juf
14-11-2011 om 16:45
Rapport geschreven of getypt?
Hier hebben we een nieuw rapport nodig. Vorm en inhoud zijn al besloten. Nu alleen nog de grote vraag: moet het geschreven of mag het ook getypt?
De 1 vindt geschreven persoonlijker en weet heel zeker dat ouders ook zo denken. De ander vindt getypt professioneler en netter. Ik heb wel een idee van wat ik vind, maar ben toch eigenlijk nieuwsgierig wat ouders in het algemeen vinden.
Is het zo dat een geschreven rapport persoonlijker is of een getypt rapport professioneler en netter?

kobalt
14-11-2011 om 16:59
Liever getypt
Gewoon omdat dat handiger en helderder is. Op een school van mijn kinderen met geschreven rapporten, werden er dan weer kopietjes gemaakt van dat rapport, om te bewaren in het dossier. Wat een gedoe.
Maar het liefste heb ik een rapport dat een realistisch beeld geeft van mijn kind en dat zonder fouten en vergissingen is. Dat zou al heel mooi zijn.

rodebeuk
14-11-2011 om 17:43
Valkuil : knip en plak
Hier was het toch wel zo dat 15-20 rapporten op grote lijnen dezelfde tekst hadden. Je zou denken dat ouders dat niet zien, maar ach, je staat eens ergens te wachten....
En dan zijn het juist de semi-persoonlijke dingen "je bent een leuke meid en een aanwinst voor de klas"... keer 15.
Kan ook als je schrijft, maar hier zagen ouders duidelijk meer van dit soort overeenkomsten toen het rapport uit de computer rolde ("getypt" is een verouderde term, wschl typerend voor de IT-toestand op scholen).

Chippie
14-11-2011 om 19:13
Geschreven?
Leuk en aardig dat mensen een geschreven rapport mooier, persoonlijker of weet ik wat vinden overkomen, maar als je baas je morgen vraagt om vanaf heden ipv email te gaan werken met handgeschreven brieven, wat zeg jij dan?

Tineke
14-11-2011 om 19:54
Geschreven
In zo'n mooi onderwijzershandschrift, keurig geschreven, liefst nog volledig-uit-de-tijd-met-kroontjespen. Dat vind ik nou leuk, doe je je handschriftoefeningen tenminste ook niet voor niets. Het goede voorbeeld voor de leerlingen, zij moeten hun schriftjes ook netjes vol schrijven. En het is ook leuker om te bewaren, in het laatje van de diploma's-rapporten-en andere belangrijke zaken, dan een PDFje.
Voor mijn kinderen ooit éen keer een getypte versie gekregen. Het leek heel leuk, tot ik de naam 'Johan' zag staan, terwijl het om mijn dochter ging. Ahum. Foutje met knippen en plakken.

dc
14-11-2011 om 20:36
Getypt
En met de spellingchecker eroverheen. Ik vind een rapport met fouten echt vreselijk.
Maar inderdaad heel erg oppassen met knippen en plakken, ik zou dat eigenlijk gewoon uit voorzorg niet doen. Gewoon elke keer beginnen met een leeg stramien.

rixt
14-11-2011 om 23:46
Handschrift uit de printer
Op mijn stageschool had de it-er met een programmaatje de persoonlijke handschriften van de leerkrachten tot een font gemaakt. Konden ze op de computer werken en had het toch een persoonlijk tintje.
Knippen en plakken en 15 keer dezelfde tekst was op die school nadrukkelijk niet de bedoeling.
Wat ik erg vond bij de rapporten van mijn dochter waren de taal- en spelfouten. Vond ik eigenlijk niet kunnen.

Knutselkei
15-11-2011 om 12:01
Met stip:
geschreven!
Ik vind zeker het persoonlijke stukje erg leuk om na te lezen.

Stenna
16-11-2011 om 00:09
Foutloos bis
Ben al even uit de leeftijdsfase hoor, maar herinner me nog goed de ergenis aan taalfouten in het door juf geschreven stukje...Lekker voorbeeld.

dirksmama
16-11-2011 om 04:51
Handgeschreven
Ik vind dat passender en persoonlijker bij een basisschoolrapport.
En Chippie, als mijn baas (als ik die had) om handgeschreven brieven zou vragen, ik zou een gat in de lucht srpingen! Als ik dan ook maar een mooie Watermanvulpen ervoor krijg!

Hanne.
16-11-2011 om 08:36
Maakt niet uit
Het maakt me niet uit of het handgeschreven of met de PC gemaakt is. Als het rapport maar klopt en over mijn kind gaat.
Hier doen ze bij elk rapport ook een persoonlijk werkje/foto van het kind in de map. Dat vind ik dan weer wel leuk. (nadeel is inderdaad map=groot en onhandelbaar).
Handgeschreven geeft ook geen garantie voor persoonlijke boodschappen. Mijn eigen rapport stond standaard : beleefd, behulpzaam en vrij in contact. En dat 6 jaar lang!

Kobalt
16-11-2011 om 09:51
Tip
Wat heel leuk is op de school van mijn dochter: ze zetten in het (getypte) rapport, citaten van het kind neer. Dat is echt heel erg leuk om te lezen. Bij mijn dochter stond bijvoorbeeld dat ze vindt dat ze goed kan tekenen, want 'dat zit in de familie'. Lief.

neteret mut
16-11-2011 om 23:49
Wat komt erin te staan
De eerste bassisschool waar wij mee te maken hadden had handgeschreven rapporten, hele verhalen ( pagina,s en pagina,s) over hoe het kind het deed waar vooruitgang inzat en wat minder ging enz, uitgesplitst in oa taal en rekenen en sociaal. Toen een school waar ze cijfers kregen, niet lager dan een 6 en niet hoger dan een 8, met hier en daar een opmerking/ verduideleking. Deze school had voorgeprintte rapporten waar dan met de hand de cijfers en de opmerkingen inkwamen. ( zoals toen ikzelf nog op de lagere school zat, vast boekje dus en invullen maar).Nu staan alle toetscijfers erop, incl wat de maximumscore had kunnen zijn en wat het klasgemiddelde is, aan het eind wat opmerkingen (geprint). Losse vellen papier die in een snelhechter gaan, dit jaar een paars.
Ik weet niet wat je bedoelt met handgeschreven of getypt, ik denk dan ann hele verhalen en geen cijfers. Of verhalen met de hand of getypt zijn boeit mij niet, foutloos zou het wel moeten zijn. Persoonlijk vind ik het plezierig als er cijfers gegeven worden en dan ook idd de cijfers die verdiend worden.