant lesgaf over alle geloven en waarbij levensbeschouwing een soort geestelijke ontdekking van jezelf was, heel waardevol.

skik

Serwe

Serwe

17-04-2016 om 13:36

in naam alleen

Ik snap het ook gewoon niet goed van scholen die alleen in naam christelijk zijn. Ik bedoel, ik weet dat er hele liberale christenen zijn en dus ook hele liberale christelijke scholen. Dat snap ik wel. Ik begrijp prima dat er scholen zijn waar evolutie/homohuwelijk/abortus geen enkel probleem zijn. Dat is dan een christelijke school van een liberale stroming. Die mensen staan achter hun overtuiging. Daar ben ik het misschien niet mee eens maar er is een overtuiging.

Wat ik niet begrijp is scholen die zeggen dat ze christelijk zijn maar er vervolgens gewoon helemaal niks aan doen. Als je geen eens Pasen viert bijvoorbeeld. Dat is toch de kern van het Christendom, welke stroming dan ook. Wat heeft het dan voor meerwaarde dat je een Christelijke school bent? Dan kan je toch gewoon een openbare school worden? Er is dan blijkbaar geen overtuiging om achter te staan. En ik snap prima dat niet christelijke mensen voor die school kiezen want immers de school is alleen in naam christelijk en de naam van Jezus wordt er zelden of nooit gesproken.

Maar waarom de leraren, de directie, het bestuur blijven volhouden dat ze wel een christelijke school zijn dat snap ik niet. Het is zo lauw, zo weinig overtuigend van iets zijn. Neem dan de consequenties en wordt gewoon een openbare school. Daar is helemaal niks mis mee. Maar doe jezelf niet voor als iets wat je niet bent. Dat zaait alleen maar verwarring en chaos. Er zullen wel financiele voordelen aanzitten en zo wordt de Mammon weer aanbeden. Zo blijkt dat het belangrijk is om oplettend te blijven.

Keurmerk Serwe?

Immer flauw dat niet christelijke mensen gaan bepalen wat jou keurmerk zou moeten zijn als 'christelijke' organisatie. Veel is ook gewoon inspiratie, erfdeel zo je wil, taalgebruik, zoeken naar vormgeving, ruimte bieden.
Dat het voor de buitenwereld 'duidelijk' moet zijn wat een school 'is', wat betreft identiteit, zou ik me niet al teveel aantrekken.
Je bent ook pas moslim als je een hoofddoekje draagt?

Serwe

Serwe

17-04-2016 om 14:52

AnneJ

Een hoofddoekje dragen (of niet) is niet de kern van de Islam. je kan er over discussieren of je wel of geen hoofddoek moet dragen van de Koran. Dat is een verschil van inzicht en stroming.
Je kan het beter vergelijken met een Islamitische school die zich Islamitisch noemt maar waar niet beleden wordt dat er geen God is behalve Allah en dat Mohammed zijn Profeet is. Dat is namelijk de kern van de Islam.
Net zoals de kern van het Christendom Jezus is. Als je Jezus weghaalt dan hou je misschien wel van alles over maar het is geen Christendom.

Anna G.

Anna G.

17-04-2016 om 15:03

Daarom Serwe

Verdwijnen de traditioneel christelijke scholen in onze regio langzaam aan en noemen zij zich 'interconfessionele scholen' of 'samenwerkingsscholen RK/PC'. Men identificeert zich minder met de strenge stroming en wil ook liever niet dat er op scholen wordt gebeden als men dat thuis niet doet.

Bestaansrecht christelijke scholen

Er bestaan nog steeds massa's christelijke scholen hoewel de samenleving steeds meer seculariseert. Omdat die scholen van oudsher in stichtingen en verenigingen zijn ondergebracht waar de kerkgemeenschap of het bisdom een vinger in de pap heeft zullen die scholen in naam ook christelijk/katholiek blijven maar zullen ze een andere invulling geven aan hun identiteit. Je kan in één van de grote steden moeilijk tientallen katholieke scholen in de lucht houden als je elk dagdeel begint en eindigt met gebed, verwacht dat alle kinderen communie doen en regelmatig op zondag de kerk bezoeken en de lesstof aan de Bijbel refereert. Dan zit je zo met tientallen lege gebouwen. Vandaar dus dat er zoveel christelijke scholen zijn waarbij dat voornamelijk blijkt uit het naambordje op de gevel.

skik

AnnaG

Dat lijkt me geen bewuste, opportune keuze van die scholen om zich interconfessioneel te gaan noemen, het zal voortkomen uit (al dan niet gedwongen) fusies wegens krimp.

skik

Twentse

Twentse

17-04-2016 om 17:38

pc school

Zoon zit op een pc school. Of eigenlijk een evangelische school, vo. Voor hem een bewuste keuze, de school vond hij het prettigst. Leerlingen van veel gezindten, maar net zo veel verschillende leerkrachten qua gezindte. Geloof is heel belangrijk, maar respect nog meer. Zo kan mijn zoon echt zichzelf zijn, lang haar, metalhead. (Al werd er eerst wel over gedaan, veel christenen zien iron maiden als duivels)

Evolutietheorie word gewoon besproken, seksuele voorlichting is er gewoon. Maar dat zijn ook dingen die wij thuis ook gewoon bespreken. Christenen moeten ook gewoon id maatschappij staan vind ik.
Al is dat in de reformatorische stad hier vlakbij niet echt altijd aan de orde.

Twentse

Twentse

17-04-2016 om 19:02

Anne en Hortensia

Teruglezend nog even op jullie reageren.
Herkenbaar dat je, zodra je meld gelovig te zijn direct in een hokje wordt gedrukt. En in mijn geval, ben gereformeerd, direct onder streng gelovige. Er wordt dan direct aan zwarte kous gedacht, terwijl er een groot verschil zit tussen gereformeerd en gereformeerde gemeenten.
Maar als gelovige moet je je idd verantwoorden tegenover niet gelovigen. Terwijl ik ze niet wil bekeren en hun keuze respecteer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.