Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-06-2014 om 12:03

rekbare kaften

Hoi,

Ik was net bij het Kruitvat om woordenboeken te kopen (bedankt voor de tip die ik hier las) en daar zag ik ook rekbare kaften voor een redelijke prijs.
Dat leek me best handig, maar is het dat ook? Heeft iemand hiermee ervaring?


Handig

4 jaar geleden zijn we om gegaan. Toen heb ik een stapel van die rekbare kaften gekocht. Het is soms wat niet passend als boeken te lang en te dun zijn of zo, maar met wat wrikken hebben we ze altijd nog om de boeken gekregen.
In de onderbouw van zoon vond dochter het wel heel leuk om 'gewoon'voor hem te kaften. Voor haarzelf heeft ze dat maar 1x hoeven doen.
Als je 'Engels' op de kaft zet met een merkstift, en de naam van je kind, en bijvoorbeeld 'Engels werkboek' kun je ook elk jaar de kaften hergebruiken. Er gaat er zelden een stuk hier.

Vera*

Vera*

25-06-2014 om 12:13

Slappe kaften

Als de kaften te slap zijn dan kun je er een kartonnetje in schuiven.
Werkboeken (hoeven niet terug) worden hier niet gekaft.

Ilva

Ilva

25-06-2014 om 16:50

Etiketten

De rekbare kaften zijn heel handig maar ik heb er nog geen etiketten voor kunnen vinden. Ze zouden bij de Hema verkocht worden maar ik heb ze nog niet gezien. Weet iemand waar ze wel te krijgen zijn? Gewone etiketten vallen er vanaf.

pooh bear

pooh bear

25-06-2014 om 16:54

Etiketten

Wij hebben vorig jaar bij van dijk boekhandel speciale etiketten voor rekbare boekenkaften besteld.
Overigens vonden wij ze niet echt handig. Bij mijn dochter waren heel veel boeken te groot. Ook waren een aantal boeken te slap. We hebben het nog met een kartonnetje geprobeerd maar dat werkt ook niet echt handig.

Ook

Vorig jaar heel enthousiast geinvesteerd in rekbare kaften voor brugsmurf, met het idee dat ze lang mee zouden gaan en het veel werk scheelt.
Maar bij heel veel boeken blijken ze niet toepasbaar: te groot, te slap.

Op de boeken waar het wel werkt moet ik zeggen dat het ideaal is. Ik heb meerdere kleuren gekocht (1 kleur per vak), werkt prima.

Etiketten had ik bij een boekwinkel gehaald.

bertje1

bertje1

25-06-2014 om 20:12

handig

met een dun kartonnetje blijven ze echt goed.
en er hoeft geen etiket op als je versch. kleuren doet; op een gegeven moment kennen ze echt wel de kleur bij het vak!

Dalarna

Dalarna

25-06-2014 om 20:53

Bertje

Het etiket is er ook niet om aan te geven wat er in zit maar van wie het boek is zodat het ook weer terugkomt als ze het ergens laten slingeren.

Ik heb het nooit gedaan, mijn jongens vinden het leuk om kaftpapier uit te zoeken en ik vind kaften leuk. Die win-winsituatie ga ik niet verpesten

Katniss

Katniss

25-06-2014 om 22:58

Dalarna

Jij ook? Grappig, ik kijk er nu al naar uit om het stapeltje weer te kaften. Ik ben er ook best goed in, terwijl ik helemaal geen knutselaar ben.

Ideaal

Hier hebben we ze vorig jaar ook gekocht. En ze zitten best goed om de boeken. Action verkoopt ze ook. Wij hebben ze in 3 of 4 winkels gekocht zodat we verschillende kleurtjes/prints hadden. En etiketten inderdaad van de Hema. Tis nu nog erg vroeg, die komen vast nog wel. Je kunt ook online kijken.

snel kaften

Lijkt me wel fijn. Mijn twee eersteklassers krijgen op de eerste schooldag hun boeken, eerste keer dat er hier gekaft moet worden. Ik had mijn boeken altijd ergens in de vakantie al in huis, dus kon op mijn gemakje kaften. Ik ga morgen eens een rondje action/kruidvat doen hier...

patrica1966

patrica1966

26-06-2014 om 08:45

in de kast

Hier liggen een aantal rekbare kaften te verstoffen in de kast. Kind had er een aantal gekregen. Zev vindt het uitzoeken van kaftpapier erg leuk en op de boeken in er dan plaats voor "creatieve uitspattingen". Op het wiskunde boek staan b.v. alle belangrijke formules e.d.. Hier worden de boeken een paar weken voor het einde van de schoolvakantie bezorgd, dus genoeg tijd om gezellig met kind de boeken te kaften

tonny

tonny

26-06-2014 om 14:38

nostalgie

Boeken kaften Eerst leuk al die spullen uitzoeken, en dan aan de slag met een stapel verse boeken. Vooral de eerste paar jaar op het VO was dat een belevenis.

Tja, dat is alweer lang geleden.
Jongste is bija klaar met vierde jaar van haar studie. Nog twee te gaan, en daar komt geen boeken kaften meer aan te pas.

zebra

zebra

29-06-2014 om 11:15

beide soorten kaften

hier wordt het een combi van papieren maar ook rekbare kaften. Was vorig schooljaar ook zo, toen eerst een paar rekbare kaften gekocht, is goed bevallen. Gisteren dus nog 6 rekbare kaften aangeschaft. De werkboeken worden waarschijnlijk gewoon met kaftpapier gekaft.

Juno

Juno

30-06-2014 om 00:54

Verschil?

Is er verschil in kwaliteit tussen de Zeeman-, Action-, van Dijk- rekbare kaften?

Dun papier

Met de dunne kaftpapier van tegenwoordig is kaften minder leuk dan vroeger. Het kwaliteit is vergelijkbaar met inpakpapier en scheurt ook net zo snel. Heb je alles gekaft, zie je een week later alweer een flinke scheur op de kopse kant.
De matige kwaliteit van het papier zou voor mij een reden zijn om over te gaan op rekbare kaften zodat ze beter beschermt zijn en de boeken bij inlevering niet geweigerd worden.
Over het algemeen heeft het overgrote deel van de boeken een slappe kaft en vind ik het gedoe met kartonnetjes op maat knippen te veel werk, dus toch maar ouderwets kaften met flutpapier.

Idd dun papier

Dus op de hoeken vaak meteen al beschadigd. Ik heb vorig jaar bij de Hema van die rolletjes met gekleurd plakband gekocht, daarmee de hoeken en de boven- en onderkant van de rug verstevigd. Staat ook nog eens leuk! En we hebben er zelfs 'etiketten' van gemaakt, want het is beschrijfbaar. Gaan we dit jaar weer zo doen.

Tonny, nostalgie

Grappig dat het bij sommige mensen nostalgie oproept. Ik kan me namelijk alleen maar gedoe, gemopper en ergernis herrinneren. Maar goed, ik vind het al een uitdaging om een cadeautje een beetje hebbelijk in te pakken. Niet mijn ding dus. Nee ik ben echt dé doelgroep van de rekbare kaften

Juno, volgens mij zit er nauwelijks verschil tussen de merken/soorten. Ze hebben het allemaal al bijna een heel schooljaar volgehouden. De duurdere merken hebben wel vaak meer keus qua aanbod en design. Bij de Kruidvat en action was het sneller op.

Dalarna

Dalarna

30-06-2014 om 18:13

Engeltje

Ik gebruik ook plakband, verstevig alle hoeken en ook daar waar ik het omvouw bij de rug.

Katniss

Katniss

30-06-2014 om 18:16

Gratis

Ik weet niet of het helemaal integer is, maar mijn dochter heeft wel eens gekaft met het pakpapier dat gratis bij AH ligt. Erg leuk, met oud-Hollandse print. Om de hoekjes te beschermen plak ik er vaak een stukje plakband om.

Mijntje

Mijntje

30-06-2014 om 19:56

rekbare katten

Ik zie nu de hele tijd de titel van dit draadje en elke keer lees ik 'rekbare katten' (nu zit ik ook niet in de boeken-kaften-fase)....

mijk

mijk

30-06-2014 om 20:04

Ik moest vroeger van mijn vader dubbel kaften

Eerst in kaftpapier en dan het kaftpapier in boeklon. Hij vond het toen al te dun!

Mijk die nog geen idee heeft wat we met de boeken van onze brugger gaan doen dit jaar...

Mijk

Annet

Annet

30-06-2014 om 21:28

Hier zijn alle gekafte boeken nog heel

We gebruiken effen kaftpapier van de Action. Al voor het derde jaar, hoewel het voor jongste het eerste jaar is.
Alle gekafte boeken zien er nog redelijk uit. Ik gebruik inderdaad plakband op de hoeken en aan de randen van de rug. Tussendoor nog eens kaften heb ik nog nooit gedaan (nu 5 jaar VO ervaring)
Etiketten hebben we niet nodig, vak staat op buitenkant geschreven. Naam kind staat aan binnenkant van de kaft.
De rekbare kaften gebruiken we weinig. Ze passen nooit echt goed op een enkel boek na.

Creatief met lapje stof

Nou zit ik me af te vragen of er wel eens mensen zijn die creatief met een lapje stof en zo een boek kaften. Met een leuk katoentje bijvoorbeeld. Eerst op maat knippen en dan met klittenband of met lijm vastzetten.
Ik zie het zo voor me: een gegarandeerd orginele kaft, stevig en ook voor elk vak een ander katoentje. En voor de liefhebber met een borduurmachine de naam en het vak erop borduren!

Niet dat ik het van plan ben te doen, mijn zoon ziet me al aankomen, maar ik zag het ineens voor me.

wassen

ik heb net de kaften van de boeken gehaald van dochter, en ze in de wasmachine gemikt. Ze blijven helemaal mooi, ze zijn na een jaar gebruik echt als nieuw. het zijn dresz boekenkaften, ik had een aanbieding van 10 voor x euro.

daarbij gaat dochter dit jaar weer zo'n twee rollen kaftpapier halen voor de slappe/te grote boeken. mooie combinatie.

Miep

Miep

02-07-2014 om 12:50

Compleet OT

Iedere keer als mijn blik over de onderwerpen bij Recente Inhoud gaat, haperen mijn hersens heel even bij de titel van dit draadje en zie ik een tel lang Rekbare Katten voor me.

Evanlyn

Evanlyn

02-07-2014 om 12:56

Miep (ook OT)

Dat zou niet de moeite waard zijn om een draadje over te openen, katten zijn altijd heel rekbaar!

Katniss

Katniss

02-07-2014 om 13:01

Miep

Grappig, ik heb precies hetzelfde!

@gruffalo

10 voor x euro..... En x=?
Hier vast een aantal bij Kruidvat gehaald. 3 voor 2,50. 4 kleuren gehaald, van alles 4. Kunnen ze hun werkboek evt ook in de kleur van het tekstboek doen.
Of ze passen weet ik pas eind augustus: boeken ophalen 1e schooldag.

Miep, (ot)

die winkel van de goedkope woordenboeken en rekbare kaften, verkoopt ook goedkope flatteuze leesbrilletjes..

Sinds de uitvinding van rekbare, herbruikbare, sterkere vorm van bescherming en zodoende betere voorkoming van afgekeurde boeken, vind ik het wel interessant om de ervaringen en tips van anderen te lezen in mijn overweging af te stappen van dat dunne papier.

@Annet, bedankt voor je tip van het effen maar sterke papier in post #23

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 13:47

grappig

Ik heb net een nieuwe tas voor jongste besteld op scholierenshop en daar kreeg ik drie van die rekbare dingen gratis. Kan ik het mooi uittesten hier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.