Manda Rijn
23-09-2009 om 11:58
Regels rondom ziek melden?
vanochtend heb ik dochter ziek gemeld, ze had verhoging en hoestte veel. Nu zit ze wel rechtop tv te kijken en heeft geen verhoging meer gehad en eet en drinkt normaal, wel af en toe een hoestbui maar het ergste lijkt voorbij te zijn. Ze wil ook wel buiten spelen wat dan van mij nog niet mag.
Wat zijn dan de regels, mag je dan met je kind wel naar de stad (ik wil even schoenen met haar kopen) ? Of moet ik officieel haar dan weer beter melden ?
Brianna F
23-09-2009 om 12:04
Tja
Ik stuurde ze dan weer naar school.
Lijkt me niet dat je het kunt maken om de stad in te gaan.
En dan gespot te worden door moeders van medeleerlingen.
Dat roept hele vervelende vragen op.(Hee, ik dacht dat je ziek was? Schoolziek zeker?)
Bianca
23-09-2009 om 12:09
Geen regels
Ik denk niet dat er officiele regels zijn rondom het ziekmelden. Maar als je een beetje bij je zelf nadenkt dan weet je toch wel dat het niet normaal is om dan de stad in te gaan om schoenen te kopen. Bij ons in de buurt woont ook een jongen die s'morgens ziek is en s'middags weer buiten mag spelen. Bij mij is ziek ziek en blijf je maar binnen en ook niet computeren ofzo want dan kun je ook wel naar school!!
Manda Rijn
23-09-2009 om 12:26
Bij jezelf nadenkt
haha !
Nou ik heb bij mezelf nagedacht en volgens mij zijn er wel regels rondom ziekmelden ivm leerplicht, vandaar mijn vraag. Wat andere mensen doen of dan denken of gaan vragen interesseert mij een stuk minder.
Yta Chalne
23-09-2009 om 12:51
Gut ja
Als ik bij mezelf nadenk laat ik een kind dat te ziek is om naar school te gaan gerust buiten spelen, en ik zou er ook zo schoenen mee gaan kopen. Is het lekker rustig in de winkels ![]()
Maar de officiële regels zou ik ook niet weten, ik neem aan dat jij als ouder bepaalt waar ze wel en niet te ziek voor is. Het probleem van klikkende of, bewaar me, verbaasde moeders, zou niet in me opkomen.
Manda Rijn
23-09-2009 om 13:07
Maar ze is
inmiddels dus beter (geen verhoging meer), dat is dus de kwestie. Kijk als ze nu nog ziek was dan was ik er niet opgekomen om naar de stad te gaan en zij zelf ook niet.
Vandaar mijn vraag. Moet je dan eerst beter melden officieel zodat ze naar buiten mogen ?
(we gaan overigens niet meer de stad in want ze wil liever spelen)
Manda Rijn
23-09-2009 om 13:11
Ik bedoel dus
wat zijn nou precies de regels ivm leerplicht.
Mag een kind wat nog als ziek gemeld staat wel thuis/binnen met een vriendinnetje spelen ?
Mag een kind wat nog als ziek gemeld staat/niet afgemeld is maar waar de schooltijd al voorbij is (vandaag 12.30) dan naar buiten ?
Prulletje
23-09-2009 om 13:19
Regels?
Ik heb geen idee van de regels. Maar vanmorgen was ze ziek en nu niet meer. Dus dan mag mijn kind schoenen kopen. Of spelen. Of... enzovoorts.
Zeker bij kinderen gaat het beter worden soms heel erg snel.
Prulletje
Fatima
23-09-2009 om 13:23
Natuurlijk mag ze buitenspelen
Natuurlijk mag ze buiten spelen. Je mag als je werkt ook naar buiten vanaf een bepaalde tijd omdat je thuis moet zijn voor telefonische vragen van de bedrijfsarts of zelfs een huisbezoek.
Je mag niet met zo'n kind op vakantie als de school nog bezig is, dan kun je toestanden met de leerplichtambtenaar krijgen, maar buitenspelen en schoenen kopen kan natuurlijk wel.
purk
23-09-2009 om 13:37
Regels?
volgens mij zijn daar geen regels voor. Kinderen herstellen over het algemeen snel en dan kan het inderdaad kwestie van een halve dag zijn. Ze is nu fit, dus ik zou gewoon kijken wat ze wil doen. Wil ze buiten spelen, lekker buiten spelen. Met een dekentje op de bank, dan lekker laten hangen op de bank.
Stel dat het vandaag een lange dag op school was geweest, dan had je haar waarschijnlijk vanmiddag naar school laten gaan. Dus dan geldt nu voor een woensdagmiddag hetzelfde lijkt mij zo. Ik had me nog nooit gerealiseerd dat daar regels voor zouden kunnen zijn.
Groetjes van Purk
Rosalinde
23-09-2009 om 13:56
Geen idee
Geen idee of er regels voor zijn.
Volgens mij niet.
Ik zou gewoon schoenen met haar gaan kopen,kan je gelijk kijken of het goed blijft gaan.
Terpi
23-09-2009 om 14:18
Welke afweging speelt?
Op het moment dat jij je kind ziekmeldt maak je de inschatting dat zij niet in staat is op school te zijn en daar te voldoen aan wat er verwacht wordt (oftewel in de drukke groep verkeren, aandacht richten op wat er aangeboden wordt voor de tijdsduur die gevraagd wordt etc). Dat wil niet zeggen dat jij dan ook verder niets met je kind kan. Als jij de inschatting maakt dat het wel lukt om even een paar schoenen te kopen is dat toch prima te verdedigen? Een paar schoenen kopen is wat anders dan een hele ochtend op school zitten tussen de anderen.
Ik kwam overigens vorige week woensdagmiddag een klasgenoot van dochter tegen toen ik met dochter een jas aan het kopen was. Die klasgenoot vond het duidelijk wel raar ja, dat wij aan het shoppen waren terwijl dochter smorgens niet op school was. Ik had juist die ochtend mijn dochter ziekgemeld op school met de mededeling dat zij zo vermoeid was dat ze er ellendig van was. Knappe leerplichtambtenaar die mij vertelt dat ik mijn kind dan naar school moet brengen, het kind neemt echt niets op als het zit te bibberen van kou en vermoeidheid hoor!
De regels van de leerplicht zijn te vinden op http://wetten.overheid.nl/BWBR0002628/geldigheidsdatum_23-09-2009#2a_Artikel4a en hierin is volgens mij niet terug te vinden dat je niet een activiteit buitenshuis kunt ondernemen zonder je formeel beter te melden op school.
Groet Terpi
Temet
23-09-2009 om 14:55
Beter melden
Volgens mij worden kinderen toch helemaal nooit beter gemeld? Ze zijn er gewoon ineens weer.
Voor werknemers heeft 'beter melden'nut, voor de administratie bij het UWV, het bijhouden van de vakantierechten en het niet ten onrechte op pad sturen van controle-artsen. Maar dat speelt bij schoolkinderen allemaal niet.
Groeten,
Temet
Brianna F
23-09-2009 om 16:17
Woensdag
Niet bij stil gestaan dat het woensdag was, dacht dat je ging winkelen met dochter, terwijl er 's middags gewoon school was. Dat bedoelde ik met: dan stuurde ik haar naar school.
Tja, als ze zich weer goed voelt zou er niks op tegen zijn denk ik.
Beter melden doen ze toch niet op de bs? Als ze weer verschijnt is het vroeg genoeg denk ik.
M Lavell
24-09-2009 om 09:45
De regel
"Artikel 12. Ziekte van leerling
Een beroep op vrijstelling wegens ziekte van de jongere kan slechts worden gedaan, indien daarvan binnen twee dagen na het ontstaan van de verhindering aan het hoofd kennis is gegeven, zo mogelijk met opgave van de aard van de ziekte."
Dat is de enige wettelijke regel. Andere wettelijke regels zijn er niet.
Scholen hanteren wel eigen regels. Meestal moet je ziekmelden voordat het verzuim begint ('s ochtends, voor aanvang van de lessen). Overtreding van die regel is dus niet per se overtreding van de leerplichtwet.
Je hoeft je kind niet beter te melden. Je hoeft je kind ook niet per se thuis te houden omdat het ziek is gemeld. 's Ochtends ziek, 's middags beter, komt juist bij jonge kinderen nog wel eens voor. Ik zou trouwens nog een nachtje en een ochtend voorbij laten gaan om te kijken of de koorts echt weg is, de volgende ochtend ook dus.
Er zijn geen formele regels voor het controleren van ziekte, maar dat controleren gebeurt wel. Sommige lpa's eisen zelfs onderzoek door de jeugdarts. Het is nog niet duidelijk of en onder welke omstandigheden dat mag.
Maar in al die gevallen dat er overduidelijk sprake is van schoolziek, mag dat natuurlijk wel. Dat is in dit geval niet zo duidelijk. Nogmaals: 's ochtends ziek en koorts en 's middags weer helemaal tot leven, komt bij jonge kinderen nu eenmaal voor.
Groet,
Miriam Lavell
Manda Rijn
24-09-2009 om 19:19
Dank
zo, ik ben weer helemaal op de hoogte ! Ik ga dus mooi volgende keer wel gewoon met haar op pad als ze zich weer ok voelt.
(Dochter is vandaag met enige tegenzin weer naar school gegaan.)
Tarole
29-09-2009 om 09:52
Vermoeidheid
Ik wilde nog even melden dat kinderen ook niet perse koorts hoeven te hebben om ze ziek te melden. Bij een beetje schoolziek door vermoeidheid of juist een aankomend griepje houd ik mijn kinderen ook thuis. Dit ter voorkoming van... In die gevallen ga ik ook weleens onder schooltijd met mijn ziekgemelde kind naar buiten. Bijvoorbeeld om mijn andere kinderen op te halen. Je krijgt dan natuurlijk wel vragen op het schoolplein, maar daar geven we gewoon eerlijk antwoord op. Dat wordt altijd geaccepteerd. Waar ik wel voor zou waken is dat wanneeer je allemaal leuke dingen gaat doen tijdens het schoolverzuim je de kans hebt dat je kind vaker thuis wilt blijven. Dat is dan weer niet de bedoeling natuurlijk.
Chantelle
09-10-2009 om 11:09
Praktijk...
In de leerplichtwet zal zoiets staan beschreven dat je aanwezig op school dient te zijn, mits je ziek bent. Jij bepaalt in eerste instantie of je kind ziek is of niet. Iedereen begrijpt dat een kind wat vanmorgen ziek, zwak of misselijk is, een paar uur later weer aan de flink beterende hand kan zijn. Als een kind buiten wil spelen, mag hij buiten spelen. Dat mag zelfs met koorts. Geen probleem toch? Er bestaat nog steeds een groot verschil om tussen 30 kinderen de les te moeten volgen of even naar buiten gaan om te spelen en op elk moment weer naar binnen te kunnen. Ja, ik zou dus ook wel schoenen gaan kopen. Je kunt dan goed kijken of ze morgen weer naar school kan. Het is toch goed om een extra half dagje aan te sterken? Bovendien worden kinderen tegen de avond vaak weer wat zieker.