jeltje
12-07-2011 om 22:45
Probleemloos niet-kleuterverlengen
Zomaar even een berichtje van hoe het ook kan:
Zoon van 30 november die volstrekt gemiddeld scoort en ook nog eens erg klein is (lees: serieuze groeiachterstand heeft) gaat nu zonder dat er een woord aan vuil gemaakt wordt naar groep 3. Eerder dit jaar dacht ik dat het een strijd zou worden omdat hij volgens juf traag was, slechte fijne motoriek, niet zo gemotiveerd. Ik was dus helemaal gewapend (mn door alle fijne info op ool) om de strijd aan te gaan, want ik vond dat nog een jaar groep 2 hem niets te bieden had.
Maar het bleek allemaal voor niets: school hanteert keurig de 1 januari grens, en juf meende ook dat hij alleen maar wat tijd nodig had. En nu gaat hij met een prachtige cito (a en b, for what it's worth) naar groep 3. Zonder dat de lat extra hoog voor hem werd gelegd, wat je vaak hoort bij herfstkinderen. Nee hoor, hij kan nog niet lezen, niet schrijven en niet rekenen, maar dat hoeft ook nog helemaal niet. Enige wat we hebben gedaan is een paar maanden fysio voor de fijne motoriek. EN dat heeft er vooral voor gezorgd dat hij nu enorm veel plezier heeft gekregen in tekenen, waar hij voorheen een hekel aan had. Echt een cadeautje voor hem.
Kortom, zo kan het ook...

KGO
13-07-2011 om 08:45
Klein in groep 3
Heeft je zoontje nog geen problemen mee dat hij erg klein is?
Mijn zoontje van april 2004 is nu ongeveer 111cm en heeft vooral afgelopen jaar in groep 3 last dat hij zo klein is; beetje daardoor gepest; hij doet niet mee met voetballen op t plein (wat de jongens hier vooral vanaf groep srie gaan doen); daar voelt hij zich te klein voor. Ik zou dat sociale aspect in ieder geval in de gaten houden.
Karin
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisa2
13-07-2011 om 09:11
Voetbal, pelle?
Als oplossing? Ik heb hier 1 voetballertje en weet hoe hard het er aan toe kan gaan. Ook hoe hard je wordt weggezet naar een lager of hoger elftal, ik vind het af en toe bikkelhard.
Als je kind het leuk vindt, zeker doen. Maar anders lekker iets kiezen waar hij zijn ei in kwijt kan.
Als het gaat om zelfvertrouwen kan KGO's kind kan iets gaan doen wat hij/zij zelf leuk vindt. Je hoeft toch niet altijd mee in de massa op het schoolplein?
En Jeltje, wat leuk van je te horen dat jouw kind gewoon lekker draait op school. Fijn zo'n positief verhaal. Succes in groep 3!

Sascha2
13-07-2011 om 10:34
Leuk
Jeltje, wat fijn voor je zoon. Fijn dat het beleid van zijn school bij jullie past. En leuk, zo'n positief bericht.

KGO
13-07-2011 om 11:29
Geen voetballer
Mijn zoontje is geen voetballer. Maar hij zegt zelf dat hij wel mee wil doen op school als hij even groot is als jongetje X.
Daarnaast speelt ook dat hij dan motorisch door zijn lengte niet echt handig is in voetbal. Hij is nu nog topzwaar zogezegd (verhouding hoofd en rest is zoals bij een peuter/ kleuter).
Judo vindt hij wel leuk. Alleen daar merk je ook dat hij wegens zijn lengte ook niet altijd goed meekan. Hij is gewoon een kop kleiner en de verhoudingen liggen nog verkeerd.
Dat t ook karakter is klopt natuurlijk ook.
Laatst zei hij dat hij wel een paar nachtjes naar t ziekenhuis zou willen als hij dan langer zou worden....
Karin

Primavera
13-07-2011 om 12:27
Oorzaak klein zijn (licht ot)
De nick KGO komt me niet bekend voor, maar misschien heb ik je toch al eens gesproken in een groeidraadje. Hebben jullie ook onderzocht waarom jullie zoon zo klein is. De 3 meest voorkomende oorzaken voor groeiachtersctand bij kinderen (Coeliackie, schildklierhormoontekort of groeihormoontekort) zijn eenvoudig te behandelen en dat kan een wereld van verschil uit maken voor het kind.
Mijn zoons waren ook altijd te klein om serieus met voetbal mee te kunnen doen. Zelf heb ik helemaal niets met voetbal, maar ook voor vele andere sporten is het veel kleiner zijn dan leeftijdsgenoten een handicap.
Nadat ze groeihormoon hebben voorgeschreven gekregen hebben ze hun groeiachterstand in een paar jaar weer ingehaald en doen met plezier mee aan sport (zwemmen in dit geval, voetbal is het gewoon niet ook niet met adequate lengte).
Groeten Primavera

KGO
13-07-2011 om 13:38
Wel onderzocht
Ja hij is onderzocht op groeihormoondeficientie. Op die andere twee weet ik eigenlijk niet. Er is wel in t begin bloed afgenomen daaruit kwam toen een te lage Igf factor, vandaar de twee vervolgonderzoeken naar groeihormoon. Begin sept ga ik weer naar de kinderarts voor controle en dan ga ik het eens goed navragen.
Bij mijn zoontje speelt ook mee dat hij ASS heeft, dat bevordert niet zijn samenspeelkwaliteiten...
Karin

KGO
13-07-2011 om 13:40
Hoe checken?
Hoe wordt schildklierhormoonproblemen en coelakie dan echt onderzocht?
Karin

jeltje
13-07-2011 om 14:28
Kgo
Hoi KGO, we 'spraken' elkaar al in een groeiachterstand-draadje een paar weken geleden. Rot dat je zo aan het tobben bent.
Mijn zoon gaat nu compleet door de molen in het VU ziekenhuis: gister provocatietest gehad, volgende week MRI. Wel een beetje zorgelijk, met name omdat de artsen niet geruststellend zijn. Ze vinden de groeiachterstand zo zorgelijk, typisch (want ingezet na zijn 2,5de verjaardag) en snel gaan dat ze hoe dan ook die MRI willen, want ze willen zien wat er in dat koppie gebeurt. Ik verlang dus hevig naar de uitslagen en hoop dat het 'gewoon' een groeihormoondefect is. Zo ver ben ik intussen
Nee, hij heeft er sociaal (nog) geen last van. Wat dat betreft zijn we er dus op tijd bij. Hij zat nu in een combi groep 1/2, dus dat scheelde ook. Maar ook zijn vriendje met wie hij nu naar groep 3 gaat is erg klein, nog iets kleiner dan hij (overigens ook op alles getest, maar zonder resultaat, en zonder zorgen omdat hij altijd klein is geweest). Mijn zoon had ook wel wat reserve: hij komt van 2 SD boven gemiddeld, en schiet nu door de 1 SD ondergemiddeld. In absolute zin dus nog niet overdreven klein. En gelukkig gezegend met een groot zelfvertrouwen en vrij weinig bewustzijn van wat anderen van hem vinden. Hij vind zichzelf gewoon heel cool. Goddank.
Succes jij!

gonniegans
13-07-2011 om 17:48
Probleemloos
Ik snap de discussies over kleuterverlengen en de verontwaardiging van ouders hierover niet zo. Als het goed is, is bij de ouders vooraf bekend welke regels de school hanteert: de oktober of januari grens. Dan is toch duidelijk wat zal worden toegepast (onder normale omstandigheden)? Mijn zoon gaat naar gr 3 omdat daar de januari regel geldt en kinderen van vriendinnen blijven in groep 2 omdat op hun school de oktobergrens geldt.

Primavera
13-07-2011 om 22:53
Gonnie
Scholen zijn niet duidelijk, meestal wordt er hoogdravend gepresenteerd dat er-wordt-gekeken-naar-het-kind en daar bedoelen ze dan mee dat de overgangsnormen voor herfstkinderen zwaarder zijn dan voor hun medeklasgenootjes die in de 3 jaargetijden daarvoor zijn geboren. Om deze kromme discriminatie weer recht te trekken wordt er vervolgens iets gemompeld over sociaal-emotioneel. Heel handig, je kan als ouder namelijk nooit bewijzen dat er sociaal-emotioneel niets mis is met je kind, maar de juf kan het kind er op af rekenen zonder dat ze enig bewijs daarvoor hoeft te produceren.
Verder is het heel vervelend als je aan het eind van de basisschool erachter komt dat wat altijd als kleuterverlengen of sterker in je schoenen staan werd gepresenteerd ineens iets is waarop je kunt worden afgerekend in de keuzemogelijkheden voor je vervolgstudie en bovendien kan het aan het einde van het VO tot een jaar extra kosten leiden die je niet zou hebben gehad als het kind gewoon was over gegaan.
Het grote probleem is dat scholen in Nederland wel een sloot geld aannemen van de overheid maar dat daar tegenover geen enkele werkelijk plicht staat, omdat er geen sancties zijn.
Groeten Primavera

Elisa2
14-07-2011 om 09:25
Kleuterverlengen kan ook zonder aanrekenen
Oudste (septemberkind) heeft onder het motto sterker in zijn schoenen een jaar extra gekleuterd. School hanteerde eigenlijk 1 oktober als grens maar "september zat daar zo dichtbij". We waren blij dat hij daardoor een jaartje later in de dyslexie problemen belandde. En ik denk ook dat het fijn was voor zijn zelfvertrouwen, dat was heel lang heel wankel. Uiteraard weet ik niet hoe het was gegaan als ik er op zou hebben gestaan dat hij alvast naar groep 3 was gegaan, het ging nu al heel beroerd, vanwege dyslexie.
Maar het is hem nooit aangerekend. Misschien is dat inmiddels veranderd, maar hij heeft vanaf groep 3 gewoon een 0 maanden start gemaakt in het LVS. Het is hem ook niet aangerekend bij zijn VO advies.
Hangt misschien ook van de school af?

Primavera
14-07-2011 om 10:50
Elise2
Het aanrekenen van kleuterverlengen is geen automatisme, maar welk iets wat je onverwachts kàn gebeuren. Verder helpt kleuterverlengen natuurlijk niet tegen dyslexie, terwijl het er wel voor kan zorgen dat op deze manier juist kinderen die moeite hebben met leren lezen uiteindelijk minder tijd krijgen omdat te leren voordat de gevoelige periode (+/- tot 9 jaar) voorbij is.
Ook vindt ik het heel zuur dat er zo onzettend op het onderwijs bezuinigd wordt, terwijl wel een sloot kleuters op kosten van iedereen wat rond mag keutelen om 'sociaal-emotioneel sterker te worden' zoals dat heet, terwijl onderzoeken uitwijzen dat dat hele doubleren eigenlijk nergens goed voor is.
Groeten Primavera

Elisa2
14-07-2011 om 11:51
Gevoelige periode..?
Okee, die was weer nieuw, ik zal er eens op googlen. Een gevoelige periode om te leren lezen....
Heb trouwens niet de indruk dat zoon ooit gevoelig is geweest voor leren lezen

abc
14-07-2011 om 12:01
Rare opmerking.....keutelen...
"terwijl wel een sloot kleuters op kosten van iedereen wat rond mag keutelen "
Alsof er bij kleuters niets geleerd wordt.....vindt dat altijd zo raar dat er op deze manier over het onderwijs groepen 1-2 gedacht wordt. Misschien is het jullie ervaring...de onze is gelukkig heel anders.

abc
14-07-2011 om 12:36
Daar gaat het nu niet om
Het lijkt erop alsof er bedoeld wordt dat er in de kleutergroep alleen maar gespeeld of"gekeuteld"wordt, er wordt toch niet veel gedaan. Dat zie ik hier vaak terugkomen.Dat vind ik jammer want mijn ervaring is anders.
Als het ove zitten blijven in bv groep 5 gaat lees ik nooit over "keutelen"of "lekker spelen" enz. Het lijkt dat het dan serieuzer genomen wordt dan in de kleutergroep. Dat zou niet zo moeten zijn.

gonniegans
14-07-2011 om 12:39
Primavera / pelle
In mijn regio (Haaglanden) wordt nog steeds meestal 1 oktober gehanteerd. Het lijkt mij dat als je kind tussen 1 oktober en 31 dec geboren wordt, en je dit een belangrijk punt vindt, dat je hiernaar informeert. Blijf het raar vinden dat ouders zich hierdoor laten verrassen. De scholen die ik heb gesproken waren hierin heel duidelijk. Natuurlijk wordt ook naar het kind gekeken, maar de regel wordt gehanteerd tenzij het kind duidelijk voor loopt. Het blijven dus uitzonderingen.
Zoons school hanteert wel 1 januari maar is hierin echt en uitzondering (in deze regio). Overigens vinden mijn vrienden van wie de kinderen uit december komen het helemaal niet zo'n issue dat hun kind na 1,5 jaar niet naar groep 3 mag. Maar die lopen dan ook niet voor.
Zoon is van januari dus wel/niet kleuterverlengen hebben wij vooraf niet zo over nagedacht aangezien het niet aan de orde zou zijn. Valt qua geboortedatum overal buiten. Nu mag hij toch door omdat school kijkt naar het kind. Zo moet het natuurlijk ook zijn, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd het geval.

Tirza G.
14-07-2011 om 12:49
Abc
En daarom moeten ze kleuterverlengen gewoon zittenblijven noemen. Laten scholen eerst zelf eens beginnen met groep 1/2 serieus te nemen. Want zó wordt het ouders voorgespiegeld: laat hem nog maar een jaartje lekker rommelen in groep 2, hij is nog zo speels, hij is er nog niet aan toe........alsof ze je met een jaar langer kleuteren een kadóótje geven.
Tirza

Fianna
14-07-2011 om 13:24
Gonniegans
Soms heb je geen keus. Ik geloof zo'n beetje alle scholen hier in de buurt hanteren de 1 okt grens. Vraag je of ze toch naar het kind kijken, kunnen ze bevestigend antwoorden, maar in de praktijk heel anders besluiten.
Dus je kan er naar informeren, maar niet de juiste info krijgen. Dan is het dus niet een kwestie dat ouders zich hierdoor laten verrassen, maar dat hun zand in de ogen wordt gestrooid.
Overigens vind ik voorlopen ook geen vereiste om een kind van na 1 okt toch door te laten gaan. Gewoon op niveau zijn is genoeg. Zo stel je hogere eisen aan een kind van 1 nov dan aan een kind van 1 juni en dat zou raar zijn.

jeltje
14-07-2011 om 14:32
Precies
Dat was ook een beetje waarom ik het bericht plaatste: mijn zoon loopt op geen enkele manier voor, maar is gewoon 'bij', met zijn eigen goede en slechte kanten. Maar: hij leest nog niet, schrijft alleen zijn naam en zo voort. En dan ook nog eens erg klein.
En tóch geen probleem, maar gewoon door omdat er geen indicaties zijn dat dat niet zou kunnen. En zo hoort het mijns inziens: alleen als er echt redenen zijn het kind niet door te laten gaan moet je aan zittenblijven denken. Dus het uitgangspunt moet zijn : ja, tenzij, en niet nee, tenzij.

Fianna
14-07-2011 om 14:45
Voorsprong achterstand, ach...
Overigens zegt dat zgn voor of achterlopen bij kleuters volgens mij geen drol. Zoon 1 van juni kon veel minder eind van groep 2 dan zoon 2 van 4 okt. Vorige school liet zoon 1 probleemloos doorstromen terwijl hij een duidelijk achterstand had met bijv letters herkennen, de juf uitte nog haar zorgen er over, maar toch door, want van 1 juni. Zoon 2 kan nu veel meer en kent bijv het hele alfabet, maar hij mocht van vorige school NIET door, vanwege zgn achterstand, maar was natuurlijk vanwege die grens.
En dan wat die achterstanden betreft: zoon 1 die dus een achterstand had eind groep 2 met letters en hakken en plakken en rijmen, loopt nu juist enorm voor met lezen.
Het zegt toch allemaal geen bal joh!

Guinevere
14-07-2011 om 16:19
80%
Volgens mij heeft 80% van de ouders nog nooit van de 1 januarigrens gehoord. Vanuit die groep hoef je dus geen weerstand of moeilijke vragen te verwachten rondom kleuterdoubleren. En aangezien de scholen er ook niet mee lopen te leuren, dat die grens 1-1 is, komt die kennis er ook niet bij de verse kleuterouders. Behalve als je hier op OO komt.
Voor de zekerheid heb ik op het inschrijfformulier van jongste (niet eens herfstkleuter) gezet dat ie niet gaat doubleren bij de kleuters. Ze zijn bij ons ook erg gek op ruim 3 jaar kleuteren namelijk, en daarbij hanteren ze niet eens de 1 oktobergrens maar nog iets ruimers.

Primavera
14-07-2011 om 18:23
Wat leren kinderen dan in kleutergroepen?
Nou ben ik benieuwd wat kinderen dan leren in kleutergroepen wat ze niet zelf thuis zouden leren of binnen een maand in groep 3.
Werkelijk ik kan helemaal niets, van geen van mijn vier kinderen, bedenken waarom kleuteronderwijs nou zo belangrijk is en wat het bijv. meer biedt dan BSO, om maar iets te noemen.
'T was een leuke dagvulling, handig om speelvriendjes te vinden en vooral goedkoop als opvang tot ze oud genoeg waren voor groep 3. Ik dacht dat alleen sommige kleuterjuffen ervan overtuigd waren dat een kind daar vreselijk-belangrijke dingen leert die absoluut-noodzakelijk-voor-groep-3 zijn. Nou dan wil ik eigenlijk wel in duidelijke woorden lezen wat die dan zijn.
Ik zie kleuteren eigenlijk meer zoals met 3 jaar beginnen met zwemmen. Het is leuk om te doen, met hele kleine pasjes leren ze iets wat in de richting gaat van zwemmen, maar een kind wat pas met 5 jaar begint met zwemmen is binnen enkele weken bij. Als het niet gewoon leuk zou zijn dan is het de investering niet waard.
Groeten Primavera

Elisa2
14-07-2011 om 21:05
Pelle en primavera
Hoi Pelle,
Er was bij ons toen nog geen aanwijzing dat hij dyslexie zou hebben, hij was juist heel taalvaardig. Babbelde met iedereen vanaf 2 jaar al hele perfecte zinnen. Dus we hebben daar nooit bij stil gestaan. Vreselijk naief natuurlijk, vooral omdat papa ook dyslectisch is, maar dat wisten we toen niet. Papa herkent nu alles in zijn zonen. (Er gaat een wereld open).
Zoon was als kleuter heel ongelukkig, faalangstig en wat niet meer. Door een jaartje extra te kleuteren maakte hij eindelijk zelfstandig tekeningen, voor die tijd durfde hij eigenlijk niet eens te beginnen, want misschien wordt het wel lelijk als ik met blauw begin of zal ik toch rood kiezen. Drama's geweest.
Qua gedrag en zelfvertrouwen kon hij na extra kleuteren tenminste meedoen met de groep. Fantastische kleuterjuf, hij heeft toen (het derde jaar bij andere juf) heel veel geleerd.
Bij deze wil ik dan ook een lans breken voor de kleuterjuffen, ik hoop dat een kleuterjuf zelf kan uitleggen hoe en wat ze precies proberen te bereiken, want die kunnen dat natuurlijk veel beter uitleggen.
De vervolgjaren groep 3 en 4 gingen gedragsmatig goed, maar grote problemen met lezen en spellen. Buikpijn had hij ervan.
Dus misschien was het volgens jou dan beter geweest wel door te stromen, ja, misschien wel. Maar op dat moment hadden we eigenlijk geen keus. We dachten eigenlijk al aan speciaal onderwijs om uberhaupt mee te kunnen doen.. Om even aan te geven hoe wanhopig we waren. Hadden we een helderziende (of gewoon deskundige?) IB'er gehad op school die had gezien/voorzien dat dit met dyslexie te maken had, dan..... Ja, dan .... en met optimale begeleiding..... O, wat zou dat geweldig zijn geweest. Maar dan: Weet je het gewoon nog niet hoe het dan zou zijn gegaan.
Primavera,
jij had het ook al over de taalgevoelige periode. Ik heb gezocht op taalgevoelige jaren, dat betreft vooral het ontwikkelen van moedertaal en tweede taal in jonge jaren, dit gaat niet over leesvaardigheid. Dat is een andere vaardigheid en valt volgens mij niet daaronder. Of zit het toch anders? Voor mijn zonen nu wel te laat, maar zeer interessant voor andere ouders die hier meelezen, dus als je daar nog wat over wilt vertellen?
Trouwens hoop ik ook nog steeds op de sprong die dyslectici met 14 jaar maken, die hier op OOL rondzingt Hij wordt in september 14!!!! Jullie zijn de eerste die het horen!

Hanne.
14-07-2011 om 22:12
Keuze voor school met 1 oktober grens
Mijn oudste 2 zijn van (net) voor 1 oktober dus toen ik een school ging kiezen was dat geen enkel issue of de school een 1 oktober of 1 januari grens hanteerde.
Toen (1) kwam er daarna nog een kind. Van net na 1 oktober
Toen (2) bleek het 'we kijken naar het kind' uit de schoolgids te betekenen 'als het kind met kop en schouders er boven uitsteekt zullen we overwegen om een kind van na 1 oktober door te laten stromen'.
En dan word je ineens geconfronteerd met een 1 oktobergrens waar je wel last van hebt...

Primavera
14-07-2011 om 23:41
Het is noodzakelijk dat kinderen vóór hun negende jaar vlot te
Elisa, een link met van alles over leesontwikkeling waarin ook de onderzoeken worden genoemd is deze: http://www.educatie.onderzoek.hu.nl/Data/Lectoraten/~/media/KENNISCENTRA/Documents/FE/Openbare%20les%20Leerproblemen.ashx
Een paar citaten eruit:
"Uit een aantal longitudinale onderzoekingen blijkt, dat van 90 à 95 procent van de kinderen met leesproblemen de leesproblemen verdwijnen als deze op een juiste manier en vroegtijdig in de eerste groepen van het basisonderwijs aangepakt worden"
"Het is een ervaringsfeit dat leerachterstanden, als die eenmaal in een behoorlijke omvang opgetreden zijn, zeer moeizaam te herstellen zijn door middel van remediëren. Dit beeld wordt bevestigd in onderzoek (Foorman, Francis, Shaywitz, Shaywitz & Fletcher, 1998). Leesproblemen zijn na het achtste jaar zeer moeilijk te remediëren"
"Het is noodzakelijk dat kinderen vóór hun negende jaar vlot technisch kunnen lezen"
"Samenvattend komt uit de onderzoeksliteratuur een beeld naar voren, waarin het belang van plaatsing van kinderen in heterogene groepen benadrukt wordt en gewezen wordt op de gevaren van vaste homogene groepen, met name voor de zwakke leerlingen"
"Het onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften wordt meestal gegeven door anderen dan de groepsleerkracht (remedial teachers, specialisten). De groepsleerkracht is veelal niet degene die de extra instructie die deze kinderen nodig hebben verzorgt. Een gevolg daarvan is, dat de verantwoordelijkheid voor het onderwijs aan de zwakke leerlingen eveneens verschoven is
naar de remedial teacher. Uit de literatuur blijkt echter, dat de groepsleerkracht de meest belangrijke factor is, als het gaat om slagen of falen van risicoleerlingen in de school"
"Hoge verwachtingen hebben. De verwachting die een leerkracht van de leerling heeft, heeft een grote doorwerking zowel op zijn eigen handelen als op het zelfbeeld van de leerling."
"De 10 procent laagst presterende kinderen heeft meestal 2,5 tot 6 keer zoveel tijd nodig om iets te leren"
Neem dit allemaal bij elkaar en je kunt niet anders concluderen dat het uitstellen van leren lezen juist voor die kinderen waarvan de school verwacht dat ze moeite zullen hebben gewoon misdadig is. Het druist tegen werkelijk alles in wat zo'n kind volgens onderzoek nodig heeft.
Kleuterverlengen kan alleen geen kwaad als het inderdaad gaat om een jaartje extra spelen voor kinderen waar verder helemaal niets mee aan de hand is, maar als er niet mee aan de hand is hebben ze het zittenblijven dus ook niet nodig en is alleen maar onnodige verspilling van tijd en geld.
Groeten Primavera

Fransien
15-07-2011 om 07:40
Leren in de kleutergroepen
Bij ons op school heb ik de kinderen juist in de kleutergroepen ontzettend veel zien leren. Niet de kleuren of de letters of de cijfers of beginnend rekenen en lezen, dat was als ik ze thuis had gehouden ook wel gekomen. Juist sociaal, hoe functioneert een klas, hoe werken groepjes kinderen, wie speelt met wie en waarom, dat was het belangrijkste wat mijn kinderen daar leerden. Juist omdat je niet zomaar uit de klas kunt lopen als het niet gaat zoals je wil, is het wel handig om daarmee te leren omgaan. En dingen zoals werkjes doen waar niemand zin in heeft, al moeten mijn kinderen dat thuis ook regelmatig (opruimen . Cognitief leren mijn kinderen niet veel, maar sociaal juist wel, en dat is voor mij niet te onderschatten.

Fransien
15-07-2011 om 12:25
Pelle
Wat mij betreft prima, ik ben geen voorstander van kleuterverlengen, zeker niet met 1 okt als grens. Het ging er mij om om duidelijk te maken dat er wel degelijk wat geleerd wordt in de kleuterklassen, al is het dan niet altijd cognitief. Mijn kinderen hebben cognitief nauwelijks iets in de kleuterklassen geleerd. Oudste dochter vond haar uitdaging in het knutselen en het vervolmaken van haar fijne motoriek en heeft een hoop opgestoken van de projecten omdat daar ook voor de kinderen die al meer wisten meer verteld werd. Oudste zoon heeft een aangepast programma gekregen, als hij cognitief niets te leren heeft, is hij ook niet in staat om sociaal te leren. Juist dat aangepaste programma en het lesgeven op het niveau waar het kind aan toe is, dat gun ik meer kinderen. De kleuterjuffen bij ons zeggen ronduit dat het voor veel kinderen beter is om twee instroommomenten te hebben naar groep 3, zomer en na de kerst. Helaas is dat logistiek niet rond te breien. Dus ja, het lijkt mij heerlijk als er in groep 2 al begonnen wordt met systematisch letters/klanken te leren en de eerste woordjes.

Elisa2
15-07-2011 om 19:57
Interessant stuk primavera!
Dankjewel!
Voor mij persoonlijk interessant omdat ik zo in de materie geinteresseerd ben.
Maar vooral nuttig voor alle ouders die ook meelezen en nog op tijd zijn voor die keuze staan!