Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Pesten Kind 6 jr zegt gepest te worden op school

mijn kind van 6 zegt geslagen te worden door een jongetje (gepest dus) en dat vertelde ze me een paar maanden terug ook.
alleen ze speelt er wel gewoon mee waardoor het waarschijnlijk vaker gebeurt en verder merk ik ook niks aan haar qua symptomen die ik heb opgezocht alleen thuis heel opstandig en ze zegt dat dat door dat jongetje komt.
Ze Is niet bij de juf geweest tot nu toe.

wat kan ik het beste doen?

Fransien

Fransien

12-01-2018 om 17:04

Ga eens bij de juf buurten

Gewoon zeggen dat je kind meldt dat ze door een jongetje soms geslagen wordt en of de juf dat ook wel eens gezien heeft?
Je kind gaat wel gewoon met dat jongetje om maar zit er wel mee, gewoon vragen of de juf het een beetje in de gaten kan houden

Je kind zit waarschijnlijk nu in groep 3 en dan kan het zijn dat ze best veel te verstouwen krijgt qua leerstof en aan de eisen moet wennen. Bij veel scholen worden de eisen en het tempo na de kerstvakantie flink opgeschroefd, daar kan ze ook last van hebben. Niet ieder kind went in hetzelfde tempo aan netjes aan een tafeltje in een boekje werken. Mijn ene kind vond dat reuze makkelijk, werkte uit zichzelf van links naar rechts en van boven naar beneden en is van nature georganiseerd, mijn andere kind is een creatief warhoofdje en heeft daar veel meer moeite mee en zit nog steeds vaak kris-kras zijn opgaven in te vullen.
Mijn georganiseerde kind had het vreselijk naar haar zin in groep 3 en wilde graag op zo'n hoog mogelijk tempo alle boekjes doorwerken, mijn warhoofdje had de grootste moeite het werk af te krijgen en alles in te vullen en was daardoor een stuk minder vrolijk en bij tijden ook behoorlijk dwars thuis.

In de greep

Dat is helemaal niet gek dat een kind dan toch speelt met degene die het ook pest. Soms heeft een kind een ander ook in de greep en die durft dan niet te weigeren. Ik zou het gewoon eens vragen: vind je het wel leuk om met die te spelen. Als je niet wil kun je dan wel weglopen en met een ander kind gaan spelen? Zo'n gesprek kan veel spanning oproepen.
Ik zou het gesprek met de juf aangaan en met mijn kind. Voorlopig elke dag met je kind. Je kunt haar op die manier ook helpen om vaardigheden te ontwikkelen en tekst om zich beter te kunnen handhaven. Of hulp te zoeken.

als eerst in gesprek

even overleggen met de juf.
ik zie vaak dat kinderen zich gepest voelen, terwijl ze dat zelf eerst uitlokken.
onbewust, ze geven zelf verkeerde signalen. of reageren heel snel snauwerig.
dit hoeft natuurlijk niet zo bij jullie kind te zijn.
maar de juf zal hierin moeten begeleiden.
en het observeren..
zij zal het in kaart moeten brengen.
de kinderen zijn nog zo jong en moeten nog zo veel leren.
misschien heeft dat jongetje wel de macht over haar,en moet hij afgeremd worden.(maar hij moet zeker stoppen met slaan)
alles is een leerproces..

CC

CC

15-02-2018 om 18:17

Is het wel pesten?

Mijn zoon van vier klaagt regelmatig over zijn vriendje F, ook vier jaar oud. Hij vertelt dan dat F hem om duwde. Dat vindt hij dan niet erg, maar wél dat F op hem ging liggen en ervoor zorgde dat hij niet kon opstaan. F spreekt nog niet zoveel Nederlands, dus dat hebben we zoonlief uitgelegd, maar stop hou op begrijpt hij wél.
F is gewoon erg druk en lichamelijk, dus gaat weleens over grenzen heen. Maar echt pesten is het volgens mij niet.
Neemt niet weg dat er wat aan moet gebeuren natuurlijk, maar misschien iets minder zwaar benaderen.... ( Dan voel je jezelf misschien ook minder rot over het hele gebeuren...)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.