Beemer
18-03-2010 om 17:11
Petitie tegen bezuinigingen speciaal onderwijs
Enkele maanden geleden heb ik mijn handtekening gezet tegen de bezuinigingen in het speciaal onderwijs. Vandaag kreeg ik onderstaande oproep, die ik graag hier neer zet.
"
Het zogenaamde ‘passend onderwijs’ is voorlopig van tafel. De Tweede Kamer heeft vorige week besloten dat het onderwerp niet wordt behandeld totdat een nieuwe regering is aangetreden. Dat betekent dat de geplande bezuinigingen op het speciaal onderwijs voorlopig niet doorgaan. Dat is natuurlijk goed nieuws.
Het is echter te vroeg om definitief afscheid te nemen van het zogenaamde ‘passend onderwijs’. Alle partijen in de Tweede Kamer, met uitzondering van de SP, hebben de minister opgeroepen wel door te gaan met de verdere ontwikkeling van het plan. Dat laat zien dat die partijen na de volgende verkiezingen op dezelfde manier verder willen gaan. We weten wat dat betekent: afbraak van het speciaal onderwijs en meer zorgleerlingen in het regulier onderwijs, zonder dat daar extra geld voor komt.
Op de website www.passendonderwijspastniet.nl hebben inmiddels meer dan 2900 mensen de petitie getekend. Het toont aan hoe sterk het onderwerp leeft in het onderwijs. Maar het is nog niet genoeg. De komende maanden zullen we alles op alles moeten zetten om de plannen uiteindelijk van tafel te krijgen. Hoe meer handtekeningen, hoe sterker het onderwijs straks staat tegenover de nieuwe regering. U heeft al getekend, maar uw collega’s, vrienden en kennissen wellicht nog niet. Ik roep u op de oproep in uw omgeving te verspreiden en die mensen ook hun handtekening te laten zetten. Samen kunnen we dit onzalige plan stoppen.
Ik reken op uw steun!
Met vriendelijke groet,
Manja Smits
SP Tweede Kamerlid
"
Moyodo
19-03-2010 om 10:18
Ook gehad
Heb ik ook gehad en dat is voor mijn dochter echt een verademing, want anders was de kans klein dat zij nu nog naar so kan gaan. Zij zou eerst januari naar so, toen weer na de zomervakantie, maar door deze plannen zweefde het ergens in het midden en moesten wij maar afwachten of het nog gaat lukken.
Zij redt het absoluut niet op regulier onderwijs, moet elke week wel bellen erover naar haar school. Nu onderwijsconsulent ingeschakeld en volgende week hoor ik of zij er geplaatst kan worden. Onderwijsconsulent en ambulante begeleider gaan daarna erheen, als ze er kan komen en kijken of zij nu nog kan wisselen van school, want het gaat helemaal fout op huidige school. Geen begrip voor haar stoornis, autisme, ze zijn heel onduidleijk met alles, steeds straf voor van alles en nog wat, zonder dat ik er van af weet.
M Lavell
19-03-2010 om 11:17
Beetje naief
Passend onderwijs is net als 'tweede fase' vooral afhankelijk van de invulling door scholen. Er is maar weinig bindende wetgeving, behalve financiering.
Dat betekent dat de scholen het met elkaar zo mogen regelen en veel scholen (samenwerkingsverbanden) doen dat ook al. Passend onderwijs, dat deel dat niet over geld gaat, staat al op de rol en is al in bedrijf. Samenwerkingsverbanden hebben al nieuwe verwijs- en toelatingsprocedures. Dat mag. Er is geen wet die dat in de weg staat.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
19-03-2010 om 11:51
Gevolgen
Geld is het probleem niet Beemer. Je zet je handtekening niet om schoolbesturen zakken met geld te gunnen. Je zet je handtekening omdat je wil dat dat geld bij leerlingen belandt die dat nodig hebben. Die speciaal onderwijs krijgen in de vorm zoals die er is met kleinere klassen en duidelijke afdelingen.
Maar de afbraak van dat stelsel is al aan de hand. Daar is helemaal geen wet voor nodig. Alleen maar overeenstemming tussen schoolbesturen en samenwerkingsverbanden en die is er.
De andere financiering was bedoeld om scholen te dwingen tot die wijziging van inrichting, maar dat blijkt helemaal niet nodig. Ze doen het nu al.
Dus uiteindelijk komt er passend onderwijs, dat betekent vooral een aantasting van schoolkeuze voor ouders en de afbraak cq herinrichting van het speciaal onderwijs.
Maar als deze petitie de zin krijgt houden de scholen houden wel het geld dat bij die oude inrichting hoort.
Daar is het je toch niet om te doen?
Groet,
Miriam Lavell
Moyodo
19-03-2010 om 11:55
Bezuinigen
Ik heb toen ook mijn handtekening gezet, puur omdat ik het belachelijk vind om SO te bezuinigen,dan moeten ze eerst passend onderwijs helemaal af hebben en zorgn dat dit goed werkt.
Voor mij was nu het gevolg dat de school haar niets kon toezeggen omdat ze bang waren voor de bezuinigingen en dan toch selectiever moeten zijn met het aannemen van leerlingen.
Voor mij betekende dit dat ik een kind heb met PDD Nos en MCDD, die geen plek op SO kan krijgen en verzuipt in regulier onderwijs. De kans dat zij nu wel geplaatst wordt is weer wat groter gworden op het moment.
Dat ze passend onderwijs willen is niet verkeerd, maar als ik zie hoeveel werk nog te verrichten si om iedereen voldoende kennis te geven dan zijn ze daar nog lang mee bezig.
Jazo
19-03-2010 om 21:51
Moyodo
Hallo Moyodo,
Je schrijft dat je een dochter hebt met PDD Nos en MCDD.
Ik zit met een onterechte diagnose pdd Nos bij ons zoontje.
Ik heb me er wel heel erg in verdiept door de hele situatie.
ik zou graag van jou horen wat jij nu precies als kenmerken bij jou dochter ziet waardoor die diagnose wel klopt.
(Ik besef dat hier een andere discussie gaande is, dus afgeleide vraag).
Kun je mij daar iets over vertellen?
Alvast bedankt,
Jazo
Moyodo
19-03-2010 om 23:57
Combinatie van beiden
Bij mijn dochter si het een combinatie van kenmerken van PDD NOs en MCDD, leeft soms in een eigen wereld en beleefd dingen ook op haar eigen manier, afwezig, soms krijg je moeilijk contact met haar. Dingen duidelijk benoemen, anders snapt ze niet wat je bedoeld, dubbelzinnig grapje zal ze niet begrijpen. Ze vat alles letterlijk op.
Bang zijn voor dingen in haar slaapkamer in het donker, slaapt met licht en tv aan. Emoties moeilijk onder controle houden, haat liefde verhouding met volwassenen, vooral met ouders. Geen vaste vrienden, niet kunnen plannen.Kan zich niet in de gevoelens van anderen verplaatsen.Alles draait om haar, mensen, met namen volwassenen gebruiken in haar voordeel, soort gebruiksvoorwerp voor haar.
Dit zijn allemaal dingen die niet gelijk opvallen bij haar en ook meestal niet in erge mate voorkomen, maar wel samen een groot probleem vormen ook omdat zij nu dus pubert.
Een voorbeeld ervan dat zij dingen geheel anders interpreteerd, ik vertelde haar dat zij voorzichtig moet zijn met jongens en dat ik verkracvht ben op mijn 15e, toen was ik nog maagd. Zij kreeg op haar 14e de pil, omdat zij erg veel met jongens omgaat, dus uit voorzorg. Nu vertelde zij mij in november dat zij met een vriend van haar naar bed gegaan was, omdat zij dus wilde voorkomen dat zij verkracht zou worden en haar eerste keer een traumatische ervaring voor haar zou worden.
Wat voor de een waarschuwing is, is voor haar reden om dit voorkomen en dan zelf maar iemand te kiezen voor haar eerste keer. Zo wilde zij dit voorkomen.Ik moet dus erg uitkijken hoe en wat ik haar vertel.
Jazo
20-03-2010 om 22:57
Stempels en echte begeleiding
Voor Moyodo,
Ja, dat is natuurlijk niet hoe je het bedoeld had toen je aangaf dat zevoorzichtig moest zijn met jongens!
Ik kan mij voorstellen dat haar situatie speciale begeleiding vraagt en dan nog kun jer soms naast zitten.
Heeft zij wel op het regulieren basisonderwijs gezeten?
Ingewikkeld dat zij zowel mcdd als pdd nos heeft.
Ons zoontje zit soms wel in zijn eigen wereldje, maar is ook nog maar 6, hij weet spel en fantasie inmiddels wel te scheiden en heeft ook vriendjes.
Het moeilijke bij ons is dat hij geen gemiddeld gewoon kind is, beetje verlegen, erg creatief, veel fantasie, gevoelig.
Maar dat wil niet zeggen dat hij Pdd Nos heeft, en die stempels tegenwoordig, dat vind ik wel ongelkooflijk, dat er niet een soort basisacceptatie is dat hij mag zijn wie hij is, en vanuit die basisacceptatie gaa je kijken of er echt dingen aan de hand zijn.
Nu was het meer van: hij wijkt af van het gemiddelde, dus er moet wat zijn.
Als er echt wel wat is, zoals bij jouw dochter, is het natuurlijk wel fijn als je dat weet omdat je er dan beter mee om kunt gaan, en passend odnerqwijs kunt zoeken, dat snap ik. Bij ons kijkt het zo'n omgekeerd verhaal.
laat hem eerst een s zijn wie hij is, en kijk of hij het met zijn eigenheid gaat redden.
Nu heeft hij al allemaal stempels en moeten we er alle moeite in steken om die stempels te nuanceren, dat doet een kinderpsycholoog vanuit zijn eigen, onafhankeljk waarneming overigens, en moeten we als het ware ervoor knokken dat hij op school kan blijven.
Nou ja,ieder zijn eigen geschiedenis, jij bent met haar weer een hele andere weg gegaan denk ik.
Groetjes,
jazo
Jazo
20-03-2010 om 23:04
Vertaalslag gemist
Hoi Miriam,
Wat ik niet helemal begrijp in deze discussie is et volgende.
Ik heb van Vosabb begrepen dat de veranderingen mbt passend onderwijs vooral bedoeld waren om de gelden voor rugzakjes die ook naar leerlingen in het S(
O gingen, weet te bestemmen waar ze voor bedoeld waren: voor de scholen van het reguliere odnerwijs, en geen dubbele bekostiging in het SBO.
Daarnaast gaan de samenwerkingsverbanden de zorgzwaarte vaststellen en krijgt elke reguliere school aan de hand van die vastgestelde zorgzwaarte ee vastgesteld bedrag om de betreffende leerling te ondersteunen.
Uit jouw verhaal begrijp ik dat scholen en samenwerkingsverbanden nu zelf gaan bepalen waar leerlingen heen moeten.
Ik kan die vertaalslag niet helemaal volgen, en zal dan ook zeker niet alle informatie hebben.
maar hoe zit het nu precies?
Hie kunnen scholen dat dan zelf gaan bepalen?
Groet, Jazo.