yentle
21-02-2012 om 09:31
Pfffff dat stomme 'buitensluitgedrag'....
Effe m'n verhaal kwijt.
Mijn dochter zit nu in de brugklas. Een heerlijke meid; jonge leerling met leuke contacten om haar heen. Ze zit nu in een brugklas (VWO+) en de eerste weken leek het allemaal heel leuk. Helaas...hebben al snel 2 meiden besloten dat om wat voor reden ook dat mijn kind er wat buiten valt. (ze is serieus wat school betreft en is een nuchtere meid die wel haar mond opentrekt! Ze heeft alleen niet zoveel met de mobieltjes en make-up etc...). Ik ben heel trots op hoe stevig ze in haar schoenen staat en zich lekker in de klas richt op leren (ze heeft wel één meisje met wie ze lekker kan samenwerken) en buiten haar klas om lekker op school contact zoekt met haar vriendinnen. Zelf kamp ik echter met een zwaar pestverleden.... Ik heb dat boek 'uitgelezen' en ben daar sterk uitgekomen. Alleen.....door deze voorvallen merk ik dat oude littekens zeer gaan doen...Moet echt moeite doen om mijn oude pijn buiten de situatie rondom mijn dochter te houden. Ik zou die meiden...... Tjonge wat een gedoe is dat toch op die leeftijd. Ze zijn allemaal zo zoekende en ik hoop dat mijn kind zo sterk blijft als ze nu is! We hebben wel contact met school; ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan oppakken.
Een bezorgde moeder (die dat hier even kwijt wil)

Tineke
21-02-2012 om 09:52
Wat vragen
Moet iedereen elkaar altijd maar aardig vinden? Is het niet heel logisch dat meisjes met verschillende belangstelling elkaar ook niet zo opzoeken? Oftewel: als meisjes het vooral leuk vinden om over mobieltjes en make-up te praten, en jouw dochter niet, is het dan niet logisch dat ze daar buiten valt?
Gaat het hier wel om echt buitensluiten, of gaat het meer om 'gewoon' geen vriendinnen vanwege andere interesse? En in hoeverre lijdt je dochter hieronder? Ze heeft toch een meisje met wie ze goed kan samenwerken en vriendinnen?
Mijn vragen zijn bedoeld om vooral nuchter naar de situatie te kijken, en niet te reageren vanuit jouw pijn.

rutiel
21-02-2012 om 13:17
Je eigen pijn en die van je dochter
Yentle, je zegt het boek wel "uitgelezen" te hebben, maar misschien moet je jezelf de vraag stellen waar je je precies bezorgd over maakt.
Zo te horen doet je dochter het prima en heeft zij nergens last van. Alleen is bij jou een pijnlijk luikje uit het verleden weer opengetrokken.
Dat is heel begrijpelijk natuurlijk. Doordat jij jouw dochter in een situatie ziet die jij uit eigen ervaring kent, komen die ervaringen weer boven borrelen.
Echter: dit is een andere situatie en je dochter zit ook weer anders in elkaar als jij. Heb vertrouwen in haar: tot nu toe doet ze het goed en er is op dit moment geen reden waarom dat zou veranderen.
Nogmaals: je bezorgdheid is heel logisch, maar ik denk dat die meer met jouw eigen "boek" te maken hebben dan met de situatie van je dochter.
n@nny

Pennetje
22-02-2012 om 18:23
Hetzelfde gehad
Hier precies hetzelfde. Het buitensluiten sloeg alleen wel om in regelrecht pesten. Mijn dochter vond in de parallelklas leuke vriendinnen en is na de zomer op ons verzoek overgeplaatst. Ze is nu zielsgelukkig in die klas. Kan jouw dochter niet naar een andere klas?
De pesters uit de vorige klas hebben inmiddels een nieuw slachtoffer. Arm kind. Mijn dochter negeren ze en dat werkt prima, vindt dochter. De mentor van dit jaar is een stevig type, de kinderen laten het wel uit hun hoofd om moeilijk te doen. Die van vorig jaar was een veel te blije mevrouw, die alleen het goede zag in alle kindertjes en maar niet kon geloven dat die meiden zulke nare dingen deden. Het hangt dus ook heel erg van de mentor af hoe er wordt opgetreden.
Je kunt kinderen natuurlijk niet dwingen om vrienden te worden en dat hoeft ook niet. Ze moeten je dochter wel met rust laten.
Ik heb zelf overigens geen pestverleden, mijn dochter wel, dus ik ben extra allert.

Anienom
29-02-2012 om 11:44
Yentl
Ik hoop dat je nog leest. Ook ik heb een 'pestverleden', echter de littekens zijn heel mooi geheeld en doen geen zeer meer. Destijds zat ik ook op het VWO en was het mikpunt van de 'populaire kinderen'. Tot het moment waarop ik besefte dat ik de vriendinnen die ik wél had helemaal niet op waarde schatte en dat ik de 'pesters' zelf helemaal niet aardig vond. Wat deed het er dan toe wat zij van mij vonden?
Kijk, jouw dochter (lees ik uit jouw verhaal) weet dit al. En dat is heel waardevol. Als zij geen probleem ziet, waarom zou jij dat dan wel doen? Laat je littekens voor wat ze zijn en kom pas in actie als zij zelf ongelukkig zou worden.
Succes!

yentle
02-03-2012 om 11:50
Reactie
Bedankt allemaal voor het lezen van mijn 'uitlaatklep'. Jullie hebben allemaal gelijk, mijn dochter heeft er geen probleem mee (behalve het feit dat ze het jammer vindt dat de sfeer dus zo is in de klas en gelukkig is ze neit actief op hyvees, want daar tsaan dus helaas berichten die erg negatief zijn over haar....).
Ik weet dondersgoed dat mijn rotgevoel vooral 'getriggerd' is door oud zeer....en dat was vooral hetgeen me enorm frustreerde; lijkt wel of je op sommige momenten er nooit helemaal vanaf komt. We zijn wel in cotact met school (vanwege de gevonden berichten ide zeer zorgelijk zijn; niet alleen voor mijn dochter...) Mijn man neemt dit vooral op zich (kijkt er met wat meer nuchterheid tegenaan). Het kwartje is in ieder geval gevallen dat mijn situaite van toen op geen enkel punt te vergelijken is met die van nu! Ik heb weer vertrouwen (altijd al gehad in mijn kind; tjonge wat staat die er anders in zeg!!)
Lieve groet, Yentle

Lilian
06-03-2012 om 17:00
Logisch, die gevoeligheid
Dag Yentle,
Ik heb zelf ook megemaakt wat je dohter nu meemaakt, was helaas nog niet zo wijs/sterk als haar en had er dus net als jou veel last van. En merk dat ik daardoor bij mijn eigen kinderen gevoeliger ben voor alles wat naar pesten/buitensluiten neigt, ook al is het op hun leeftijd (4 en 6) echt nog een beetje overdreven om je daar al druk over te maken.
Ik ben naar mijn eigen bescheiden mening er inmiddels echt wel overheen, zit lekker in mijn vel, voel me onafhankelijk maar toch... Waar wil ik naar toe: accepteer dat van jezelf. Sommige dingen raak je denk ik noit helemaal kwijt, als je maar zorgt dat het jou en je dochter niet in de weg gaat zitten. En dat komt denk ik wel goed: je laat tenslotte je nuchtere man al expres het voortouw enmen.
Je bent dus zelf net zo'n kanjer als je dochter!

yentle
08-03-2012 om 17:37
Lilian
Bedankt voor je lieve berichtje. Je slaat de spijker op zijn kop! Ik heb ook alles een plek gegeven en sta nu heel goed in het leven, met veel plezier en contacten. Toch merk ik nu dat juist op dit soort momenten hoe grootd de impact is van een 'pestverleden'.....
Mijn dochter heeft inmiddels met een aantal meiden een gesprek gehad onder begeleiding van iemand van school; of dat veel zoden aan de ijk zal zetten vraag ik me af (en ook mijn odchter) Maar....ze kwam gisteren wel vrolijk uit school; goede toetsen en met één meisje uit de klas afgesproken dat zij voortaan gewoon weer samen gaan werken...! (met haar klikt het gelukkig wel).
Werd alleen van de week wel gebeld door een ouder van het meisej wat die berichten heeft geplaatst en tot mijn verbazing was zij boos....haar dochter is geen 'pester' en het is niet eerlijk dat zij de schuld krijgt....mijn broek zakte ervan af (staat toch echt zwart op wit....). Ach.....we wachten nu verder gewoon even af!