koentje
04-06-2009 om 21:28
Pedagogisch verantwoord?
Zoonlief kwam vandaag thuis met twee klachten over de juf. Hij is 10 jaar, zit op een speciale basisschool ivm. ADHD en PDD-NOS. Nee, het is geen lieverdje maar met een positieve benadering kom je toch een heel end.
Vandaag had de juf (nadat zoon een waarschijnlijk fout grapje had gemaakt of iets van dien aard)aan de hele klas gevraagd: "wie heeft er last van ... Naam zoon'
Alle kinderen in de klas staken hun vinger op.
Hoe dit verder liep vertelt hij eigenlijk niet. Maar ik vind het een rare manier van omgaan: zoons zelfvertrouwen, waarvan toch al niet zo veel; wordt zo de grond ingeboord.
Daarna vertelde hij ook nog dat de juf op een bepaald moment tegen hem had gezegd;'Als ik nog een keer een klacht over je krijg, mag je niet mee op kamp!'
(de hele school gaat maandag op kamp)
Guinevere
04-06-2009 om 21:38
Klacht
Dit lijkt me een reden om een formele klacht in te dienen bij de directie. Het woord "pedagogisch" is op geen enkele manier in verband te brengen met zo'n idiote actie.
Manus
04-06-2009 om 22:17
Ach...
Tactisch is inderdaad wat anders, maar reden voor een klacht? Ik heb docenten wel ergere dingen horen zeggen tegen hun leerlingen. Vraag eerst de juf eens naar de aanleiding van haar uitlatingen. Meestal kom je daar heel ver mee.
Manus
reina
04-06-2009 om 22:28
Navragen
Ik zou het eerst even navragen. Misschien heeft juf een cursus 'kanjertrainingen' gevolgd en haalt ze dit stukje eruit ? ( Ik hoor dit nl vaker -van kanjertrainers dus - en heb er veel moeite mee....)
koentje
04-06-2009 om 22:55
Reina
wat is het stukje kanjertraining dan? Wat hoor je precies?
Een wat 'ontactische uitlating' vind ik wat mild beschreven. Zeker in aanmerking genomen dat als je gewend bent met speciale kinderen te werken mag je toch iets meer tact verwachten?
Tirza G.
04-06-2009 om 23:29
Koentje
lieverd, dream on. Het zou zo móeten zijn en het IS ook zo in jouw en mijn hoofd en overtuiging. Maar in de praktijk niet hoor.
Tirza
koentje
04-06-2009 om 23:47
Nou....
Ik mot je eerlijk zeggen dat ik in de loop der jaren langzamerhand wel teleurgesteld ben geraakt. De eerste twee jaar had ie hele goede speciale leerkrachten: daarna viel het eigenlijk tegen.
Verdorie is het nou zo moeilijk gekwalificeerd personeel te vinden?
reina
05-06-2009 om 08:52
Koentje
Precies datgene wat jij vertelt, dat de klas mag zeggen wat ze vinden van het gedrag van iemand of mag beslissen of iemand nog wel mee mag doen. Als ik vraag vanwaar deze aanpak krijg ik als antwoord 'dat leer je in de kanjertraining'. Ik zou het nóóit te (kunnen) passen.
reina
05-06-2009 om 08:54
Sbo
Ook daar lopen niet-goede leerkrachten rond, Het is sowieso vaak moeilijk mensen te vinden die op het SBO willen werken, onbekend maakt onbemind, denk ik.
MariekedePieke
05-06-2009 om 13:57
'Verdorie is het nou zo moeilijk gekwalificeerd personeel te vinden?'
Ja dat is zo moeilijk.
koentje
05-06-2009 om 23:35
En na het gesprek met juf...
blijkt alles toch wel genuanceerder te liggen. Met het schaamrood op mijn kaken moet ik toegeven dat ik toch te snel op zijn verhaal ben afgegaan.
Juf had namelijk 3 kinderen uit de klas waaronder zoon, ter verantwoording geroepen over scheld en vloek-gedrag. Veel kinderen mochten in de klas vertellen wat ze van schelden en vloeken vinden. Nu werden evengoed deze drie jongens enigzins ten schande gezet, maar het was toch minder erg dan hij het deed voorkomen. Punt is dat door zijn licht autistische trekjes hij soms de werkelijkheid anders beleeft. In dit geval had hij dus volledig uitgeschakeld dat hij er met twee anderen stond en dat de vraag niet was ;'wie heeft er last van zoon en waarom' maar dat de vraag was;'wie vind het schelden en vloeken ook naar en wil dat .. en.. en zoon daarmee stopt?'
En juf heeft inderdaad benoemd dat als de jongens erg veel schelden en vloeken dat er vanaf kamp naar de ouders wordt gebeld en dat ze in het uiterste geval; gehaald moeten worden....
Heel wat anders vinden jullie niet?
Ik moet echt gaan incalculeren dat mijn zoon de wereld soms echt anders beleeft en mijn heilig vertrouwen in zijn verhaal op een lager pitje zal moeten. Hij liegt inderdaad niet, want dat stond als een paal boven water , maar zijn waarheid is anders....
Weer wat geleerd zullen we maar denken.
vriendelijke groet Koentje
Tirza G.
06-06-2009 om 14:30
Koentje
Sterke zet van je. Wees maar trots op jezelf. Je leert het vanzelf, van je zoon.
Tirza
reina
06-06-2009 om 15:16
Koentje
Ik denk dat dat een lesje is dat de meesten van ons, ouders, ooit een keer leren ![]()
Ellen Wouters
07-06-2009 om 14:41
Koentje en reageerders
Koentje, sterk van je dat je er nog even hier op terugkomt met hoe het zat. Chapeau.
En misschien ook leerzaam voor mensen die lezen en reageren en die graag meteen het vuurtje opstoken, zoals Guinevere.
Guinevere
07-06-2009 om 17:36
Ellen, waar slaat dit op?
En weet je wat ik van jóuw reactie vind???? Dát is pas opstoken.
Als het zo is voorgevallen als Koentje in het eerste bericht beschrijft, vind ik het zeker reden voor een klacht. Gelukkig werd de soep niet zo heet gegeten. Maar ga mij hier niet als een opstoker zitten te bestempelen, ben je nou helemaal van de pot gerukt!
Ellen Wouters
07-06-2009 om 18:23
Nou precies
"Als het zo is voorgevallen als Koentje in het eerste bericht beschrijft, vind ik het zeker reden voor een klacht"
Ja, áls dat zo gebeurd was. Maar dat weet je niet. En je had kunnen weten dat een verhaal meestal iets genuanceerder in elkaar zit dan een kind dat vertelt.
Daarom is het dom om meteen met zulke grote woorden te gaan gooien als je deed.
"Maar ga mij hier niet als een opstoker zitten te bestempelen, ben je nou helemaal van de pot gerukt!"
Nou, da's precies wat ik bedoel. In plaats van je af te vragen waarom je meteen zo ongenuanceerd tekeer ging, ga je nu mij uitschelden.
Guinevere
07-06-2009 om 19:30
Aha
Aha, we hebben er één te pakken, een WonderEllen. Da's iemand die alles altijd onmiddelijk tot in de 6e dimensie doordenkt en doorrekent. Bravo Ellen!
Daarbij heb ik jou niet uitgescholden, jij beticht míj ervan een opstoker te zijn. En nu ben ik ook nog dom???? Pardon? Dan ben je trouwens de eerste hier die mij in zo'n hoek zet.
Daarbij kan het mij geen klap schelen wat ik volgens jou "had kunnen weten". Ik ging af op het bericht van Koentje, wat een misdaad! Vaarwel Ellen, ik spreek jou niet meer hier op dit forum, met zulke mensen praat ik niet, wat een tijdverspilling.
Ellen Wouters
07-06-2009 om 21:15
Prima
Je bent een gelukkig mens, als je altijd zo snel klaar bent met denken.