Lilaloeske
20-06-2011 om 14:54
Postcodebeleid in nijmegen
We overwegen om vanuit de Randstad te verhuizen naar Nijmegen. Dat doe je niet zomaar, en we gaan ook niks overhaast doen. Mijn vraag voor nu is: klopt het dat Nijmegen een postcodebeleid voert voor basisscholen?
Onze kinderen zit nu op een Montessorischool. Stel dat we in N'megen in een buurt zouden gaan wonen buiten het postcodegebied van een montessorischool, moeten ze dan verplicht naar een reguliere school in de buurt van waar de wonen? (we kunnen natuurlijk een huis zoeken in de buurt van de school, maar ja, dat moet dan maar net lukken en te betalen zijn).
En als je buiten Nijmegen gaat wonen in een dorpje in de buurt, ben je dan ook aangewezen op de dichtstbijzijnde school?
Hoor graag van kenners hoe het zit. Dank alvast!

M Lavell
20-06-2011 om 14:56
Centrale aanmelding
In Nijmegen meld je niet aan bij een school, maar bij een centraal aanmeldingspunt waar je je voorkeur opgeeft. Daar bepaalt men waar je kind terecht komt.
Groet,
Miriam Lavell

Mark van Abcoud
20-06-2011 om 16:45
Havanna a/d waal
Zo wordt Nijmegen ook wel genoemd. Niet voor niets, zo blijkt maar weer.

rutiel
20-06-2011 om 16:57
Nuancering
Nou, zo erg is het gelukkig nu ook weer niet hoor. In Nijmegen is inderdaad een centraal aanmeldingspunt. Hier kun je je voorkeur opgeven (minimaal 3, maximaal 6 voorkeuren). Het achterliggend streven is inderdaad om alle kinderen in de eigen wijk naar school te gaan. Kinderen uit de wijk waar de school staat, hebben dan ook voorrang. Maar je hoeft dus niet in de wijk te wonen om je kind op een bepaalde school geplaatst te krijgen. Bij je voorkeur geef je een motivatie op (in jouw geval: het schooltype) dat meeweegt bij de beslissing.
In de praktijk levert het centraal aanmeldsysteem alleen problemen op bij zeer populaire scholen. Ik geloof niet dat de montessorischolen in nijmegen nu zo speciaal populair zijn (maar weet het niet zeker...). Je zou een belletje naar de school van jouw voorkeur kunnen plegen om het na te vragen.
Groet, n@nny

M Lavell
20-06-2011 om 17:18
Rome?
Mark, hoe kom je nu op Havanna? Het Nijmegse onderwijsbeleid staat model voor het beleid dat dit kabinet verder uit gaat bouwen. De minister noemt het nadrukkelijk als voorbeeld.
Het is eerder Rome aan de Waal (de kerk bepaalt alles) dan Havanna aan de Waal.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
20-06-2011 om 17:36
Quoata
"Het achterliggend streven is inderdaad om alle kinderen in de eigen wijk naar school te gaan. "
Nou, vooral... om plat uitgedrukt 'het leed' (moeilijke kinderen, afkomst, etc) gelijk over de scholen te verdelen en natuurlijk om de aantallen gelijk te verdelen zodat de ene school niet uit de voegen groeit, terwijl de andere onder de bestaansgrens krimpt.
Overigens: niet alle scholen doen mee. Welke scholen precies niet, is even zoeken.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
20-06-2011 om 17:37
Mooi woord
Qouata, die ga ik onthouden!
Groet,
Miriam Lavell (nog even bedenken wat het is....)

Mark van Abcoud
20-06-2011 om 17:58
Havana
Tja Miriam, dat verzin ik niet, Nijmegen wordt al sinds de jaren zeventig zo genoemd vanwege de uiterst linkse signatuur van de stadbesturen.

M Lavell
20-06-2011 om 18:01
Oh....
Maar dat heeft dan weer niks met die centrale aanmelding voor scholen te maken.
Nou ja, Havanna of Rome, het maakt in principe ook niet zoveel verschil.
Groet,
Miriam Lavell

rutiel
21-06-2011 om 13:04
Alle scholen doen mee
Miriam, bij mijn weten doen alle scholen (met uitzondering van eentje) mee met het centraal aanmeldsysteem. En je hebt gelijk natuurlijk: het model is een verkapte vorm om de kosten (uitbreiding scholen versus inkrimping) tegen te gaan.
Desondanks is er met het systeem wel iets verbeterd. Voorheen was er echt een hysterische run op bepaalde scholen, waardoor er voor de wat tragere ouders nog maar weinig keus overbleef. Nu heeft iedereen dezelfde kansen.
n@nny