Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Rekenproblemen dochter groep 5


Mantra123 schreef op 16-09-2022 om 09:10:

Goed, ik begrijp dat er aan het rekenonderwijs veel te verbeteren valt, dat er een tekort aan mensen is om extra ondersteuning te bieden en dat er aan het niveau van de leerkracht ook nog wat verbeterd kan worden. Allemaal factoren waar ik geen invloed op heb. Wel fijn dat ik door jullie bijdragen nu meer weet over realistisch rekenen.

Waar ik wel invloed op heb is het rekenen van mijn dochter, waar ik dus ook het topic voor geopend heb.
@Saartjepoes: mijn idee was inderdaad ook meer een diagnostische toets, dan kun je het niveau en hiaten in kaart brengen maar ook zien hoe ze rekent en hoe ze de instructie oppakt, hoe de concentratie is. En van daar uit een plan maken (RT weer oppakken, thuis extra oefenen, doorverwijzing huisarts voor ander onderzoek).
Het zou mij niet verbazen als er wat problemen met het werkgeheugen zijn; mijn oudste heeft dit en ik zie wel overeenkomsten tussen de meiden.
En dank voor je overige tips.

Waarom heb je bewijs/diagnose nodig om als optie thuis te gaan oefenen? Was je oudste al niet bewijs genoeg?

Saartjepoes schreef op 16-09-2022 om 00:19:

Toch even een aanvulling uit het onderwijs.
Kale sommen worden wel degelijk veel aangeboden en geoefend. In de nieuwste methodes is wat dat betreft een flinke come-back. Ook worden er minder doelen per les behandeld zodat de kinderen beter kunnen inoefenen. Laten we ook niet vergeten dat de kinderen van nu een heleboel meer informatie (in deze online drukke wereld) hebben te verwerken in het werkgeheugen. Vanuit het werkgeheugen de juiste dingen naar het langer termijn geheugen verplaatsen kan wel eens een uitdaging zijn als er zoveel leukere dingen zijn als keersommen.


Ook (no offense) groeit er nu een generatie op waarvoor alles vooral ‘leuk’ dient te zijn. Dus die dromen over het vroegere onderwijs zijn heel interessant maar er werd toen minder gemaald om schoolgeluk. Ouders van nu willen fijne resultaten maar nog liever gelukkige en ontspannen kinderen. Het oude schoolsysteem past niet bij de opvoedwensen van nu. Want binnen blijven als iets niet af is, is sneu. Nablijven is sneu. Extra huiswerk, ze hebben het al zo druk (en veel ouders ervaren enorm veel stress om hun kind thuis aan het werk te zetten).

Qua hulp biedt een leerkracht ondersteuning op meerdere niveaus. Met een IV score mag je verwachten dat een leerling extra ondersteuning krijgt in de klas van de eigen leerkracht. Als je geluk hebt heeft de school ondersteunend personeel die in een kleiner groepje aan de slag kunnen.


Onderzoeken worden bekostigd door de gemeente. Onderzoek op dyscalculie wordt niet door alle gemeentes vergoed. Even ter vergelijking: voor een onderzoek naar dyslexie moet een leerling 3 x een E/V score halen en moet de school aantoonbaar ondersteuning hebben geboden op ondersteuning niveau 3 (1 uur per week buiten de klas in een groepje met max. 4 leerlingen). Dat betekent dat als je op het allerlaagste niveau scoort je op z’n vroegst na anderhalf jaar in aanmerking komt voor onderzoek en vergoede zorg.
Onderzoeken naar zaken als concentratie/ bewegelijkheid/ andere mentale processen vraag je aan bij de huisarts.

Dankzij de NPO is er meer geld dan ooit om extra ondersteuners te betalen. Helaas zijn er niet voldoende mensen om deze vacatures in te vullen. In de praktijk moeten mensen die extra zijn aangetrokken in de ondersteuning de gaten opvangen die ontstaan door het uitvallen van leerkrachten of bij gebrek aan personeel.


Al deze informatie helpt uiteraard niet jouw kind. Op mijn school brengen we met het rekenmuurtje van Bareka in beeld welke rekenvaardigheden de kinderen beheersen en welke nog onvoldoende beheerst zijn. Hierdoor kunnen we doelgericht oefenstof aanbieden. Ik zou aandringen op een diagnostische toets, dat zou een basisschool wel moeten kunnen uitvoeren.
Wat betreft de redactiesommen, op de site wijzeroverdebasisschool vind je een goed stappenplan en aandacht voor de signaalwoorden die de kinderen moeten herkennen.

En ja, heel eerlijk zou het niveau van de leerkrachten zeker hoger moeten liggen. Veel sterke leerkrachten verdwijnen uit de klaslokalen omdat ze meer uitdaging zoeken. Ik zie de toekomst met nog veel meer tekorten somber in. Toch zie ik werkelijk vooral bevlogen en enthousiaste mensen in het onderwijs die het zo goed mogelijk proberen te doen met minimaal vijf verschillende niveaus in de klas en passend onderwijs.

Mooi gezegd en uitgelegd. Makkelijk afgeven op rekenmethodes en thuis niets willen oefenen want mijn kind vindt school al niet leuk en dan moeten ze thuis ook. Niemand vindt het gek om thuis vanaf groep 3 wat leesboekjes aan te bieden maar zodra het over getallen gaat is het stom huiswerk wat op school moet. Mijn kind met dyslexie heeft uiteindelijk vanaf gr 3 af altijd thuis moeten oefenen. Tijdens het dyslexietraject en hulp 5 uur per week. Is hij echt niet slechter van geworden. 

Mantra123

Mantra123

16-09-2022 om 10:01 Topicstarter

Thuis extra oefenen is altijd een optie, meer dat de andere opties naast extra oefenen bestaan. Het is niet dat ik niet wil hoor, of dat ik het allemaal op de rekenmethodes wil gooien. Meer dat ik dan niet goed weet waar te beginnen - gewoon bij waar ze nu mee bezig zijn? 

Er is op zich niks mis met thuis extra oefenen. De tafeltjes moeten hier door iedereen thuis geoefend worden, of je nu goed bent in rekenen of niet. Lezen idem. Er wordt aan iedereen gevraagd om thuis dagelijks minimaal 10 minuten te lezen, ook in de vakanties. 
Ze krijgen hier ook wekelijks vanaf groep 3 huiswerk. Eén blad met taal/spelling en één blad met rekenen per week. 
Ik zou niet per se zoeken naar een diagnose. Misschien is je kind gewoon wat zwakker in rekenen. Dat kan. Juist als taal beter gaat, kan het verschil ook opvallen. Mijn kind rekent niet slecht, maar is beter in taal en vindt dat ook leuker. 
Als overigens meer dan de helft van de klas bestaat uit zwakke rekenaars, dan zou ik wel twijfelen aan de kwaliteit van het onderwijs.

Mantra123

Mantra123

16-09-2022 om 11:56 Topicstarter

Nee geen diagnose, maar wel weten waar het mis gaat zodat je daar gericht aan kunt werken. Ik denk dat ik voor nu wel genoeg informatie heb, dank allen. Wij gaan lekker verder met oefenen en blijven in gesprek met school.

Zoals ik al zei, daar zijn sites voor. Nu squla vroeger had je een andere. Ik ben er al te lang uit. Je begint gewoon bij het begin met rekenen en je houdt het vooral leuk en beloont haar als ze een kwartiertje heeft gewerkt of een level af heeft. 

Je zult ook veel gratis sites hebben, zoals deze: google even op rekenen en een groep lager: https://www.rekenen-oefenen.nl/start?nwt=

of andere betaalde: https://extraas.nl/rekenen-oefenen

ZanyHeron88

ZanyHeron88

16-09-2022 om 17:50

Aiden schreef op 16-09-2022 om 16:52:

Zoals ik al zei, daar zijn sites voor. Nu squla vroeger had je een andere. Ik ben er al te lang uit. Je begint gewoon bij het begin met rekenen en je houdt het vooral leuk en beloont haar als ze een kwartiertje heeft gewerkt of een level af heeft.

Je zult ook veel gratis sites hebben, zoals deze: google even op rekenen en een groep lager: https://www.rekenen-oefenen.nl/start?nwt=

of andere betaalde: https://extraas.nl/rekenen-oefenen

Rekentuin! Veel goedkoper dan squala

Kan degene die met je andere dochter werkt niet eens gewoon meekijken met de jongste? Voor er hele onderzoeken gebeuren.

Indien nodig zou ik dan eventueel buiten school omgaan voor onderzoeken of hulp, want échte hulp van de school uit moet je dus voorlopig niet verwachten.

Het is overigens dochter 3 die ze maar laten zwemmen en "zoek het zelf maar uit"? Dan zou ik helemaal niets meer verwachten van de school. En gewoon zo snel mogelijk eventuele hulp willen voor ook kind 3 een te grote achterstand heeft.

Mantra123

Mantra123

16-09-2022 om 22:52 Topicstarter

Dochter twee kan prima rekenen. 
Ik heb sowieso Junior Einstein. Ga eerst zelf aan de slag en dan kan ik altijd nog bijles inschakelen.

Mantra123 schreef op 16-09-2022 om 22:52:

Dochter twee kan prima rekenen.
Ik heb sowieso Junior Einstein. Ga eerst zelf aan de slag en dan kan ik altijd nog bijles inschakelen.

Ik denk dat de eerste stap een toets plus diagnostisch gesprek is om te achterhalen waar de hiaten zitten en op welke manier zij rekent (misschien maakt ze denkfouten of slaat ze stappen over etc.). Met die informatie zou ik zelf aan de slag gaan en niet alleen op school wachten gezien het vertrouwen in hun rekenonderwijs. Ik zou er alleen niet lang mee wachten want een achterstand wordt steeds groter en daarmee steeds lastiger om in te lopen.

Mantra123

Mantra123

23-09-2022 om 11:01 Topicstarter

Een kleine update.
Thuis zijn we aan het rekenen en we hebben vooral sommen tot 30 gedaan. Daar valt op dat optellen vlot en foutloos gaat, maar aftrekken niet. Daar doet ze drie keer zo lang over hetzelfde aantal sommen en de helft daarvan is fout. Ik heb op de achtergrond meegekeken terwijl ik een wasje aan het vouwen was. Het viel op dat op het moment dat ze het antwoord niet weet, ze beweeglijk wordt en zich laat afleiden. Na verloop van tijd komt ze dan wel weer terug bij de som. Maar vaak is het antwoord fout bij de sommen waar ze het langst over doet.

Het oefenen met rekenen was dus een hele goede tip, want we hebben echt nog maar een klein beetje gerekend en toch al zoveel informatie.

Als het goed is, krijg ik vandaag een terugkoppeling van school over de reden dat ze een onderzoek niet nodig vinden. Ben benieuwd en wordt vervolgd...

Mantra123 schreef op 23-09-2022 om 11:01:

Een kleine update.
Thuis zijn we aan het rekenen en we hebben vooral sommen tot 30 gedaan. Daar valt op dat optellen vlot en foutloos gaat, maar aftrekken niet. Daar doet ze drie keer zo lang over hetzelfde aantal sommen en de helft daarvan is fout. Ik heb op de achtergrond meegekeken terwijl ik een wasje aan het vouwen was. Het viel op dat op het moment dat ze het antwoord niet weet, ze beweeglijk wordt en zich laat afleiden. Na verloop van tijd komt ze dan wel weer terug bij de som. Maar vaak is het antwoord fout bij de sommen waar ze het langst over doet.

Het oefenen met rekenen was dus een hele goede tip, want we hebben echt nog maar een klein beetje gerekend en toch al zoveel informatie.

Als het goed is, krijg ik vandaag een terugkoppeling van school over de reden dat ze een onderzoek niet nodig vinden. Ben benieuwd en wordt vervolgd...

Mooi en ja zo is het. Je ziet pas waar je kind moeite mee heeft als je er bij bent. Elk kind zou natuurlijk stukken beter gedijen op privéles. Veel minder tijd nodig om hetzelfde bij te brengen. Je zult zien dat ze veel beter gaat rekenen als je elke dag 10 minuten oefent. En dat is helemaal niet erg. Het scheelt frustratie op school. Nog beter is als je een beetje bij bent met de stof dat je haar de stof leert die ze binnenkort krijgt. Dan is het op school de tweede keer en dat zal haar zelfvertrouwen geven. Het ene kind moet van de fysio thuis oefeningen doen, de ander van de logopedist, de volgende van de psycholoog en jouw kind bij rekenen. Niks mis mee. Ieder kind is anders. 


Ik snap alleen deze reactie niet van jou in je één na laatste bericht:

"Dochter twee kan prima rekenen."


Dat kan ik niet rijmen met je beginposting en ook niet met je laatste bericht. 

Mantra123

Mantra123

23-09-2022 om 11:54 Topicstarter

Er is inderdaad niets mis met oefenen en ik merkte ook helemaal geen frustratie bij haar. Ze werd niet boos of verdrietig toen het niet lukte. Ze mag daarna als beloning een vak doen dat ze leuk vindt. Dan kiest ze voor natuur en techniek of aardrijkskunde.

Wat betreft dochter twee die prima rekent: ik heb drie dochters. De oudste had de achterstand van 4 jaar. Maar die heeft dit opgehaald en toevallig van de week weer een 8,5 gehaald voor wiskunde! Ze heeft een goede klik met de student die haar bijles geeft. Mijn oudste heeft ook ASS naast een hoog IQ.
De middelste heeft een hoog IQ en een talen -en rekenknobbel. Dit is het kind dat eigenlijk probleemloos door de basisschool heen gefietst is en nu net op het VWO begonnen is.
De jongste is waar dit topic over gaat.
Maar als ik nu het bericht teruglees waar ik op reageerde, lijkt het alsof het aangepast is door de schrijver. Dus dan kan het kloppen dat mijn opmerking wat vreemd overkomt.

@mantr123 en dat zijn dus die diagnostische gesprekken die juffen met een kind moeten voeren na een toets. Dan vraag je een kind uit te leggen hoe het tot een antwoord is gekomen op foute sommen, dan ontdek je hoe een kind rekent en waar het kind de fout ingaat (maakt het een denkfout of beheerst het de tafels niet enz.). Maar ja, wie heeft daar nu nog tijd voor in het onderwijs. 

Mantra123 schreef op 23-09-2022 om 11:54:

Er is inderdaad niets mis met oefenen en ik merkte ook helemaal geen frustratie bij haar. Ze werd niet boos of verdrietig toen het niet lukte. Ze mag daarna als beloning een vak doen dat ze leuk vindt. Dan kiest ze voor natuur en techniek of aardrijkskunde.

Wat betreft dochter twee die prima rekent: ik heb drie dochters. De oudste had de achterstand van 4 jaar. Maar die heeft dit opgehaald en toevallig van de week weer een 8,5 gehaald voor wiskunde! Ze heeft een goede klik met de student die haar bijles geeft. Mijn oudste heeft ook ASS naast een hoog IQ.
De middelste heeft een hoog IQ en een talen -en rekenknobbel. Dit is het kind dat eigenlijk probleemloos door de basisschool heen gefietst is en nu net op het VWO begonnen is.
De jongste is waar dit topic over gaat.
Maar als ik nu het bericht teruglees waar ik op reageerde, lijkt het alsof het aangepast is door de schrijver. Dus dan kan het kloppen dat mijn opmerking wat vreemd overkomt.

aha je hebt er drie, dat had ik niet begrepen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.