jasset
09-06-2010 om 17:59
Rekenen op niveau gr 4, maar nog niet geautomatiseerd
Vervolg op mijn vorige vraag hier.
Mijn zoontje (gaat naar groep 3 na de vakantie) heeft de eindtoets groep 3 gemaakt om zijn rekenniveau te bepalen. Hij blijkt "een eind groep 3 voorbij" te zijn in wat hij kan aan rekenwerk, maar hij heeft nog niet leren automatiseren wat ze in groep 3 doen. ( sommen t/m 20 neem ik aan)
Nu hebben ze het idee om hem gewoon met de stof van groep 3 mee te laten draaien, en dan te verbreden en verdiepen in groep 3 stof.
Ik snap wel dat hij moet leren automatiseren, ( verwacht dat hij dat zo oppakt als hij dat krijgt aangeboden) maar ik betwijfel of het zin heeft hem verbreding en verdieping van groep 3 aan te bieden aangezien ze op school zelf zeggen dat hij groep 3 ruim voorbij is.
Wie heeft hier meer verstand van en kan mij nogmaals van advies voorzien, zodat ik op school beslagen ten ijs kom?

Jesse_1
09-06-2010 om 21:50
Wat was jouw gedachte dan?
Had jij graag gewild dat school verder ging met groep 4 rekenstof? En hoe dan verder?
Hier op school zijn ze er trouwens nog steeds niet achter wat het slimste is. Niveau groep 3 verdieping en verrijking was erg lastig begreep ik. In eerste instantie hebben ze de kinderen (ca.4) een half jaar vooruit laten werken (wat in feite nog onder hun niveau was), maar daar zijn ze in groep 4 weer op terug gekomen.
Om eerlijk te zijn maakt het niet zoveel uit wat voor stof je die kinderen aanbiedt, want het rekenen kunnen ze toch al bijzonder goed en dat blijft zo. Maar goed, daar vroeg je niet naar . Ik zou zeggen: groep 3 stof compacten (dwz 1 rijtje van de sommen te maken, ipv 3) en daarnaast toch wat verrijkingsstof of verdiepingsstof aanbieden. Er moet genoeg zijn.
Jesse

Dropke
09-06-2010 om 22:31
Moeilijk
automatiseren pak je niet even op. Dat is gewoon een kwestie van inslijten, de getallen en combi's kunnen dromen. Natuurlijk helpt het dan wel dat hij al goed kan rekenen, maar het automatiseren is vaker een probleem bij hb kinderen.
Ik zou toch eerder kiezen voor rekenstof aanbieden op zijn niveau. Vaak wordt er namelijk gedacht (door het lage tempo) dat er nog niet geautomatiseerd wordt, maar heel vaak is het ook desinteresse en dus onderpresteren.
Jasset is je zoontje doorgetest op zijn rekenkennis? Je geeft aan dat ze E3 gedaan hebben, maar zou het kunnen zijn dat dit nog hoger ligt?
Verbreding en verdieping is zeker een prima idee, maar wel op zijn niveau,
gr Dropke

josephine*
09-06-2010 om 23:04
Vermogen tot automatiseren
Het vermogen tot automatiseren en het tempo waarin het gebeurd is iets dat aangeboren is en het staat geheel los van intelligentie en bv. rekenvaardigheid. Doe het je kind niet aan om hem eindeloos te vervelen met (in zijn ogen) stomme simpele sommetjes omdat hij moet automatiseren. Laat hem lekker verder werken op het niveau dat hem aanspreekt en hem plezier en voldoening geeft. Met moeilijkere sommen werkt hij ook aan het automatiseren van de eenvoudigere sommen, terwijl hij niet het gevoel heeft om eindeloos hetzelfde te herhalen. Dat laatste zal leiden tot demotiveren in plaats van automatiseren.

Guinevere
10-06-2010 om 12:44
Spelletjes
Ik zou dat automatiseren oefenen door leuke rekenspelletjes, niet door nóg meer van die saaie sommen aan te bieden.
"Regenwormen" is bijvoorbeeld een leuk spel hiervoor. Maar er zijn er vast nog meer. Wij laten onze zoon trouwens regelmatig oefenen met de software van Ambrasoft. Dat is wat minder streng dan die droge sommen.

Hopsa
10-06-2010 om 13:12
Je zou het over mijn zoontje kunnen hebben
zoals je het beschrijft. Maar hier hebben we groep 3 bijna achter de rug. Voor mijn zoontje bestond het compacten en verrijken eigenlijk met name uit het doen van dezelfde sommen, maar dan met hogere getallen. Maar nog steeds alleen maar splitsen en optellen en aftrekken.
Wel goed dat ze enigsinds doorgetoetst hebben, dat mis ik hier nu wel sterk eind groep 3.

Guinevere
10-06-2010 om 14:30
Pelle
Natuurlijk beschik ik nog niet over de uitgebreide ervaring die jij hebt.
Ik ben van mening dat álles wat je oefent met sommetjes, bijdraagt tot het automatiseren. En de orthopedagoog van zoonlief deelt deze mening, en bestookt hem dus met rekenspelletjes. Hij vindt het leuk en hij leert echt sneller rekenen (ik neem dus aan < eindelijk!> geautomatiseerd). Droge sommen werken natuurlijk ook, maar saai zijn ze wel. Kennelijk houden wij (zoon en ik) niet van saai.

josephine*
10-06-2010 om 18:16
Pelle; dat geldt alleen voor kinderen die kunnen automatiseren
Mijn zoon heeft nog steeds de tafels niet geautomatiseerd en ik kan je vertellen dat hij heel wat afgeflitst heeft, jaren achtereen. Hij gaat binnenkort civiele techniek studeren en dat zonder ooit in zijn leven de tafel van 7 foutloos te hebben opgezegd
Automatiseren is een zwaar overgewaardeerde vaardigheid en als het er niet inzit zit het er niet in.

Moek
11-06-2010 om 09:52
Kan ook niet automatiseren
Ik heb gymnasium en universiteit gedaan, maar word uitgelachen door mijn kinderen omdat ik nog steeds op mijn vingers reken. Automatiseren hoefde voreger helemaal niet. Ik ben dolblij dat ze het nu wel leren (en dat ik het met ze mee leer!), maar het is niet noodzakelijk.

jasset
11-06-2010 om 12:17
Wauw!
Wat een hoop reacties!
Als ik het zo kort even samenvat wat jullie zeggen moeten we wel proberen te automatiseren, maar verder op zijn eigen niveau werken.
Dan heb ik nog mijn twijfels over het "doortoetsen": Op de E3 toets scoorde hij een D. volgens mij dus erg laag, maar de leerkracht zei dat die lage score puur kwam vanwege het niet kunnen automatiseren, omdat hij juist op ingewikkelde berekeningen heel goed scoorde. Ik heb zelf echt geen verstand van die toetsen, maar zou het dan ondanks die D toch zinvol zijn om nog verder door te toetsen? Want nu weten we nog maar globaal het niveau.

Annet
11-06-2010 om 21:09
Ervaring van 3 naar 5
Mijn zoon is eind groep 3 doorgetoetst met cito's. Voor rekenen haalde hij een B voor groep 5, voor woordenschat, begrijpend lezen een A voor groep 5. Alleen spelling bleef steken bij groep 4.
Met rekenen had hij veel extra tijd nodig. Niemand heeft het over automatiseren gehad maar het was duidelijk dat hij niet gewend was om rekensommen op papier te maken (hij rekende alleen in zijn vrije tijd in zijn hoofd).
Hij is toen versneld naar groep 5. De eerste tijd had hij moeite om voldoende sommen te maken in de normale tijd. Maar dit is goed bijgetrokken. Hij zit nu op een normaal tempo (en op een hoger begrip). Ook in groep 5 heeft niemand het over automatiseren gehad, wel over tempo.
Mijn ervaring is dat compacten heel leuk is in de hogere groepen maar dat het in groep 3 nog erg weinig voorstelt. Het extra werk is nog erg simpel. School kan moeilijker werk verzinnen maar da betekent al snel dat kind nog sneller doorgroeit naar stof van groep 4.
Ze kunnen kind ook laten rekenen in groep 4. Dat betekent veel oefening en dus automatisering. Dan komt dat deel in ieder geval goed. Alleen hebben ze dan wel het volgende jaar een probleem: wat gaan ze aanbieden?
Verdiepen in groep 4 is wel makkelijker dan in groep 3.