Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rianne

Rianne

18-05-2009 om 13:31

Prestatie en zorg voor het kind

Om mij heen op het plein hoor ik een discussie steeds terugkomen. Kern van het verhaal is dat een school een soort richting kiest mbt hoe ze de kinderen benaderen. Is een school erg gefixeerd op prestaties en resultaat, dan zou er minder zorg en aandacht zijn voor het kind op zich. Andersom zou op een school waar de aandacht voor de prestaties minder is, meer zorg en aandacht voor het individu zijn.
Klopt dit? Ik ben wel nieuwsgierig of er onderzoeken of goede artikelen over zijn. Aan een kant lijkt het me zo'n rare stelling. Als je ook veel zorg en aandacht aan een kind besteedt en passend onderwijs weet te bieden, dan gaan de prestaties daardoor toch meestal omhoog, lijkt mij.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolijt

Jolijt

18-05-2009 om 14:39

School hier

Let juist op amper op de resultaten. Eerst moet al het sociaal wenselijke naar boven en als de resultaten door onder lijden zijn ze nog steeds trots op 'de vooruitgang'.
Ik zie dan meestal een kind dat gewoon een jaartje ouder is geworden en geestelijk gegroeid, maar dat inmiddels wel achterloopt. Ik zou het toejuigen als ze meer prestatiegericht zouden gaan werken.

ishtar

ishtar

18-05-2009 om 15:57

Beide

onze school heeft veel zorg voor leerlingen, en is daarbij ook gericht op prestaties. En dan wel op het niveau van de kinderen zelf. (mijn zoon met verstandelijke beperking (op reguliere school) hoeft ook niet zoveel te presteren als mijn wat slimmere zoon, maar het moet wel overeen blijven komen met wat hij kan) Die dingen horen voor mij ook samen te gaan: in een prettige veilige omgeving functioneer je het best. En zo'n omgeving creeer je mi alleen door aandacht en zorg voor leerlingen te hebben.

Annet

Annet

18-05-2009 om 21:18

Allebei

Zowel zorg als prestatie zijn belangrijk op de school van mijn kinderen. De prestatiedrang geldt vooral voor kinderen die minder dan gemiddeld presteren en voor het algemene niveau. De zorg geldt voor de prettige sfeer en de zorgleerlingen.
Voor mijn gevoel gaat dit op onze school ten koste van kinderen die bovengemiddeld presteren en voor de creatieve vakken en muziek.

Rianne

Rianne

19-05-2009 om 17:08

Reacties

Als ik de reacties zo lees dan is het inderdaad wat vreemd wat die ouders zeggen. Alsof een school moet kiezen tussen focus op prestaties en focus op zorg voor het kind. Ik hou het er maar op dat ze het niet met school eens zijn en daarom vinden dat de school te prestatiegericht bezig is. Maar toch vind ik het dan raar hoe zulke verhalen in de wereld komen. Zijn er nog meer ervaringen of meningen hierover?

picobello

picobello

19-05-2009 om 17:44

Verschil in juf

dochter heeft in 1e leerjaar een juf gehad die heel veel met de sociale kant bezig was, veel positief belonen, rolspelen, ect. Er stonden ook altijd bloemen in de klas en de kinderen gingen goed met elkaar om. Ik was verder over het leren wel tevreden ( had een dochter die goed gedijde in een rustig sfeertje, maar andere ouders waren bang dat het niveau niet goed was)
Jaar erna andere juf, heel veel aandacht voor leerwerk, geen of weinig aandacht voor het "sociale". gevolg was veel ruzie in de klas, slechte sfeer en kinderen die geen zin meer hadden, maar .... het niveau ging wel omhoog.
Dochterlief had problemen met de ruziesfeer en gevoel van onveiligheid en is van school gewisseld.
Wat is beter, geen idee, volgens mij verschilt het per juf en klas.Uiteindelijk worden de kinderen op hun leerwerk beoordeeld ( en de scholen).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-05-2009 om 21:16

Kennissen

Kennissen van ons hebben een kind op een zéér prestatiegerichte basisschool. Als een kind geen A'tjes scoort, spreken ze er al van een achterstand. Veel kinderen daar ook die particuliere bijles hebben, dat raadt de school ook aan.

Rianne

Rianne

19-05-2009 om 22:05

Ijsvogeltje

Die school klinkt wel wat extreem prestatiegericht. Hebben die kennissen het gevoel dat er minder aandacht is voor het individu?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-05-2009 om 22:48

Ja. Goede cijfers lijken belangrijker dan lekker in je vel zitten. Ik gruwel er ook van...

Bij ons

Ik vind de school van mijn kinderen redelijk prestatiegericht, van elk kind zijn er mapjes met punten, scores, maar ook hoe kind zich voelt in de klas.

Ik heb een zoon met autismestoornisspectrum, die hier goed opgevangen wordt. Dwz. dat wij regelmatig met juf en/of zorgcoordinator en/of CLB (leerlingenbegeleiding) samenzitten. Er worden observaties gedaan, juf en zorgcoordinator zitten samen en bespreken wat eventueel gedaan kan worden. Nu moet ik zeggen dat zoon eigenlijk geen probleemkind is.
En school regelt nu voor volgend jaar extra begeleiding (wij hebben daar 2 jaar recht op). School had al maanden geleden een vergadering opgezet zodat ik de toekomstige begeleiders zou ontmoeten.

En verder heb ik een dochter die voorloopt. Voor zover ik nu kan zeggen (ze zit maar in groep 2), wordt ook daar wel aandacht aan besteed (zo had school zelf al in de gaten dat ze op verschillende vlakken voorliep en heeft ze mij daar zelf over ingelicht).

Er worden hier trouwens ook allerlei 'niet schoolse' leuke activiteiten georganiseerd binnen de schooluren (toneel kijken, extra sport, aandacht voor verkeer en milieu, museumbezoeken, ...)

Oef, een lange mail maar hier gaan hoge prestaties en welzijn van het kind dus hand in hand.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.