Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jen

Jen

08-12-2008 om 13:32

Plannen en agenda gebruiken stimuleren (grp 8)

Hallo,

Mijn zoon van net 11, zit in groep 8, ziet alles heel luchtig en overschat zichzelf behoorlijk. Hij zegt steeds dat hij zijn best doet, maar intussen vergeet hij dingen in zijn agenda te zetten en maakt hij op het laatste moment zijn huiswerk. Ook zijn weekplanning haalt ie lang niet altijd!De cijfers op zijn repetities zijn best wel goed, varierend van een 7 tot een 10, veel achten.
Ik zit met beide handen in mijn haar, want hij wil absoluut niets van mijn adviezen weten. Ik durf er dan ook niet meer iets hiervan te zeggen. Aan laten modderen vind ik ook nogal lastig, omdat het schooladvies net tegen havo aanligt. Als zijn werkhouding chaotisch en nonchalant blijft, wordt het nl.vmbo. Ik vind dat eigenlijk heel jammer, omdat hij een jongen is die door zijn omgeving meegetrokken moet worden. Het zit er nl. best bij hem in.
Heeft iemand tips hoe ik het aan zou kunnen pakken?!

een machteloze moeder

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

08-12-2008 om 13:43

Hier

ook een gemakzuchtige jongen in groep 8. Terugkerend huiswerk is van geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en Engels. Daar moet op de bijbehorende dagen wat van in zijn agenda staan. Als er niets staat vraag ik waarom dat zo is. We hameren er ook op dat als hij geen huiswerk voor een vak heeft dat hij dat juist ook in zijn agenda moet zetten.
In het weekend nemen we de week door. Voor dinsdag zijn er twee vakken huiswerk maar op maandag heeft hij maar weinig tijd. Tegenwoordig maakt hij dus (bijna) al zijn maakwerk voor de hele week in het weekend en probeert het leren te spreiden over meerdere dagen.
Ook laten we hem wel eens een dag- of weekplanning maken om inzicht en de tijd die hij heeft en de lijst met 'dingen die moeten'.

marie

marie

08-12-2008 om 17:07

Agenda thuis?

Hallo
Onze oudste zit ook in groep 8 en zij moet dus ook een agenda gebruiken. Maar omdat die op school is, heb ik geen idee of ze die ook verstandig gebruikt. Zal wel, want ze heeft nog altijd goede cijfers.
Ik begrijp dat jullie kinderen de agenda's mee naar huis krijgen?
groetjes

Annet

Annet

08-12-2008 om 17:34

2e agenda thuis

Vorig schooljaar (groep 7) had oudste een extra agenda thuis. Daarin werd niet alleen het huiswerk gezet maar ook de momenten dat het huiswerk gemaakt/geleerd werd. Bijvoorbeeld een toets van Engels op vrijdag betekende dat er 2x leren werd ingepland op de dagen ervoor. Clubjes en andere activiteiten vulde ze ook in. Zo kwam ze er zelf achter wanneer het huiswerk gedaan kon worden en op welke dagen ze helemaal geen tijd of zin had.
Dit schooljaar heb ik het wat meer losgelaten. Het systeem zit echter nog wel in haar hoofd. Ze gaat nu zelf op tijd aan het werk (meestal.....

Bedankt...

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Het blijft een lastige klus, maar soms merk ik dat hij er best open voor staat. Af en toe is hij zo opstandig, dat zal dan wel het puberale gedrag zijn...

groet J.

Ja marie

Sinds groep 7 heeft zoon een eigen agenda. Hij schrijft er alleen het nodige voor school in. Voetbal en keyboardles staan daar niet in. Hij zegt dat dat elke week terugkomt en dat ie dat wel weet (is natuurlijk ook zo). Ik moet hem in ieder geval zo ver krijgen dat ik iedere dag op het bord kijkt en het in zijn agenda schrijft (direct aan het begin van de les)...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.