an mien
09-09-2011 om 09:38
Regels lesuren talen op vo?
Weet iemand of er regels zijn over hoeveel uren les er op het VO gegeven moet worden voor bepaalde vakken?
Op de school van mijn kids krijgen ze bv engels, frans en spaans in de brugklas inde tweede komt daar duits bij, aan het eind van de tweede mogen ze spaans laten vallen want dat hebben ze dan twee jaar gehad. Frans hebben ze ook twee jaar gehad maar dat mogen ze niet laten vallen en duits dus niet omdat ze dat maar één jaar hebben gehad.
Volgens school is dit zo omdat dat de regels zijn niet van school maar van hogerhand.
Op een andere school hier in de buurt krijgen ze in de 1e frans engels en een half jaar spaans en een half jaar duits aan het einde van het jaar mag je dan een kiezen of je frans duits of spaans laat vallen. Mag dat dan wel? En wie kent zo'n constructie, hoe zit het bij jullie kids op school?
Het ging hier om twee havo/atheneum scholen.
An mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

an mien
09-09-2011 om 10:08
Ik bedoel....
Mag het dus zomaar dat de ene vwo leerling 2 jaar / 3 uur per week duits heeft gehad en de andere maar 2 uur een half jaar? Er van uit gaande dat ze geen Duits eindexamen doen?
Dat ik in de schoolgids kan vinderen hoevel uur ze hebben per vak weet ik.
An mien

M Lavell
09-09-2011 om 10:14
School mag veel zelf weten
Scholen moeten minimaal x uren aan de verschillende vakken besteden. Ze mogen zelf weten hoe ze die verdelen. Zo ontstaan er verschillen tussen scholen. Dat mag.
Dit:"Volgens school is dit zo omdat dat de regels zijn niet van school maar van hogerhand."
Is dus maar de halve waarheid. Ja, de school is gebonden aan een minimum aantal uren, maar de school kiest zelf de invulling.
Uiteindelijk moeten de leerlingen kiezen in welke taalvakken ze examen doen. Nederlands en Engels zijn verplicht, maar daarnaast moet er nog één of twee vreemde talen gedaan worden (afhankelijk van het profiel en havo of vwo).
De school mag bepalen welke tweede moderne taal er in het eindexamenaanbod zit. En dat betekent dan weer dat leerlingen soms niet zoveel te kiezen hebben. Ze moeten dan als 3e of 4e taal gewoon de taal doen die school aanbiedt.
Kennelijk is dat op jullie school Frans of Duits (mogen ze niet laten vallen, dat wordt een examenvak). De school heeft kennelijk liever niet dat de leerlingen Spaans als examenvak kiezen.
Ja, dat mag.
Dit "aan het eind van de tweede mogen ze spaans laten vallen want dat hebben ze dan twee jaar gehad. Frans hebben ze ook twee jaar gehad maar dat mogen ze niet laten vallen "
Is ook maar een halve waarheid. De school mag kiezen of ze Spaans of Frans aanbieden. Het hoeft niet alle twee (en het mag ook Russisch zijn). Er bestaat dus geen plicht om 2 jaar Spaans te doen.
De leerlingen moeten wel minimaal x uren aan een 3e (of 4e, afhankelijk van het profiel) vreemde taal besteden.
zie ook http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-het-aanbod-aan-vreemde-talen-in-de-tweede-fase-havo-en-vwo.html
Groet,
Miriam Lavell

69er
09-09-2011 om 10:26
An mien
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/havo-en-vwo
Echt duidelijk over het aantal uren kan ik niet vinden..
Er zijn duidelijke kerndoelen voor engels en dat ze een 2e, 3e vreemde taal moeten volgen. Of dat eventueel zelfs 10 vreemde talen voor een half jaar zou mogen zijn???
Ik ken een school die het eerste jaar alleen engels en frans heeft en daar komt het 2e jaar duits bij. Geen spaans en ook niet op eigen school. Mij lijkt toch wel dat je als examenvak evenveel uren gehad moet hebben....
69er

Bree
09-09-2011 om 10:56
Ja hier is dat zo
'Op een andere school hier in de buurt krijgen ze in de 1e frans engels en een half jaar spaans en een half jaar duits aan het einde van het jaar mag je dan een kiezen of je frans duits of spaans laat vallen. Mag dat dan wel? En wie kent zo\'n constructie, hoe zit het bij jullie kids op school?'
Bij mijn dochter is dit inderdaad zo, alleen is het dan verdeeld over 2 periodes duits, en 2 periodes spaans, om en om. En aan het eind kiezen tussen die 2.
Verder heb ik geen idee over wettelijk verplicht aantal uren, lijkt mij dat belangrijker is dat ze een bepaald niveau halen?

M Lavell
09-09-2011 om 11:24
Was dat maar waar
"lijkt mij dat belangrijker is dat ze een bepaald niveau halen? "
Dat zou je denken, maar dat doet er in de plichten die aan scholen opgelegd zijn eigenlijk nauwelijks toe. Als de scholen de kinderen maar bezig houden onder diverse noemers en gedurende een minimum aantal uren, is dat al oke.
Ophokplicht wordt het ook wel genoemd.
Pas aan het einde van de rit (examen) telt niveau.
Groet,
Miriam Lavell

an mien
09-09-2011 om 11:39
Miriam
Er zijn dus helemaal geen eisen aan wat er geleerd moet zijn voor vakken waarin geen examen wordt gedaan?
An mien

M Lavell
09-09-2011 om 11:45
De school stelt de eisen
"Er zijn dus helemaal geen eisen aan wat er geleerd moet zijn voor vakken waarin geen examen wordt gedaan?"
Het ondoorzichtige is dat de school die eisen stelt aan de leerlingen. Er zijn geen concrete eisen die gesteld worden aan de school en de inhoud van de lessen of de toetsen. Scholen hoeven niet meer te doen dan aan te tonen dat ze aan leerlingen eisen stellen. De verschillen in wat je leert op een school zijn daardoor enorm.
Alleen op en centraal schriftelijk examen zijn de eisen gelijk. Maar dat examen maakt maar de helft van je eindcijfer uit.
Groet,
Miriam Lavell

69er
09-09-2011 om 12:29
Miriam
Hoe kan je als ouders inschatten hoe de onderwijskwaliteit van een school is..... Inspectie kijkt naar doorstroming en de resultaten op de eindstreep.., maar alles wat daartussen gebeurd?
69er

M Lavell
09-09-2011 om 13:08
Nauwelijks
Niet echt eigenlijk. Al moet je het ook weer niet te somber inzien. Scholen en leerkrachten hebben heus de bedoeling om kinderen wat bij te brengen.
Toch is die focus vaak een stuk minder dan veel ouders denken. De logica van Bree, wat er geleerd wordt is belangrijker dan het aantal uren, is begrijpelijk. Maar het is nadrukkelijk niet zoals ons onderwijs is ingericht. Scholen krijgen wel straf als ze te weinig uren geven (boete), maar er is geen boete als een leerling bijna niks leert.
Nederlandse scholen zijn kampioen in het aantal lesuren, maar internationaal zijn we niet de besten van de klas.
Niet zo efficient dus en alle kans om ophokuren in te roosteren.
Mijn dochter is van 2 gymnasium naar 3 vwo gegaan op een scholengemeenschap. Ze heeft nog twee jaar haar vriendjes die op die school gymnasium deden met wiskunde en grieks en latijn kunnen helpen. Allemaal werk dat zij op dat gymnasium al gedaan had, terwijl dat op die gymnasiumafdeling nog niet aan bod was geweest.
Een enorm verschil dus en toch had die scholengemeenschap geen slechte beoordeling van de inspectie. Dat verschil kun je als ouders van buiten niet zien. Praten met ouders/leerlingen die al op de school zitten, helpt een beetje.
Maar het hangt ook weer bijzonder van de leerkracht af. Op het gymnasium waar dochter op zat en mijn zoon bleef, was Duits weer een enorm probleem. Ging nergens over bij die leerkracht.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq
09-09-2011 om 20:33
Inderdaad nauwelijks
Er is een regeling kerndoelen (maar die zegt van de talen alleen iets over Nederlands en engels)
http://wetten.overheid.nl/BWBR0019945/geldigheidsdatum_09-09-2011.
Dan is er nog het inrichtingsbesluit WVO: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005946/geldigheidsdatum_09-09-2011
Maar dat zegt ook heel weinig over het talenonderwijs in de onderbouw, citaat:
Artikel 21. Aanvullende bepalingen eerste drie leerjaren vwo en havo
1. Het onderwijs programma in de eerste drie leerjaren aan een school voor vwo en een school voor havo omvat tevens onderwijs in Franse taal en Duitse taal.
2. Het bevoegd gezag kan een leerling van een school als bedoeld in het eerste lid ontheffing verlenen van het volgen van onderwijs in Franse taal of Duitse taal, indien de leerling onderwijs volgt in Spaanse taal, Russische taal, Italiaanse taal, Arabische taal of Turkse taal.
3. Het bevoegd gezag kan een leerling van een school als bedoeld in het eerste lid ontheffing verlenen van het volgen van onderwijs in Franse taal of Duitse taal dan wel in beide talen, indien de leerling
a. voor de eerste maal tot een school voor havo of een school voor vwo is toegelaten,
b. is geplaatst in een hoger leerjaar dan het eerste,
c. voordien buiten Nederland vergelijkbaar onderwijs heeft gevolgd, en
d. daarbij geen of te weinig onderwijs in de desbetreffende taal of talen heeft gevolgd.
4. In de eerste drie leerjaren van een gymnasium wordt tevens onderwijs verzorgd in Latijnse taal en literatuur en Griekse taal en literatuur.