Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kerstroos

Kerstroos

12-12-2010 om 00:19

Pi dictee score

Onze dochter (groep 5) heeft een PI dictee gemaakt. We bespreken het na de kerstvakantie met RT-er. In één hokje (leek me een belangrijk hokje, beetje bovenaan, links van het midden) stond 63. Dat lijkt me één of andere score. Is dit een percentielscore, een leerrendementsscore, een ruwe score? Wie weet dit?
Voor een percentielscore leek het me vrij hoog (maar school gebruikt een methode die redelijk laat de verschillende categorieen aanbiedt). Maar ik heb werkelijk geen idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
elsje78

elsje78

12-12-2010 om 21:59

Kan meer dingen zijn

Als je googled op pi dictee kom je op een site met uitleg erover en daar staat dit:

Normering
Het PI-dictee is genormeerd op een landelijk representatieve steekproef van ruim 3500 basisschoolleerlingen. Er zijn drie verschillende normen beschikbaar: Percentielscores (Iedere ruwe score kan worden omgezet in een percentielscore), Niveau-indicaties (Er worden 5 niveaus onderscheiden: A-, B-, C-, D- en E-niveau) en Didactische Leeftijds Equivalenten.

Dus misschien is het de ruwe score?

groetjes

Annet

Annet

12-12-2010 om 22:46

Geen idee

Ik heb naar aanleiding van jouw vraag wat lopen googelen.
Deze test is duidelijk bedoeld voor kinderen met spellingsproblemen. Uit de gevonden sites is geen informatie te achterhalen over de scores.
Het lijkt mij belagnrijk dat jij bedenkt:
- wat doe ik als kind een lagere score heeft dan gedacht
- welke details moet ik weten over de scores
- in hoeverre past de score bij de andere prestaties van jouw kind? Oftwel loopt deze score uit de pas?
- wat vind school eigenlijk van het niveau van mijn kind
- wat kan ik thuis doen met mijn kind om dit bij te werken?
- wat gaat school doen met mijn kind om dit bij te werken?

De laatste vraag is de belangrijkste. Wat gaat school hieraan doen?

Misschien kan iemand anders je nog helpen met de juiste uitleg over de score die je aangeeeft.

Kerstroos

Kerstroos

13-12-2010 om 09:08

Annet

Mijn kind heeft spellingsproblemen veroorzaakt door dyslexie. Dus wat dat betreft is het niets nieuws. Ook voor school niet en wij doen er gezamenlijk iets aan. Dit dictee is bedoeld om te bekijken hoe ver zij nu is. En ik ben benieuwd hoe ver zij nu is.

an mien

an mien

13-12-2010 om 10:41

Bloon

Hier ook een kind in groep 5 met spellingsproblemen. Ik ben toen ook gaan zoeken wat te doen om hem een beetje op weg te helpen. Ik heb toen bloon gevonden, www.bloon.nl. Het werkt zo kind ziet een woord, leest het woord, klikt het woord weg en typt zelf het woord, daarna staan het echte woord en het woord wat het kind heeft getypt onder elkaar en dan moet ze aangeven of het goed of fout gespeld was. Ze moeten dus 3 keer goed naar het woord kijken. Ze moeten de woorden 4 dagen achter elkaar oefenen, ze zien het woord dus 12 keer heel goed. Je kunt de lijst woorden ook uitprinten met bolletjes erachter ze typen dan niet maar schrijven en van de bolletjes maken ze lachende gezichtjes of huilende. De juf heeft mij verteld welke soort woorden moeilijk zijn en die woorden voer ik in in bloon. Hier is zijn dle in 3 maanden van 9 naar 18 gegaan.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

An mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kerstroos

Kerstroos

13-12-2010 om 11:32

An mien

Bloon is juist niet geschikt voor dyslectische kinderen. Dyslectische kinderen hebben een slecht woordbeeld, 15 woorden uit het hoofd leren leidt er toe dat ze die 15 woorden (met moeite) goed kunnen schrijven maar dat ze nog geen logica zien in de taal. Met die 15 woorden kunnen ze niet andere woorden schrijven met dezelfde spellingsmoeilijkheid.
Dyslectische kinderen hebben structuur en het inoefenen en begrijpen van spellingregels nodig.

Fijn dat je meedenkt, maar ik weet inmiddels redelijk veel over hoe en wat. Ik wil alleen graag weten hoe ik deze scores moet interpreteren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.