Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Praktijkschoolervaring gezocht

mijn dochter gaat misschien naar de praktijkschool.Nu zijn er verschillende mensen die naar mij toe reageerden met:daar wil je je kind echt niet naar toe hebben...!Ik heb zelf geen ervaring,dus ook geen beeld bij de praktijkschool...Kan iemand mij daar meer over vertellen...positief of negatief? En wat kan je worden met die school; aangezien je geen diploma's krijgt...?
Bedankt alvast voor evt. reactie's


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

21-08-2009 om 17:59

Ander geluid

Als een kind naar het Praktijkonderwijs gaat sta je als ouders niet te juichen, maar de term 'afvoerputje' vind ik erg denigrerend en je doet geen recht aan veel leerlingen die er op zitten en er het beste van proberen te maken! Veel leerlingen doen er positieve ervaringen op (nadat ze vaak op het basisonderwijs veel negatiefs over zichzelf hebben geleerd....) en gaan daarna aan het werk, veel pro-scholen helpen hun leerlingen met het vinden van werk, vaak via stage. Ook kun je op steeds meer scholen een zgn AKA-diploma halen, wat gelijk staat aan MBO-niv. 1. Het komt ook voor, maar die groep is klein, dat leerlingen na bijv. 2 jaar, alsnog doorstromen naar het vmbo. Ga eens kijken, ga eens praten en laat je niet leiden door de vooroordelen die er bestaan. Uiteraard is de ene praktijkschool de andere niet, zoals geldt voor elke school.

reina

reina

21-08-2009 om 19:55

Anders (ot)

Zeer hoge schooluitval op het Praktijkonderwijs? Er zijn leerlingen die de school vroegtijdig verlaten vanwege het feit dat ze een goede plek gevonden hebben (bijv. een werkplek) en dan kan er dispensatie gegeven worden. Er zijn uiteraard uitvallers. Er is ook een groep voor wie werk niet haalbaar is, maar dat zijn vaak de zwaksten op het praktijkonderwijs, voor hen wordt er bijv. naar een beschermde werkplek gezocht. Maar ik heb grote twijfels of het aantal uitvallers groter is dan op het vmbo. Waar staan die getallen ( en zijn ze gespecificeerd naar regio)? Ik praat niet vanuit statistieken, maar vanuit wat ik waarneem, wat uiteraard plaats- en streekgebonden is.

Parel80

Parel80

21-08-2009 om 20:41

Zeer positief

Mijn ervaring is dat het om een groep leerlingen gaat die nog wel leerbaar zijn, maar gewoon niet een niveau hoger aankunnen. Ofwel: een andere optie is er niet.
De school die ik ken, doet er alles aan om de leerling positief te benaderen, en zoveel mogelijk vaardigheden aanleren die mogelijk zijn. Zowel theorie als praktijk.
Er wordt vanaf een bepaalde leeftijd een begeleide stage aangeboden, passend bij de interesse van de leerling.
Natuurlijk kun je moeilijk doen over geen diploma, maar wat voor diploma had je gewild dan. Zoiets als een puppy-zwemdiploma? De echte diploma's die bazen vragen zijn een veel te hoog doel voor leerlingen met een verstandelijke beperking.
De schoolverlaters die ik ken, gingen naar de sociale werkplaats en een ecologische zorgboerderij en kijken terug op een fijne schooltijd.

reina

reina

21-08-2009 om 20:51

Anders

ja, dat schrijf ik zelf, maar je geeft me geen antwoord. En waarnemningen zeggen ook wat...

reina

reina

21-08-2009 om 20:57

Anders

Nog even de vraag waar jij kinderen met een laag leerniveau dan naar toe zou laten aan. "Feit dat je geen diploma krijgt zegt voldoende", Wat zegt het? Dat het kind helaas niet de vermogens heeft een vmbo-diploma te halen, ja, daarom is het Praktijkonderwijs er. Vanuit welke hoedanigheid ken jij het Praktijkonderwijs en wat weet je er echt van? Enne, " (waarmee ik de leerkrachten geen onrecht wil aan doen)" je doet de leerkrachten geen onrecht aan, maar de leerlingen!

Anders

Een diploma is niet voor ieder kind haalbaar. Dat wil zeker niet zeggen dat ze in een "afvoerputje" terecht komen. Wat is er mis met goed praktijkonderwijs?
En de dochter van rugby staat pas aan het begin van het VO, wie weet wat de toekomst brengt en hoe haar dochter zich gaat ontwikkelen.
Natuurlijk gaat rugby op zoek naar een school die het beste bij haar kind past, op haar niveau. Dat doet toch iedere ouder?

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2009 om 01:34

Die verschillende mensen

praten over iets waar ze blijkbaar geen bal verstand van hebben Rugby.
Ik vind het fantastisch wat er in dat praktijkonderwijs gebeurt. Het is niet zomaar laag niveau onderwijs waar elk noodgeval op geplempt wordt. Er wordt heel veel aandacht besteedt aan het kweken van zelfvertrouwen, ervaring opdoen, voorbereiden op de toekomst en vooral trots zijn op het eigen kunnen. Ze kunnen die leerlingen ook naar het vmbo basis sturen en wie weet redt een procentje het daar, maar voor de rest is het heel frustrerend als al snel blijkt dat het niveau te hoog is. Dat is nog eens opbouwend. Ik kan me ook voorstellen dat het ontbreken van een diploma een deel van de druk wegneemt en dus minder stress oplevert. Het gaat allemaal heel geleidelijk en aan het eind van het liedje heeft zo´n leerling het toch allemaal maar gefikst en daar mag hij trots op zijn.
Reken maar dat een basisschool een heel weloverwogen beslissing heeft genomen als ze een leerling naar het praktijkonderwijs laten gaan. Zowel de leraren als de ouders hopen uiteraard dat een kind onderwijs kan volgen waarmee hij de meeste kansen krijgt op de arbeidsmarkt en ik zou jokken als ik zei dat je met praktijk onderwijs de meeste kansen zult krijgen, maar het is een goede bodem waar ze mee verder kunnen met hun eigen mogelijkheden.

Bastet

Bastet

22-08-2009 om 07:47

Werk

Elke vroege zomer staat hier in de krant een hele lijst met leerlingen,en de baan die zij hebben gekregen na het volgen van het praktijkonderwijs.Dat varieert van werk in een winkel,werken bij een callcentre,noem maar op.Ja,je kunt bakkeleien over de uitvallers,die zijn er vast wel.Maar elke leerling die een leuke baan vindt is er één!Hier zijn het elk jaar toch weer 30 leerlingen die toekomst hebben,dat lijkt me het belangrijkste.
Groetjes,Bastet

reina

reina

22-08-2009 om 07:58

Anders

In een afvoerputje komen en geen diploma krijgen zijn 2 verschillende dingen. Je doet hen onrecht door te zeggen dat ze in het afvoerputje van het onderwijs zitten, dat vind ik een beledigende denigrerende opmerking naar deze leerlingen toe.

reina

reina

22-08-2009 om 08:04

Anders

Zoals ook bij een ander draadje, als er concreet doorgevraagd wordt, geef je geen antwoord op die vragen. Jammer. Ik vind het nl iets anders of iemand iets zegt die daadwerkelijk met Praktijkonderwijs te maken heeft of dat het iemand is die het van horen zeggen en uit krantenberichtjes heeft. Ik hoor erg vaak negatieve uitlatingen over het PRO-onderwijs (soms terecht, soms onterecht) en als ik dan verder vraag blijkt dat veel mensen niet eens weten wat het Praktijkonderwijs inhoudt of is, het is een naam die nog niet zo lang gebruikt wordt (en verwarrend, vind ik). Niet dat ik er van uit ga dat jij bij die laatste groep hoort, maar ik ben wel benieuwd naar je antwoord op de vraag vanwaar jouw kennis van het PRO, evenals naar de door jou genoemde statistieken.

Rugby

Mijn ervaring met het Praktijkonderwijs is beperkt tot 1 school, maar wat mij erg opviel was de zorgzaamheid en aandacht voor de kinderen. Die was in alles merkbaar, ook hoe er met hen en over hen gepraat werd door de docenten. Niet alleen de leerresultaten waren belangrijk, zoals toch vaak op andere types middelbaar onderwijs, maar de totale ontwikkeling van het kind en hoe de school ieder kind beter kon voorbereiden op de maatschappij. En dat is toch waar je als ouder op gericht bent? Niet het papiertje, dat per saldo weinig zegt over de toekomst van een kind, maar hoe een kind haar talenten leert ontdekken, ontwikkelen en gebruiken, daar draait het om.
Groet, Onyx

buurvrouw

buurvrouw

22-08-2009 om 09:17

Positief

Onze buurjongen heeft de praktijkschool gevolgd. Erna is hij naar een soort begeleidingstraject gegaan. Daar leerde hij verder zelfstandig functioneren. (van koken, tot financien bijhouden, tot vrienden maken en houden) Hij is nu 25 en het gaat super met hem. Hij heeft een baan, een vriendin, een auto. Hij woont in een klein woongroepje met begeleiding op (veel) afstand. Hij heeft geen middelbare school diploma, maar met begeleiding (bijvoorbeeld mondelinge examens, lezen en schrijven gaat heel erg moeilijk) wel allelei certificaten in zijn vakgebied gehaald.
Zijn moeder heeft toen hij veertien was en regelmatig woedebuien had, niet durven hopen dat het ooit zo goed met hem zou gaan.

"Zijn er werkelijk kinderen die van de basisschool naar Praktijkonderwijs gaan? Zitten die niet allang op het Speciaal Basisonderwijs (de vroegere LOM)?"
Ja hoor, de kinderen op het Praktijkonderwijs komen zowel uit het reguliere basisonderwijs als het SBO.
Onyx

reina

reina

22-08-2009 om 10:24

Ja, er zijn kinderen die van de basisschool naar het praktijkondewijs gaan. En P, waarschijnlijk heeft je nichtje een IQ van 80 of lager? Want anders zou ze ws niet zijn toegelaten op het PRO. En ja, het klinkt rot, maar dat noem je een verstandelijke beperking.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2009 om 10:51

Gehandicapte kinderen

Zoals ik het begrijp van postbus51.nl is Praktijkonderwijs niet echt bedoeld voor gehandicapte kinderen omdat die kinderen wel naar speciaal onderwijs gaan, maar ik stel me zo voor dat die scheidslijn heel dun is.
Link voor P: http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/onderwijs/voortgezet-onderwijs/algemene-informatie-voortgezet-onderwijs/wat-is-praktijkonderwijs-.html

rugby

rugby

22-08-2009 om 11:29 Topicstarter

Mijn dochter

bedankt voor alle reacties.
Mijn dochter zit nu op het gewone basisonderwijs en heeft een kloof tussen Performaal/verbaal iq.
Ze is niet verstandelijk beperkt, maar heeft op zeer specifieke onderdelen leerproblemen.Thuis/omgeving heeft ze geen enkel gedragsprobleem, het gaat alleen op school in bepaalde vakken duidelijk moeizaam.
Praktijkonderwijs is een optie, alhoewel wij, als ouders, twijfelen of ze daar wel toegelaten zal worden...??(iq is -ver- boven de 80) Wij hebben, als ouders, een heel positief gevoel bij praktijkonderwijs; zoals kaaskopje en anderen al beschreven.
Een diploma is niet van levensbelang, maar ik vraag me dus af wat je na dit onderwijs kan verwachten?Zo'n lijstje als bij iemand in de krant staat: kijk daar heb ik wat aan; dat geeft een beeld!

reina

reina

22-08-2009 om 11:52

Rugby

Als ik lees wat je schrijft lijkt de kans om op een PRO/school toegelaten te worden idd klein, LWOO lijkt logischer. Als dat het advies gaat worden, zou ik heel goed rond gaan kijken. Er zijn daar zoveel variaties in: sommige scholen geven alleen LWOO-onderwijs, andere hebben speciale LWOO-klassen, soms in een apart gebouw, soms niet, maar er zijn ook scholen waar de LWOO-leerlingen niet in aparte klassen, maar extra begeleiding krijgen. Succes met het hele keuze-traject!

MoederVan3

MoederVan3

22-08-2009 om 12:06

Zover ik weet, is die IQ-grens van 75-80 redelijk hard.
Heeft jouw dochter een leerachterstand van meer dan 3 jaar op twee vakken? Dat is erg veel hoor. Als dat niet het geval is of de leerachterstand zo rond de drie jaar zit met een IQ van boven de 80, is VMBO met LWOO een meer logische keus. Dan kan ze eventueel in de 3e en 4e van het VMBO een leerwerktraject gaan doen, als het leren haar erg moeilijk valt.
Mijn jongste zoon heeft ook een VP-kloof (V>P). Met rekenen heeft hij altijd erg veel moeite gehad. Wiskunde op VMBO-basis niveau haalt hij 8-en 9-ens voor. Dat is echt heel wat anders dan rekenen op de basisschool. Ik weet niet of je dochter op een "gewone" basisschool zit, met allemaal kinderen van goed opgeleide ouders? Dat was bij mijn kinderen wel het geval. Helaas konden ze met leerproblemen van jongste absoluut niet omgaan, wat een extra grote leerachterstand heeft veroorzaakt. Op het LWOO zijn met name "praktisch rekenen", spelling en begrijpend lezen enorm vooruit gegaan, omdat hij eindelijk onderwijs op zijn niveau krijgt.
Misschien ziet de basisschool van jouw dochter het te somber in, omdat ze weinig ervaring hebben met de leerproblemen van je dochter.
Ik hoor over de praktijkschool die aan de scholengemeenschap van jongste verbonden is, vooral positieve verhalen. Vrijwel alle kinderen stromen door naar één of andere vorm van werk (meerderheid) of het MBO (minderheid).

Parel80

Parel80

22-08-2009 om 13:48

PO laat geen kinderen toe met een IQ van boven de 80. En daaronder, ja, dat noemen we nu eenmaal verstandelijk gehandicapt.
Hoe het komt dat een PO-school ook andere kinderen toelaat, is mij een raadsel, daar bestaat immers LWOO voor.

Parel80

Parel80

22-08-2009 om 13:48

Oh sorry

reina zei al hetzelfde!

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2009 om 21:18

Ik geloof ook dat ik langs je heen praatte

Kinderen van sbo gaan niet automatisch naar een praktijkschool maar ook naar het vmbo, dus of het nou om gewoon basisonderwijs gaat of speciaal, het is een belangrijke beslissing die heel bepalend is voor de toekomst.

Massi Nissa

Massi Nissa

23-08-2009 om 09:12

Je toont verbazing over een kind met een IQ van (minder dan) 80: "Mijn hemel, wat laag..." en "vreemd dat zo'n kind nog op de basisschool zit". Eerst even over de getalletjes an sich: ik schat zo in dat de gemiddelde VWO-er een IQ van ongeveer 120 heeft. Er zijn heel wat VWO-ers. Dan is het statistisch gezien toch onvermijdelijk dat er ook heel wat kinderen met een IQ van 80 rondlopen?
Over dat IQ: het IQ is op de zeer jonge leeftijd van een basisschoolkind een ietwat fluide getal, er zit zeker nog speling in. Ook heb ik zelf (als docent op een school voor kinderen met leer- en gedragsproblematiek) gerede twijfels bij het IQ als absoluut getal, bij de testen die worden gebruikt om het IQ vast te stellen en last but not least bij de voorspellende waarde van zo'n getal voor wat betreft de toekomstkansen van een kind. Geen wonder dat veel basisscholen (ja, ook 'gewone') zo'n kind uitgebreid de kans geven om eventuele achterstanden in te halen en zich te ontwikkelen. Het zou toch verschrikkelijk zijn als een IQ van 75 op je zesde zou bepalen dat je niet goed genoeg bent voor de basisschool, hoepel jij maar op naar het afvoerputje.
Ik heb als docent in het zorgonderwijs het woord 'afvoerputje' al zo vaak voorbij horen komen, en toch krijg ik er elke keer weer kromme tenen van en een verkrampte kaak. Het woord is gewoon ontzettend beledigend voor mijn leerlingen, hun ouders en mijn collega's.
En tot slot: ik zou dit soort uitlatingen ("mijn hemel" enzo) achterwege laten als je ooit in aanraking komt met kinderen met een laag IQ, of hun ouders.
Groetjes
Massi

Beste p

Een IQ van 80 is een normaal IQ op de basisschool. Net als Massi al schreef is het IQ gemiddeld 100, met spreiding naar boven en onder. Weet je dat het erg beledigend kan overkomen naar kinderen en hun hier lezende ouders als jij schrijft: Mijn hemel, wat laag.
Jij komt blijkbaar alleen met VWO-ers in aanraking. Ik zou zeggen welkom in de gewone wereld van de gewone sterveling. Die gewoon met een IQ van 80 op het VMBO basis zit. Dat zijn er velen.

Beste p

Jij dacht blijkbaar dat je nichtje een hoger IQ had. ZO zie je maar dat je dat niet kan inschatten in de dagelijkse omgang.
Een IQ van 80 is dus niet "mijn hemel wat laag". Maar een normaal, weliswaar beneden gemiddeld IQ.
De kreet mijn hemel wat laag kan al gauw verkeerd vallen, realiseer je dat in elk geval.

Alle iq

Wordt daar alleen naar gekeken, lijkt mij van niet, je kan wel een wat hoger IQ hebben maar wat als je leerproblemen hebt en problemen met je korte termijn geheugen zolas mijn dochter, ze heeft dyslexie en ahdh ik hoop dat er naar het gehele plaatje naar mijn kind gekeken wordt en over hoe onzeker ze is,hoe ongelukkig je daar van kan worden. daar wordt gewerkt aan het zelfvertrouwen en dat ze dadelijk wel zelfstandig de maatschappij in moet. Ik hoop eigenlijk dat ze daar terecht kan, ze heeft al zoveel therapiën gevolgd zonder succes.Liever dat ze daar naar toe gaat en dat het goed met haar gaat, dan dat ze naar de vmbo moet en altijd op haar tenen moet lopen en het dan uiteindelijk toch niet haalt.
Hoeveel vwo'ers doen niets op de middelbare school en belanden steeds lager en uiteindelijk niets hebben?
krulleke

Hallo,

Het IQ is een hele belangrijke factor bij toelating, maar als het IQ buiten de range valt voor het praktijkonderwijs, maar er zijn zwaarwegende redenen waarom het kind daar toch het best op zijn plek zit, dan kan er toch een beschikking aangevraagd worden. Er zitten dus echt kinderen met een IQ van boven de 80 op het Praktijkonderwijs. Het hoogste IQ wat ik ooit ben tegengekomen was 96.
Je kan bij die redenen denken aan; leerachterstanden, meervoudige problematiek, gedrag, thuissituatie en vaak een combinatie van deze zaken.
En voor een groep kinderen is het echt een hele goede plek, met veel zorg en veel individuele aandacht. Er wordt geprobeerd iedereen op een geschikte plek te krijgen. Dat kan een vervolgopleiding, werk of sociale werkvoorziening zijn.
Er lopen gelukkig heel veel tevreden leerlingen en ouders rond, die nooit hadden gedacht nog zover te komen.

Het is geen afvoerputje!!!

groeten Moniek (werkzaam op een praktijkschool)

Monique

Ben blij dit te lezen, want je bent hier veel mee bezig en het brengt een hoop zorgen met zich mee om haar ergens naar toe te gaan krijgen waar ze op haar plekje komt en waar ze gelukkig is, dat is voor mij toch wel het belangrijkst, gelukkig hebben we een goede logopediste die de problematiek goed op papier kan zetten en ons hier in wil begeleiden, zei vind ook dat ze daar goed op haar plekje zou zijn.
krulleke

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2009 om 15:26

In dat soort gevallen

is het toch vaak ook 'het ene verhaal tegen het andere'. Vanuit de ouders is het uiteraard zo dat de school te weinig doet en de school zal uiteraard het gevoel hebben er alles aan gedaan te hebben. Wie heeft gelijk?

reina

reina

23-08-2009 om 20:51

Anders.....

"dat is niet omdat IK vind dat het een afvoerputje is of dat de ll en de lk daar horen of zoiets maar omdat er maatschappelijk zo tegenaan gekeken lijkt te worden" Jij gebrukte het woord afvoerputje, als je het daar niet mee eens bent gebruik je dat woord niet, door het ook zo te noemen sluit je je aan bij degenen die deze rotterm gebruiken! Enne, in hoevere ken je het PRO? Ook van horen zeggen? ( Nog steeds geen antword.....)

reina

reina

23-08-2009 om 20:54

Anders

"als ik lees dat een aantal van deze ll thuis zitten na geschorst te zijn waarbij ouders vertellen dat zowel school als de leerplichtambtenaar weinig tot niets doen èn het aantal schooluitvallers wat toch ook iets (niet alles) zegt over die inspanningen van school" dat heb je gelezen over PRO of over Speciaal onderwijs?? Heb je de links van artikelen waar je het in las, of is het net als de eerder genoemde statistieken waar je nog steeds de link niet van gegeven hebt? Ik krijg vaag de indruk dat je maar wat roept...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.