Flipflop
21-09-2011 om 16:11
Problemen spelling brugklas
Mijn dochter zit dit jaar in de brugklas. Op de basisschool heeft spelling haar problemen opgeleverd. Het lukt haar niet de regels te automatiseren. Ze heeft door zelf allerlei compensatieregels te bedenken, zich steeds gered met spelling, tot en met groep 7. We hebben begin groep 8 een onderzoek tot dyslexie aangevraagd maar ze scoorde nog (net) geen E's en had geen bijkomstige problemen. Wel vond men het heel erg klinken als dyslexie maar ja, men kon toch geen onderzoek starten. Dat gebeurde wel vaker bij wat slimmere dyslecten, zei men.
Nu in de brugklas begint haar de spelling op te breken: talen maar ook bijvoorbeeld bij topo aardrijkskunde. Ze begint nu al gefrustreerd te raken. Wie heeft tips hoe we dit aan kunnen pakken? Ze is al wel begonnen met RT spelling op school. Maar ja, de punten beginnen nu ook binnen te komen en die zijn wat lager dan ze zelf dacht en waarvoor ze er energie in heeft gestopt..

Yura
21-09-2011 om 16:26
Screening
Worden ze niet gescreend in de brugklas? Hier hebben ze een cito en een pi-dictee gehad. Zoon had daar vorig jaar slecht op gescoord en mocht daarom in de herhaling, die was goed genoeg om niet verder de molen in te hoeven. Vriendje ging wel de molen in, volgens mij moet je dan het onderzoek wel zelf betalen, maar heeft school prijsafspraken met het instituut, vriendje van hem bleek inderdaad dyslectisch te zijn (mavo/havo brugklas dus ik denk ook nooit e's gescoord). Weet dat de ouders van dit vriendje het niet ruim hebben, dus blijkbaar was het onderzoek wel redelijk betaalbaar om te doen. Als een kind officieel dyslectisch is krijgt het een kaart dat het elke les/proefwerk/tentamen op tafel legt, het krijgt dat bijvoorbeeld extra tijd.

mari39
21-09-2011 om 17:04
Volgens mij
kun je altijd een dyslexie-onderzoek laten doen, de eisen van E scoren gaan over vergoeding of niet. Je kunt het dyslexieprotocol eens er op na slaan, via Balansdigitaal of je verzekeraar. Vergoeding is volgens mij aan de volgende criteria gebonden (pin me er niet op vast):
* geen co-morbiditeit
* leeftijdsgrens (geboren na bepaalde datum)
* op 3 meetmomenten bepaalde slechte scores halen (E's) waarin tussentijds wel extra RT is gegeven.
Voldoe je niet aan die criteria, dan vergoedt de verzekeraar niet. Kun je wel nog onderzoek laten doen maar dan zelf betalen.

Marjolein
21-09-2011 om 22:18
Screening in brugklas
Mijn kinderen hebben al tijdens het BO een dyslexieverklaring gekregen, op eigen kosten, initiatief etc. Want daar was geen geld voor op school. Jongste heeft altijd C's gescoord voor Spelling, dus dat zegt echt niet alles.
Hier is het zo dat er in het VO een potje geld is om de bruggers te screenen. Fijn voor jouw kind, als dat bij jullie ook zo is. Even bellen met de zorgcoordinator op school. Ik dacht dat dat landelijk was(?)
Mocht het niet geregeld zijn, dan direct zelf laten testen en niet gaan wachten op een welles nietes met de school, tegen die tijd is je kind al vastgelopen en dat wil je niet.

Vic
21-09-2011 om 22:24
Wat toevallig
Mijn brugklasser vertelde dat ze vandaag een dyslexietest had gedaan op school. Zal wel standaard zijn dus.

tsjor
22-09-2011 om 00:31
Elke dag
Een kleine toets in je mailbox:
www.beetjespellen.nl
www.beterspellen.nl
Met uitleg als je iets fout hebt gedaan. En een score voor jezelf en de rest van de deelnemers. Misschien motiveert dat om te oefenen. Het maken van het toetsje duurt maar vijf minuten. Maar dan wel elke dag.
Tsjor