Lady Grey
27-02-2009 om 16:15
Pindavrij!
Na her en der mijn gemopper over de school ivm de ernstige pinda-allergie van mijn zoon (groep 3) (en vermoedelijk dochter v.a maandag groep 1) nu een verheugende mededeling: ze hebben besloten de school pinda vrij te maken, dus ook het meegeven van pindakaas op brood te demotiveren!! Voor de hele school, en hij blijft niet eens over, hooguit twee keer per jaar.
Dus geen kerstontbijt met pindakaaspotten meer, geen pindaslingers rijgen, geen pindakaashandjes na het middageten (als ze dat lukt). Was het eigen voorstel van de school om zover te gaan, maar ik ben er blij mee!!

Naadje
04-03-2009 om 17:05
Bijna zus verloren
Afgelopen Nieuwjaarsdag ben ik bijna mijn zus kwijt geraakt nadat die getroffen werd door een allergische reactie n.a.v noten.
Het geluk dat ze had dat ze op dat moment zelf aan het werk was als verpleegkundige in het ziekenhuis.
Ze wist van de allergie af had ze tot nu toe alleen nog maar licht gemanifesteerd
Het gebeurde echter tijdens de lunch en ws hebben er resten allergenen op haar bord/vork/mes/beker of wat dan ook gezeten.
Het feit dat de afstand tussen SEH en haar op dat moment zo klein was heeft haar leven gered.
Inmiddels heeft ze epipennen maar dan nog moet ze met spoed richting ziekenhuis.
Hulde voor de school van Lady Grey. Super zo hoort het.
Wat ik wil aangeven is deze allergie zo heftig is dat een kus of een aanraking van iemand die een broodje pindakaas heeft gegeten al fataal kan zijn.
Naadje

ishtar
04-03-2009 om 17:28
Kaatje43
dat verschilt per persoon. Mijn buurvrouw is allergisch voor noten en pinda's (en steenvruchten ed), maar verdraagt wel sporen. Een ander niet. Als je het niet zeker weet kun je het beste maar ook de sporen vermijden.

Lady Grey
04-03-2009 om 20:30
Broodschool e.d.
(dat mooie woord hanteren ze hier voor overblijf) is in de klas. Vieze tafels dus.
Schijnveiligheid? Nee, want nu weet de juf in elk geval dat Ladykind geen pinda´s mag rijgen.
In het verhaal van school wordt ook de ei-allergie van Ladydochter meegenomen, het is erg informatief, school benadrukt dat ze geen steekproeven gaan houden naar broodbeleg. Nogmaals, dat ze zover gaan is op eigen initiatief van de school. Overigens zijn de ei-vrije koekjes van Ladydochter op haar tweede kleuterschooldag aangebrand, volgens de juffen moest dat wel komen omdat er geen ei in zat.... want de rest was wel goed gegaan.
Kaatje43, hier worden sporen van ook afgeraden, hoewel de arts de uiteindelijke beslissing aan ons overliet, behalve bij chocola, dat is een plakkerig goedje dat nietal altijd goed van de band verwijderd kan worden, dus de Marsen die bwvs na de snickers gemaakt worden zijn verboden (er zijn wel pinda-vrije chocoladefabrieken gelukkig, zouden ze meer moeten promoten), brood valt vaak wel mee, hoewel ik geruster het brood van de Aldi (regio Noorden) eet omdat ik die fabriek geen pinda´s gebruikt worden. Maar in principe vermijden we dus sporen van pinda´s (en noten want het halve land denkt dat pinda´s noten zijn dus ook de etikettenmakers)
Eind van de week wort de nieuwsbrief uitgedeeld.

M Lavell
05-03-2009 om 09:47
Hanteerbaarheid 2
Pelle:"Maar wat heeft het dan voor zin om pindakaas in elke klas te verbieden?"
Verbieden is wat zwaar uitgedrukt, maar het gaat om hanteerbarheid. Nergens pindakaas is makkelijker werken dan hier wel pindakaas en daar niet.
Pelle:"Veel duidelijker is het verbieden van pindakaas in de ruimtes waar het allergische kind komt."
Voor wie is dat duidelijker? Ik denk dat het voor de school duidelijker is om overal hetzelfde te doen. Al is het maar omdat helemaal niet zo eenvoudig te voorspellen is waar kinderen komen en met wie ze contact hebben. Leerkracht ziek, kinderen over de andere klassen verdelen, oh nee, kan niet wegens selectief pindakaasbeleid.
Ik vind dat allemaal heel erg logisch.
Pelle:"Schieten met een kanon op een mug kan als gevolg hebben dat mensen er niet meer aan mee willen doen en laks worden. Lijkt me nog veel gevaarlijker."
Het is geen kanon, maar een verzoek. Het resultaat ervan is niet 100% succes, maar vermindering van het risico. Die vermindering bereik je al als maar de helft van de pindakaaseters voortaan geen pindakaas meer meeneemt. Overigens zullen steeds meer ouders een pindaban vanzelfsprekend vinden. Het is al jaren standaard op de kinderafdeling van ziekenhuizen en ook steeds vaker op KDV's. Niet alleen voor kinderen van wie bekend is dat ze allergisch zijn, maar juist ook voor kinderen van wie dat nog niet bekend is.
Pelle:"Daarnaast zit je nog steeds met de pindakaasvingers van de thuiseters."
Ja. En die van bezoekers. Een pindavrije school levert ouders van allergische kinderen geen verlichting op van wat ze zelf allemaal moeten doen. Het is de invulling van wat een school (KDV, ziekenhuis) kan bijdragen en verkleint door de afnemende hoeveelheid pinda in het gebouw de kans op ongewild contact.
Groter is de doelstelling niet. Het helpt wel, zo is gebleken.
Groet,
Miriam Lavell

Lady Grey
05-03-2009 om 10:06
Ook hanteerbaarheid
Miriam weet het goed te verwoorden Pelle. De broodschool is soms in een ander lokaal, om maar iets te noemen. Kinderen lopen los rond door de hele school, dus pindakaasvingers uit een hoge groep komen ook bij de onderbouw. Het gaat hier om een kleine school, nog geen 150 ll schat ik zo.
En wat betreft die pindavingers thuis, ja daar moet ik ook op letten. ¨Gelukkig´ heeft Ladykinddatwelpindakaaseet een vreemdsoortige inslag, waardoor hij zich vooral aan regels kan houden. Dus: bord en mes weg ook al eet je daarna nog een boterham, handen was voor je de broodzak weer aanraakt, die regel gaat boven alles.
En het is geen schijnveiligheid, Pelle, het is een iets veiliger omgeving. 100% veilig is het nooit en we moeten dus altijd alert blijven.