Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
woem

woem

15-03-2010 om 13:22

Problemen op school/andere school 9 jarig kind

ik heb een vraagje waar ik maar niet uitkom.
Mijn zoontje zit op een jenaplanschool in groep 5.
Hij heeft nu een hele lieve juf die hem weer zelfvertrouwen geeft en hij heeft het ook leuk op school maar vorig jaar was dat heel anders.
Die juf heeft hem helemaal afgebroken,er was niks meer over van mijn vrolijke knul.Nu heeft hij een heel moeilijk jaar achter de rug want ik ben ziek geweest(borstkanker) en oma is ook nog gestorven.
Maar nu even over de tijd dat ik ziek was, de school was volledig op de hoogte wat er thuis allemaal speelde en we hebben haar ook gevraagt of ze aan de bel wilde trekken als het niet goed ging met mijn zoontje.Dit deed ze dus niet,hij had letterlijk elke dag straf,mocht niet meedoen aan leuke dingen-dan moest hij zijn werkjes maken die hij niet af kreeg omdat hij zich niet kon concentreren en nog meer van die dingen.Kort samengevat zat hij elke dag op de gang en de andere juffen waren hiervan op de hoogte maar deden niks.
Dit jaar heeft hij een lieve juf maar nu gaat de directrice dwars liggen.Ik ben al 5 jaar actief in de ouderraad en als overblijfkracht(met 3 diploma's) en sinds november heeft de directrice de amenwerking met de ouderraad opgezegt.
Nu mag ik aan geen enkele viering meer meehelpen,dat doen nu 2 andere moeders.Ik mag niet meer mee als zwemmoeder en ik mag ook niet meer overblijven want anders wordt het te onrustig op school is de uitleg.
Ik ben een heel jaar bijna niet op school geweest ivm mijn ziekte.Omdat de juf zo lief was voor mijn zoon wilde ik iets terug doen(dit was voordat de samenwerkeing met de OR werd opgezegt)en heb ik een voetbalmiddag met een eredivisieclub geregeld,een hele middag met de spelers optrekken en een rondleiding in het stadion en op de foto.Dit was iets persoonlijks voor de groep,heeft niks met de ouderraad te maken. Maar nu mag ik hier ook al niet meer aan mee doen,dus gaat het niet door.
Ik heb het helemaal gehad met de school maar mijn zoontje vindt het er nog leuk.Hij zegt wel dat de juf voor hulpouders vroeg maar dat hij mij niet hoefde te vragen want ik mag toch niet meehelpen.
De sfeer in de gang is ook te snijden want ouders kijken elkaar scheef aan en de juffen doen hier ook aan mee.Kinderen van voormalig OR leden krijgen brieven niet enzo.We hebben een gesprek gehad met de overkoepelende organisatie en die zei dat hij geen oplossing voor ons had en dat we onze zoon beter van school konden halen omdat het vertrouwen in de school nu helemaal kapot is en de directrice heeft aangegeven dat ze met ons(mijn man en mij) niet meer wil communiceren.
Mijn zoontje werd helemaal niet gesteunt tijdens mijn ziekte of na het overlijden van oma.De enige die lief voor hem is is de juf.
Wat moet ik hiermee?Mijn gevoel zegt dat hij daar wegmoet maar hij vindt het zelf zo leuk op school.
Ik weet niet of ik deze situatie nog 3 jaar volhou.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

15-03-2010 om 13:56

Wat is de reden

dat je overal van buiten gesloten wordt? Is dat alleen maar omdat je in de OR zit of is er wat anders aan de hand? Kun je niet een gesprek aanvragen met de directrice. Je hebt op z'n minst recht op een eerlijk antwoord, lijkt mij, en dan valt er ook over te praten. Het klinkt mij erg raar in de oren en zeer onproffesioneel van de directrice.

Moek

Moek

15-03-2010 om 14:29

De or buitensluiten...

Dat klinkt helemaal niet goed. Ik vraag me af of dat wel mag. En al mag het wel (het is tenslotte geen ondernemingsraad), dan nog vind ik het een zwaktebod, echt heel slecht management. Ik weet hier niet het fijne van, maar volgens mij zijn er allerlei klachtenregelingen die als het goed is in de schoolgids staan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-03-2010 om 16:55

Niet goed

Wat een bizar verhaal, dit klinkt echt niet goed. Ik zou eerst een gesprek met de directeur aangaan. Maar aangezien daar het probleem ligt (als ik het goed begrijp), moet je het waarschijnlijk hogerop zoeken. Valt de school onder een overkoepelende stichting? Is er eventueel een bovenschools manager? Afgaande op wat jij schrijft, lijkt mij dit absoluut onacceptabel!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-03-2010 om 17:23

Moek

Volgens mij is het probleem niet zozeer dat de directeur niet meer wil samenwerken met de OR, maar de ouders die daar lid van zijn buitenspel lijkt te zetten. De directeur moet die twee dingen scheiden: ook al ben je lid van de OR, je bent eerste en vooral ouder van een leerling!

woem

woem

15-03-2010 om 19:08

Gesprek met directrice

hallo,fijn dat jullie reageren op mijn vraag.Het probleem is dat de directrice en haar team(dit zijn 4 juffen)niet mee willen samenwerken met de OR en hun samenwerking eenzijdig hebben opgezegt zonder opgave van reden.
Wij als OR hebben een spoedvergadering gehouden en besloten om het geld dat in de kas zat de verdelen onder de betalende ouders en hebben de kas dus leeg gemaakt.Daar is het team en directrice enorm boos om geworden en toen is het buitensluiten begonnen.Van de ene op de andere dag mogen ouderraadsleden helemaal niks meer op school.
Wij worden van alle activiteieten buiten gesloten en onze kinderen krijgen brieven niet die over OR gaan enz...
Ik ben bij de directrice op school geweest om te vragen waarom ze mij zo buitensluit en dat is volkomen uit de hand gelopen.We hebben tegen elkaar staan schreeuwen,niet netjes en absoluut niet mijn stijl maar ik was net klaar met chemokuren en bestralingen en mijn moeder was net 2 dagen dood toen mijn zoon opeens die brief niet kreeg.Misschien is dat een excuus?
De directrice heeft mij uitgemaakt voor asociaal en toen ik vroeg waarom mijn zoon die brief niet kreeg terwijl hij ook een kind van haar school is zei ze letterlijk"dan haal je hem maar van school af"en ze wilde verder niet meer communiceren met mij.Toen ik wegliep heb ik gezegt dat ik naar de overkoepelde organisatie zou gaan omdat ik dit niet netjes vond.Ze wenste me veel succes.
Wij als OR zijn daar ook geweest en na gesprekken met regiomanager (eerst samen en daarna alleen met mijn man)bleek dat de school alleen maar bergaf gaat en dat zij geen geld meer gaan steken in deze school,maar ook dat hij de directrice geschikt vindt en dat hij achter haar blijft staan.Ik heb hem gevraagt wat hij in onze situatie zou doen en toen zei hij dat we ons kind beter van school konden halen.Daar schrok ik toch behoorlijk van. Ik vind dat de school blijft pesten,heb er geen ander woord voor en ben nu echt aan het afwegen of ik mijn zoon daar niet beter weg kan halen.Het is maar een kleine school met 60 leerlingen en ik denk niet dat de situatie nog verbeterd.We zijn nu op een punt waar we elkaar niet eens goedemorgen meer wensen en elkaar negeren.De regiomanager zei ook dat het tussen de directrice en mij en mijn man niet meer goed kwam.Ze wil het gesprek niet meer aangaan.En ondanks dat wij beiden dit onproffesioneel vinden blijft hij haar capabel vinden
Ik wil eigenlijk dat mijn zoon daar weggaat maar is dat ook het beste voor hem?
Hij heeft een juf die ontzettend lief voor hem is maar de directrice volgt als een mak schaap.Het team heeft het ook al vaker met haar aan de stok gehad trouwens en daarom vind ik het helemaal onbegrijpelijk dat ze nu in alles zo meegaan.
Wat zouden jullie doen?

woem

woem

15-03-2010 om 19:18

Ijsvogeltje

de directice wil niet meer met mij praten en eigenlijk zit ik nu op het punt dat ik dat ook niet meer wil.De overkoepelende organisatie steunen haar maar steken geen geld meer in deze school.Ik heb vanmorgen gevraagt om een schriftelijke terugkoppeling van ons gesprek maar ik heb nog niks van hem gehoord.Ik heb hem ook eerlijk gezegt dat dit voor mij geen oplossing is en dat ik een stapje verder ga met mijn klacht.Hij heeft me niet gewezen op instanties die mij daarin helpen dus dat heb ik nu zelf uitgezocht.Er schijnt een vertrouwenspersoon te zitten bij deze organisatie maar ik moet eerst iets zwart op wit hebben.Anders krijg ik weer een welles/nietes antwoord want dat is wat de uitkomst van het gesprek tussen de regiomanager en de directrice is.Zij ontkent gewoon alles en dus sta ik met lege handen.
Vrijdag heb ik een gesprek op een andere school maar ik vind het zooooo moeilijk voor mijn zoon.Dit jaar is de juf nog lief voor hem maar hij merkt wel dat ik niet meer welkom ben op school. De reden waarom ik nergens mee aan mee mag doen(ook dingen die niks met de OR te maken hebben) is omdat ze de rust in de school willen bewaren maar het wordt alleen maar onrustiger.En denken ze nu echt dat als ik volgende maand opeens wel weer mee mag doen dat ik daar nog zin heb?Dit is al sinds november bezig.

cqcq

cqcq

15-03-2010 om 19:54

Waarom?

De ouderraad heeft zichzelf min of meer opgeheven? Waarom eigenlijk? Was er een conflict met school? Of waren er gewoon niet genoeg actieve ouders meer? Als ouderraad zonder met school te overleggen zichzelf opheft kan ik me voorstellen dat school even genoeg heeft van de ouderraad ouders. Maar wat was nu het primaire conflict?

Blijft dat je zoon hier nu tussen zit, dus ik zou inderdaad van school veranderen.

woem

woem

15-03-2010 om 20:09

Nee

de school oftewel de directrice heeft aan de voorzitter van de ouderraad laten weten dat zij en haar team niet meer met de ouderraad wilden samenwerken.
Als de school niks meer met een OR te maken wil hebben houd het nut ervan op en hebben we besloten om de OR op te doeken en het geld terug te geven aan de ouders die het betaald hebben.
Het is juist andersom dan jij zegt.

woem

woem

15-03-2010 om 20:16

Het conflict?

Ik heb geen idee waarom de samenwerking is opgezegt.Feit is wel dat het overleg met het team steeds moeizamer ging.Wij als Or moesten wel werken om geld in kas te krijgen en mochten de vieringen betalen maar verder niet mee bemoeien.Volgens mij hoort dit in samenspraak te gaan maar goed.Dat is het enige conflict dat ik mij kan herinneren.
We hadden juist 4 nieuwe ouderraadsleden erbij gekregen dus de groep werd juist groter.Wij probeerden ook om steeds ouders te betrekken bij de activiteiten die werden georganiseerd en dit lukte aardig.
Ik begrijp het echt niet en daarom vind ik het ook zo moeilijk.De juffen leggen ook niks uit en verwijzen iedereen die vragen heeft naar de directrice.
Ikzelf ben amper op school geweest afgelopen jaar dus ik begrijp niet waarom het nu zo persoonlijk wordt gespeeld want dit heeft niks meer te maken met proffesioneel omgaan met ouders.Dit is een persoonlijke vete geworden en ik vraag me af of ik mijn kind hier tussen moet laten zitten.Probleem is dat hij er nu erg leuk heeft.
Ik kom zo min mogelijk op school maar soms moet ik er toch heen om bv een vriendje mee te nemen en het zoemt gewoon in gang van de onrust.

Bastet

Bastet

16-03-2010 om 07:35

Hmm.....

Mijn neefje komt net van een school waar een dergelijke onrust heerst,ook een jenaplan,en bloeit op,op zijn nieuwe school.Ook kinderen voelen haarfijn aan dat het niet lekker gaat op een school......ik zou zelf toch eens verder kijken voor mijn kind.
Groetjes,bastet

Celia

Celia

16-03-2010 om 09:54

Buitengewoon raar

Ik vind de hele situatie wat raar. De ouderbijdrage gaat naar school, niet naar de ouderraad. De OR wordt betrokken bij school, maar de OR beslist niet waar het geld naartoe gaat. Wij van onze OR weten niet eens wie van de ouders wel of niet heeft betaald. Daar hebben we ook helemaal niks mee te maken.
In jouw postings en zeker in jouw laatste posting lees ik een beetje dat jullie de school zo ongeveer probeerden over te nemen. En de beslissing om zomaar het geld van de ouderbijdrage terug te geven aan de betalende ouders vind ik echt raar. Het is niet goed zoals het gegaan is. Die directrice doet dingen niet goed, maar ik vind ook dat de OR raar bezig is geweest.
Wat we zouden doen vraag je? Ik zou mijn kinderen van school halen. Dit komt niet meer goed tussen school en jou.

Jvo

Jvo

16-03-2010 om 14:08

Celia

Bij ons gaat het geld van de ouderbijdrage wel naar de OR. Het bedrag wordt jaarlijks door de OR vastgesteld, geïnd en beheerd. De penningmeester van de OR weet hier ook welke ouders wel en niet betaald hebben (de andere leden in principe niet).

Nasha 1st

Nasha 1st

16-03-2010 om 14:38

Ouderbijdrage

hier ook via de ouderraad hoor, niet via de school....

Ik snap ook eigenlijk niet wat er nu speelt, er moet een conflict zijn ontstaan tussen de OR en school, dat kan niet anders....

Celia

Celia

16-03-2010 om 14:49

Geld

Ja tuurlijk weet de penning van de OR hier ook wel wie er betaald hebben. Hij houdt ook de kasboeken bij maar in principe is dat geld van school. School bepaalt waar het aan uitgegeven wordt en als OR mag je erover meepraten. Nog een keertje, ik vind het ook gek dat die directrice zomaar de samenwerking opzegt. Maar je mag als OR ook niet zomaar dat geld weer verdelen. De situatie op die school is gewoon heel raar en onaangenaam. En ik denk dat de directrice een heel ander verhaal zou vertellen als zij de topic over dit onderwerp had geopend.

woem

woem

16-03-2010 om 15:09

Celia

ik vind dat jij erg snel oordeeld en nogal vijandig overkomt.
Bij ons wordt het geld door de OR ge-ind en beheerd.Ook wordt er door de OR een jaarbudget opgesteld en de viering worden samen met de juffen gepland en georganiseerd.In samenspraak dus,volgens mij hoord dat ook zo.
Maar goed,is het niet altijd zo dat iedereen zijn eigen verhaal heeft?En dit is hoe ik het allemaal zie,waarom zou ik om raad vragen als ik de waarheid niet vertel?Dan krijg ik dus geen goed advies.
Ik ben amper op school geweest en de directrice heeft geen zin om uit te leggen waarom de samenwerking is gestopt.Ook niet bij de overkoepelende organisatie trouwens, maar die hebben niks met een OR te maken.Alleen met MR en de leerlingen en ouders.

woem

woem

16-03-2010 om 15:12

Oja

de ouderbijdrage is volgens mij van de ouders en niet van de school.Vandaar dat we deze ook aan de ouders hebben terug betaald met een begeleidend briefje erbij dat ze met het geld kunnen doen wat ze willen,dus ook betalen aan school.
Maargoed,daarover verschillen we dan van mening.

Celia

Celia

16-03-2010 om 15:45

Woem

Ik bedoel niet jou af te branden. Maar ik vind het gewoon zo raar allemaal. Als de MR nog wel loopt dan kun je ook vragen of de ouderleden de kwestie daar op de agenda willen zetten.

Nasha 1st

Nasha 1st

16-03-2010 om 16:09

Celia

het is heel normaal hoor dat de ouderbijdrage door de OR beheerd en verdeeld wordt....was op de oude school van mijn oudste ook....als er inderdaad geld over was, werd dat teruggegeven aan de ouders, en dat besliste de ouderraad. Wij als ouderraad (bij deze school dus) verdelen het ook over alle feesten heen, enz enz....

woem

woem

16-03-2010 om 17:15

Sorry

ik reageer misschien wat gepikeerd maar ik vind het zelf ook erg onbegrijpelijk allemaal.
Dat ze niet meer willen samenwerken met de OR is overduidelijk maar een reden geven ze niet ervoor en mijn mede ouders weten ook echt niet waarom.Maar dat ze nu de oud OR leden van alle activiteiten buitensluiten begrijp ik dus niet,het antwoord van de juf is dat ze de rust in de school willen bewaren.
Je begrijpt dat in een school met maar 60 leerlingen de rust dan niet echt terug komt als er 12 gefrustreerde ouders rondlopen.
Maar goed, ik denk dat ik het gesprek vrijdag bij die andere school maar eens afwacht.Want van de meeste krijg ik toch het advies om hem van school te halen.Wordt vervolgt en nogmaals sorry.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.