Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
N

N

31-03-2019 om 22:54

Problemen schoolwisseling

Mijn kind die ik hier even "Robin" zal noemen zit op een basisschool waar veel problemen zijn. Inmiddels wil ik Robin zo snel mogelijk op een andere school hebben en ben ik niet de enige.
Het is nog niet zo dat de hele klas naar een andere school gaat maar toch wel een stuk of 10 ouders wil hun kind hier weghebben.

Robin wil graag met vriendjes, vriendinnetjes naar een nieuwe school maar helaas lijken andere ouders en ik niet dezelfde meningen te delen.
Over het algemeen gaat het niet over de school zelf. Maar als ik school A voorstel, zegt ouder van X of die van Y dat haar kind daar niet heen gaat want dan moet ze iedere dag moeders zien waar ze al ruzie mee heeft die hun kind daar hebben.
Als ik deze ouders vraag of zij een andere school in gedachten hadden, omdat het toch wel fijn is dat onze kinderen iemand kennen, geven ze aan dat ze er geen kennen.
Deze ouders zijn eerder dan ik gekomen met dat ze een andere school zoeken maar lijken zelf niets concreets te kunnen noemen.

Wat is wijs?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-03-2019 om 22:59

Gewoon

er geen groepsproces/ -beslissing van maken. Ouders beslissen zelf of ze hun kind weg willen op die school en zo ja waar naar toe. En maken ze geen haast om het concreet te maken, dan willen ze blijkbaar niet zo graag dat hun kind van school wisselt als,jij denkt.

Maar in ieder geval ga jij niet over de keuzen van anderen. En dat zou je in mijn ogen ook niet moeten proberen te beïnvloeden.

Triva

Triva

01-04-2019 om 07:35

Simpel

Die mensen schoppen wel maar ze hebben de beslissing nog niet gemaakt. Kies dus zelf en wacht niet tot de zomervakantie. Zo snel mogelijk overstappen is beter voor jouw kind. Die redt het ook wel zonder bekende gezichten. Sterker nog, dat kan slecht uitpakken. Kind doet geen moeite om nieuwe vrienden te maken en opeens doen zijn oude klasgenoten dat wel. Zit jouw kind zonder vriendjes met een achterstand....

Lente

Lente

01-04-2019 om 08:30

En kies vooral zelf een school uit

En bespreek die keuze niet met de andere ouders.
Dan krijg je inderdaad onzinargumenten zoals je die al gehoord hebt. Terwijl jij juist een school wilt die het beste bij jouw kind past.

Verder eens met Triva. Het is leuk als je kind al iemand kent in een nieuwe klas, maar ga niet samen met een ander kind naar een nieuwe klas. Je kind maakt veel gemakkelijker contact als het de enige nieuwe is.

vlinder72

vlinder72

01-04-2019 om 08:41

Eigen keuze

Als jullie niet meer tevreden zijn met de school en het beter is voor jullie kind om naar een andere school te gaan dan moet je dat doen. Niet gaan wachten op andere ouders en niet samen gaan. Jullie moeten een school zoeken dat past bij jullie kind en hou er rekening dat ouders heel vaak klagen maar uiteindelijk toch niet vertrekken.

Toen wij niet meer tevreden waren met de school van onze kinderen zijn wij eerst als ouders bij een andere school gaan kijken. Gesprek met de directeur gehad en daarna mochten onze 3 kinderen een dag meedraaien. Onze kinderen zaten toen in groep 6, 5 en 1. Wij hebben de keuze uiteindelijk aan onze kinderen overgelaten. Wij vonden niet dat wij een kind dat naar groep 7 ging konden dwingen om naar een andere school te gaan.

De twee oudsten vonden de nieuwe school veel leuker. Na de meivakantie hebben wij toen de oude school geïnformeerd. Voor de zomervakantie hebben ze nog een dag meegedraaid in hun nieuwe klas op de nieuwe school.

Het is altijd goed gegaan. Ze hebben alledrie nieuwe vriendjes gekregen en inmiddels zitten de oudste twee alweer een aantal jaar op de Middelbare school. De jongste zit nu in groep 6.

Overigens is er op elke school wel iets. Ook deze school is zeker niet heilig maar het onderwijs is hier een stuk beter. Hadden ze nee gezegd dan waren ze op de oude school gebleven denk ik maar ik had wel een ja verwacht. Er werd heel veel gepest in de klas van onze dochter en mijn zoon verveelde zich een ongeluk in de klas en de nieuwe school kon hem veel meer bieden. Ik vond het knap van ze dat na een dag aanvoelde dat deze school beter bij ze paste. De jongste had niks te kiezen. Hij zat in groep 1 en kon zo overstappen.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-04-2019 om 09:05

Ervaring

Ik heb eigenlijk twee keer meegemaakt dat het verkeerd uitpakte om met een vriendje samen naar een andere klas/school te gaan. Nou is mijn oudste relationeel niet de sterkste dus dat zal meespelen (zie Triva's bijdrage).

Jongste is net 'in zijn eentje' midden in het schooljaar overgestapt naar een andere basisschool en dat gaat tot dusver heel erg goed. Hij wordt helemaal opgenomen in de groep. Ieder kind is natuurlijk anders, de jongste is sociaal veel makkelijker dan de oudste.

Maar de bedoeling om het moeilijkere kind houvast te bieden door hem met een vriendje over te laten gaan heeft misschien wel averechts gewerkt.

Waarom

Waarom wil je weg. Die vraag moet je voor ogen houden. Krijgt je kind niet het passend onderwijs wat hij nodig heeft? Dan gewoon gaan informeren bij de in jullie ogen geschikte scholen of wat hij nodig heeft, ook geleverd kan worden. Is het de sfeer/pestgedrag dan zou ik met 1/3e van de klas naar een school overstappen niet eens willen. De rotte appels in jullie ogen, kunnen ook een deel van het gezonde fruit besmet hebben waardoor het op de nieuwe school ook weer mis gaat als een van de overstappers besmet lijkt of zijn draai niet kan vinden en jouw kind daarin mee trekt. Organisatorische problemen kunnen overal ontstaan, zeker als de nieuwe school onder dezelfde koepel valt. Het lerarentekort is op alle scholen. Daar kun je met 10 ouders wel over klagen, maar lost zich niet op. En wees ook voorzichtig dat je je niet laat meeslepen door het geklaag van de andere ouders, blijf zelf beoordelen of een overstap noodzakelijk is, of de huidige school nog iets kan veranderen en handelen naar wat voor jullie het beste is.

*

*

01-04-2019 om 17:51

Eens met AnnaNiem

Ik volg deze discussie even en ben ook erg benieuwd naar de beweegredenen om met zoveel ouders tegelijk op te willen stappen. De school zou dan haar oren open moeten doen en naar een werkbare situatie moeten kunnen streven, in overleg met ouders.

Tevens de vraag: over welke groep gaat dit? Mocht je kind in groep 8 zitten, dan lijkt me die overstap nu vlak voor de CITO-toetsen echt niet wenselijk momenteel.

Pabo moeder

Pabo moeder

03-04-2019 om 09:37

beslis zelf

ik kan het alleen maar eens zijn met de andere posters hier. Het gaat om jouw kind, je moet goed voor ogen houden waaróm je je kind wil weghebben. En waarom 'zo snel mogelijk'? De problemen zullen toch niet van de een op de andere dag ontstaan zijn?

Wij hebben een vergelijkbare ervaring als Vlinder: al langere tijd waren we ontevreden over de school om uiteenlopende redenen en hebben wij het besluit genomen om over te stappen. De oudste (zat toen in groep 5) wilde wachten tot na de zomervakantie. Ook hier hebben de kinderen een dagje meegelopen en de oudste was heel blij, had meteen een vriendje.
Intussen kunnen we ook weer met een positievere blik kijken naar de oude school, maar nooit spijt gehad van de overstap.

Nog een reden om zelf te beslissen, en niet met een heel kluitje ouders: destijds waren we niet het enige gezin dat voor een andere school koos. Wij waren echter wel de enige die (al langere tijd) onze twijfels met de school bespraken, van de andere ouders (een stuk of 5) kwam het voor de school als een verrassing dat zij ook ontevreden waren over de school. Dat maakte dat ik er door een juf op werd aangesproken dat ik andere ouders zou hebben overgehaald om van school te veranderen. Heel vervelend.

Ananas

Ananas

04-04-2019 om 22:59

Groepen naar andere school

Hier is eens in de zoveel tijd sprake van dat een grote groep ouders ineens hun kind op een andere school wil zetten.

Eerst was er een school waar volgens scholenopdekaart.nl 25% van de kinderen in een schooljaar van school is gewisseld. Ik ken deze school niet goed, maar 25% is een behoorlijk aantal.
Daarna was er een school die met een andere school in hetzelfde gebouw zit, waar door de sfeer in een aantal klassen veel kinderen zijn overgestapt naar de andere school in hetzelfde gebouw. (Ook naar andere scholen!)

Er is hier ook een school waar, zeker niet van de een op de andere dag, in de loop der jaren steeds meer ouders hun kind ervan af zijn gaan halen. Groepen 3 met 25 leerlingen zijn 5 jaar later groepen 8 met 15 leerlingen. School heeft in het verleden onder inspectietoezicht gestaan en dat heeft ook niet bijgedragen aan de reputatie en de problemen die er nog zijn, ook al is het toezicht nu opgeheven.
Vreemd genoeg doen de twee naastgelegen scholen het dan wel ontzettend goed en hebben ze van ieder jaar meerdere klassen en heb ik eigenlijk nooit gehoord dat iemand zijn kind eraf haalt.

Ik heb me weleens afgevraagd of het kuddegedrag is. Anderszijds is een schoolwisseling niet iets wat een ouder zomaar overweegt en echt ten uitvoer brengt.
Het zijn volgens mij gewoon problemen op de scholen die al langer spelen en waar ouders op een gegeven moment vanaf willen.

Ananas

Ananas

04-04-2019 om 23:03

Reactie op TO

Persoonlijk vind ik het erg vreemd dat een ouder een school afkeurt vanwege een moeder op het schoolplein die hij of zij niet wil zien. Als volwassene zou je de moeder ook kunnen negeren, er hoeft niet mee gepraat te worden.

De ouders die jij hebt aangesproken zijn waarschijnlijk ouders die wel hun kind liever ergens anders willen, maar nog niet hebben uitgezocht waar of zelfs helemaal niet de moeite daarvoor ga nemen omdat ze het kennelijk niet heel belangrijk vinden dat hun kind naar een andere school gaat.
Ik zou het idee van "samen naar een andere school gaan" helemaal loslaten.
Het gaat om het belang van jouw kind, die moet op een school zitten waar hij of zij zich prettig voelt. En dat kan ook zonder een vriendje of vriendinnetje dat in hetzelfde schuitje zit.

Pabo moeder

Pabo moeder

04-04-2019 om 23:17

kuddegedrag

"Ik heb me weleens afgevraagd of het kuddegedrag is. Anderszijds is een schoolwisseling niet iets wat een ouder zomaar overweegt en echt ten uitvoer brengt.
Het zijn volgens mij gewoon problemen op de scholen die al langer spelen en waar ouders op een gegeven moment vanaf willen."

Ik denk wel dat als er een aantal vriendjes of ouders zijn waar je je graag mee identificeert, van school weggaan, dat dat er eerder voor zorgt dat je ook van school wisselt. Maar inderdaad: het is meestal geen lichtvaardig genomen besluit dat mensen nemen, alhoewel ik zowel in mijn eigen omgeving als van mijn stages van heel veel gezinnen weet dat ze wel eens van school zijn gewisseld. De meest voorkomende redenen in mijn omgeving zijn dat kinderen niet floreren op de oude school (gepest/geen aansluiting/komt niet mee met lesstof) of dat ouders een meningsverschil hebben met de school. Dit buiten de wisselingen vanwege verhuizing of verandering van onderwijstype natuurlijk. Bij ons was het een combinatie van beide.

Mijn fout

Bij de basisschoolwisseling van mijn kinderen was dat ik iemand vroeg om de naam van een school, en dat werd toen de school.
Ik zie eigenlijk bij jou hetzelfde als bij mij.
Een school moet je, zeker door de latere ervaringen met schoolwisselingen, niet kiezen omdat anderen die aanbevelen, wat meestal op gevoel gaat. Vriendinnen op de nieuwe school zijn hier, op het VO, ook een slechte factor geweest.

N

N

23-06-2020 om 22:01

Keuze gemaakt

Het is inmiddels al meer dan een jaar geleden dat ik dit topic opende.
De problemen op de huidige school hebben overigens niet te maken met pesten of de sfeer.

Andere ouders noemden eerder dan ik dat ze hun kind op een andere school zetten. Tot op heden is er geen een kind van school gewisseld. Robin zal na de vakantie wel naar een andere school gaan maar zonder bekende kinderen.
Ik hoor en zie nog steeds dat ouders veel klagen over punten die ons bekend voorkomen. Robin zegt dat de kinderen in de klas steeds over hem praten omdat hij als enige wel naar een andere school gaat en dat er verder helemaal niemand naar een andere school gaat.

Wat de andere ouders doen is typisch ja zeggen en nee doen. Stom van mij dat ik een jaar geleden erin mee ben gegaan. Degene die hier schreef dat de ouders onzinargumenten noemen en ik dus zelf geen namen van scholen moet noemen heeft gelijk gehad. Robin hoort nu van klasgenootjes ook veel onzinargumenten zoals dat een vriendje van een vriendje van een neefje van iemand van het voetbalteam op de nieuwe school zit en het een saaie school met stomme leerlingen is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.