Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Coco

Coco

09-10-2011 om 14:15

Rekenen op vo?

Toen mijn oudste rekenen kreeg op de basisschool waren staartdelingen uit den boze. Grote getallen delen moest op een heel omslachtige manier en toen wij onze zoon het "trucje" van de staartdeling wilden leren, kregen we te horen dat hij dat niet mocht gebruiken. Het moest op de "moderne" manier.
Nu, op het VO (Gymnasium) is aan het gewone rooster nog een uur rekenen toegevoegd (tot de Kerst), kennelijk om de brugklassers de dingen te leren die de basisschool ze niet wilde leren (of waar ze niet aan toe kwamen). Eén van die dingen is, jawel, staartdelingen(ja, probeer op die idiote basisschoolmanier maar eens getallen te delen met komma's erin)!
Hoera, we mogen hem eindelijk uitleggen hoe een staartdeling werkt!
Wordt er op meer scholen extra rekenles gegeven? Ik kan me van "mijn tijd" niet herinneren dat er na de basisschool ook nog maar een seconde aan rekenen besteed werd (heb toevallig op dezelfde school gezeten als waar mijn zoon nu op zit).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Digimum

Digimum

09-10-2011 om 14:42

Hier

Hier hebben ze in de eerste weken 'n rekentoets gedaan. Op basis van de uitslag is een aantal (4 op een klas van 26) kinderen uitgenodigd voor een uur per week extra rekenles.

Zoon heeft op de basisschool overigens wél gewoon staartdelingen gehad...

Niny

Niny

09-10-2011 om 14:44

Mijn dochter ook

Mijn jongste dochter (brugklas havo/vwo) heeft, naast de wiskundelessen, ook een uur rekenen per week. En ook zij mag nu staartdelingen maken (nooit begrepen waarom die zijn afgeschaft op de basisschool). Zelf kreeg ik trouwens op de middelbare school geen rekenen.
Niny

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-10-2011 om 15:20

Rekenen

Op de school van zoon (ook Gymnasium) is dit jaar voor het eerst naast Wiskunde ook Rekenen als vak aan het rooster toegevoegd omdat het teveel leerlingen aan voldoende basiskennis rekenen ontbrak.
Op zijn basisschool werd geen staartdelingen geleerd zoals wij die vroeger kregen; wel die idiote nieuwe manier. Verhoudingstabellen? Huh? Dat moest zoon mij wel even goed uitleggen Ik heb hem meteen "mijn" manier van staartdelingen geleerd en dat vond hij veel makkelijker en logischer. Terwijl hij een kei is in rekenen...

cqcq

cqcq

09-10-2011 om 15:27

Examen rekenen

Op veel scholen is rekenen nieuw ingevoerd omdat over een aantal jaren je ook eindexamen in rekenen moet doen. Dit vanwege de slechte beheersing van het basisrekenen aan het einde van de middelbare school.

bibi63

bibi63

09-10-2011 om 15:28

Ik denk

dat bs-scholen de nieuwe methode hanteren omdat ze op deze wijze de 'logica' van rekenen willen uitleggen. M.a.w. het 'trucje' staartdeling is een 'trucje', maar eigenlijk zou je niet weten waar je nu eigenlijk precies mee bezig bent. Maar....... ik denk dat ze de plank volledig misslaan. Ik denk dat we wat dat betreft weer terug moeten naar de oude rekenmethodes. D.w.z. het basisbegrip uitleggen (desnoods met knoopjes en kastanjes). Wat is optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen. Dan met cijfers, om het op dezelfde wijze te doen. Maar als het grote sommen worden en je begrijpt het 'begrip' rekenen, dan moet je gewoon over naar de trucjes, om sommen snel en correct uit te kunnen rekenen.
gr. bibi

Fiorucci

Fiorucci

09-10-2011 om 15:32

Hier krijgen de kinderen in de brugklas (vmbo-t+) Vas-toetsen, waarin gekeken wordt naar hun niveau van rekenen, begrijpend lezen en spelling. Indien nodig volgen ze een tijdje bijles.

sinas

sinas

09-10-2011 om 15:51

Hier ook

ineens ook rekenen, wel al in de 2e overigens van het VO. En de cijfers voor wiskunde kelderen meteen. Omdat er nu voor hoofdrekenen (want dat moeten ze) onvoldoendes komen.

Irene

Irene

09-10-2011 om 19:59

Nieuwe methode

Die nieuwe methode werd hier op de basisschool ooit als volgt "aangeprezen": de kinderen snappen veel beter wat ze doen, maar er worden wel meer fouten mee gemaakt.
Los van het feit dat een juiste uitkomst mij ook niet onbelangrijk lijkt, vind ik het moeilijk te volgen dat beter snappen meer fouten geeft...
En als er nu dan op het VO extra lessen worden ingelast om de boel weer recht te trekken kun je je helemaal wel afvragen wat het doel is. Zou het niet zo moeten zijn dat het VO dit terugkoppelt naar het BO en dat er daar dan het e.e.a. teruggedraaid wordt?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-10-2011 om 20:57

Rekenmethode

Zoon werd door school in groep 8 voor rekenen doorverwezen naar een remedial teacher ondanks dat hij goed kan rekenen. Volgens school zou hij te ingewikkelde strategieen bedenken. Eenmaal bij de remedial teacher vond zij dat onzin en veegde ze de vloer aan met die nieuwe rekenmethodes. Sinds de invoering van die nieuwe methode had ze nog nooit zoveel leerlingen bij haar op de stoep zien staan. Ook leerlingen die normaal gesproken geen moeite met rekenen zouden hebben. Net als zij mag ook van mij (en van vele anderen) de nieuwe rekenmethodes verdwijnen en weer terug naar de methodes van "vroeger".

Ise

Ise

09-10-2011 om 21:30

Rekenen én taal

Bij mijn zoon op school is op alle niveau's (van Mavo tot en met VWO) zowel rekenen als taal aan het rooster toegevoegd. Beide één uur per week, voor alle leerlingen en alle schooljaren. Inderdaad zoals cqcq al zegt, omdat je over een aantal jaren hier ook examen in doet.

Coco

Coco

10-10-2011 om 08:45

Ontleden

Het staat me bij dat ik in de eerste klas Gymnasium een proefwerk heb gehad over zinsontleden. Maar dat ging dan meteen wel heel erg diep. De zin (inclusief bijzinnen e.d.) moest dan op bijna wiskundige wijze ontleed worden en uiteindelijk moest ieder zinsdeel en ook woordje benoemd zijn. Bij mijn zoon hoefden ze vorige week bij een SO alleen nog persoonsvorm, werkwoordelijk gezegde, onderwerp, lijdend voorwerp en bijvoeglijke bepalingen te benoemen. En voor dat SO hadden veel kinderen een onvoldoende (mijn zoon gelukkig niet, maar ik had er ook behoorlijk met hem op zitten hameren). Die dingen hadden wij inderdaad op de basisschool allang gehad (wat nog niet wil zeggen dat iedereen die van de lagere school kwam het ook snapte). Ik heb de indruk dat ze op de basisschool alleen wat doen aan woordontleding en vervoeging van werkwoorden.
Ik had het in mijn onwetendheid op een gegeven moment ook over begrippen als "hulpwerkwoord" en "koppelwerkwoord" en daar had zoon ook nog nooit van gehoord, terwijl ik vrij zeker weet dat dat in mijn tijd basisschoolstof was.

pauline65

pauline65

10-10-2011 om 09:28

Ontleden

Ik heb vroeger beperkt ontleden gehad op de basisschool. Ik heb bijvoorbeeld geen naamwoordelijke gezegde en bijwoordelijke bepalingen gehad. Volgens mij was het toen en ook nu nog dat er per basisschool verschillend aan ontleden wordt gedaan. Helaas hebben mijn kinderen niet al te uitgebreid ontleden gehad op de basisschool.
Ik moest er in de brugklas redelijk aan trekken terwijl anderen die meer ontleden hadden gehad, het gemakkelijker hadden. Daar stond tegenover dat ik weer erg goed kan hoofdrekenen en spellen want daar deed mijn school dan weer meer aan. Heb ik nog vrij geregeld profijt van.
Volgens mij is nevenschikking en onderschikking betrekken bij redekundig ontleden toch iets wat al sinds jaar en dag na de brugklas wordt uitgelegd en toegepast. Misschien dat kinderen wel uitgelgd is wat het verschil is tussen hoofd- en bijzin en wat nevenschikking is maar dat is zeker niet standaard stof voor de basisschool.

Marjolein

Marjolein

10-10-2011 om 11:46

Rekenen en taal 1 uur per week

Hier staat sinds dit jaar 1 uur rt op het rooster van de brugklas havo/vwo. Verwarrende afko, maar in dit geval staat het voor rekenen en taal.
Ik ben er erg voorstander van, vooral ook vanwege de verschillende werkwoordsvormen en het ontleden. Met Nederlands lopen ze achter op de kennis die ze nodig hebben voor de vreemde talen. Onderwerp, meewerkend voorwerp, lijdens voorwerp? Ze weten het niet. En voor Nederlands leren ze alleen in grote brokken ontleden.
Bijvoorbeeld: Ik, mij, mijn = I, me, my Om over frans en duits nog maar te zwijgen. "Ons" huis en geef het "ons" is in andere talen een ander woord. Daar snappen ze echt niets van. Ze weten het verschil helemaal niet.
Jammer alleen dat er een standaard programma wordt gedraaid. Voor mijn kinderen is rekenen niet nodig, taal juist wel. En zo zijn er vast taalwondertjes die juist meer zouden hebben aan rekenen.
Of vraag ik nu weer te veel?

69er

69er

10-10-2011 om 15:08

Rekenen

Mijn oudste heeft nog gewoon "ouderwets" leren rekenen, naast de methode op school. Tijdens de voorlichtingsavond van de jongste kregen we informatie over de nieuw aangeschafte rekenmethode en heb bij de juf toch even aangegeven dat ik graag zag dat jongste ook "fatsoenlijk" leert rekenen. Alles best met het bijbrengen van inzicht, maar graag ook toepasbaar. In het team werd nog besproken of ze dit in het programma op gingen nemen. Ik hoop dat ze mijn boodschap begrepen hebben, omdat ik het mijn kind anders zelf bij moet brengen en dat doe ik liever niet. ( 'k heb de oudste trouwens rekenwerk van de jongste laten zien....:"ja, kwam wel bekend voor..., maar doe ik nooit zo, veel te onhandig".
69-er

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.