Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
optelsom

optelsom

29-09-2009 om 10:02

Rekenrijk (groep 6), i-leren?

Hallo,

Vanochtend sprak juf mij aan, of ik het goed vind dat kind voortaan het eleren gaat doen voor rekenen. De methode op school is Rekenrijk en kind zit in groep 6.

De redenen hiervoor zijn me niet helemaal duidelijk (was natuurlijk nogal in de gang, tussen de leerlingen die naar de klas gaan etc), maar enfin, er wordt wat aan me gevraagd....

Verschil zou 'm erin zitten dat er nu terug naar de basis wordt gegaan, gestructureerder aanbod en met als doel; dat kind beter begrijpen (en scoren).

Wat vinden jullie eigenlijk van Rekenrijk? En wie heeft er kennis/ervaring mee dat dat het anders gaat worden. De naam e-leren impliceert voor mij iets met de computer, maar dat is dus niet zo.

Ik hoor alle ideeen etc. heel erg graag.
groeten,
Optelsom

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja, wij rekenrijk en nu via strookjes

Hoi,

wij hebben ook rekenrijk en het gaat nu volgens een andere methode. Dit houdt in dat ze per kind, per toets bekijken wat ze moeten doen. Dit kan zijn een onderdeel in grope 6, een onderdeel in grope 7 en een een deel in groep 8. Zijn ze in plus/min bijv goed, dan doen ze dat op groep 8, is er moeite met bijc dec.breuken, doen ze dat op groep 6 niveau.
Per week/2 weken krijgen ze strookjes wat ze moeten doen.

Pippin

Pippin

29-09-2009 om 20:40

Bij ons

Bij mijn kinderen op school gebruiken ze ook Rekenrijk. Ik vind het een vervelende methode. Mijn kinderen hebben concentratieproblemen. Het is voor hen werkelijk een ramp dat er in deze methode allerlei verschillende sommen door elkaar aan het bod komen. Ook de verschillende oplossingsmethoden die aan het bod komen roepen slechts verwarring op. En dat terwijl ze allebei goed zijn in rekenen, A voor de citotoetsen.
Bij ons op school kun je op twee manieren een ander tempo volgen dan de rest van de klas. Voor de goede rekenaars (A+ op de cito toetsen) is er het route boekje. Ze hoeven dan (gelukkig) niet alles meer te doen en maken alleen de cruciale rijtjes. Voor de langzame, zwakke rekenaars is er de i-lijn. Dan hoeven ze ook niet alle sommen te maken, maar het is meer gericht op herhaling en de basisstof beheersen.

Optelsom

Optelsom

30-09-2009 om 11:06

Jeanhil..

Hoi Jeanhil,

Bedankt voor je reaktie! Als ik het goed begrijp wordt bij jullie Rekenrijk-i gebruikt om per individuele leerling de stof aan te bieden, klopt dat?
En bevalt het ook? Ik bedoel, komen de kinderen wel bij het uiteindelijke doel?
Gisteren begreep ik van de leerkracht dat als een kind t/m groep 8 op deze manier werkt, er een duidelijk lager niveau is, dat ook terug te zien is in een lagere Cito-score. Nu is dat nog ver weg, maar pfoe..kind loopt al met spelling achter en zo wordt het wel veel... (qua achterlopen).

groeten,
Optelsom

Optelsom

Optelsom

30-09-2009 om 12:16

Pippin

Hoi Pippin,

Bedankt voor je reaktie! Ook ik vind Rekenrijk verre van optimaal en ook mijn kind heeft concentatieproblemen. Door de leswijze (Jenaplan) en groepsgrootte (30 kinderen en onervaren leerkracht) is het erg moeilijk om op tijd en op een goede manier de stof tot zich te nemen.
Kind is volgens de leerkracht geen zwakke leerling, maar nu wordt dit dus toch voorgesteld. Gisteren heb ik ook toestemming gegeven voor het gebruik van i-lijn, maar ik vraag me wel af of kind op deze manier voldoende (en op de geschikte manier) de stof krijgt die nodig is om op niveau te blijven.
Begrijp ik goed dat jouw ervaring met deze i-lijn positief is?

groeten,
Optelsom

Pippin

Pippin

30-09-2009 om 20:11

Optelsom

Mijn zoon heeft een routeboekje. Hij loopt nogal voor met rekenen. Ik heb geen ervaring met de i-lijn, ik weet alleen dat het gebruikt wordt op school. Ik weet ook dat bij ons op school, er kinderen zijn die in groep 8 nog op niveau groep 6 zitten wat betreft rekenen. Dus of die i-lijn helpt? Ik durf het niet te zeggen.
Ik zou als ik jouw was het thuis ook oppakken met mijn kind. Laatst had mijn dochter haar werk niet af, we bekeken samen de sommen en ze bleek een soort som echt helemaal verkeerd te begrijpen. Door de concentratieproblemen mist ze regelmatig essentiele uitleg in de groep. Toen ik het uitlegde kreeg ze echt een aha moment. Nu doet ze het nooit meer fout.

Zoon iig niet enthousiast

Zoon loopt vanaf groep 3 een jaar voor met rekenen. tm januari 2009 hebben we rekenen klassikaal gedaan en hij ging steeds naar de andere klas. In januari zijn alle kinderen getoetst en naar aanleiding daarvan krijgen ze de strookjes. Het afgelopen schooljaar ging dit erg rommelig, vanaf augustus hebben we een los rekenlokaal waar alles ligt, maar ondanks dat zoon nog een jaar voor is, vindt hij zelf deze methode niet fijn. Hij zit nu in groep 7 enw at hij nou daadwerkelijk doet op rekengebied is erg vaag vind ik. Ben dus niet echt tevreden en zoon vindt dit ook niks.
Jean

I-lijn

De i-lijn van rekenrijk volgt nog gewoon de lesstof uit het boek (dezelfde sommen, dezelfde uitleg)en kinderen doen gewoon mee met de klassikale instructie alleen de hoeveelheid sommen die de leerlingen maken minder en vaak staat bij de som nog een aanwijzing of een rekenvoorbeeld als houvast.
Kinderen die de i-lijn volgen doen gewoon mee met de reguliere eindtoets van elk blok.

De i-lijn is dus voornamelijk vermindering van hoeveelheid werk dus.

Het route boekje compact de rekenstof door herhalingen weg te laten en alleen de nieuwe stof aan te bieden. Het biedt geen verdiepingsprogramma (los van de paar verdiepingsbladen die bij elk blok horen) en is alleen een overzicht van 'dit hoef ik niet te maken, dit wel, en die instructie moet ik volgen'.

Ik vul persoonlijk de ruimte die op deze manier ontstaat in met het aanbieden van 'rekenwerk op maat' voor rekenzwakke kinderen of door het aanbieden van een alternatief project of verdiepingsstof voor meerbegaafde kinderen.

De methode rekenrijk an sich is een mooie methode omdat het een beroep doet op verschillende rekenstrategieën en daarom m.i. heel geschikt voor kinderen die wat meer in huis hebben op dat gebied maar absoluut minder geschikt voor rekenzwakke kinderen, juist vanwege al die verschillende strategieën.

Verder is de opbouw van de methode niet overal even logisch.
In een toets worden zaken gevraagd die nog niet aan de orde geweest zijn en ik vind de doorgaande lijn ook erg onduidelijk.

Toen de methode voor het eerst verscheen, was ik laaiend enthousiast (omdat het uitgaat van het zgn. realistisch rekenen) maar in loop der jaren is dat enthousiasme aardig afgenomen.
Ik heb begrepen dat er inmiddels een nieuwe versie uit is maar die heb ik nog niet bekeken...

Anna Marijke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.