Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tonny

tonny

29-09-2009 om 13:52

Profielen en hbo

Misschien is dit een wat te specifieke vraag voor deze plaats, maar er is vast wel iemand die er iets over weet.

Op het VO wordt met profielen gewerkt. Sommige profielen zijn vereist voor een vervolgopleiding, soms (vaak?) maakt het niet uit wat voor profiel je hebt.
En dat snap ik eigenlijk niet.

Dat 't niet zoveel uitmaakt als je naar de Pabo gaat, snap ik. Da's een heel algemene opleiding.
Maar dat ze op HBOV mensen aannemen zonder biologie in hun profiel - daar snap ik niks van.
Dochter zit in het eerste jaar en vindt de lessen biologie en scheikunde puur verloren tijd, ze weet alles allang.
Maar er zijn ook leerlingen zónder scheikunde en biologie, en voor hen is het allemaal véél te moeilijk. Dat is toch enorm demotiverend voor studenten en docenten? Waarom zijn ze niet selectiever bij het toelaten van studenten?

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kost geld

"Waarom zijn ze niet selectiever bij het toelaten van studenten?"
Anders komt de opleiding niet vol.
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

29-09-2009 om 14:46

Dit kost ook geld

en ergernis.

Want een heleboel van deze mensen gaan binnen een aantal maanden vertrekken wegens te moeilijk/te makkelijk.

Het lijkt me ook knap demotiverend voor docenten om aan zo'n verschillend vooropgeleid clubje les te geven.

tonny

Ander potje

"Want een heleboel van deze mensen gaan binnen een aantal maanden vertrekken wegens te moeilijk/te makkelijk. "
Ja, dat kost het ministerie en de studenten (de belastingbetaler) geld. Maar de HBO opleiding heeft het geld voor het eerst jaar binnen. Die verdient eraan.
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

29-09-2009 om 16:56

Kwaliteit

Hecht een HBO-opleiding dan niet aan kwaliteit? Is dat overal zo, of zijn er ook HBO-scholen die wat kieskeuriger zijn bij de poort?

En dat het een ander potje is- hallo zeg, het is allemaal belastinggeld toch! Geld van jou en van mij. Ik zie dat graag goed besteed (open deur!)

tonny

mar-ank

mar-ank

29-09-2009 om 17:13

Blij

Ik ben eigenlijk wel blij dat er nog wat mogelijk is. Toen ik (lang, lang geleden) mijn vakkenpakket moest kiezen op de middelbare school, had ik nog geen idee 'wat ik later wilde worden'. Ik kan me voorstellen dat er nu ook nog veel kinderen zijn die dat nog niet weten op het moment dat ze al voor een bepaald profiel moeten kiezen. En dan kan later blijken dat je iets wilt gaan studeren waarvoor je niet precies het juiste profiel hebt gekozen. Zou toch jammer zijn als dan al je wegen zijn afgesneden omdat je het verkeerde profiel hebt? Dan liever een jaartje waarin de een flink moet blokken om een achterstand in te halen, en de ander zich misschien wat zit te vervelen. Al zou ik het beter vinden als ze daarvoor een andere oplossing zouden vinden; extra lessen voor die eerste groep, of een alternatief programma voor de laatste groep.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

29-09-2009 om 19:59

Financiering

De manier waarop het HBO gefinancierd wordt maakt het aantrekkelijk/noodzakelijk om het volgende te doen:

- zoveel mogelijk studenten binnenhalen, ongeacht kwaliteit of talent of opleiding
- zorgen dat iedereen die niet geschikt is voor de opleiding binnen een jaar weer verdwenen is
- zorgen dat degenen die er na dat jaar nog zijn, dan ook zo snel mogelijk afstuderen ongeacht of ze daar hun best voor doen of niet.

Met andere woorden: allemaal binnenlokken, streng selecteren in de propedeuse en daarna de weg naar het diploma zo makkelijk mogelijk maken.

Elk ander beleid kost de school geld.

Vrijstelling?

Tonny, misschien kan je dochter organiseren dat er een al snel tentamen komt voor die vakken, waarna vrijstelling kan volgen voor de lessen. Overigens: volgens mij hoef je niet aanwezig te zijn als je denkt dat je het toch wel zult halen. Of is er aanwezigheidsplicht?

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.