Laurien Witteman
26-05-2010 om 11:12
Peuters op de basisschool
http://www.nu.nl/binnenland/2255107/driejarigen-basisschool.html
Goed plan!
Wat vinden jullie?
Groetjes,
Laurien
Poppy
28-05-2010 om 07:37
In engeland
Hier gaan kinderen naar school de sept na hun 4e verjaardag. Op de privescholen kunnen ze na hun 3e beginnen en dat is echt al schools. Het is dat we geen priveschool willen en dat we dan nu al aan voorschoolse/naschoolse opvang moeten maar eigenlijk leek me dat wel interessant voor onze tamelijk vlotte zoon. Als zoon nog niet zoveel interesse had in cijfers/letters etc dan zit hij prima op het kdv.
Poppy
28-05-2010 om 07:39
Wisselnik
Doen ze echt niets aan letters / cijfers op het kdv? Hier (in Engeland) wel en daar ben ik eigenlijk wel blij mee. Klassikaal wordt er wat gedaan (met themas en letter van de maand enzo) maar omdat het een montessori kdv is zijn er heel veel materialen voor de kinderen toegankelijk.
Dus als je kind eraan toe is dan kunnen ze de schuurpapier letters/cijfers pakken, of andere talige/nummer activiteitjes. Ze worden daarin begeleid door de leidsters maar het moet van het kind komen.
Mijn zoon kon al heel vroeg tellen, nummers herkennen, alle letters en nu met nog geen 3.5 herkent hij nummers en kan hij vrijwel tellen tot 99 en leest hij al makkelijke 3/4 letter woorden lezen. Hij zit hier nog tot hij 4j 9m is dus ik ben blij dat ze wel al "schoolse" dingen kunnen doen.
Temet
28-05-2010 om 09:53
Wisse
Ik ben voor zoon ook altijd tevreden geweest over het KDV en heb nooit gedacht dat de voorschool meer te bieden zou hebben. Voorschool was om logistieke redenen sowieso uitgesloten (2 ochtenden en 2 middagen, dat valt niet met werk te plooien), maar ik zag ook geen moment de meerwaarde tov het kdv. Daarbij teken ik wel aan dat voorscholen in Amsterdam vziw met name zijn bedacht tbv achterstandskindertjes. Het personeel daar beheerst overigens zelf de taal vaak niet optimaal, waarmee een eventueel positief effect al minder wordt.
Wat zoon betreft: hij ontwikkelde zich goed en werd door veel mensen een slim jongetje genoemd (of hij echt erg slim was/is weet ik niet, maar hij praat goed voor zijn leeftijd en dan lijkt het al snel heel wat). En hij had het naar zijn zin. Dus wat mij betreft ging het goed en ik had geen enkele behoefte om te kijken of er nog ergens iets meer (in welk opzicht?) uit het jochie te peuren was.
Groeten,
Temet
M Lavell
28-05-2010 om 10:02
Diploma eis
cqcq:"De onderwijsraad wil met dit rapport volgens mij invloed op de wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie "
Ja. Dat denk ik ook. Maar niet als bevestiging van het toch al tamelijk ver gevorderde plan. Je kunt het advies lezen als een oproep om dit plan voor 3 jarigen over te slaan.
Kaaskopje:"Misschien schort er dan ook wat aan de selectie voor en tijdens de opleidingsperiode. Het ligt naar mijn idee niet persé aan het opleidingsniveau. "
Daar heb je een beetje gelijk in, maar dat is voor grote maatschappelijke maatregelen als een diploma-eis niet zo relevant. Het is nu eenmaal zo dat hbo opgeleiden vaker wel voldoen dan mbo opgeleiden.
De verdere selectie is aan de scholen zelf. En de praktijk leert dat ze daar niet zo precies in zijn. Dat maakt de noodzaak om de lat in zijn algemeenheid hoog te leggen. Dat levert in zijn algemeenheid minder kans op slecht gekwalificeerd personeel op.
Kaaskopje:"Hiermee scheer je \'ze\' teveel over een kam."
Ja. Een diploma-eis is nu eenmaal een algemene maatregel.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
28-05-2010 om 10:13
Doelgroep
In mijn tijd, toen begon de creche nog net, waren de leidsters allemaal hbo opgeleid, werd er veel gedaan met de kinderen en waren de leidsters zeer goed op de hoogte van de ontwikkeling van kinderen. Ik heb werkelijk wat gehad aan tips en tricks en mijn kinderen werkelijk wat aan het verblijf daar.
Ik heb de indruk dat dat niveau niet meer standaard is.
Voor de educatieve kant van de peuterschool bestaat de doelgroep vooral uit kinderen die van thuis minder meekrijgen dan onder hbo/wo geschoolde ouders gewoon is.
Verder is het gewoon goedkope opvang natuurlijk. Dat vindt iedereen die werkt handig.
Ik denk dat voorschool beperkend kan zijn voor kinderen die in die tijd buiten school meer te halen hebben dan er binnen. Ik vind de kleuterklassen (groep 1 en 2, groep 3 soms zelfs) om diezelfde reden voor sommige kinderen beperkend.
Groet,
Miriam Lavell
tsjor
28-05-2010 om 23:08
Referentieniveaus (bijna ot)
Mirjam, ik ben je je dankbaar voor de link over de referentieniveaus. Maar weet je ook waar die referentieniveaus voor gelden? Basisschool of verder, of maakt niet uit?
Tsjor
M Lavell
29-05-2010 om 08:46
Beschrijving
Uitleg vind je hier http://www.taalenrekenen.nl/referentiekader/rel_doc/referentie/Referentieniveaus.pdf op pagina 5.
Voorstel is in het niveau 1f = eind bo, 2f = eind vmbo bb/kb mbo 1/2, 3f = eind vmbo gl/tl eind havo/mbo-4, 4f = eind vwo.
Groet,
Miriam Lavell