Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Meike

Meike

06-06-2016 om 14:23

Peuters verplicht naar school?

http://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-over-de-jeugdsector/2016/Voor-alle-peuters-in-2021-voorschoolse-voorziening

Het is weer eens zover: nu wil Lodewijk Asscher dat alle peuters al naar de voorschool gaan. Ik lees nog niets over leerplicht verlagen, maar dat was hiervoor steeds wel het idee. Wat vinden jullie?

Het doel lijkt te zijn: betere toegankelijkheid van kinderopvang. Mooi streven. Maar het lijkt er ook om te gaan dat de overheid daardoor meer zicht krijgt op de individuele ontwikkeling van peuters. Met een soort leerlingvolgsysteem.

In de brief van Asscher staat: elk kind krijgt een mentor toegewezen en de ontwikkeling van kinderen wordt structureel gevolgd.

Wat nu? Toetsen van peuters? Wanneer begint dat? En heeft al dat toetsen op de basisschool ons dan voldoende opgeleverd?

Ik heb het idee dat we eerst maar eens moeten beginnen met de opleiding van pedagogisch medewerkers te verhogen: soms spreken ze niet eens goed Nederlands.

Wat vinden jullie?

vlinder72

vlinder72

06-06-2016 om 14:39

kinderdagverblijfouder

Als ouder van kinderdagverblijfkinderen ben ik er geen voorstander van. Mijn kinderen gingen alle vier naar een kinderdagverblijf. Daar gingen ze naar toe omdat wij werkten. Ik vond het juist belangrijk dat er niet teveel kinderen waren. Niet teveel onrust. Vast programma en veel duidelijkheid.

Mijn kinderen hebben daar geen leertraject gevolgd maar zich juist helemaal suf gespeeld. Leren kwam wel toen ze naar school gingen. Mijn kinderen hebben het er ontzettend naar hun zin gehad en nooit problemen op school gehad.

Enige bezwaar als ouder vond ik de prijs. Wij hebben behoorlijk wat pech gehad met kinderopvangkosten qua regelingen en ons helemaal blauw betaald. Gratis opvang klinkt heel aantrekkelijk maar als dat betekent dat een kind van mij een ochtendje ergens naar toe gaat en dan 's middags weer ergens anders is en steeds met andere kinderen die niet de hele dag blijven dan vind ik het helemaal niks.

Gelukkig zitten mijn kinderen inmiddels alle vier allang op school.

MamavanSenH

MamavanSenH

06-06-2016 om 20:08

Ja en nee

Peuters gaan vanaf 2 jaar echt een enorm gevoelige periode in voor alle punten van de ontwikkeling. Ze leren op die leeftijd ontzettend veel en nemen als een spons alles in zich op. Zou eigenlijk zonde zijn om daar niet optimaal gebruik van te maken. Ik vind het ook jammer dat onze dochter nu pas met ruim 3 jaar naar de peuterspeelzaal gaat (morgen voor het eerst).

Maar dan wel spelenderwijs. Laat kinderen wel gewoon kind zijn. Geen volgsystemen, geen stempeltjes, geen toetsen. Als dat gaat gebeuren kunnen ze verplichten wat ze willen maar doen wij daar niet aan mee.

Hortensia

Hortensia

06-06-2016 om 20:23

Meike

Just wondering: studeer je in Groningen?

De....

Hanzehogeschool?

Lente

Lente

06-06-2016 om 21:24

MamavanSenH

Wat fijn dat ze nu echt gaat.
Spannend voor jullie en voor haar.

Lezen

Je doet aannames die niet in je link terug te lezen zijn. Er staat dat alle peuters de mogelijkheid gegeven wordt naar een voorschool te gaan, het wordt niet verplicht. Verder staat er niks over toetsen, het structureel volgen van de ontwikkeling kan namelijk ook zonder.

skik

MamavanSenH

Leuk, laat je morgen of van de week even horen hoe het gegaan is? Veel plezier in elk geval met je grote dochter die naar 'school' gaat!

skik

Meike

Meike

07-06-2016 om 00:00

geen student

Sorry, ben geen student. Was ik nog maar zo jong! haha.
Ik erger me gewoon aan de staatsbemoeienis: zelfs peuters moeten al aan de toetsen. Skik, inderdaad staat er niet dat het verplicht wordt. Maar het idee is wel ouders meer over te halen hun kind naar voorschool te doen. En dan: hoe kun je een kind "structureel volgen" zonder te toetsen? Of een of ander gestructureerd observatiesysteem in te voeren?

Ik krijg heel erg het idee dat dit bedoeld is voor kinderen met een soort achterstand. Om te voorkomen dat ze met onvoldoende bagage de school binnenkomen. Maar inderdaad: de waarde van gewoon eindeloos spelen en met andere kinderen leren zijn, die raakt op de achtergrond.

En ik vind: praten met die kinderen! En als de juffen dan zelf gesbrekkig Nederlands spreken, dan heb je daar dus niet zoveel aan. Ze zullen meer 'bewaarschool' zijn dan wat anders.

Meike

"Ik krijg heel erg het idee dat dit bedoeld is voor kinderen met een soort achterstand." Nou, dan is de bedoeling goed overgekomen, daar is het precies voor bedoeld. Het is niet in het leven geroepen voor kinderen die in een leerrijke omgeving opgroeien, zoals bijvoorbeeld kinderen van goed opgeleide ouders die genoeg aandacht voor hun kinderen hebben, hetzij omdat ze zelf tijd genoeg hebben danwel omdat hun kinderen naar een kdv gaan.

Laatst was in het nieuws dat voorschool niet beter was voor een kind. Maar ze hebben voorschoolkinderen vergeleken met het kdv-kinderen. Ik denk dat als ze voorschoolkinderen vergelijken met kinderen die naar geen enkele vorm van opvang (psz, kdv) gaan en die in een weinig leerrijke omgeving opgroeien er wel een voor de voorschool positievere uitkomst zou zijn. Zelfs als de kwaliteit van de voorschoolleidsters niet optimaal is.

skik

Triva

Triva

07-06-2016 om 09:14

skik

Hebben ze werkelijk zo'n onderzoek gepubliceerd met die conclusie? Vergelijken met kdv kinderen? Belachelijk zeg!

MamavanSenH

MamavanSenH

07-06-2016 om 20:08

Laten weten

Aangezien erom gevraagd werd: S was er duidelijk enorm aan toe, geen enkel probleem geweest met achterblijven en ze kwam met duizend verhalen thuis (die ze allemaal door elkaar vertelde in 5 minuten tijd dus ik heb geen idee wat ze precies heeft meegemaakt) maar het was duidelijk een succes. Donderdag mag ze weer.

Triva

Yup. De koppen in de krant waren 'voorschool helpt niet, zonde van het geld' en de inhoud van de artikelen ging er al niet veel dieper op in, (bijna) nergens stond waarmee de voorschool vergeleken was. Soms stond er wel een link in naar het onderzoek en dat heb ik gelezen.

Maar goed, vandaag werd dit nieuws gebracht: http://www.rtlnieuws.nl/nederland/voorschool-voor-peuters-nuttig-maar-aan-te-veel-kinderen-aangeboden

skik

Lusithania

Lusithania

08-06-2016 om 07:29

mamavansenh

Fijn dat ze het al direct leuk vindt. Vindt je vrouw het nu ook helemaal ok?

MamavanSenH

Heerlijk!

skik

MamavanSenH

MamavanSenH

08-06-2016 om 11:48

Die vond het moeilijker dan S zelf om haar daar achter te laten maar is volgens mij wel overtuigd dat ze er echt aan toe was.

Moeders

Moeders hebben vaak meer moeite met het afscheid van hun kind dan andersom. Hoewel ik mijzelf als nuchtere moeder beschouw en het hartstikke leuk voor mijn dochtertje vond dat ze naar de psz ging stond ik toch wel even te kijken toen ze doodgemoedereerd zei: zo, en nou jij weg.

skik

margaretha

margaretha

12-06-2016 om 13:20

ach

in Belgie gaat geloof ik meer dan 90% van de kinderen al op 2,5 jarige leeftijd naar school (kleuterschool), in het jaar dat ze 6 worden gaan ze dan naar het eerste leerjaar lagere school. Hoe het er precies aan toe gaat weet ik niet, mijn kinderen waren die leeftijd voorbij toen we hiernaartoe gingen. Geen peuterspeelzalen hier en de meeste kinderopvang stopt dacht ik na 3 jaar. Ik weet niet wat beter is, 's lands eer 's lands wijs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.