Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sancy

Sancy

23-10-2009 om 09:00

Proefproces schoolboeken?

Vanmorgen trof ik dit artikel aan in een krant:
EDE - De Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) dreigt boekenleveranciers Iddink uit Ede en Van Dijk uit Kampen met een proefproces.
De vereniging heeft de leveranciers donderdag per brief opgeroepen te stoppen met het versturen van aanmaningen aan ouders die de verzendkosten of de borg voor de schoolboeken van hun kinderen niet betalen, en op te houden met het dreigen met incassobureaus. Doen ze dat niet, dan stapt de VOO naar de rechter.
Volgens de VOO is het in rekening brengen van verzendkosten aan ouders wettelijk niet toegestaan. Daarnaast zouden ouders worden gesommeerd borg te betalen voor de schoolboeken, terwijl zij niet zijn geïnformeerd over het vrijwillige karakter ervan.
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/5699783/Proefproces-dreigt-voor-leveranciers-schoolboek.ece

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Juridische vraag

Sancy, ik heb een vraag.
Eerder al is er een zaak geweest over schoolboeken bij de rechtbank Almelo. De uitspraak is duidelijk, schoolboeken waren altijd al gratis. Maar het ministerie van onderwijs negeert die uitspraak botweg. Men meent dat de rechter ongelijk had, maar het bedrag waar het in deze zaak om ging was te laag om hoger beroep in te stellen.
Hoe zit dat met een verzamelzaak? Worden dan alle bedragen bij elkaar opgeteld en kan er dan wel hoger beroep ingesteld worden?
Deze zaak wordt bij de gewone rechter gewonnen door VOO. Maar daar heeft niemand wat aan als het ministerie en de schoolbesturen vol blijven houden dat de rechter ongelijk heeft.
Groet,
Miriam Lavell

Sancy

Sancy

23-10-2009 om 09:34

Hmm

Mirjam,
Dat zou ik even moeten uitpluizen in het wetboek van burgerlijke rechtsvordering, maar ik zit nu op mijn werk. Zo uit mijn hoofd is artikel 332 de beperking waar jij op duidt (onder 1750 euro geen hoger beroep mogelijk), het is mogelijk dat daarbij ook staat of bij voeging de totale waarde van de vorderingen geldt.
Vanavond, of in mijn lunchpauze, meer daarover.

Sancy

Sancy

23-10-2009 om 17:47

Nou

voor zover ik het in de gauwigheid kan vinden, moet het mogelijk zijn. Ik kom tot die conclusie door het volgende:
Indien de zaak meer dan één vordering tussen dezelfde partijen betreft, is voor de toepassing van het eerste lid beslissend het totale beloop of de totale waarde van deze vorderingen. (art. 332 lid 2 Rv)
De vraag is dan natuurlijk: hoe bepaal je dat er meer dan één vordering is (nog niet zo moeilijk) en vooral: dat deze tussen dezelfde partijen zijn?
Het is in geval va neen verzamelzaak denk ik duidelijk, dan geldt het totaal.

Ik ben benieuwd

"Het is in geval va neen verzamelzaak denk ik duidelijk, dan geldt het totaal. "
Hm, ik neem dan toch aan dat het een totaalvordering moet zijn van (op zijn minst) hetzelfde bestuur. Er is (door de inspraak van de MR) zelfs wat te zeggen voor het alleen als geheel benoemen als het om dezelfde school (dezelfde MR) gaat.
Het wordt niet makkelijk om daarvan meer dan 1750 euro bij elkaar te sprokkelen.
Groet,
Miriam Lavell

Gerry

Gerry

24-10-2009 om 14:52

Kan hard gaan

Als er eenmaal een incassobureau is ingeschakeld kan het hard gaan hoor.

Sancy

Sancy

24-10-2009 om 21:31

Hmmm

Ik zit met mijn neus in mijn studieboeken momenteel. Ik fantaseer even over een onrechtmatige daadactie tegen het ministerie
Mirjam, heb je een LJN nummer van die zaak voor rechtbank Almelo voor me?

Heb ik

LJN: AT3321,Sector kanton Rechtbank Almelo , 173144 CV EXPL 6050/04
Te vinden op rechtspraak.nl
Groet,
Miriam Lavell

Zaak van onbepaalde waarde

Wacht even, de VOO stelt een verbodsactie in toch? Die wil dat de verzendhuizen ophouden iets te doen (vermoedelijk op straffe van een dwangsom, dat lijkt me tenminste logisch). Dat is dan dus een zaak van onbepaalde waarde en dan loop je vziw niet tegen die appelgrens op. Dit uit het hoofd. Sancy, grijp je Rv er even bij
Die Almelose zaak was een gewone geldvordering. Dan speelt het probleem wel.

Groeten,

Temet

Aha!

Weer wat geleerd *neemt de kennis met een buiging in ontvangst*. Dat maakt de uitkomst van de zaak wat mij betreft minder zeker, maar de hoeveelheid geld is dan het probleem niet.
Overigens doet dit dan weer niks aan scholen die borg rekenen.
Groet,
Miriam Lavell

Sancy

Sancy

28-10-2009 om 13:20

Weer in het nieuws

http://www.nu.nl/economie/2111077/scholen-ontduiken-regels-schoolboeken.html
ALMERE - Scholen voor voortgezet onderwijs ontduiken de regels voor de gratis schoolboeken. Zo moeten ouders vaak vooraf een borg betalen of krijgen zij een rekening voor het verzenden van het boekenpakket opgestuurd, terwijl dat allemaal tegen de regels is.
Dat stelt de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO), die woensdag aanbevelingen over de kwestie doet bij staatssecretaris Marja van Bijsterveldt van Onderwijs.
De vereniging heeft onlangs een meldpunt voor misstanden rond de gratis schoolboeken geopend op internet en zegt daar honderden klachten per week op te ontvangen.
Zo blijkt dat gezinnen met een minimuminkomen in sommige gevallen duurder uit zijn nu de schoolboeken zogenaamd gratis zijn geworden.
Boete
Vroeger kregen zij namelijk een tegemoetkoming in de kosten van het studiemateriaal, maar nu dat gratis zou moeten zijn, is die bijdrage afgeschaft. Als scholen toch kosten berekenen, kost dat de minima geld, aldus de VOO.
De vereniging wil dat scholen die borg verplicht stellen of die rekeningen sturen, daar een boete voor krijgen.

Verbijsterend

Reactie van van Bijsterveld in Trouw:"Van Bijsterveldt zegt in een reactie dat 195 klachten op bijna een miljoen leerlingen een goed resultaat is."
Dat wijf is gek.
Groet,
Miriam Lavell

Verbijsterveld

en ze moet naar een logopedist. Maar dat terzijde.

Ja maar tjee, Miriam, wat moet ze dan zeggen? Ze moet toch een succesje op haar conto kunnen schrijven? En er zijn altijd nog minder bezwaren dan bij, pak m beet, het EPD

Groeten,

Temet

Resultaat waarvan?

Iedere klacht van een school vertegenwoordigt de omgang van die school met alle leerlingen. Als er maar één ouder klaagt, betekent dat nog steeds dat de school de praktijk op 1500 (of meer) lln toepast. Bij 195 klachten gaat het net zo makkelijk om dertigduizend onterechte vorderingen door scholen.
Van Bijsterveld noemt het beperkte aantal klachten, het feit dat ze niet alle 30.000 woedend op haar stoep staan, een goed resultaat.
Een goed resultaat waarvan? Van ontmoediging? Is het wantrouwen in de overheid, de gedachte dat klagen niet helpt, een doel op zich?
Ja, dat doel is wel gehaald.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.