Astertje
19-11-2008 om 19:48
Rapport in groep 2
Goh, vandaag rapport gekregen van zoonlief, groep 2.
Ik kan er neit zoveel mee....
Het is blijkbaar de een of andere leerling-volg-methode, " kijk" of zo, waarin cijfers van de bandbreedte varieren van 3.2 tot 7.0.
Gemiddeld van de kinderen is dan een 5.7 op die schaal.
Maar je kind wordt dus feitelijk vergeleken met de rest van de leeftijdsgenoten, en zit er dus onder op, of boven. Wat wordt er bekeken: zelfbeeld, relatie met volwassenen, met kinderen, taakgerichtheid, motoriek, etc etc.
Ik vind het zoooo vaag allemaal. Misschien omdat ik in Frankrijk ben opgegroeid, daar was het allemaal wat meer klassikaal, maar is het bij jullie ook zo?
Tot slot moesten wij erg lachen bij de samenvatting/ opmerking van het " rapport" dat zoonlief een beter zelfbeeld had en plezier had in taakjes.... Ik kan hier zoooo niets mee.
Ik krijg het gevoel dat er vooral focus ligt op sociaalemotioneel vlak en het kleuteren in de breedste zin van het woord, maar cognitieve ontwikkeling komt helemaal niet ter sprake in dat rapport. Terwijl ik dat primair zou verwachten.
Ben ik hier een rare ouder in? Verkeerde verwachting?
m@
19-11-2008 om 21:51
Raar als rapport
Op de 2 basisscholen waarmee ik als ouder ervaring heb, werd het model wat jij beschrijft ook gebruikt. De leerkracht had het er wel eens bij als toelichting op het rapport. Maar het rapport zelf is toch iets heel anders bij ons. Er staan sociaal emotionele elementen in (is hij lid van de groep of niet, hoe gedraagt hij zicht tov leerkracht en dan kan er uit 4 opties worden gekozen) verder hoe hij scoort met rekenachtige en taalachtige dingen, etc, etc,,,,, Heel leesbaar dus.
rodebeuk
19-11-2008 om 21:57
Cognitief alleen maar niet op gang/wel op gang
Astertje,
Ik kan me van mijn franse familieleden ook nog herinneren dat de klas op nummer werd gezet... al met al een flink cultuurverschil.
het is in NL inderdaad volstrekt gebruikelijk om te focussen op het soc-em. bij kleuters. Het cognitieve wordt alleen marginaal aangeroerd, dus bij grote afwijkingen wordt er wat meer op ingegaan, anders niet.
Op onze school kruisen ze wat aan op een schaal van 5 of 3 punten en staan er verhaaltjes over de verschillende aspecten. Lekker vaag dus.
Astertje
20-11-2008 om 20:40
Misschien niet helemaal compleet
Ik zie dat ik vergeten ben te vermelden dat uitkomst cito er wel in staat.
Maar... dat is van de CITO van groep 1, die van januari dus.
Misschien patserig om te roepen, maar nu net doordat ik het gevoel heb dat hij cognitief erg voorloopt had ik dus daar wel meer op/aanmerkingen over verwacht. Maar niets dus.
Om allerlei randdiscussies te voorkomen over waarom ik dan dat wel niet denk: hij scoorde A over de hele linie van CITO, kan al AVI 1en 2 boekjes lezen...zelf aangeleerd...en is net 5.5 jaar. Dus ja, als ouder had ik daar toch wel een opmerking over verwacht van de leerkracht.
Leerkracht die hiervan op de hoogte is, want hebben wij een maand of wat geleden verteld.
wil40
20-11-2008 om 21:14
Avi lezen
Doen ze tegenwoordig bij kleuters al AVI toetsen? Bij zoon pas in groep 3. Vrij snel aan het begin van dat schooljaar werd gekeken hoe ver ieder kind was met lezen en werden ze in "leesgroepen" verdeeld.
Aangepast op niveau. Dan wordt ook het behaalde avi niveau vermeld op het rapport.
Eind groep 2 hier het eerste rapport met vermelding van scores en ontwikkeling.
ayla
21-11-2008 om 09:56
Rapport in groep 2?
weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen, beoordeling over het poppetjes tekenen ofzo?
Hier kinderen ze pas een rapport in groep 3 en cito's doen ze ook niet in groep 1.
Coco
21-11-2008 om 10:55
Wat wil je precies?
Er zijn meer kinderen die kunnen lezen in groep 2 en die A's halen voor hun cito (de mijne bijvoorbeeld). Als er al staat dat hij een A voor zijn cito heeft, is dat toch genoeg informatie lijkt me.
Als hij nou een C haalt voor zijn cito maar in de klas duidelijk blijkt dat hij meer in zijn mars heeft, dán zou dat misschien een reden zijn om er iets over in zijn rapport te schrijven.
Marjolein
21-11-2008 om 12:21
En als ze nu d halen
Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat kleuters al op cito getoetst worden, mijn kinderen zijn iets ouder. Maar ik krijg er een naar gevoel van in mijn maag. Kleuters staan nog zo aan het begin van hun ontwikkeling, ze leren elke dag zoveel nieuws (al spelend) moet dat nu al worden getoetst?
Ik gruwelde altijd al van de avi's, waarmee ouders allerlei afschuwelijke vergelijkingen maken, alsof het iets zegt over jou of hoe intelligent je kind wel niet is. En nu krijgen we dus ook lekker staitsch vergelijkinsmateriaal voor kleuters. Kleuters moeten zich volgens mij vooral sociaal-emotioneel ontwikkelen. Wat ze cognitief meekrijgen moet ook min of meer vanuit henzelf komen lijkt me. Het risico van die toetsen is dat cognitief zo wordt benadrukt, terwijl daar volgens mij heel andere fases in het leven voor zijn, dan de kleutertijd.
Of toetst de cito juist de soc em ontwikkeling?
Of krijgt je kind gelijk een stempel als hij of zij D scoort. Kun je daar dan al van zeggen dat dat altijd een tobbertje blijft? De leerkracht van mijn dochter in groep 8 verwoordde het heel mooi: als kinderen gaan puberen kunnen ze zo veranderen, zowel positief (was heel makkelijk, werd ineens toch serieuzer) als negatief (jippie, leve de lol), En dan willen we kleuters al een kaartje omhangen??
Of zie ik het helemaal fout?
Marjolein
Guinevere
21-11-2008 om 17:19
Euh, je kunt ook nog een E scoren hoor. De 10% zwakst scorende leerlingen als ik het wel heb.
3 kids mam
21-11-2008 om 20:07
Onze school
heeft rapporten voor kleuters die vooral voor de kleuter wordt geschreven en bestemd zijn om te laten zien aan opa's en oma's e.d. Er staan voornamelijk positieve dingen in over kind. Wat hij of zij goed kan en leuk vind.
Daarnaast hebben ze een leerlingvolgsysteem waarin naar voren komt hoe het kind scoort op verschillende ontwikkelingsgebieden zoals auditieve, visuele en taal/denk ontwikkeling, motoriek en sociaal emotionele ontwikkeling. De resultaten hiervan worden tijdens een ouderavond met ouders besproken.
Astertje
22-11-2008 om 08:45
Avi
is dan ook niet op school gestest...
Maar goed, dat lijkt mij ook niet echt relevant waar het is getest/getoetst of anders.
Ik vind het als ouders gewoon raar dat zo'n rapport zo weinig inhoud heeft.
Wacht dan met een rapport geven, of wees completer denk ik dan
Jen
28-11-2008 om 14:16
Kleutertoetsen zeggen niet veel...
Mijn zoon had in groep 1 t/m 3 lage toetsscores op ordenen en rekenen. Inmiddels zit hij in groep 8 en de ontwikkelingen zijn volledig omgedraaid: begrijpend lezen in groep 7 een C en rekenen een B. Voor begrijpend lezen tot en met gr. 5 A's , groep 6 een B...
We snappen het niet helemaal. Lezen was altijd zijn ding en dat is nu dus minder geworden. Ik denk dat die kleutertoetsen nog niet veel voorstellen. Een beetje een speelse leerling heeft een korte spanningsboog en kan zo'n toets dan niet altijd goed maken...VAnaf groep 4 denk ik dat je een beter beeld krijgt.
gr. Jen