Ingrid
01-10-2008 om 11:50
Raar huiswerk op middelbare school
Onze dochter zit in de brugklas van het gymnasium, op zich gaat het allemaal erg goed. Maar als ik zie wat voor huiswerk ze krijgen, daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Voor aardrijkskunde moeten ze een werkstuk maken over een land in Afrika en ook de geschiedenis van Afrika. Daar kun je dus hele boeken mee vol maken! Verder de topografie van de hele wereld, alle landen met hoofdsteden. Ze maakte zich al zorgen dat ze dat nooit geleerd zou krijgen! Nee, dat zou ik ook niet kunnen in één keer. Ik vind het raar. Maar als ouder heb je daar niet veel over te zeggen, ik bedoel met de inhoud van de lessen dan. Volgende week een gesprek met de mentor, misschien aankaarten?
O, ja en dan latijn. Op de open dagen werd verteld dat ze in het eerste jaar veel aandacht zouden besteden aan de goden en cultuur en dat de taal langzaam aan er ook bij kwam. Nu zie ik dat ze ongelofelijk veel gramatica moeten leren. Die in druk had ik op de voorlichtingsdag niet echt, tenminste niet in het eerste jaar. Als het zo doorgaat denk ik dat je de motivatie zo wel wegneemt om Latijn en volgend jaar Grieks nog te blijven doen. Maar ik heb er verder ook geen ervaring mee, dus laat mar horen!
ayla
01-10-2008 om 12:03
Geen ervaring zelf
maar volgens mij moest nichtje in groep 8 hier al alle landen met hoofdsteden, dus dat lijkt me nog niet zo raar
Temet
01-10-2008 om 12:33
Grammatica latijn
Ik weet dat het onderwijs in Latijn enorm is veranderd sinds ik dat zelf volgde (jaren 80), maar op zich lijkt mij dat je hoe dan ook met grammatica moet beginnen. Nou ja, je kan het wel uitstellen, maar ook niet eindeloos, want zonder die grammatica kun je met die taal verder niks. Als je dat pas in de 4e klas zou doen omdat je je tot die tijd met de geschiedenis etc hebt beziggehouden (ik zag overigens dat 'Rome' weer wordt herhaald, maar dat terzijde)dan kan je in de 6e nog steeds niets wat echt de moeite waard is.
Dus ja, een kwestie van een zure appel. En die komt hoe dan ook, is het niet nu, dan in het tweede jaar. Dan komt dat motivatiegebrek op een later tijdstip, vrees ik.
Groeten,
Temet
Temet
01-10-2008 om 12:38
Overigens
Mijn opmerkingen gaan een beetje voorbij aan jouw opmerking over de open dag. Als dat echt zo gepresenteerd is, vind ik dat raar. Het geeft ook een foute voorstelling van zaken. Om nou de indruk te wekken 'nee kindjes, het valt echt reuze mee, we doen vooral mythologie en pas later komt de taal om de hoek kijken' verbloemt dat die grammatica toch echt een keer komt, en moet, en tegen kan vallen.
Groeten,
Temet
M Lavell
01-10-2008 om 13:08
Zelfde ervaring
"Voor aardrijkskunde moeten ze een werkstuk maken over een land in Afrika en ook de geschiedenis van Afrika. Daar kun je dus hele boeken mee vol maken!"
Ja, mijn ervaring is ook dat dit soort opdrachten worden verstrekt zonder enige afbakening. Alsof de leerkrachten zelf geen flauw benul hebben van hoeveel tijd dat kost. Je moet het dus inperken op een creatieve manier tot een hoeveelheid die wel haalbaar is. Je kunt hiervoor inspiratie opdoen in reisgidsen als die van Lonely Planet, maar ook bij websites van een resort of een reisorganisatie als Baobab en zelfs van weblogs van reizigers. De informatie per land, historisch en geografisch, beslaat in dat soort gidsen ook niet meer dan twee a4tjes tekst en is toch informatief. Het is bovendien precies de diepgang die het moet hebben (en daar komt mijn voornaamste bezwaar: waarom zou je kinderen op school leren om reclamefolders te schrijven? Dat is sowieso een beetje zonde van de tijd.)
Wat Latijn en Grieks betreft: De methode behandelt in elk hoofdstuk de cultuur, een tekst (die vertaald moet worden) en grammatica. Het cultuurgedeelte moet geleerd worden zoals je dat bij geschiedenis doet en dat helpt je ook bij de vertaling. Op de proefwerken maakt het cultuurgedeelte de helft van het cijfer uit. Je kunt dus een voldoende halen, ook als je de grammatica en woordjes (vertalen) niet onder de knie hebt.
Ik denk eigenlijk dat men dat bedoeld heeft op de open dag. Later (het eindexamen) telt vertalen wel volledig en kom je niet meer weg met kennis over de cultuur.
Overigens vind ik het vak goed te doen, maar ook hier geldt dat je vooral de kunst van het beperken onder de knie moet krijgen. Je kunt je niet op alles tegelijk storten, maar moet het efficient indelen. Voor het woordjes so is best een tien te halen, maar voor het proefwerk is het zinnig om je op het cultuurgedeelte te concentreren. Daar is een tien halen nu eenmaal makkelijker.
Groet,
Miriam Lavell
Tinus_p
01-10-2008 om 14:37
Geen toelichting?
Ingrid:
"Voor aardrijkskunde moeten ze een werkstuk maken over een land in Afrika en ook de geschiedenis van Afrika. Daar kun je dus hele boeken mee vol maken!"
Duh. Maar is er verder geen enkele toelichting op de opdracht? Mijn kinderen hebben zulke werkstukken idd in groep 8 gemaakt, waarbij voldoende duidelijk werd gemaakt wat er ongeveer verwacht werd.
Zonee, dan zou ik die toelichting vragen.
Ingrid
01-10-2008 om 15:18
Nee, geen toelichting
Nee, geen toelichting over het werkstuk. De rest van de klas snapte het ook niet goed ne stelde vragen en hij zei alleen maar; het staat op het bord. Wat stond er op het bord? 'De geschiedenis van Afrika'.
En ze moeten overal verslagen van maken: van de introductie, van het schoolkamp, van de eerste schoolweek, over zichzelf en hobbies. Het gaat maar door. Maar misschien is het wel normaal, ik weet het niet, vandaar mijn vraag hier.
Asterix
01-10-2008 om 17:43
Miriam
'Wat Latijn en Grieks betreft: De methode behandelt in elk hoofdstuk de cultuur, een tekst (die vertaald moet worden) en grammatica. Het cultuurgedeelte moet geleerd worden zoals je dat bij geschiedenis doet en dat helpt je ook bij de vertaling. Op de proefwerken maakt het cultuurgedeelte de helft van het cijfer uit. Je kunt dus een voldoende halen, ook als je de grammatica en woordjes (vertalen) niet onder de knie hebt.'
Hoe weet je dat? Dat was misschien bij jouw kinderen op school zo, maar dat geldt echt niet voor iedere methode en voor iedere school.
Bij mij is het in ieder geval niet zo.
Ik zou overigens ook nooit verzwijgen op een open dag dat er ook gewoon gestampt moet worden voor het vak.
Ingrid, misschien kun je het eens navragen bij de docent Latijn? Ik zou wel benieuwd zijn naar de uitleg.
Astrid
01-10-2008 om 20:55
Juist leuk! zie het positief.
Mijn zoon zit in gr. 8 en gaat volgend jaar naar het gymnasium. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit, wat jij noemt, wel verwacht van een gym. brugklas. Het is vooral veel. Ik denk dat mijn zoon zit juist heerlijk vindt. Eindelijk wat op niveau.
Het werkstuk is een beetje vaag, maar met internet kom je een heel eind. En of je nou een land in Afrika neemt of een europese.
De topo van de hele wereld kan zoon hier dromen.
Verder is hier bekend dat latijn vooral stampen is.
Ik heb zo iets van kom maar op met die brugklas. Zoon kan ook niet wachten (was nl. begin gr. 7 al klaar met de basisschool stof).
Tirza G.
01-10-2008 om 21:07
Verslagen
Ja Ingrid, dat is typisch VO. Je schrijft je suf aan verslagen. Daar word je heeeeeeel handig in op den duur. Mijn dringende advies aan gr 7/8 ouders: laat ze een typediploma halen.
Hier behelsden de talen Latijn en Grieks inderdaad veeeeeel gezwamneus over goden en het verleden, maar tegelijkertijd zinnetjes en grammatica, in de categorie: vader-moeder-zus-broer. Ik ben zijn vader, hij is mijn broer - die categorie.
Grieks en Latijn is veel en het is misschien niet zo bár moeilijk (makkelijk, die dode talen aldus zoonlief, er komt tenminste niks meer bij), maar je moet het wél allemaal doen en secuur werken. Een letter verkeerd en er staat wat anders
Tirza
Astrid
01-10-2008 om 21:37
Typecursus
Lijkt me een goed idee, zo'n type cursus. Zeker met zo'n z'n slecht motoriek qua schrijven.
Roos
01-10-2008 om 22:02
Alle landen
De topografie van alle landen van de wereld met de hoofdsteden? Dat zijn er dus 194 las ik net. Lijkt me wel behoorlijk pittig in 1 keer. Hier schreef iemand dat z'n kind dat al op de basisschool had gehad, maar dat is hier zeker niet het geval. Ik denk dat als ik zeg dat ze er 50 behandeld hebben ik al een hoge schatting maak.
Die verslagen en werkstukken die ze moeten maken vind ik voornamelijk veel werk. Het kost zoveel tijd die in mijn ogen nuttiger besteed kan worden. Ik vond die tip van Miriam over het kijken in reisboeken een goede, die ga ik onthouden.
Roos
dirksmama
01-10-2008 om 23:42
Brel
Grammatica heb je nodig.
Gewoon thuis wat vaker Jacques Brel opzetten en meeloeien: ROSA Rosa rosa rosam Rosae rosae rosa Rosae rosae rosas Rosarum rosis rosis
rosa
02-10-2008 om 08:33
Ak en latijn
Ook hier dochters op het gymnasium, maar dit soort vage aardrijkskundeopdrachten heb ik nog niet gehoord. Daar mag op zijn minst een gewenst aantal pgs bij.
En over het algemeen: laat ze navragen voor hoeveel zo'n werkstuk meetelt, want vaak is dat niet zo zwaar en het kost je onevenredig veel tijd. Wat voor de een een leuke uitdaging is, is voor de ander een onoverzichtelijke tijdvreter.
Topo krijgen ze hier wel, maar niet veel.
Latijn gaat hier ongeveer zoals Miriam schrijft: in ieder hoofdstuk cultuur (veel meer dan ik vroeger kreeg), grammatica en een stukje vertalen. En daarbij woordjes leren. SO's gaan over de woorden en grammatica van een hoofdstuk, repetities over vertalen en cultuur en wat betreft woordjes cumulatief (eerst bijv. hfdst 1 t/m 3, dan 1 t/m 6, dan 1 t/m 9 enz.). In de bovenbouw mogen ze een woordenboek gaan gebruiken. Hier valt het cijfer overigens wel iets op te halen met cultuur, maar het telt zeker niet voor de helft mee.
En, zoals op de voorlichtingsdag door een leerlingmentor uit de vijfde werd verzucht: "het wordt alleen maar meer...". Zo was in de tweede klas zowel Grieks als Duits erbij wel even heftig voor onze beta-dochter.
Rosa
Jolijt
02-10-2008 om 09:03
Hier vooral veel
onzinnige tijdopslokkers (naar mijn mening). Een poster voor dit, een tekening voor dat, een plakwerk zus... en dan dus niet voor tekenen of een ander beeldend iets maar voor vakken als nederlands, engels, wiskunde en aardrijkskunde.
Bij latijn wordt de geschiedkundige en cultuurkant wel behandeld maar niet getoetst.
Ik zal blij zijn als we deze brugklas ook weer gehad hebben, hogere klassen krijgen minder van deze opdrachten.
Maylise
02-10-2008 om 12:58
Ook gym
Mijn zoon van 15 zit ook op het Gymnasium. Voor Latijn en Grieks inderdaad veel grammatica en gewoon dingen leren. ik vind dat persoonlijk heel nuttig. Je komt uiteindelijk met een taal niet verder als je de grammatica niet beheerst. Daarnaast is dingen uit het hoofd leren sowieso goed om regelmatig te doen, train je mooi het geheugen mee en het is een nuttige vaardigheid om te bezitten. Grammatica is natuurlijk niet altijd leuk om te doen maar het hoort erbij.
Onzinnige verslagen heb je hier helaas ook. Dat wordt ook niet minder na de brugklas. Er zijn veel opdrachten die bedacht worden als zijnde "leuk" maar die ontzettend veel tijd vragen en weinig nut hebben. Het vervelende is dat ze soms wel meetellen. Ik zou liever zien dat een deel van die verslagen afgeschaft werdt en dat er wat meer leerwerk voor in de plaats kwam. Dat wil niet zeggen dat verslagen altijd onzin zijn maar veel opdrachten op school (posters maken, een kaart ontwerpen) hebben weinig meer nut dat een bezigheids therapie.
Maylise
Lynna
02-10-2008 om 19:13
Heel veel grammatica
Bij ons hebben ze juist verteld dat ze in de onderbouw heeeeel veeeeel grammatica krijgen. Omdat dat juist op het gym zo belangrijk is. Dochterlief zit nu in de 2e en de docent nederlands is gewoon weer de grammatica uit de eerste aan het herhalen omdat hij dat zo belangrijk vindt en ze het nog niet feilloos beheersen blijkbaar.
Zelf doe ik met haar mee met Latijn (ouders kunnen bij ons op school cursus volgen) en ik breek mijn tanden ook op die grammatica. Voor de volgende les is het nu toch echt wel eens de bedoeling dat ik alle werkwoordsvervoegingen uit mijn hoofd geleerd heb.
Toch vind ik het heel boeiend om te doen. Maar veel stampwerk.
Tirza G.
02-10-2008 om 22:57
O ja, voor ingrid nog even
Is er misschien een website, een elektronische leeromgeving of weetikveel hoe ze dat noemen tegenweurdig? Daar staat hier veeeeeel meer op dan mijn kinderen denken. Richtlijnen voor werkstukken bijvoorbeeld. Niet alleen een max. aantal pagina's, maar vooral een minimum
En in welk lettertype en in welke grootte. Comic Sans grootte 7 word je gek van, maar Comic Sans grootte 16 ook - als docent ![]()
Over een inleiding, een inhoudsopgave - kortom, dat werkstukkengereutel, dat staat allemaal op de website. De huiswerkoprdacht in de les is dan maar het beginpunt zeg maar.
Tirza
kaatje43
04-10-2008 om 12:39
Ook andere stromingen raar huiswerk
Mijn zoon zit in 2 Havo en moet voor Handvaardigheid een powerpointpresentatie maken over één of andere onbekende (althans voor mij) architect!!! Hij (en ik ook) vindt het belachelijk en onzinnig. Is dit nou leerlingen pesten of zie ik dat verkeerd.
Manus
04-10-2008 om 19:51
Kaatje34
Nee hoor, er zal wel een of ander kerndoel mee gedekt worden: omgevingsonderwijs of zo....
Probeer voor de grap maar eens te achterhalen welke kerndoelen er allemaal zijn voor de verschillende vakken.
Manus
Ingrid
11-10-2008 om 18:26
Was even weg...
Ben ik weer, was voor mijn werk een week weg geweest. Wat het aardrijkskundehuiswerk betreft: het was dus 64 landen met hoofdsteden en in welk werelddeel en welk cultuurgebied ze liggen. Ze is er drie weken mee bezig geweest, elke dag een beetje. Er waren meerdere ouders die dit toch wel erg veel ineens vonden, en het is ook ter sprake gekomen op de 'tafeltjesavond'.
Latijn: ze had er veel zin in, zeker ook alles wat er bij komt zoals de romeinen en de goden, maar nu eindeloos stampwerk grammatica dat jhad ze niet verwacht en ik vind het ook niet erg motiverend eerlijk gezegd. Natuurlijk moet je leren bij een taal, maar kan dat niet op een wat mer kindvriendelijke manier.