Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
miamma

miamma

25-03-2010 om 11:45

Privacy en veiligheid kind bij educatief internet op school

Mijn dochter van 6 (groep 3/4/5) werkt op school met Samsam webexpeditie. Ze schrijven op hun laptop een reactie voor een weekvraag en voeren dit in op de website. Hierbij vullen ze verplichte velden in: naam, school, groep en woonplaats. leuk is om er een foto van jezelf bij te plaatsen, heel veel kinderen doen dit en evt. helpt de juf er even bij. Ik kwam hier dinsdagochtend achter en was flink pissig. Ze stond dus met haar koppie, identiteitsgegevens, school en woonplaats op internet! Samen met talloze andere kinderen, waarvan de ouders het ook niet weten. Dit is een lesmethode die de school gebruikt (meedoen is verplicht, invullen gegevens dus ook) waarbij de identiteitsgegevens en lokatie van je kind op internet verschijnen.

Wat vinden jullie hier nou van?

Alvast bedankt voor je reactie!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

25-03-2010 om 12:55

Zichtbaar voor iedereen

Begrijp ik het dus goed dat de gegevens van je dochter voor iedereen zichtbaar is? Of gaat het om een beveiligde omgeving. Als het om het eerste zou gaan dan zou ik ook erg boos zijn. Ik maak zelf niet eens gebruik van Hyves, Facebook of iets dergelijks. Ik wil ook niet dat mijn kind aan zulke dingen mee doet. Maar wat zei de juf ervan? Heb je dit al met de school besproken? En verplicht of niet, je kan toch gebruik maken van nepgegevens? Ik denk dat de meeste kinderen het ook leuk zouden vinden als ze zelf een naam mogen verzinnen en een niet bestaande woonplaats en school.

miamma

miamma

25-03-2010 om 13:22

Ja voor iedereen

Geen beveiligde webomgeving dus.

De juf heeft nooit uitleg gegeven over regels rond de invoering van je gegevens op internet bij de introductie ervan. Dat vind ik zo slecht. Die jonge kinderen weten niets van de gevaren hiervan, gelukkig ook maar eigenlijk, en zij staat er niet bij stil. Ik heb met haar gepraat en het bij de directie aangekaart, die hebben weer met haar gepraat en gaan er nu mee bezig.
Maar het gaat mij er ook om dat hier kennelijk totaal niet over na wordt gedacht terwijl zo veel mensen aan en mee werken en je dan als geschokte ouder weer in een situatie komt dat je op school en zelfs bij de organisatie (heb foto en gegevens eraf laten halen) moet gaan 'zeuren' dat er iets niet klopt!

Ik denk dat het juridisch ook echt niet door de beugel kan trouwens. Als je als volwassenen ergens iets invult wat publiek wordt gemaakt moet je altijd op een accoord knop drukken en geef je toestemming. Bij kinderen zou dit niet rechtsgeldig zijn en heb je toestemming van een ouder nodig.

miamma

miamma

25-03-2010 om 13:46

Pelle

Bijvoorbeeld hier, dit is een webonderwerp, de icoontjes eromheen zijn de inzendingen, bij aanklikken daarvan zie je de reactie, evt. foto en gegevens kind.

http://www.samsam.net/webexpeditie/kofferstories/story.asp?id=17&expedition=molukken#top

Pippin

Pippin

25-03-2010 om 14:34

Erg zeg

Ik zag het wel hoor. Ergens onderaan klikte ik wat aan en daar zag ik een jochie met naam en toenaam op het internet. Foto, schoolnaam, voornaam, plaatsnaam.
Wat een domme actie van die juf zeg! Ik vind dit echt iets voor een fikse klacht richting directie en schoolbestuur.
Ik snap overigens Samsam ook niet zeg. Wat stom.

maan.

maan.

25-03-2010 om 17:14

Daar gaat onze opvoeding..

En wij onze kinderen maar aanleren dat je nooit zomaar je persoonlijke gegevens op het internet moet zetten en al helemaal niet met foto en al....

Keuze school

is dat een keuze per school? ik zie net namelijk een stukje van mijn eigen zoon, leuk! maar zonder foto.
ook andere kinderen van zijn klas zonder foto.

is dat een keuze van school om wel foto's te plaatsen?

miamma

miamma

27-03-2010 om 18:26

Zou kunnen

Ik weet niet of het een keuze van de school is, maar het kan inderdaad beleid zijn. Het kan ook zijn dat ze op de schoolcomputers geen foto van zichzelf hebben.

reina

reina

30-03-2010 om 19:32

Vreemd

Wij zijn juist heel erg bezig leerlingen duidelijk te maken dat je niet zomaar alles op internet moet zetten, geen foto's, geen persoonlijke gegevens etc. En dat je als je een profielsite hebt alles zo veel mogelijk moet beveiligen. Ik zou toch nog eens gaan praten op school!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.