Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-06-2012 om 16:45
dochter zit in groep 7. ze heeft een paar vriendinnen, een groepje dat je oneerbiedig de 'nerds' van de klas zou kunnen noemen: mijn dochter en haar beste vriendinnetje hebben een klas overgeslagen, hebben veel aparte pluswerkjes en zitten graag met hun neus in de boeken. daarnaast nog 2-3 kinderen die sociaal wat minder sterk zijn en speelser. Ze vermaken zich prima in dat groepje.
Afgelopen jaar is het pesten in de klas ontzettend toegenomen. er is een groep van ongeveer 4 jongens en 2 meiden die continu de klas zit te terroriseren. Het groepje van mijn dochter ('uiteraard') maar ook de rest van de klas. De meester was afgelopen jaar net nieuw op school, nog jong, en het is mij duidelijk dat hij ze niet in de hand heeft.
hij heeft ondertussen veel gesprekken gehad met de hele klas samen, met de kinderen apart, maar ook met de ouders van de desbetreffende kinderen. en het wordt alleen maar erger.
vandaag kwam mijn dochter volledig overstuur uit school, ze hadden dingen gezegd/ gedaan wat te triest is om hier te noemen. Ik adviseer haar al een tijd om niet te reageren, om rustig te blijven etc maar ik kan me voorstellen dat het haar niet lukt.
ik ben meteen naar de meester gegaan met mijn dochter. het enige wat hij zegt is dat ze naar hem moet komen als er wat gebeurd. En dat doet ze ook wel, maar dat kan ze toch niet elke keer doen? het is een structureel probleem, niet incidenteel. Mijn dochter is de 'sterkste' van het groepje en neemt het voor de rest op, maar dat kan toch niet betekenen dat zij de hele tijd naar de meester moet gaan?
hij heeft nu weer beloofd om maandag in de klas te gaan praten, om extra op het schoolplein te gaan kijken en hij heeft maandag een gesprek met de directeur en IB-er over het probleem. daar zal hij ook het verhaal van mijn dochter in mee nemen.
ik weet dat hij het goed bedoeld maar ik zie het zo niet verbeteren. ik weet ook niet wat hij meer kan doen, maar tegelijkertijd wil mijn dochter niet meer naar school, slaapt ze slecht en zit ze er continu over te piekeren.
van school wisselen voor 1 jaar lijkt me ook geen goed plan, maar dit kan ook niet zo doorgaan. ik zit er over te denken om naar de directeur te gaan maar aangezien meester daar maandag al mee spreekt wilde ik dat vandaag niet direct doen. en wat kan een directeur doen?
tips? ervaring?
08-06-2012 om 20:22
Inderdaad
De directeur is bij ons ook degene geweest die de problemen in groep 7 heeft aangepakt. Plan opgesteld, juf begeleid en meer. Moet zeggen dat het nu erg goed gaat.
10-06-2012 om 12:59
Directeur
oke toch naar de directeur dan maar. morgen praat de meester met de IB-er en de directeur over het pesten in de klas, en hij zou wat er gebeurd is met mijn dochter dan ook meenemen. ik denk dat ik eind deze week 'spontaan' even bij de directeur ga langslopen. na het gesprek zodat hij het ook van de meester heeft gehoord en (hopelijk) een actieplan heeft bedacht.
Het is nog 3 weken tot aan de vakantie, maar ook al krijgen ze volgend jaar een andere juf, de klas blijft het zelfde. Er is actie nodig.