69er
12-06-2012 om 08:49
Plannen vo
Een vraagje...., hoe gaat het opgeven van huiswerk, toetsen, plannen op andere VO scholen.
Mijn kind krijgt van 1 vak ( wiskunde) voor een periode een overzicht van de huiswerk en toetsplanning. Ik vind dit zeer handig en heb bij de mentor aangegeven dat ik het wenselijk vind dat andere vakken dit ook doen. Ik snap wel dat het niet altijd werkt met lesuitval ed, maar nu lijkt het af en toe hollen of stilstaan. En zonder dat de leerkrachten het weten doen ze het allemaal tegelijk. Ik help mijn kind bij het plannen, maar het is wel erg lastig zo.Volgens de mentor stonden de leerkrachten hier niet achter, maar zou mijn opmerking doorgeven en ik was niet de eerste die dit voorstelde.
Plannen is al zeer moeilijk, maar als een kind niet weet wat 'ie kan verwachten helemaal. Voor ik daar volgend schooljaar weer mee op de stoep ga staan, zou ik graag weten hoe andere scholen het doen en of het werkt?
69er

M Lavell
12-06-2012 om 09:08
Zou moeten, maar.....
Alle leerkrachten/vaksecties zouden het zo moeten doen als bij wiskunde gebeurt. Als het goed is staat er ook zoiets in het leerlingenstatuut.
Maar of het ervan komt hangt af van de vaksectie en verschilt uiteindelijk zelfs per leerkracht. Ja, daardoor ontstaat een hollen of stilstaan indeling. Ja, de piekbelasting is enorm omdat veel vakken tegelijk met veel komen. Precies dit is de stress waar leerkrachten ook in zitten trouwens.
Blijven zeuren, al helpt het niet echt. Soms kun je met klagen wel voorkomen dat er harde onvoldoendes vallen.
Gaandeweg heb ik ontdekt dat leerkrachten sterk rekenen op doorwerken tijdens kerst-, voorjaars- en meivakanties (mega proefwerken, werkstukken).
Zo zit het helaas.
"Plannen is al zeer moeilijk, maar als een kind niet weet wat \'ie kan verwachten helemaal. "
Ja. Ondertussen zijn leerkrachten ook gewoon mensen waaronder een flink deel dat niet zo goed kan plannen.
Groet,
Miriam Lavell

mama 5
12-06-2012 om 09:11
Wisselend
Ook hier is de planning van de lessen wisselend. Het is een beetje afhankelijk per vakgroep. De ene groep is heel gestructureerd en duidelijk. Wiskunde bijvoorbeeld. De ander is een stuk losser, geschiedenis. Dat heeft ook met de inhoud en het karakter van het vak te maken.
Daarnaast merk ik, dat ze de planning soms bijstellen, als blijkt dat een klas problemen heeft met een bepaald onderdeel, of als er niet goed huiswerk gemaakt wordt bijvoorbeeld. Dan komen er meer SO's zodat de kinderen wel moeten leren.
Ook willen de docenten soms experimenteren met andere toetsvormen of verwerkingsvormen. Als ze alles te strak plannen, is die ruimte er niet meer.

M Lavell
12-06-2012 om 09:28
Dat lijkt me niet
P, op de school van mijn kinderen werd er tijdens de wiskundelessen uitleg gegeven bij het gemaakte werk en het werk dat er ging komen. Al het maakwerk moest buiten de les gebeuren. Toch was er een strak programma.
Niet alleen bij wiskunde trouwens, maar ook bij de andere meer exacte vakken. Volgens mij heeft dat veel meer met de opvatting over die vakken te maken, dan met organiseerbaarheid: Wie het tempo niet bij kan houden is te dom.
Bij de zachtere vakken (talen/algemene ontwikkeling) bestaat er nog steeds de illusie van verheffing van het volk: begrijpen ze het vandaag niet, dan volgende week wel. Daardoor hebben de vakken meer de neiging om bij een onderwerp te blijven steken.
Ondertussen moet ook bij die vakken gewoon het boek uit/vooraf benoemde stof behandeld worden. Dát komt dan in de knel en verzamelt zich aan het einde van een periode, vlak voor de vakantie, vlak voor een toetsweek en, oh ja, dat moet ook nog, ineens een werkstuk voor de portfolio. 80 uur werk, volgende week inleveren aub.
Groet,
Miriam Lavell

Knutselkei
12-06-2012 om 10:00
Sommige vakken hier wel
wiskunde heeft een planning en geschiedenis ook. Dat krijgen ze dan per tijdvak door gemaild.
Ik vind het erg handig. Duits zet het huiswerk altijd erg vroeg in magister,maar geen planning.
Frans en Nederlands( dezelfde lerares is idd zoals Miriam zegt: oja..dit moet nog af...vlug zijn.Terwijl de( zeer uitgebreide) werkstukken van oktober nog klaarliggen om na gekeken te worden( verzamel maar in je map dan kijk ik het aan het eind van het jaar na...en wanneer denkt ze dat te gaan doen, het is hier over 2 weken vakantie)

Marjolein
12-06-2012 om 10:33
Juist de talen
Bij ons krijgen ze juist van de talen mooie overzichten van het schooljaar. De taaldocenten werken in georganiseerde vakgroepen, dat leidt tot prachtige planningen. Erg prettig als iedereen zich eraan houdt.
Het zegt helaas niet alles: de juf Engels liep met kerst al 4 weken achter op de jaarplanning... Tijdens het rapport gesprek heb ik mijn zorg geuit, maar ze keek me aan van waar maakt jij je eigenlijk druk over??? Chill... Relax mama. Maar het moet toch af, dus tja, dan wordt het toch weer hollen (door de leerlingen wel te verstaan) om het in te halen.
Voor Biologie is ook een mooie jaarplanning, dit loopt goed.
Inmiddels zijn de laatste weken aangebroken waarin alle toetsen en SO's en leestoetsen en luistertoetsen en en en en ....... nog even af moeten.
Inderdaad leraren zijn ook maar mensen. Veel mensen kunnen echt niet plannen, of hebben niet de discipline zich aan een gemaakte planning te houden.

wil40
12-06-2012 om 10:39
Eigenlijk erg overzichtelijk....
Hier krijgen de leerlingen per 2 maanden, per vak, een keurig overzicht wat er in die periode gemaakt moet worden. Ook wat je moet leren en welke projecten er zijn.Zelfs de so`s en toetsen staan er globaal in, per week. De ene leerkracht houdt zich strikt aan de planning, de ander schuift eens wat. De enthousiaste ijverige leerling noteert alles keurig in zijn/haar agenda en volgt de planning. Ook bij een onverwachte so hoef je geen onvoldoende te halen als je de planning redelijk volgt.
Mijn lieve koter wacht op aanmaningen en deadlines. Accepteert geen tips van moederlief en trekt zijn eigen planning.Zeer wisselende resultaten zijn het gevolg, hij houdt het spannend.Zeer vermoeiend zo`n brugjaar."Heb vertrouwen" riep hij vanmorgen vrolijk toen hij om 6.00 uur een project uit de computer liet rollen wat gisteren ingeleverd moest worden.Maar ja, dat wist hij ook pas 3 weken geleden....

Fiorucci
12-06-2012 om 11:41
Ja hoor
Voor alle vakken ontvangen de leerlingen per periode een overzicht/planner. Een periode bestaat hier uit 1/4e schooljaar wat afgesloten woordt met een toetsweek. Ook de creatieve vakken en gym hebben een planner.

skik
12-06-2012 om 13:13
Nog nooit van gehoord
Hier dus duidelijk geen planning. Alleen vanaf de vierde klas een toetsrooster, dat heeft geloof ik iets te maken met het examenbesluit. Huiswerkplanningen ken ik niet. Leerlingenstatuut ook niet, staat ook niet op de schoolsite, dus ik heb een mailtje gestuurd met de vraag hoe ik daar aan kan komen (als het er al is).
skik

Marie
12-06-2012 om 15:48
Teletop
Hallo
Op de school van mijn dochters kunnen leerlingen inloggen op "Teletop", waar in principe voor een aantal weken (soms heel schooljaar) het huiswerk en toetsen in staan. Dit werkt redelijk, is erg afhankelijk van hoe de leraren het bijhouden (lesuitval betekent aanpassen van de gegevens).
Maar in grote lijnen kunnen ze altijd zien wat er aan zit te komen aan huiswerk en toetsen.
Groetjes

Tihama
12-06-2012 om 21:41
Dalton
Zoon zit nu in de 3e op een Daltonschool. Ideaaaaal. Van alle vakken staat keurig online een planning 12 weken vooruit. Toetsen, presentaties, werkstukken, boekbesprekingen: alles mooi gepland per week.
Het heeft me in de brugklas wel even gekost om het systeem door te krijgen (toen waren het nog 6-weekse planningen), maar toen ik het eenmaal doorhad was het ideaal.
Dankzij die planningen kunnen we vakanties ook gewoon doen: kwestie van het werk 2 weken daarvoor al goed inplannen.
De schone taak aan zoon is vervolgens om de planning van al die vakken te integreren. Nu aan het eind van de derde is hij eindelijk zo ver dat hij dat helemaal zonder hulp kan doen.
De planningen van de leerkrachten zijn niet afgestemd: dus dat kan best wel eens pieken geven. Maar doordat zoon het 3 maanden van tevoren weet, kan hij het zelf uitsmeren. Ik help hem daar overigens wel bij: "In week 8 heb je 5 toetsen, moet je 2 boeken uit hebben, 1 werkstuk en 1 presentatie. Hoe ga je dat plannen vanaf nu in week 1 zonder dat je het weekend ervoor knettergek wordt?"
Het fijne is dat de leraren ook gewoon hun planning vasthouden.
Het kan dus prima. Ik begrijp ook niet dat leraren dit niet zouden kunnen, je maakt toch een curriculum voor een leerjaar? Of zwabberen die leerkrachten van boei naar boei?
Gelukkig wil dochter straks naar dezelfde school.
Tihama

Vera*
12-06-2012 om 22:18
Weekplanners
Hier staan de weekplanners op internet van alle vakken, inclusief de proefwerken. Meestal gaat dat vrij goed. Er is nu een proef met het huiswerk online zetten en ik denk dat een aantal leerlingen daar erg blij mee is.

Paal
13-06-2012 om 15:57
Teletop
Als docenten van lln verwachten dat ze kunnen plannen dan moeten ze dat zelf zeker kunnen. Hier staat alles op teletop, meestal een week of 2 vooruit. Meestal is er na zo'n 6 weken een piek. Het wordt een probleem als er geschoven gaat worden. Daar baal ik behoorlijk van omdat zoonlief keurig alles leert op tijd, maar als iets doorgeschoven wordt dan kijkt hij het hooguit nog een keer over en er worden wel eens steken laten vallen.

skik
13-06-2012 om 17:19
Net wat ik dacht
Ze hebben momenteel geen leerlingenstatuut, de oude wordt vervangen maar het is nog niet klaar.
Behalve dat de leerlingen op deze school geen planning krijgen, hebben ze ook geen Magister, dus als ouder moet je maar geloven wat je kind meedeelt over toetsen en huiswerk. En dat klopt (ter goeder of ter kwader trouw) niet altijd met de werkelijkheid.
skik