Annie Platt
16-03-2010 om 08:16
Pestprobleem
Er is een probleem op school waar mijn zoon bij betrokken is. Een jochie uit groep 4 geeft aan dat hij gepest wordt door jongens uit groep 8. Het speelt al langer, en de gemoederen lopen hoog op. Mijn zoon hoort bij die jongens uit groep 8. Hij is een makkelijke jongen die niet gauw boos wordt en kan redelijk gedetailleerd vertellen wat er speelt.
Zijn beleving is dat het groep4-kind geniepig treitert en tart, op een manier die de grote jongens enorm irriteert en zodanig dat pleinwachten het niet zien. En dan is er een groep 8 jongen (beste vriend van mijn zoon) die daardoor zo boos wordt, dat hij het kleintje echt terugpakt. Het kleintje voelt zich daardoor erg bedreigd.
Natuurlijk is het zo dat de ouders van groep4-kind het aandeel van hun kind niet willen zien. Hij is immers nog zo klein. De lummels van groep 8 zitten fout. Ook leerkrachten denken dat. Ik vind dat beide partijen fout zitten. Maar wat kan ik eraan doen? Wat kan er gedaan worden dat dit stopt en dat iedereen zich weer veilig voelt?
koentje
16-03-2010 om 10:23
Nou...
gedetailleerd vertellen of zijn verhaal goed vertellen?
Het is nogal uitzondelijk hoor, als een jongetje uit groep 4 zich bedreigd voelt door grote jongens maar dan toch nog doorgaat met treiteren. Zouden grote jongens daar nou niet wat groter mee om kunnen gaan zonder direct klaar te staan met agressie?
Wat vertelt jouw zoon dat het jongetje doet?
Pippin
16-03-2010 om 10:52
Groep 8
Ik kan me heel goed voorstellen dat de ouders van dat jongetje en de school vinden dat de kinderen uit groep 8 hun gedrag moeten veranderen.
Het is een geval van met z'n allen tegen een.
En er is een leeftijdsverschil van vier jaar (!).
Van kinderen uit groep 8 kun je verwachten dat zij weten wat algemeen aanvaarde omgangsregels zijn. Dat betekent onder andere: geen dingen met geweld oplossen en bij problemen naar een leerkracht toegaan.
De school zou kunnen beloven dat ze wat alerter worden op het gedrag van het jongetje en in te grijpen als hij vervelend doet. Maar ik kan goed begrijpen dat ze dat in deze situatie nog niet doen. Als een klein kind ruzie heeft met een grote, nemen de meeste mensen het op voor de kleine. Die groten zullen eerst moeten bewijzen dat zij zich kunnen beheersen.
Ik ben wel heel erg benieuwd wat voor een verschrikkelijks zo'n jochie kan doen, om die grote jongens zo uit hun tent te lokken.
Annie Platt
16-03-2010 om 11:21
Ach
Het kleine jochie doet kleine irritante dingen, zoals continu op hun tenen stampen, in de rug prikken, zand in gezicht gooien, etc. De grote jongens reageren daarop met muts afpakken en naar elkaar overgooien. Volgens mijn kind gaan ze daar dan te lang mee door. Uiteindelijk gaat klein jochie huilend naar de juf. De grote jongens worden nooit geloofd.
Maar goed, (nee, niet goed) laatst was er dus een groot incident waarbij een grote jongen heel boos is geworden, maar ook heel overstuur is geworden. Toen zijn er behoorlijk wat woorden gevallen, en zijn er ook klappen uitgedeeld. En natuurlijk, iedereen reageert vol medelijden met het kleine ventje. Maar ik had het ook erg met de grote jongen te doen.
rodebeuk
16-03-2010 om 12:37
Annie
Je schrijft dat je vindt dat beide partijen fout zitten.
Ik denk dat je je het beste kunt focussen op wat die groep 8-kinderen anders kunnen doen. Dat levert het meeste op. Ten eerste omdat je eigen kind erbij zit, ten tweede omdat ze ouder en wijzer zouden moeten zijn, ten derde omdat groep 4 echt heel jong is.
Met de vinger wijzen levert niets op.
Ik weet ook niet eens of ik dit echt een pest-probleem vind. Ik krijg de indruk dat de groep 8-kinderen handvatten ontberen om het op een andere manier aan te pakken. Dat groep 4-kindje ook, maar two wrongs don't make a right. Je kunt als 10/11 jarige niet volhouden dat een kind van 7 je ertoe brengt om dingen te doen die niet horen. Op de leeftijd van 11 heb je te veel in huis aan verbale en sociale kwaliteiten om dit op een nette manier op te lossen.
Weet je, ik maak ruzie voor mijn werk (jurist) en als de andere kant fouten maakt, grof wordt, onbeschoft... dan helpt er maar één ding. Zelf beleefd blijven. Akelig beleefd. Terugschreeuwen helpt nooit. Dat zouden die groep 8-ers moeten leren.
Annie Platt
16-03-2010 om 12:48
Inderdaad
Hier heb ik wat aan, Rodebeuk. De grote jongens hebben wat te leren. En misschien moet het kleine jochie wel leren dat spelen met leeftijdsgenootjes veel leuker is. Daarin valt vast ook te sturen.