Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moedeloze moeder

Moedeloze moeder

17-09-2012 om 19:23

Pesten wat niet gezien/erkend wordt

Afgelopen schooljaar is mijn zoon van school veranderd. Hij had moeite met de saaie/niet uitdagende lesstof (gediagnosticeerd meer-begaafd) en ging daardoor klieren in de klas. Er opende een nieuwe school met een zeer uitdagend lespakket (bijna Leonardo-school achtig). Na lang wikken en wegen halverwege het jaar veranderd.

Vanaf dag 1 ging het mis op de nieuwe school. Oh het ligt echt niet aan het aanbod, want dat vindt hij geweldig. Hij wordt alleen constant gepest, getreiterd, uitgedaagd, geschopt/geslagen en als hij er wat van zegt, heeft hij het ook nog bijna altijd gedaan/uitgelokt whatever (de grote groep dekt elkaar en hij krijgt de schuld).

Vorige week zijn ze op kamp geweest. Ik heb op voorhand mijn zorgen uitgesproken. Er is me beloofd dat zoon een fijn kamp zou krijgen en dat hij ten alle tijde naar de leerkrachten mocht komen als het mis (dreigde) te gaan. Helaas is hier niks van terecht gekomen. Zoon heeft 2x bijna zijn biezen gepakt, maar ontbrak aan lef.

Ik heb er het afgelopen jaar met regelmaat over gesproken, maar altijd werd de grote groep de hand boven het hoofd gehouden en mijn zoon niet geholpen. Hij moest SOVA training volgen opdat hij zich bewust zou worden van zijn eigen non verbale signalen (lachen terwijl hij het niet leuk vond).

Er zit een gesprek aan te komen met betreffende leerkracht en ib-er. Ik heb tevens een gesprek met de oude school in de planning.

Eigenlijk ben ik ten einde raad. Het onderwijs zelf is zoveel beter voor mijn zoon, maar als de leerkrachten niet (willen) zien wat er mis gaat, dan wel mijn zoon helpen, wat is dan verstandig?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-09-2012 om 23:39

Wat vind je belangrijker?

Ik zou gaan voor het sociale aspect. En rap op zoek gaan naar een andere school.

Dit soort akkefietjes hebben namelijk de neiging om er flink in te hakken bij kinderen en nog jaren door te werken. Slecht/minder goed onderwijs is ook niet fijn maar daar is denk ik makkelijker een mouw aan te passen.

Is de oude school de enige optie? Of is er nog een school te vinden die wat meer kan bieden qua uitdaging? Of waar afspraken mee te maken zijn over plustaken elders tijdens school tijd?

DaVinci

DaVinci

18-09-2012 om 14:57

Ook gehad

Mijn zoon heeft een akelige start in de brugklas gehad. Ook hoogbegaafd en op een school die aparte lesstof kan aanbieden. Het pesten liep erg uit de hand.
Er zijn twee lijnen gevolgd. School heeft de groep als geheel aangepakt. En wij hebben met zoon een kortdurende therapie gedaan (individueel). Dat is nuttig om de volgende redenen:
inzicht krijgen in wat er bij de pesters leeft
inzicht in je eigen rol bij het pesten
methoden om het pesten te kunnen negeren (waardoor de lol er voor de pesters vanaf gaat).
School heeft als start van hun aanpak de leerlingen ieder voor zich laten opschrijven wie de pesters zijn en wie de gepeste kinderen zijn. Dat is anoniem gebeurd. Het voordeel hiervan is dat glashelder in beeld komt wat er in de klas gebeurt en wie daar een hoofdrol in speelt. De top-3 van de pesters werd verplicht aan een SOVA deel te nemen. En er zijn strakke regels afgesproken met de hele groep.
Beide trajecten zijn erg goed verlopen. Ik ben ook erg te spreken over de therapeute die mijn zoon geholpen heeft.
Het is erg rot om dit mee te maken. Als je bij mij in de buurt woont (regio Haarlemmermeer) kan ik je haar naam geven.
Groetjes, DaVinci

Relithe

Relithe

19-09-2012 om 23:31

Hier ook

een zoon die een moeilijk brugjaar heeft gehad en uiteindelijke weggepest is van school.
We hebben het te lang aangekeken en teveel op school vertrouwd dat het wel goed zou komen met hun aanpak.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en zoon naar een andere school gedaan waar hij niemand kende en dat is heel goed gegaan.
Doordat wij niet snel genoeg zijn geweest met het nemmen van een beslissing heeft onze zoon onnodig meer geleden dan nodig was geweest dus ik zou zeggen, ingrijpen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.