Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Povo en gymnasia Utrecht

Ik hoor via de tam tam dat het christelijk gymnasium in Utrecht aanvullende eisen stelt op de povo, klopt dat? Er wordt gezegd dat van van groep 6 t/m groep 8 niet 1 keer een B (of II) mag scoren op de cito. Klopt dit?
Loes

Angela67

Angela67

16-03-2014 om 16:16

ze zullen het nooit toegeven

zie procedure povo:

4.1.2. Aanvullende toelatingscriteria
Sommige scholen hanteren aanvullende toelatingscriteria in verband met het bijzondere karakter van de school. Dit kan te maken hebben met het onderwijsaanbod, onderwijssysteem en de identiteit van de school. Het is voor alle betrokken partijen van belang dat VO-scholen de specifieke toelatingscriteria vooraf inzichtelijk maken. Hierbij geldt dat de VO-scholen de LVS scores niet naar eigen inzicht mogen gebruiken als selectiecriterium. De POVO-afspraken rondom LVS gegevens en toelaatbaarheid blijven gehandhaafd.

Dus nee ze zouden niet mogen afwijken van wat er in die procedure staat:

VMBO Basis Overwegend V-scores, met af en toe een IV-score (of hoger)
VMBO Kader Overwegend IV-scores, met af en toe een III-score (of hoger)
VMBO TL Ongeveer evenveel III- als IV-scores (of hoger)
VMBO Havo Overwegend II-scores, met af en toe een III-score (of hoger)
VWO/Gymnasium Overwegend I-scores, met af en toe een II-score (of hoger)

Vraag is alleen *wanneer* er precies *wat* gebeurt met afwijken/controleren van lvs etc. . . Er zit volgens mij nog net zo'n schemergebied in de procedure dat ze je kunnen afwijzen "omdat ze teveel leerlingen hebben". Ze mogen je niet afwijzen onder verwijzing naar dat lvs, als je 'af en toe een II-score' hebt. Maar er is volgens mij nog steeds een mogelijkheid dat ze eerst alle leerlingen toelaten die alleen maar I scores hebben en dan pas aanvullen met leerlingen die af en toe een II hebben.

Het enige is dat je het kunt proberen en dan achterhalen wat er precies op welk moment gebeurt.

gr Angela

Lynn

Lynn

16-03-2014 om 17:57

Hoezo aanvullende eisen?

Loes, de eisen in de POVO zijn geen aanvullende eisen, maar zijn DE eisen.

Over welke aanvullende eisen heb jij het? Of begrijp ik jouw vraag niet goed?

Angela67

Angela67

16-03-2014 om 18:34

Lynn

het gaat er volgens mij om dat het gerucht gaat dat het CGU alleen I-scores wil, maar formeel mogen ze dat niet eisen want de POVO procedure zegt:

"VWO/Gymnasium Overwegend = I-scores, met af en toe een II-score (of hoger)"

gr Angela

Dan vraag ik me weer af

hoe vaak 'af en toe' is...

Angela67

Angela67

16-03-2014 om 19:20

de makers van de criteria

De povo-stichting voert alleen het beleid uit; het is door de drie middelbare school-stichtingen in Utrecht opgesteld. Dus concreter dan dit zal het nooit worden. Er is namelijk geen belang voor de middelbare scholen om een systeem te hebben waarbij alles transparant is. Ook is het niet in hun belang om duidelijk te maken dat ze manouvreerruimte willen om het ene jaar scores xxx toe te laten en andere jaren scores yyy. Zij hebben belangen die anders zijn dan de belangen van (individuele) leerlingen.
gr Angela

Angela67

Angela67

16-03-2014 om 19:26

linked in

Loes, weet niet of je Linked In gebruikt, maar hier kun je meer lezen: https://www.linkedin.com/groups/Update-ouderparticipatie-POVO-procedure-en-4968393.S.5817755456415756291
gr Angela

Loes3

Loes3

16-03-2014 om 21:57 Topicstarter

Concreter

Dank je Angela, voor de link en ook voor de andere antwoorden. Bij mij is het slechts gebaseerd op geruchten en onderzoek in de eigen omgeving, waarbij N=20, dus geen bewijs. En ik ben ook niet zo van het complotdenken, maar als ik zie wie er wel op het christelijk gymnasium komen of hoeveel gekleurder de boni populatie is dan die op het gregorius, dan vermoed ik wel dat sommige scholen (niet uitgesproken) aanvullende selectiecriteria hanteren, waarbij hogere scores voorrang krijfpgen op lagere, binnen de provo bandbreedte.
Loes

Loes3

Loes3

16-03-2014 om 21:59 Topicstarter

Herstel

Hoeveel gekleurder Gregorius' dan Boni moest dat dus zijn.
Loes

Angela67

Angela67

16-03-2014 om 22:17

vmbo of niet

gregorius heeft ook een vmbo-tl, Boni niet
gr Angela

Adrienne

Adrienne

16-03-2014 om 23:17

Mijn dochter

Ik weet het niet, het enige dat ik weet is mijn ervaring van afgelopen jaar. Dochter (alleen I-scores, een groep in de bovenbouw overgeslagen) was op het stedelijk gym toelaatbaar. Daarna werd het loten omdat er 9 kinderen teveel waren. Zij is 1 van die 9 uitgelote leerlingen geworden.
Ze zit nu op het Boni. Daar ben ik best ongelukkig over (ik ben atheïst-fundamentalist maar goed, het loopt best goed en ze heeft het ook nog naar haar zin.
Als ik jou was zou ik het aan de school vragen. Anoniem (bijv via iemand anders).
Wij zijn volgend jaar weer aan de beurt met ander kind. Ik weet nog niet of we weer het risico van uitloting nemen.
Stressvol allemaal, zeker ook voor je kind!

gym-vader

gym-vader

17-03-2014 om 08:12

overweeg Amersfoort

Overweeg anders of Amersfoort een optie is. Geen wachtlijsten, geen overdrevene selectie aan de poort (543). Op loopafstand van het station in Amersfoort.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.